Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht


pam

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Selvom der er en del arbejde der ikke er særligt spændende visuelt, ja, så er der da også noget der viser lidt om at der sker noget. Sidste hånd er lagt på kabeltrækket til agter-propel, dvs. styrekabler til både fly og styrehuset og montering af dobbelt joystick. Yderligere har systemet remote, da jeg skal kunne klare båden solo. Her vil det være en stor hjælp.


272322459_Sidepowerremotemv.jpg.3cda4e700ff7eeafeac3a6f3fa7bef3b.jpg

 

Det kan undre at Sidepower ikke levere passende kabler med til remote-boksen, men forventer at man bare kan montere den under dashboard. Nu var jeg lidt heldig at jeg havde plads oppe under på et skot, men det er ikke nogen lille boks, og strømkablerne må i alle tilfælde forlænges. Der er heller ikke sikring med eller hvad man ellers ville forvente af et kvalitets-produkt...

 

En anden af de store opgaver er udskiftningen af fyret. Lige umiddelbart skulle det være en simpel opgave, men det har vist sig at kræve en del mere, da der er tale om en opgradering. Større huller til slanger, som går fra 7,5 til 9 cm. mv.

 

UdskiftningDieselfyr.jpg.da160223cb3174759dab6645585e4a60.jpg

 

Det gamle fyr til venstre, og ja, det er en Cola-dåse der er brugt til afskærmning af udstødningen… Ud over det var der mere "kluns" med jord der var en af de gamle gennemsigtige 220v ledninger som man ser på gamle lamper... (se billede længere nede...) og meget andet

Den generelle installation af fyret var ikke god, der var et stort “knæk” på indsugningen til fyret, så det har i mange år ikke brændt rent. Det var tydeligt i udstødningen som var fuld af sod (midterste billede) - der sad nærmest en prop.

Til højre er fyret fjernet og man kan se den nye brændstofslange og udstødningen der nu er løs.

 

UdskiftningDieselfyr1.jpg.6bfa78535d9ec8bfa8978c18f2f9a2fc.jpg

 

En del af de gamle slanger udskiftes, nogle samlinger beholdes dog. Midterste billede et kig ind i “utillitiy-rummet” under styrepladsen. Til højre en gennemføring på skottet som må opgraderes til 9 cm.

 

UdskiftningDieselfyr2.jpg.6517e3207cd13a6bf40a7e4b96cbe747.jpg

 

Skottet tættest på fyret måtte op i 12 cm for at der kunne blive plads til lyddæmperen også.

Til højre ses den nye isolerede slangetype før montering.

 

UdskiftningDieselfyr3.jpg.86791044706d74c0f332e19468495ff9.jpg

 

Træk af ny brændstofslange var ikke lige til, løsningen blev at tape gammel og ny slange sammen og trække den nye igennem samme rute som den gamle var trukket, gennem skottet og rundt om brændstoftanken i motorrummet.

Jeg havde egentlig ikke kalkulere med at skulle skifte slangen, men kunne se at der sad snavs og drift i slangen så bedst at udskifte… Det gik der så ekstra tid med…(NB, man kan faktisk se den gamle lampe-ledning der var brugt som jord på de her billeder...)


Udskiftning af gammel brændstofpumpe og monteringsgummi.

På billedet til venstre ses den gamle, det er ikke så tydeligt men den er rimelig irret og som man kan se brændstof-filtret fyldt med skidt. Afmonteret i midten, ny monteret til højre.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke skriver så ofte nå som for en del år til bake, så har fulgt med dine tråder fra Skilsø snekka du pusset opp og fram til nå.  Du gjør en grundig jobb i veien fram til ferdig resultat. Er imponert over jobben du utfører med båte(e) dine. :-)  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

@Hebbe Tak for de pæne ord. Jeg er glad for at at du har fundet det interessant at følge projekterne hen over årene. Det har været noget af en rejse, og når hvert projekt har været afsluttet, har jeg lovet mig selv ikke at tage et nyt ind...:lol: 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Færdiggørelsen af fyret har trukket ud og været en del mere besværligt end først antaget. Stort set hele installationen er skiftet inkl. en god del af slanger, kabler mv. Så et simpelt job, blive lige pludselig meget omfattende. men nu er det hele klart.

 

FyrExcaust3.jpg.7f8e061478ddc9672e1bd74bf05e2d11.jpg

 

Den nye udstødningsstuds klar til montering - den passede næsten i hullet til den gamle… Men typisk for den installation passede det hele “næsten” men det var præcist nok til at det måtte udskiftes…

Udstødningen var 26mm på det gamle fyr, 24 på det nye. Udstødningen havde 4 bolte på det gamle 3 på det nye osv. osv... Det blev bare ved…

 

Midterste billede viser udstødningen monteret, og sidste billede den nye udstødningsslange på vej ind på plads i dørken.. Typisk for den her slags installation så kan man ikke se samtidig med at man skruer… og arbejdspositionen er #(/)#&€)”=€/:smash:

 

UdskiftningDieselfyr6.jpg.8a6a88ecce40453d78cd9a19845aed78.jpg

 

Fyret er monteret bag en væg i agterkahyt, i det mindste er der relativt god plads til at arbejde, men det er stadig trangt når der skal trækkes ledninger og andet igennem,

Færdigmonteret på billedet til højre…

 

UdskiftningDieselfyr6SLANGER.jpg.d8990d26103600556e1619f5bb0f1b4c.jpg

 

Lidt billeder fra arbejde med udskiftning af varmluftslangerne. Jeg går op i dimension fra 75mm til 90mm på selve “hoved-slangen”. som nævnt før bruges der isoleret slange. til højre er monteringen næsten færdig og man kan lige se enden af den store lyddæmper - også 90mm.

 

Pheew en omgang...:crazy:

 

 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

FyrExcaust.jpg.f01937c049b820dadaf5e8173d41d920.jpg

 

Der arbejdes sideløbende på flere ting. En af de ting der skulle ændres var indsug/udsug til motorene. der var monteret nogle meget store og grimme riste i rustfrit stål stedet for de originale, og på styrbord var udstødningen fra fyret nærmest lavet til en skorsten, igen med overdrevent stor rustfri stål skal og plade. Det så ikke godt ud og måtte væk.

 

På midterste billede ses udstødningen fra fyret efter afmontering af kappen, på sidste billede ses efter første afrensning.

 

FyrExcaust1.jpg.509c131bf5b4d201621316946f412080.jpg

 

Det viste sig at kappen var det mindste at afmontere, for den rustfri plade var monteret med ekstreme mængder Sika som det ses på første billede.

 

Midterste billede viser det midt i processen og på sidste billede er det hele næste væk, og allerede en del kønnere.

 

EngineRoomVent.jpg.d0b7ff9194a84e1060bf1ebd36e45d3f.jpg

 

Ind-udsugning fra motorene var som sagt monteret med nogle meget store og - i min optik meget grimme riste, så de måtte væk. Der var ikke de store problemer med afmonteringen selvom der var en del Sika der skulle fjernes.  På sidste billede ses det hele efter afrensning.

 

EngineRoomVent2.jpg.d9ac5526da467f1d65d9d502db719440.jpg

 

Jeg ønskede at bringe udseendet tilbage til originalen som er meget diskret og elegant. Bayliner monterede riste der var en del større end selve ind-udsug, så for at det kom til at se ordentligt ud måtte der males omkring hullerne som det ses her.

 

EngineRoomVent22.jpg.a54e24c92c2e4eb360ec0a2412b3c530.jpg

 

Jeg skaffede nye riste efter originalmål cnc-fræset i plast fra US.

Det færdige resultat er en del kønnere og mere elegant end det uoriginale.

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III ja, det går fremad..

 

Der sker en del lige nu, og som altid køres flere prosjekter sideløbende, store og små, og det ene fører tit med det andet. 
 

Hurtigt lille job, teak-rist på gaskassen…

 

Gaskasse.jpg.1cf28b764a9ad9ef3df5f7c70831da7a.jpg

 

AC/DC panel
Afdækning af AC/DC kontrolpanel og div. batteristyring mv.

Da vi har en lille tumling der er meget glad for at tænde og slukke kontakter, er det store panel i styrbord-side lige ved førepladsen lidt af en udfordring.

Her sidder kontakter til styring af alt 230V, lader/inverter, fyr mv. mv. og er bestemt ikke ting man vil have en på 2 år til at rode med.

 

Løsningen - og sådan burde det vel egentlig have været fra starten - at dække det af med en plexiglas-dør, som jo også - ud over at beskytte også giver et mere eksklusivt udseende på installationen..

 

Plexiglas.jpg.a9097824ed5196808c8e6cd84d6b9696.jpg

 

Her ses panelet, det er ret omfattende og har mange informationer og kontakter.

Der benyttes 4mm plexiglas for at give noget stabilitet til “døren”. Selve udskæringen af plexiglas er relativ nem om man er lidt forsigtig.

 

Plexiglas1.jpg.aec8aa9b94e8eef71b920c092457e5c8.jpg

 

Her ses pladen tilskåret og opmåling af beslag. Det var nødvendigt at montere en klods (ca. 3,5x4 cm.)i venstreside på el-panelet for at få døren ud i tilstrækkelig aftstand. kontakter mv. stikker temmelig meget ud.

Midterste billede prøve-fitting…

Højre billede ses tilskæring af teakrammen der skal forstærke døren yderligere.

 

Plexiglas2.jpg.7673e5ca95d22d7849cf5569c4d0755b.jpg

 

Her er listerne limet på. Midterste billede er selve døren monteret og sidste billede pålimes endeliste i teak der giver en fin afslutning.

Beskyttelsesplast fjernes først til allersidst.

 

Vinduesrammer mv.

Vinduesrammerne bar præg af slid og 30 på søen. de sorte rammer var ridsede, misfarvede og matte i farven.

 

windowframe.jpg.9e0c187dbd220ec9fac7f43f3259fec5.jpg

 

Let slibning, aftørring og afdækning med tape.

 

windowframe1.jpg.610a4f05728e6072c9cb69856a22ec3c.jpg

 

Vinduerne kan skubbes/åbnes i store partier, det gør det jo lidt nemmere at male kanter...


windowframe2.jpg.32cac72e41ac51954154ca62d2b9b030.jpg

Det færdige resultat efter to gange maling. Det hjalp en del, og panelerne ser faktisk ud som om de var sprøjtelakerede. Rammerne blev malet med skum-rulle.

 

Lieg en heads-up her til sidst...

Jeg faldt over en artikel i seneste nummer af "Practical Boat Owner" som beskrev det at renovere og refitte både. Der var nogle præcise pointer som jeg tror de fleste der har prøvet det vil nikke genkendende til. Nemlig hvordan man undgår at "gå død" i projektet. Den kan anbefales... Her beskrives bl.a. noget om vigtigheden af ikke at fortabe sig og gå "død" på opgaver der ikke giver noget visuelt på et prosjekt, men at kombinere opgaverne...

Af magasiner er det et af de bedre som ikke bare beskæftiger sig med "drømmebåde" men rent faktisk helt almindelige problemstillinger, og praktiske 

 

Mere følger...
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@Ida Marie III det vigtigste er forarbejdet. Jeg pussede rammerne ned med en slibesvamp først, derefter affedtning/grundig rengøring, og så maling. jeg har benyttet Hempel sort akrylmaling. Temperaturen skal helst være over 10 grader... Jeg ville nok ikke bruge folie på rammerne...

 

@baylinertak for de pæne ord, det begynder at hjælpe med med projektet, ser fint ud med de sprøjtelakerede rammer.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så kom tiden til at gå igang med en af de helt store opgaver. Selve hoved el-systemet.

Der var meget at tage fat på.:smash:

 

519594589_HovedElsystem2_daarligeledninger.jpg.2f2bfb138abfb4a3f8dfacd7b707cd86.jpg

 

Her ses et par eksempler på kabler og samlinger som blev fundet. De fleste store kabler så ud som på billederne. Enderne ved kabelsko var åbne og kobberet sort og mørt. Et af de værste eksempler ses ude til højre. To kabler er sat sammen med en bolt og lå så nede under dørken ved lænsepumpen. Samlingen var irret og det siger næsten sig selv at kabelenderne var korroderet - ren brandfælde...:eek:

1178798145_HovedElsystem2_daarligeledninger2.jpg.c530e7e1a9dd87d3de596399f7cc8b3b.jpg

 

Lidt flere eksempler på hvad der mødte i motorrummet… og på første billede ses den edderkop der sad på forbrugsbatteriet…
Det er jo relativt simple opgaver, men de tager alligevel ufattelig lang tid at løse. Nye kabler, isolering og kabelsko.

1885553264_HovedElsystem.jpg.9d9550710e6089d0a07fe4fcc50e60f9.jpg

 

Den gamle hovedtavle med afbrydere for både motor og forbrug samt div. automatsikringer. Den indeholder det den skal, men den var ikke omfattende nok til moderne krav.
Derfor blev den hvide plade til højre for tavlen hvor der tidligere var monteret en lader gjort større så den kunne rumme de nye installationer, lader og inverter mv. (midterste billede)

Som man kan se tidligere i tråden er der ført en helt del nye forbindelser og kabler gennem hele båden og ud til motorrummet. Nogle af dem kan ses på billedet. Den orange er 230V forbindelsen fra inverteren og man kan også skimte nogle af LAN-kablerne og ekstra 12V kabler på midterste billede.

 

1554008294_HovedElsystem2.jpg.09f31b86888123ed8f480de9ff8d9cf2.jpg

 

Lader/inverter er en Victron 12V/50A/1200W så det er kraftig sag. På første billede ses de første installationer til den nye “ground-buss” Der er monteret en shunt så forbruget kan måles.
Victron benytter de lidt specielle GST 18 stik til 230V forbindelserne til lader/inverter, som jeg lige måtte læse op på igen…

716223558_HovedElsystem3.jpg.a7bbac53829eeefe82d446b48cb17a12.jpg

 

Kabler til lader/inverter laves i 35 mm3 da kabeltrækket ikke er så langt. Det lille røde kabel er ladekabel til motorbatteri (anden kreds) og helt til højre kan man se 230V tilslutning/stik som “låses” fast med med en skrue.

279754456_HovedElsystem4.jpg.c5b051a7dc8250f4cede60d61edf6301.jpg

 

Her er systemet ved at være færdigmonteret med sikringer, sikringsboks, afbryder til inverter samt afbryder til agter-trusteren der bliver monteret. De store “busser” til højre er beskyttet af plexiglas mv. mv. For at gøre eftermontering af udstyr - og det kommer jo, er der monteret en ekstra sikringsboks.
Til højre ses "prøve-fit" af de nye plader hvor forbrugsbatterierne monteres.
Der kommer til at være 400A forbrug og 200A til motor og bov+agterprop.

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, det er vist “long over due” :yesnod: med en opdatering, her er lidt at det der er sket siden sidst…

 

Der er sket meget siden sidst….

Først og fremmest er den nye batteribank kommet på plads og hele elsystemet er testet nu

Den nye forbrugsbank består af 4x100 AH AGM som er placeret i midten i motorrummet, den samlede vægt på forbrugs-banken er omkring 120 kg, og start omkring 45 kg, så det har selvfølgelig betydning hvor de ligger..

Alle kabler til-fra er nye 50 mm3.

Jeg har lavet nye bundplader både til batteri-banken og til at komme rundt i motorrummet, det hjælper både på udseendet og på fremkommeligheden.

 

Batteribank.jpg.d802420f834ed3ebfc3616cb62225147.jpg

 

Kabeltræk til den nye agter-truster er også trukket og der er monteret afbryder og sikring til denne også.

 

Der er trukket 230V rundt i hele båden, og forberedt til installation fra værftet, så det er relativt nemt at tilføje stikkontakter. Der hvor der ikke er monteret er der sat en rustfri plade over. Desværre er målene ikke helt de samme på kontakter i US som i Europa, så der må skæres lidt ekstra ud nogen steder, og tilpasses.

Bla. henne agter i salon hvor der skulle en ny kontakt til.

 

Stikkontakt.jpg.8e6d09d5774e56233973a9fafd53d5bc.jpg

 

Løsningen blev at lave en ny monteringsplade i teak, som jo så skal lakeres.

 

Lydisolering er der gjort en del ud af. Dem der har fulgt mine tidligere projekter ved at det er noget jeg går meget op i. Jeg foretrækker det der hedder IsoBoat, og her bruger jeg en version der er 50mm

 

Motorrumsisolering.jpg.babdab845bf88b0ccdbdcae5fc6ab0c7.jpg

 

Det består af 4 lag og med selvklæb. yderst er der alu-folie, dernæst noget meget massivt skum, 2-3 mm bly-gummi og så yderligere massivt skum. Det er dyrt, men dæmper helt ekstremt, så det er værd at bruge. 
Til venstre ses de store plader, midterste og sidste billede før-efter isolering i styrbord

 

Der var indkøbt lige knap 10 m3 fordelt på 4 plader af 120x200 cm3, og hver plade vejer ca. 20 kg så 80 kg. isolering kommer til at blive tilføjet.

 

Tilbage i starten af 90´tallet var de fleste værfter ikke særligt flinke til lydisolering, og slet ikke noget der minder om standarden i moderne motorbåde fra dagens bedre værfter.
Om der har siddet noget før ved jeg ikke, men de store motorrumsluger havde i hvert fald ikke nogen form for isolering nu, og det der sad i motorrummet var meget sparsomt. Så de første store stykker blev monteret der.

 

Motorrumsisolering2.jpg.cec0db5c565f3600b56ba4b05e9bb950.jpg

 

Lidt før og efter billeder, hvor man kan se den nye isolering på både klapper og noget af det der er tilføjet i selve motor rummet ved tanke mv.

 

Et par billeder mere af før-efter….


Motorrumsisolering3.jpg.66c065429fa5bcc6cb336a693c5504c4.jpg


Muflerne fik også en gang hvid maling nu jeg var i gang… samtidig blev motorrummet gjort rent.

 

Det var en af de større opgaver at få dæmpet det hele (- stadig mangler lidt endnu), og der er også tilføjet dæmpning i agterkabinen under sengen hvor der er nogle store rum og i det der populært kaldes “the cave” på en 3288, det er der en krybe-kælder under gulvet i salonen hvor mange af tank og pumpe-installirionerne, fyret og rør er monteret. Det er vel nok et af de steder som man som ejer frygter at skulle ind og kravle i… En del har monteret luge i gulvet i salon, og det bliver nok også løsningen her på sigt.:smash:

lille opgave - stor betydning fristes man til at sige... “fodskammel” ved styrepladsen. Piano beslag så den kan vippes op,og støtte. der er langt fra styre-stolen til gulvet, og selvom der er fodstøtter på den nye styrestol er det rart med "noget der har fat i selve båden også. Det var vigtigt at den ikke kom i vejen hvis man valgte at stå og styre - så obs på målene…

 

569670455_trinbrt.jpg.5b8d032a136d23f004f51f4309f5b2b8.jpg

 

Den kan løftes så man kan komme til gulvtæppet der kommer under.

 

1363289228_trinbrt2.jpg.1f0ed5996d0b4ab907c251aa0298305a.jpg

 

Da mangler kun lak..

 

Endnu et trinbræt…

Som standard er der monteret nogle trin der ikke ser videre pæne ud, slet ikke når de har været malet.

 

534615882_Trinagter.jpg.ab767c2190620cd73fd68ea5a0f92da1.jpg

 

Frem med metalbor og målebånd..

Sidste billede giver en indikation af det færdige resultat…

 

Mere følger...

 

 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

 

 

pam skrev 44 minutter siden:

Tilbage i starten af 90´tallet var de fleste værfter ikke særligt flinke til lydisolering, og slet ikke noget der minder om standarden i moderne motorbåde fra dagens bedre værfter.
Om der har siddet noget før ved jeg ikke, men de store motorrumsluger havde i hvert fald ikke nogen form for isolering nu, og det der sad i motorrummet var meget sparsomt. Så de første store stykker blev monteret der.

 

Jo, originalt er det lydisolering på lukene...samt det er lydisolering på skottet mot aktre lugar.....men også jeg ettermonterte mer lydisolering....

Flott arbeid du gjør...👍👍👍

 

Link to post
Share on other sites

@Faxen tak for de pæne ord, og ja, selvfølgelig er det m2 og mm2 :headbang: for sent at rette nu i posten desværre....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Tak:smiley:, Ja, der sidder også noget på skottet mod agter her, men lige umiddelbart er det minimum, hvordan er dine erfaringer med motorstøj i agter ligar?  Jeg tilføjede tidligere ved renoveringen et ekstra lag på indersiden, så vi får se hvor effektivt det er. Nu er der tilføjet en del i selve maskinrummet og de store luger, og det hjælper selvfølgelig også generelt.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

pam skrev 30 minutter siden:

@Ida Marie III Tak:smiley:, Ja, der sidder også noget på skottet mod agter her, men lige umiddelbart er det minimum, hvordan er dine erfaringer med motorstøj i agter ligar?  Jeg tilføjede tidligere ved renoveringen et ekstra lag på indersiden, så vi får se hvor effektivt det er. Nu er der tilføjet en del i selve maskinrummet og de store luger, og det hjælper selvfølgelig også generelt.

 

Egentlig syns jeg det er stille båter...i forhold til mye annet jeg har hatt, og vært ombord i...

Det hjelper jo veldig at motorer er ute under akterdekk, og ikke inne under dørken i salong...

Men nede i aktersalong oppholder det seg aldri noen under gange, så der høres nok motorene...

Vi pleier også å ha døren ned til akterlugar stengt når vi går, det hjelper også...

Men der blir aldri for mye lydisolering i en båt det er sikkert...:wink:

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Det kniber gevaldigt med at få postet må jeg indrømme, så det kan være lidt svært at følge med i prosjektet.:smiley:

 

Der sker en del her, deadline skal jo overholdes.

En af de ting der altid har været irriterende på de både jeg har haft selv er mangle på stuveplads til tovværk, fendere mv. Derfor har det hele tiden været planen at der skulle laves en løsning.

Der var flere overvejelser, men løsningen blev at modificere nogle pre-fabrikerede teak-bokse i en god kvalitet.

 

Femder-reb-kasse.jpg.8e307738950c6731e2c1231a4edd2bf5.jpg

 

Til venstre ses bagbord side som den så ud, der benyttes 3 sider af boksen og den festes til siden og i dækket så den bliver stabil.

 

Femder-reb-kasse2.jpg.1c92137057e79dee9d2dc915e8e4dcc0.jpg

 

I siderne tilskæres massive teakstykker så afslutningen mod skovkanten så den bliver tæt og pæn.

Låget festes på skrogkanten med beslag. Løsningen blev meget “klassisk” og har skabt god plads til tov og andet der skal være adgang til men som man ikke ønsker skal ligge frit fremme.

Indvendig monteres krog og bund.

 

Ude foran lavede jeg tilbage på Skilsø prosjektet en løsning med “teak-planker med glas/kop-holdere. Jeg tænkte at lave en opgraderet model her ud af massive teakplanker.

Opmåling og udskæring

 

1623713524_Fordk-teak.jpg.4a743f3db769c0b8d76617140076479e.jpg

 

Som afstandstykker bruges de lange rustfrie “kalecheknapper” som de fleste kender… Monteringen ville jeg helst have blev med skjulte skruer, så det hele er “bygget” på hovedet.

 

1218513137_Fordk-teak2.jpg.037d8ee6b2ab0a4e9fc188886e44c729.jpg

 

Her ses de færdige “planker”

 

1910262491_Fordk-teak3.jpg.34cbb9cfbfc8170568ee524e04d00604.jpg

 

Monteringen er lidt speciel, taget buer og det hele “flyder” lidt rundt når det ikke er sat fast.

Sidste billede er de monteret (Se bort fra “rodet” med kalechen)

 

Forkahytten skulle laves. en del kanter mv. manglede finish og der skulle laves en ordentlig luge ud til ankerbrønnen

 

Forkahyt.jpg.bf700dbae12cd76decf1f2d688b30d75.jpg

 

i stedet for den monterede plastik luge der ikke så særligt godt ud, blev den skiftet til en i teak. Det er mest “for show”, og bagsiden skulle naturligvis lukkes med plexiglas.

Forkahyt2.jpg.1af38d83015d4f32697103dab00cab2d.jpg

 

Og så var det på plads....

 

Mere følger når jeg får sorteret billederne...:smash:
 

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tagabøjlen har ført et “hårdt liv” Den var afmonteret ved levering og har en del skrammer.

 

Selve konstruktionen er dog i orden og den er sund og god. En af udfordringerne med den er højden. Rent designmæssigt ser den godt ud på båden og har den rigtige størrelse, men i praksis er den for lav for radar om man har en sådan monteret.

 

Derfor er det nødvendigt med en decideret mast. Det er også et problem mange andre både har så det er ikke noget sprcielt.

 

Selve masten er 30 cm høj, ud over det er der en lanternemast. Jeg har valgt en model der kan lægges ned, hvilket betyder at man kan sænke frihøjden på båden med ca- 80-100 cm. hvis det skulle blive nødvendigt.

 

1669017588_Targabjle.jpg.0603431d34800c2bcd8d9373dd1dbec3.jpg

 

Selve monteringen er relativt strait forward, opmåling og boring af huller og godt med Sika:smash:

 

974254114_Targabjle1.jpg.916a4fa448161d9df0617cff815423e5.jpg

 

Der var monteret to spot på undersiden af bøjlen, det var alm. indendørsspots…:headbang:
Det måtte naturligvis udskiftes til vandtætte…

 

1977283986_Targabjle2.jpg.4996103546ac9d681020f2937e8c5f55.jpg

 

Lanternemasten gøres klar… Selvemasten sidder på en “vinge” så den er fri af radaren.

 

764036065_Targabjle3.jpg.eba987148c8b7b699361e8165f927502.jpg

 

Radar og lanternemast monteret, nu mangler bare resten…

1415251962_Targabjle4.jpg.44653285ba67594666f88208e91b05e9.jpg
 

En lille note er at alle kabler laves med samlinger så montering skulle kunne gøres relativt nemt når tiden kommer til at targaen skal på plads...

 

Mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Clasg Tak, er glad for at du følger med:yesnod:

@Ida Marie III tak for den fortsatte støtte :thumbsup:

Styrepladsen er jeg generelt godt tilfreds med, men der er dog ting som har haltet lidt.
den virkede lidt for “plastik-agtig” lidt ligesom Nidlev´en, så der måtte noget mere teak til, og nogle flere detaljer.

 

Hele siden ned mod køkken var beklædt med en form for plastik, ikke kønt og der havde gennem årene været monteret flere ting med flere monteringshuller til følge. Gav ligesom et lidt uafsluttet indtryk af styrepladsen, og jeg havde samtidig brug for at få et fast monteringspunkt.

 

Panelet afmonteret, nyt - og større lavet i 12mm. teakfineer, det gamle panel bruges som skabelon men modificeres dog kraftigt.

 

727244365_Styrepladsmv.jpg.76cf26e92b77a65c91951ec608ab5fa6.jpg

 

Da vi har en lille “tumling” med ombord ville jeg gerne sikre at han ikke to turen ned af trapperne, og at der kunne lukke lidt af. De løsninger jeg har set har ikke været pæne og har virket dårligt da de er beregnet til huse og almindelige trapper.
Så projektet gik ud på at få lavet en løsning der integrerede med interiøret og samtidig virkede efter hensigten.


21221973_Styrepladsmv2.jpg.6ddc94d38f0f61139d9d6bc7c403b301.jpg

 

Løsningen blev en lille “dør” i 12mm teak-krydsfiner skåret til så den åbnes og lukkes nemt. Den passer under håndtaget ved trappen, og øverste kant flugter med håndtaget så det ikke er i vejen når "døren" er åben. Kanterne er delvist med teak-lister ala spisebordet i salon.

 

1895005982_Styrepladsmv3.jpg.eae50e3cfb7ce6dca841dbf8aa3f1371.jpg

 

Lakering og montering af beslag, hullet til skydelåsen boret i køkkenskabet, ikke så avanceret med virker og ser pænt ud.

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Tilbage i november bestilte jeg bikinitop til flybridgen. Nu var tiden kommet til at den skulle op og monteres. Den kan dog ikke komme helt på plads før targabøjlen er monteret, da de bagerste stivere skal sættes på der.

 

BiminiTop.jpg.0a1acd9d6f85423d2bfa1b6c87e7a931.jpg

 

Som altid når man har været igang med et langt prosjekt, så er der en mængde detaljer og “løse ender” der lige skal ordnes.

 

Fenderkasse.jpg.f014cec6bf91afc54b306aa6213f2df0.jpg

 

Fenderkasserne bag skulle have “bund”, Originalbunden blev skåret til og forstærket. Lavet i teakstave og lavet som rist. Der er lige plads til en fender og div- tovværk.

 

Divdetaljer.jpg.c3a62f16d893ef4c0d35a46999240c47.jpg

 

Flere detaljer på plads….

Jeg er lidt af en “sucker” for detaljer, og det lille stykke hvor der ikke er tæring nærmest skriger på at få et stykke teak som trin og ekstra skridsikring - og så skader det jo ikke at det ser godt ud :-).

 

På agterdækket skulle der noget belysning til, og det er blevet en kombination af enkelt spot og indirekte belysning som er monteret oppe under rælingen.

 

Divdetaljer2.jpg.de1dcb9a8e9373a1634b3170e55cbf2e.jpg

 

Skumslukkere indkøbt, og monteres flere steder, bla. i agterkahyt, ved styrepladsen og i salon.

 

Trinnet ned til køkken er originalt”bare” glasfiber, og det har heletiden været meningen at der skulle lægges teak. Teakfineer som ved salonbordet monteret.

 

Badeplatformen manglede den sidste fugning og finish. De sidste lister monteret og badestigen som blev klar for flere måneder siden monteret.

 

232483880_Badeplatformfinish.jpg.0cb7724d030b2449aaf3a094cf152950.jpg

 

Tilbage til sidste år satte jeg teak-fineer på skottet mellem afterkahytten og motorrummet. Den tidligere ejer havde massivt tæppe monteret, og af en eller anden grund havde jeg ikke tænkt over at der sidder to adgangsluger ud til motorrummet der - som man skal have adgang til.

 

Det betød at det hele måtte pilles fra hinanden og to passende huller skåret i teakpladen, det nye tæppe fjernes og afdækning af det øvrige færdige interiør.

Det to udskårne stykker kunne heldigvis genbruges til selve de to luger. Monteret med massive teakkanter bliver løsningen heldigvis elegant nok.

 

568900103_Agterkahyt44.jpg.15b46a3463614423d1353821feeba523.jpg

 

Godt man ved hvordan det er monteret i sådan et tilfælde…

Her er lugerne færdige og adgang retableret:smash:
1732365203_Agterkahyt45.jpg.b1b33fb415df2a0e9364a733d9c657cc.jpg

Nogen gange tænker man "hvorfor fangede jeg ikke den her tidligere":confused: Hele bagvæggen var "blændet" af tidligere ejer med tæppe, men hvis jeg lige havde tænkt mig om, ville det have undret mig at der ikke var adgang ind fra agterkabinen og ind til motorene...

Anyway, nu er det ordnet og adgang til impellerskift, mv. er nu ekstremt nemt.

En lille note, for de nye luger betyder også at trappen ned til kahytten måtte modificeres så den blev "stand-alone" altså så den var stabil i sig selv, og ikke skruet fast...:crazy:

Mere følger....
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...