Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Så er Slagskipet gått i vinteropplag og står støtt på stålbukkene sine ved siden av Ørneredet. Etter ordre fra Ørnhild må Slagskipet trekkes om innvendig. Kravstore er de og til og med mat skal de ha hver dag :wink: Men jeg kan jo ikke akkurat påstå at innredningen var noe syn for øyet :cryin:

 

 

Bilde

 

Her står Slagskipet og vet ikke hva som venter den.

 

 

Bilde

 

Ikke direkte vakkert.

 

Bilde

 

Limet har sluppet taket og Mikke Mus reparasjon er jo ekstremt mye Mikke Mus :yesnod:

 

 

Bilde

 

Særs delikat i dette området. Urrrk.

 

Bilde

 

Igrunn så ser innredningen best ut når den ligger i søppelsekker. :yesnod:

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å vite at du har tatt opp. Da slipper jeg å gå ned på farta gjennom sundet til helga. Det fine med høsten er at en kan slippe fri hekkbølgene igjen!!!!!

Jeg regner med du har alle planer for omtrekking klare, men for sikkerhets skyld vil jeg nevne at hos Titanduk i Holmestrand kan du med litt hell få belegg nesten "kasta etter deg". Samme trekket som de har levert en del av til Windy opp gjennom tidene. for 400kr fikk jeg nok til å trekke om vår båt ca 2 ganger.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

En båtbygger mann var kunstnerisk engang i 1986. Kunstverket bak barskapet har antagelig ingen stor verdi?

 

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

 

Etter en hel masse skraping,stålbørsting og støvsuging begynner forkabinen og stikkøya og nærme seg å bli klar for omtrekking. Litt mere arbeidskrevende enn først antatt men slettes ikke så ille. Skai er bestilt og er forhåpentlig vis kommet før neste helg.

Taket skal lektes ned og skaitrekte meranti plater skal opp der. Kanskje å tenke litt feil,men hadde ikke tenkt å lekte ned og klargjøre platene før skottene er ferdige . Skaien på skottene over vinduene

vil bli lagt et stykke inn på taket.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Sigurd. Men jeg har alt bestilt hos iraneren på Mågerø , Ørnhild trekker om ørelappstolen sin der så jeg fikk god pris på skai uten skumgummibakside. Det er en ny type som kom ifjor sier han,veldig tjukk men litt mere krevende når det gjelder underlag fordi limkladder o.l. ikke blir sugd opp slik det blir med skumgummi bakside.

 

Og du behøver ikke å bekymre deg for hekksjøen din og meg heller. Har båtplass nesten helt innerst hos Hermod Hay så den hekksjøen du lager ville ikke ha sjenert så mye uansett :lol:

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål sikkert. I stikkøya er 2 av skottene av finer. Denne fineren er ikke overflatebehandlet på noen måte og teddyforet etterlot seg ikke små spor av lim engang

når det ble fjernet. Virket som det hang oppe kun av gammel vane nesten.

 

Spørsmålet er om denne fineren bør seises før ny skai limes opp,og i tilfelle ja hva er det

beste å bruke ? Har fått råd om å bare bruke våtromslim rett på fineren og det blir påstått

å holde mere enn nok.

Men i og med jeg hadde tenkt at dette egentlig er en svær jobb som er ment å holde,ihvert-

fall i min tid, så er jeg ikke så veldig lysten på å ta snarveier. Noen som synser noe ?

Link to post
Share on other sites

Framhaldssoga fortsetter. Siden jeg kom til å nevne for ØKH at teddyforet virket å være salt når det ble revet ned er hun nå inne på andre dagen med vasking for å sikre best mulig underlag før liming. Er slettes ikke sikker på at det er nødvendig men her er det bare å følge ordre fra beskjed og skadelig er det sikkert ikke.

Hun er så effektiv at limte tepper er revet ut også etterfulgt av lange tirader om hvilken gris jeg er som ikke hadde tenkt å bytte de også. Vel,vel med kledelig bøyd nakke er det bare å se sånn passe sørgmodig ut og være helt enig. Håpet er at hun har herjet seg ferdig til kvelden.

Ventetiden er brukt til å pusse ned glasskapet og lakke det med Epifanes i garasjen. Pussig hvor pent det så ut når det stod på plass i båten og hvor løent det så ut når det ble tatt ut. Reine ekstrem forvandlingen når det ble pusset og lakkert.

 

 

Bilde

 

 

 

Et gammelt antennefeste for VHF med tilhørende skroggjennomføring er også fjernet sammen med en hel masse Sikaflex. Sikaen løste seg pent opp når den ble fuktet med tynner og kunne "rulles" av litt etter litt. Skruhullene hadde jeg kun tenkt å sparkle igjen.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Endelig i gang med trekkingen. En betydelig overdrivelse å påstå at det går fort,men det går fremover.

Tror en tabbe jeg har gjort er å ha for lite overlapp i taket. Sånn som det ble nå er jeg helt avhengig å få

perfekt passform helt ut i borde i taket når merantiplatene skal opp (tror jeg).Feilberegnet også litt på bb siden akterut, der må det inn en liten skai bit for å komme helt opp til kabelstokken.

Valgte også å skjøte inn et stykke bb siden forut fordi det ble klønete å jobbe med et svært stykke skai fremme i buen på sofaen. Skaien er veldig fin å gjennomskjære og går greit å trekke sammen så skjøten nesten ikke syntes. Valgte også å trekke skai i underkant av teakplata forut. Har ikke bestemt meg helt for om det blir å fore ut og sette en hel skaitrukket meranti plate eller om teakplata pusses opp og lakkeres.

8-9 timers tid tok det lille her :rolleyes: Dagens dont er gjort.

I morgen så står resten av bb side og stikkøya for tur.

 

 

Bilde

 

Å fillærn :headbang: Litt feilberegning helt øverst,men greit å fikse det.

 

 

Bilde

 

 

Det skal bli skaitrukket merantiplate opp på planken som ligger støpt fast. Her stod det en teaklist før.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skaien er veldig fin å gjennomskjære og går greit å trekke sammen så skjøten nesten ikke syntes.

Et lite hint Thor. Skjøter har lett for å åpne seg igjen. Det finnes en liten tube med "sveis" som du kan legge over skjøten. Da blir det nesten som vulka.

Gjennomsiktig og usynlig. Brukes mye på bad med tapet og behov for å "sveise" skjøten.

 

Husk det blir inspeksjon. :wink:

 

Hadde tenkt å bruke 4mm med tiden. Men 3 mm er sikkert lettere å bøye på ? Skaien blir limt men til oppbretten på baksiden hadde jeg tenkt å lime og stifte med stiftemaskin.

Mener at dagens plater er 3.6 mm.

Link to post
Share on other sites

Var igjennom samme prosess for 12 år siden. Gjorde tydelig godt arbeide, for det er like fint i dag. Brukte ikke skai med skumgummi, men den typen som er massiv, ca. 2 mm tykk. Først limte jeg 10mm isolasjon

på skroget, før skrogbekledningen ble limt utenpå denne.

Jeg er imidlertid ikke helt fornøyd med to langsgående skjøter litt under vinduene nede i cabinen. Vet noen om det finnes selvklebende plastlister, ca 2 m x ca 3 cm som kan bøyes en anelse? Tenkte å skjule skjøten med en pen list. Kanskje teak-imitasjon?, men den må tåle å bøyes litt uten å bulke etc.

Tips mottas med takk!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje teak-imitasjon?, men den må tåle å bøyes litt uten å bulke etc.

Tips mottas med takk!!

Maritim selger tynne teaklister beregnet på kantsider. Kan brukes.

Ellers så finnes det flate plastlister i forskjellige utførelser som kan brukes, men tror de bygger litt mer.

Kanskje en tape kan brukes???

 

Som til Thor så finnes det også skjøtelim med farger som også kan brukes.

 

Alt avhenger av hvor mye du må dekke i bredden på skjøten

 

Noen tips i allefall

Link to post
Share on other sites

Sier du det Amorosa :eek: Kjøper jeg sånn til baderomstapet da skjønner jeg deg rett ? Legger ekstra med lim på i skjøter og kanter men imorgen iler jeg uten opphold til Maxbo . Med den farta som er på prosjektet akkurat nå så ser det ut som jeg blir ferdig tidsnok til å feire 60 års dagen med lim på hendene,men farta tar seg vel opp ettersom det kommer i fingrene håper jeg.

Som deg ajokl så brukes skai uten skai uten skumgummi bakside og ca 2 mm tykk. Men jeg bruker ikke noe isolasjon,limer rett på glassfiberen. Bruker ikke båten om vinteren allikevel. Gjenstridige skruer på vinduslistene har vært det største problemet hittil, måtte bruke slagtrekker på en hel del av dem :eek:

Link to post
Share on other sites

Kjøper jeg sånn til baderomstapet da skjønner jeg deg rett ?

Legg belegget på vanlig måte og skjær gjennom og få en nydelig skjøt.

Så kan du forsegle denne skjøte med denne sveisevæsken. Den smelter de to deler sammen og det blir en bit.

Bare en liten ting først. Ta to små biter og prøv på kjøkkenet til sjefen. For å være sikker på at belegget tåler behandlingen.

 

Detta får du til Thor.

Og så fin båten blir når den skal i Østerled. Kan vi sammen sitte og se solnedgangen

:cool:

Link to post
Share on other sites

Har selv trekt opp 4 båter tidligere og holder på en nå.

 

Har du lagt ut tråd om dette på baatplassen :confused:

 

Ta to små biter og prøv på kjøkkenet til sjefen. For å være sikker på at belegget tåler behandlingen.

 

Detta får du til Thor.

Og så fin båten blir når den skal i Østerled. Kan vi sammen sitte og se solnedgangen

:cool:

 

Tror jeg prøver i garasjen jeg gitt... Du vet åssen Ørnhild er. Bare spør Whistler, han fikk meg i skikkelig trøbbel etter han var her fordi snusboksen datt ut av lomma hans. Ørnhild gikk over stag prompte og jeg fikk et forklaringsproblem :boxing: Laaang lekse om kolkestrol og blodtrykk og annet møl :puke: Det brydde jeg veldig om. Ikke. :lol:

Kommer i Østerled til neste år og da må det jo være ordentlig kosmetisk standard på Slagskipet. Det er ingen planer om å brekke armer eller bein til neste år ser du. Men det var det visst ikke ikke planlagt i år heller :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du lagt ut tråd om dette på baatplassen :confused:

Har nok ikke det, desverre. Blir somregel til det at tiden blir brukt til båten, og da blir det ikke så mye tid tilovers.

Men det er ikke så vanskelig. Bare du bruker rett lim, har en skarp kviv, og er nøyaktig med å ikke få skrukker på skaien, så blir resultatet veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Vet noen om det finnes selvklebende plastlister, ca 2 m x ca 3 cm som kan bøyes en anelse? Tenkte å skjule skjøten med en pen list. Kanskje teak-imitasjon?, men den må tåle å bøyes litt uten å bulke etc.

Jeg har sett slike lister hos velassorterte byggevarebutikker. Er lagd av ett eller annet kunstoff og finnes i ulike bredder typisk i hvitt, furu og mørk treimitasjon. Kan bøyes ganske mye, de blir ofte brukt i forbindelse med bueåpninger i vegg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...