Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Det er nesten forbundet med mere arbeide enn sunt er å få Ørnhild flaksene rundt i båten. Etter å ha fått fin tilpassning på de to forre platene så fikk jeg ordre fra beskjed om at det skal være lampetter på forre skottet og ett lys til i taket forenfor takluka :headbang: Under ville hyl og skriking ble platene tatt ned og justert slik at det blir tilgang til elektrikker rør som skal legges midt i båten. Siden jeg liker tilgang til kabelgater så valgte jeg å skjære åpning i midten og lage en list for å skjule rør og ledninger.

 

 

Bilde

 

 

Det var akkurat i tide at hullene til ventilatorene ble laget før regnet kom. Batteri drillen gikk tom for strøm og det var veldig kaldt på beina så gadd jeg ikke mere etter å satt opp forre platene og ha laget ferdig 2 av 3 listeskjulere til kabelgata som ligger akkurat under vindskjermen. Og da så det sånn ut :

 

 

Bilde

 

 

Holder på med litt avspasering så tror jeg gjør unna litt av det til torsdag og fredag og gjør ferdig forre del av kaninen og tar en alvorlig general opprydding.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så er taket nesten ferdig forrenfor takluka,det gjenstår å fore ned for spotlights men det gjøres ikke før det blir bedre temperatur. TEC 7 herder plagsomt langsomt i +5 til +7 grader og er no ordentlig gørr å jobbe med. For de som lurer så skal det ikke se ut så lufsete som det gjør nå i åpningen til takluka. En lokal blikkenslager har påtatt seg å lage innerramme. Han har såvidt vært innom og sett i kveld og foreslo hvitt blekk pent bearbeidet,det er jeg ikke umiddelbart enig i. Tror aluminium blir seende mere profft ut ?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Og så er taket nesten ferdig forrenfor takluka,det gjenstår å fore ned for spotlights men det gjøres ikke før det blir bedre temperatur. TEC 7 herder plagsomt langsomt i +5 til +7 grader og er no ordentlig gørr å jobbe med. For de som lurer så skal det ikke se ut så lufsete som det gjør nå i åpningen til takluka. En lokal blikkenslager har påtatt seg å lage innerramme. Han har såvidt vært innom og sett i kveld og foreslo hvitt blekk pent bearbeidet,det er jeg ikke umiddelbart enig i. Tror aluminium blir seende mere profft ut ?

 

Bilde

Hei Thor.

Kanskje hvit i luke? :confused: Min sønn er læregutt hos blikkslagen og mulig han kan hjelpe meg også?

Din lugar ser pen ut :seeya::yesnod:

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisan Thor

Godt att manskapet jobber med å få Skilsøene enda bedre (hvis det går ann :lol:

 

Ser du holder på ,jeg gjorde denne jobben for et parr tre år siden, kjenner igjen utfordringene. men jeg gjorde ikke så mye ut av det, limte det rett på i taket, brukte for det meste spaylim fikk også noen skrokker. men serlig vannskelig ved opptrinnet prøv å glem dem, det hjelper når gardiner osv er på plass.

når det gjelder skruene som knakk (noen få,) det er bare å bore nye huller. evtuelt sette inn de knekte med lim for å skule hullene, og så får det være litt tettere med skuer, når du får opp gardinene er det ingen som legger merke til dette.

Hadde samme ploblemet eller utfordringen når jeg satte på sputlistene på vinduene også, men der flyttet jeg bare knottene en mm eller 2

 

Vi får prøve å få til et kjempetreff med alle fornøyde 750 eiere (for det er vel bare det som finnes??) :lol:

(Vi har jo ikke greid det ennå)

:cheers:

Det er jo å greie å løse oppgavene selv som er gleden med båtlivet

Link to post
Share on other sites

Joda, bare og prøve seg frem.

Eller mangler du redskap for og lage til lister og sånn?

 

Det er mildt sagt Bastard :lol: Håndsag,øks, 12 & 3 kg slegge,stikksag er vel arsenalet tror jeg. Ramma må være litt mindre enn lysmål-dvs ramma bygger opp mot luka og må så gå inn mot oppkanten i dekket. Kanskje sideveis u-form er en bedre beskrivelse?

Link to post
Share on other sites

Det er mildt sagt Bastard :lol: Håndsag,øks, 12 & 3 kg slegge,stikksag er vel arsenalet tror jeg. Ramma må være litt mindre enn lysmål-dvs ramma bygger opp mot luka og må så gå inn mot oppkanten i dekket. Kanskje sideveis u-form er en bedre beskrivelse?

Da må du invester i ei lita bordsag serru :smash: ganske aritg og lage sånt når man får dreisen på det.

 

Ang. luka; du mener en enkel utforing i lysåpning som belistes opp mot taket etterpå da. Sånn som vinduene i hus er? Skjønner forsåvidt den u-lista du snakker om, men da må det listes på overside og underside eller?

Link to post
Share on other sites

I teorien kan jeg vel klare det.

Men hva gjør jeg med listing mot oppkant /undersiden av luka? Snaut feste selv for stiftepistol tror jeg.

Kan jeg lage en L formet foring og bruke sika for å tette åpningeng mot luka?

L formet burde gå greit. lag den om mulig litt trang og lim fast med Sika eller Tec7

Ville vel kanskje lagd en kasse med L profil og belistet oversiden evt undersiden etterpå. Da henger den der uansett

Link to post
Share on other sites

Litt finjustering igjen for å få taket i jevn og fin bue hele veien gjenstår. Selv med brillene på nesa så ble det vanskelig i lampelys :crazy: Og 3 listeskjulere gjenstår å tilpasse og trekke og det burde bli ferdig i morgen ettermiddag. Nå skjer det antagelig ikke noe mere på denne siden av nyttår.

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Så er innertaket ferdig omsider. Ble ikke så helt tullete resultat syntes jeg. Litt støvsuging og vasking så begynner det å hjelpe fælt. Neste på programmet er lett nedpussing av treverket og lakkering,bytting av limte tepper og trekking av skottet mellom sofa ryggen og benkene og trekking av stikkøya og oppmontering av sofaryggene og barskapet. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at det stod sent mars på kalenderen :lol:

Holder været seg så blir romjuls hobbyen å bytte kretskortene på ankervinsjen og sette på ny endestopper og bytte pakninger i takluka i hardtopen og bestille ny dekksluke. Dekksluka blir produsert av Kreativ Plast i helt svart lexan som ikke slipper lys inn. På vårparten blir det generell oppfrisking av pentry,det er håpet ihvertfall. Resten av oppussingen blir antagelig gjort når båten er på vannet.

Link to post
Share on other sites

Kan vi få be om bilder av sluttproduktet? :yesnod: (Etter støvsuginga er ferdig..)

 

Har blitt inspirert av jobbinga di , så jeg skrudde ned inner-taket i båten selv i dag. Det var plater med tjukt "teddy"-for, så det skal byttes i løpet av vinter'n.

Sjekket også om det gikk greit å få skrudd av listene rundt vinduene, etter å ha lest om dine fast-"rustede" skruer. Gikk fint å skru av mine , men det dukket opp et lite spørsmål: Når skaien legges inn under lista , og de skal på igjen , så ser jeg for meg at det kan bli trangt om plassen slik at listene blir liggende skjevt / på skrå.. (Hvis du skjønner hva jeg mener ). Kommer selvfølgelig an på tykkelsen på skaien , og hvor mye den kan "komprimeres". Hvordan fungerte dette hos deg?

 

Pontus

Link to post
Share on other sites

Har også rester av flådde kosebamser i forkabinen, etter nå å ha fikset motor og skrog for altfor mange tusenlapper, hadde jeg tenkt å begrense vinterprosjekter til et absolutt minimum. Og derved utsette omkleding til neste vinteropplag, men der benyttet jaggu rederen sin styringsrett.

Forlugaren skulle trekkes om dermed basta! Så da er det jo bare å begynne å plukke ned innredning og pusse skroget innvendig. Forrige eier hadde til og med teddypels på toalettet, motbydelig ikke sant???? Ille nok å ha vokst opp med pels på dolokket..

 

Pusset i fjor opp akterkabinen, heldigvis fikk jeg tak i kontaktlim på 10 liters dunker, det gjør at sluttprisen ble redusert. Fant også ut at noen metoder var enklere enn andre etter å ha blitt nesten mumifisert i skai.

 

Jeg også venter spent på bildene dine Thor, kalde vinterkvelder kan få et meningsfylt innhold.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...