Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Hmm. Polyurethanelim altså.

 

Nja. På databladene fra produsenten, oppereres det med begrepet MS-Polymer. Ikke veit jeg, men det farlige emnet ISOCYANATER som finnes i rikelig monn i Sikafleks, glimrer iallefall med sitt fravær.

Påstås å være knakende kjekke saker. Imponerte iallefall meg, med sin våt-limings effekt. Det fikser ikke sika.

 

Forøvrig bruker mange ( som kanskje ikke er veldig glade i hjernen sin ? ) kontaktlim til liming av skaitrekk. JEG ville valgt vanlig vannfast våtromslim, samt evt en dasj kontaktlim i hjørnene, og en haug med stifer.

 

Kontaktlim er IKKE veldig sunne saker det heller, bruk for all del maske..

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Våtromslim går jo an å bruke men da må limet legges på flatene 12 timer før de kan limes iht bruksanvisningen til skairullen. På 12 timer så kan arbeidslysten ha kommet og gått mange ganger for meg ihvertfall. Kontaktlimet gasser no så inn i gamperæva ved 20 grader at det ikke var klokt. Susete er jeg i hue til vanlig men det ble ikke så mye bedre selv med gassmaske at det gjorde noe.

Link to post
Share on other sites

Jolo har limt opp 40 løpemeter Kaiflex isolasjon, og 60 meter skumcelle skottbekledning med Bostik Vegg/Golv lim i båten. Sitter som et skudd. Ingen lukt.

Takplater brukte jeg 6mm meranti, 4mm er for løse i fisken på større flater etter min mening. Platene ble malt med husmaling på oversiden for å unngå sopp skader senere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Forrige eier skifta dette i båten for 3-4 år siden, han ble aldri ferdig og det så heller ikke pent ut så vi har fjerna det meste nå. han brukte casco vegg/gulv lim og det sitter som bare helvette... Men merker at det har slippi litt der det har lekki vann, men så har det ikke lekki reint lite vann i LOL heller så.

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid i forveien la du på limet da Jolo?

På sugende flater, slik som meranti platene la jeg bekledningen på nesten med det samme.

På ikke sugende flater ventet jeg nok ca. 1 time eller 2 (alt etter hvilket matriale) til limet begynte å bli litt klebrig får jeg la på bekledningen. Jeg skulle isolere og bekle' en hel stor båt så ventetiden ble aldri noe stort problem. :wink:

Man bør ha minst 15 grader eller varmere v slikt arbeid, helst over 18 ifølge limprodusenten.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei Atle. Takluka blir som den er på bildet :diving: Trodde taket kunne dras i ett stykke fra knekken i toa til baugen. Det gikk rett i Porta Porti`n på full fart. Det er jo ikke ett mål jeg får til å stemme noen vei hverken i bredden eller i lengden. Dekkslula står så skjevt på båten at det holder bla.

Siden Atle skal trekke sin båt til våren prøver jeg å notere målene som det blir montert opp. Jeg lovte ham maler men så langt er det en trist historie....

Link to post
Share on other sites

Atle. Begynte over ryggen til sofaen fra bb side. Så hoppet jeg til stb. Deretter fra hoppet jeg tilbake og tok fra forkant av nedgangsluka til "knekken". Så hoppet jeg tilbake og tok fra forkant av nedgangsluka til aktre skott for nedgangsluka.

Nå tar jeg delen fra knekken til akter kant takluka. Deretter hopper jeg antagelig fra forkant av takluka til baugen. Så blir det å ta sidene på takluka før underkant av seteryggen må til pers. :rolleyes: Notere alle mål for deg så langt jeg klarer,og lager skisser.

Link to post
Share on other sites

Skaien limer jeg til merantien med kontaktlim(3M).Kontaktlim på sprayflaske er penger i dass spør du meg.

Våtromslim går jo an å bruke men da må limet legges på flatene 12 timer før de kan limes iht bruksanvisningen til skairullen.

Kontaktlimet gasser no så inn i gamperæva ved 20 grader at det ikke var klokt.

Jeg ble anbefalt å bruke gulvlim til våtrom når jeg skal lime trekket i båten min, men jeg er ikke sikker på om det tørker nå med den temp'en som er på denne årstiden. Limet skal helst ha minst 18 grader for å tørke, og det får jeg ikke på skutesidene nå. Har ellers ingen begrensning med å vente 12 timer før jeg legger på trekket.

Går det bra å bruke den vannfaste typen av kontaktlim? Hvordan arter dette seg hvis jeg prøver å lime nå når det er såpass fuktig, men samtidig mildt ute? Fyrer selvfølgelig i båten, men skutesidene er jo kalde allikevel.. Vill trekket feste seg skikkelig?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke. Limte trekket på skutesidene mens det fremdeles var 10 til 15 grader. Nå holder jeg på med tilpassing av meranti platene og disse hadde jeg tenkt å lime med skai i vaskekjelleren. Går utifra at det går an å lime selv på kalde flater bare du har temperatur på limet.

En ting du burde være nøye med er stålbørsting før du begynner. Hvis det sitter for mye limrester på glassfiberen så suger det lim så det holder. Aceton til rengjøring av koster er bortkastet. Sløkkasløsning er ypperlig- busta blir fin og myk igjen når du setter den i limpøsen :cool: Jeg bruker Casco kontakt lim.

Søler du litt på rettsiden så er det bare å rulle det av med fingeren når det er tørt.

Skal du bruke skai med skumgummi bakside ?

Link to post
Share on other sites

.......tilpassing av meranti platene og disse hadde jeg tenkt å lime med skai i vaskekjelleren.

- i vaskekjelleren? "CHICKEN"?

 

Ekte sjøgutter drar platene sine inn i stua............. :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er skumgummi på baksiden av trekket, ja. Titanduk har ikke noe annet. Jeg fikk det til en fornuftig pris, så det er greit synes jeg. Det er forøvrig samme trekk som blir brukt i Saga-båtene jeg skal lime opp.

Får ta en tur i butikken og se litt på forskjellige limtyper, tror jeg. Tipper kontaktlim er bedre nå i kulda. Er litt kritisk når jeg skal lime oppunder hjørnene i taket, så det bør være noe som sitter forholdsvis fort. Hadde et håp om å få gjort unna denne jobben nå i vinter... :smash:

Link to post
Share on other sites

- i vaskekjelleren? "CHICKEN"?

 

Ekte sjøgutter drar platene sine inn i stua............. :wink:

Kan jo så være det Walter. Hadde jeg funnet på no sånt så hadde nok Worses Metode (lemavdragning) bare vært mild oppvarming for henne før det hadde blitt grov ekstrem vold utøvelse. Når Ørnhild setter sine 1/8 tonn i beveglse så stikker jeg og bikkja. :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...