Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Tror jeg prøver i garasjen jeg gitt... Du vet åssen Ørnhild er. Bare spør Whistler, han fikk meg i skikkelig trøbbel etter han var her fordi snusboksen datt ut av lomma hans. Ørnhild gikk over stag prompte og jeg fikk et forklaringsproblem :boxing: Laaang lekse om kolkestrol og blodtrykk og annet møl :puke: Det brydde jeg veldig om. Ikke. :lol:

Det var der den ble av ja. Fomla litt i lommene da jeg skulle lete etter nøkkelen til bilen, så den lå vel på gårdsplassen din da, eller hadde den falt ut inne?

Link to post
Share on other sites

Det begynner å dra seg litt til. I forkant av ventilene og mot forre skott så må det bygges en "skjuler" i meranti. Det var tilnærmet umulig å få det i pent i opptrinnet,men så lenge en ikke ligger med hodet forover og ser akterover så er det bærre lækkert. :yesnod:

 

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

He he. Er det hodene på skruene du sikter til,på den skaitrukne lista under vinduene Perlen ? Der kommer det hvite plastknotter for å "skjule" hodene . Sånne duppedingser som du snakker om har jeg vært borti. Greie når de er nye,men de blir sprø og knekker lett når de blir gamle det er ihvertfall min erfaring. Det blir

mange flere duppedingser i taket forresten når det kommer på plass.... Lettvint løsning når snekker kunnskapene ikke er av de største kanskje ?

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var i dag og så på båt trukket innvendig av salmaker. Ble ikke direkte misfornøyd med det som er gjort i slagskipet til nå. Spesiellt ikke hvis taket blir like bra som skottene,da burde det bli ganske bra tror jeg.

Men det er vanskelig å sammenligne pga material og fargevalg er ganske forskjellig. Noen gode tips fikk jeg med på veien også.

I løpet av helgen er håpet å ha toalettet og taket nærmest nedgangsluka klart. Da er det "bare" taket over salongen som gjenstår-dette er antagelig den vanskeligste delen av hele jobben. Hadde ikke Skipper Worse og hans venner sendt Bergensværet hit i dag så hadde det vært liming av lekter i taket på gang nå, men det kan jo gjøres i morgen istedet det.

Det går veldig sakte fremover,og det beste er at jeg sparer kr 30 000 :flag: Så får en heller leve med at det tar omtrent 50 ganger lenger tid enn å la proffene gjøre det.

Forresten,trenger dere billige syrefaste skruer så ring Frode Dahl Motorverksted AS-tlf 333 91783. Kjøpte 140 syrefasteskruer og skiver til å skru fast merantiplatene idag til rundt kr 80. Syntes det var billig.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke Skipper Worse og hans venner sendt Bergensværet hit i dag så hadde det vært liming av lekter i taket på gang nå

Jeg og mine venner fraskriver oss ethvert ansvar, juridisk, moralsk og metafysisk, for enhver konsekvens eller følge eller virkning av at det vær som måtte komme til eller befinne seg over våre herlige kyststrøk, som følge av vindens variable retninger og andre atmosfæriske fysiske egenskaper og hendelser, lar seg lede hen til mer avsidesliggende strøk. :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du vet det Worse at hvevergang Krapyl kikker under burkaen sin så drønner det ned med snø så noen mjo få skylda for den Niagara fossen som datt i huet på oss sjenerte,stillferdige og naturlig beskjedne tjomlinger i dag :blush: Men i morra skal det limes lister og skai hvis ingen stjeler arbeidslysten da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Her er aktre del av forkabinen og toalettet lektet ned 10 mm. Jeg ble tatt litt på senga når jeg så hvor mye lekter det gikk,10.5 m gikk med :crazy: Er godt lektebutikken ligger innen gangavstand.

 

 

Bilde

 

 

 

 

Merantiplater tilskåret og klar for påliming av skai. Denne plata forårsaket ekstrem banning før alle vinkler og sånt stemte. Ser veldig grei ut når den er ferdig ihvertfall.

 

Bilde

 

 

Plata er kommet opp sammen med et par andre småplater. Syntes slettes ikke det ser ille ut i det hele tatt.

Kanonfotografen er ekspert i å ta bilder når sola skinner inn i båten :rolleyes: Det begynner å nærme seg cigarillo standard nå :lol:

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

 

 

 

I morgen blir det tilskjæring av taket på toalettet og justering av toalettdøra. Antagelig er det straffen for å lekte ned,det har nok døra aldri vært beregnet på. Til neste helg blir det å lage mal til de 2 svære takplatene.

Håpet er at det holder med en pappmal som kan snues. Går utifra at stb siden er lik babord siden. Før malen kan lages må senterlinja i taket tegnes opp fra baugen til akterkant av sofa gruppen,pluss et par andre hjelpelinjer.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det går fremover her, ja. Blir nesten motivert til å begynne på Kongelugaren; som har et klart behov for omtrekking både på vegger og i tak ... Du, Thor, du har ikke tilfeldigvis planer om å komme vestenfor i overskuelig fremtid ?? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå vet du fra tidligere korrespondanse at jeg er en skap Bergenser :lol: Det er bare å knekke til Worse. Bare ikke sett noen tidsplan. Hittil er jeg omtrent 2 måneder bak skjema :blush: Her går det i røkk og napp. Bestandig så er det noe jeg har glemt å kjøpe,og har jeg husket alt så er det altfor lite av det :rolleyes:

Også må naboen mobbe vettet av meg ganske regelmessig eller jeg må mobbe ham. Ettersom.

Kaffepauser,røyketobakk pauser, cigarillo pauser :headbang: Ikke særlig effektive dager :diving: Ting tar tid. :smash:

Link to post
Share on other sites

:diving: Ting tar tid. :smash:

 

Hallo.. Har fulgt med på framdriften på lugarjobben din, og det ser jo ut til å bli riktig bra. :yesnod: Har planer om å gjøre samme jobben i båten min til våren. Den er også belagt innvendig med "nydelig" 80-talls teddyfor som suger til seg det meste av støv og andre "ting"... :nonod: Fruen blir tett i lungene bare hun ser plysj, så den må nok ut... Mulig at jeg slipper unna jobben i taket , da det allerede har skai-belagte plater.

Har du ført regnskap over forbruk av tid og matriell? Kunne vært interessant å vite sånn cirka hva jeg må sette av på busjettet og i kalenderen framover for å få til en standsmessig innredning.

 

Pontus

Link to post
Share on other sites

Var igjennom samme prosess for 12 år siden. Gjorde tydelig godt arbeide, for det er like fint i dag. Brukte ikke skai med skumgummi, men den typen som er massiv, ca. 2 mm tykk. Først limte jeg 10mm isolasjon

på skroget, før skrogbekledningen ble limt utenpå denne.

Jeg er imidlertid ikke helt fornøyd med to langsgående skjøter litt under vinduene nede i cabinen. Vet noen om det finnes selvklebende plastlister, ca 2 m x ca 3 cm som kan bøyes en anelse? Tenkte å skjule skjøten med en pen list. Kanskje teak-imitasjon?, men den må tåle å bøyes litt uten å bulke etc.

Tips mottas med takk!!

 

Bilde

Hei Thor

Først vil si at dette blir fint. Bare vent til alt er ferdig og du ser det totale resultat. Tenker å gjøre samme jobben i "Captains Cabin". Den fortjener en opp-pussing. Bildet ditt viser mitt problem, overgangen mellom vinduspolstringen og nedover. Her har jeg en godt synlig "usynlig skjøt". Ser på bildet at du har løst dette med å lage en "listeskjuler". Det var ingen dum løsning, selv om den ikke skjuler noen lister, kanskje heller framhever dem. Hvorfor ikke, så lenge dette gjøres pent, slik som du har fått til.

Om jeg kan løse mitt problem er jeg litt i tvil om, da jeg har begrenset dybde for festeskruer.

Men jeg skal prøve :yesnod:

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke lekte ut da ? Jeg lekter ned taket med 1 x 2 cm lekter,merantien er 4 mm tykk og skaien 2 mm tykk.Da bygger det 10+4+2+2= 18mm + skive + plastbrikkat til skrueskjuleren. Skruene teiter jeg ikke helt opp for å unngå at skaien rynker seg rundt skiva. Med middagspølse fingre er det vanskelig med små skruer så jeg bruker 3,2 x 20 mm syrefast. Var redd for at 20 mm var for langt men det går bra siden de ikke skrues helt teit til.

 

En bedre måte å skjule et liste problem som du har,og slik som det jeg har i forkabinen, er å lekte ut med 10 mm lekter. Stoffet du skal trekke med stifter du fast med stiftemaskin og baksiden på stoffet skal være mot deg og "opp ned", stiftene setter du nær øverdelen av lekta. Så er det bare å la stoffet falle ned slik at forsiden kommer ut igjen og så kan du lime.

Da slipper du sånne listeskjulere som jeg har valgt å lage og det vil nok virke mye "renere" og penere enn den løsningen jeg valgte. Håper du skjønner hva som menes her.

Stiftemaskinen som btukes er en sånn gul stiftemaskin som selges bla hos Maxbo,og stiftene son brukes er 3mm. Litt grovt trodde jeg men såpass bør det nok være. Stifter spares det ikke på.

 

Blir 10 mm for voldsomt å fore ut med så kan du jo skjære lister i meranti i høvelig tykkelse å lime opp.

Bruker TEC 7 lim,billig og drøyt.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte de jeg hadde liggende i maskinen. Rustfrie stifter kunne jeg få hos salmakeren men de var så dyre at det var ikke sant så nå bruker jeg Pirana ståkstifter. Stiftebutikken kunne skaffe men til en ublu pris.(Stiftebutikken = Maxbo). Et eller annet sted i katastrofeområdet har jeg flere rustfrie stifter. Million spørsmålet er bare hvor. :sad:

Link to post
Share on other sites

ok, jeg måtte bare spørre for jeg klarte ikke å spore opp 3mm rustfrie selv, og jeg har vært i kontakt med de største i Oslo Bergen og Trondheim. Det har gått ut av produksjon fikk jeg beskjed om. Da hadde det vært litt iriterende om du fikk tak i på Maxbo lissom.... :crazy:

 

Angående lektene: Hadde det ikke vært sikrere å brukt kryssfiner til dette, 10mm furu/gran sprekker vel rimelig lett?

 

Hvordan dekker du til skruene du bruker?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Skruene,alle sammen, må tas ned igjen. :crazy::cryin::cryin:

Under skruehode og skiven skal det på en plastmoffe så skrues alt opp igjen og en hvit hette trykkes så på plass for å dekke hodet. Salmakeren jeg bruker får ikke ny forsyning før på nyåret og siden jeg ikke orker å vente så startet jeg skruinga uten disse duppedingsene. Du kan også kjøpe plasthetter til å trykke på plass i stjerneskrue hoder på Bohus feks. (Jeg bruker skruer uten stjernehoder)

Finerlister er sikkert greit nok,men jeg er så gøra lat at hvis jeg kan slippe å gjøre noe så foretrekker jeg det :yesnod: Dimensjonen på furulistene er helt perfekt til mitt bruk og sprekker de så ser jeg vel ikke det før jeg får takplata i hue :wink: Skulle det skje går jeg utifra at det blir umiddelbar blodtrykks stigning....

 

 

Og i dag ble dassen ferdig også. Nå gjenstår bare de to svære takplatene og noen listeskjulere :flag:

Link to post
Share on other sites

Bruker TEC 7 lim,billig og drøyt.

Jeg driver å bygger om en dinette til sidelugar med køyesenger, og skal trekke meranti med skai. Ser at du anbefaler TEC 7. Hva slags lim er dette og hvor finner jeg det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å bygger om en dinette til sidelugar med køyesenger, og skal trekke meranti med skai. Ser at du anbefaler TEC 7. Hva slags lim er dette og hvor finner jeg det?

 

Ser ut som SIKA patroner, men annen fabrikat. Limer, til Suzuki`s store overraskelse, kliss bløtt treverk. Å omtale det som BILLIG er vel en overdrivelse, koster omlag 180,- pr patron. Skal visst være MYE bedre enn SIKA. Jeg testet det fordi jeg er så jævlig allergisk, og på den fronten var det mye bedre.

 

Du kan lese mer, om produktserien TEC hos, RELEKTA

 

Fåes kjøpt bla.a på MAXBO, JERNIA og andre byggevaresjapper. Sikkert på båtbutikker også, selv om de som regel har SIKA og / eller CASCO sine produkter..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sånn som du beskriver Suzuki(lett modifisert :

 

Med skruer inn i de andre platene, som sitter i lektene, og inn i lektene .

 

 

Var da en svær pris du betaler da Suzuki. Betalte rundt 140 kr hos Maxbo. Hos Europris tar de kr 79,50 for TEC 7. Og som du sier,det du limer og det du limer på behøver ikke være tørt. Men da blir herdetiden vesentlig lengere. Har også brukt det å fuge med og det sitter som støpt det og. Syntes også det er ganske drøyt i bruk men et par tuber til går nok med før dette er over.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som SIKA patroner, men annen fabrikat. Limer, til Suzuki`s store overraskelse, kliss bløtt treverk. Å omtale det som BILLIG er vel en overdrivelse, koster omlag 180,- pr patron. Skal visst være MYE bedre enn SIKA. Jeg testet det fordi jeg er så jævlig allergisk, og på den fronten var det mye bedre.

Du kan lese mer, om produktserien TEC hos, RELEKTA

Fåes kjøpt bla.a på MAXBO, JERNIA og andre byggevaresjapper. Sikkert på båtbutikker også, selv om de som regel har SIKA og / eller CASCO sine produkter..

Suzuki

Hmm. Polyurethanelim altså. Vil ikke det sige da det tar lang tid å tørke. Jeg hadde kanskje tenkt meg noe mer i dur med kontaktlim, men med mulighet til å justere. Ala tapetklister kanskje? Så noen som jobbet med skai på TV og de sprayet på limet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å bygger om en dinette til sidelugar med køyesenger, og skal trekke meranti med skai. Ser at du anbefaler TEC 7. Hva slags lim er dette og hvor finner jeg det?

 

Her tror jeg vi kanskje snakker litt forbi hverandre Rem.

Skaien limer jeg til merantien med kontaktlim(3M).Kontaktlim på sprayflaske er penger i dass spør du meg. Foringene limes med TEC 7,og lar de herde over natta.

Er underlaget ikke helt slett slik at foringa ligger helt inntil så stempler jeg de opp med hva som er for hånden og fuger kantene på utforinga der hvor det er "åpninger" å se.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...