Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Hei på dere!

Leste gjennom endel av innleggene her inne men dere har ikke kommentert dørk og matriell der

Selv vil jeg foretrekke tepper for det ikke skal være "gulvkalt" men det er jo ikke så hygienisk igjen. Belegg blir vel noe kalt igjen, noen forslag til løsning her????

 

MVH Ubåtfender

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har skåret ned det gamle skrogtrekket i Apollo'en,

slipt vekk det gamle limet med vinkelsliper/stålbørste

vasket skroget invendig med aceton og skal lime nytt på

skrogtrekk fra Maritim med kontaktlim. Jeg har hørt om noe som heter kaldsveiselim

til å lime synlige skjøter med. Er det noen som kan fortelle meg om

et produktnavn for denne limen?

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om noe som heter kaldsveiselim

til å lime synlige skjøter med. Er det noen som kan fortelle meg om

et produktnavn for denne limen?

Kaldsveiselim får du kjøpt i tuber hos din nærmeste teppe/gulvbelegghandler. Det er tynt som vann og smelter sammen vinylbelegg og lignende. Om det også kan brukes på skai vet jeg ikke, men regner med at det vet teppehandleren.

 

Det er sikkert flere merker av dette. Jeg har en slik tube i kjelleren og kan lete den opp om du ikke finner noe merke (og har bruk for det..).

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Hei folks...

 

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese ALLE sidene i denne tråden nå, men legger inn et svar nå mens jeg husker det.. Kan jo hende det er tipset om tidligere, nok om det..

 

Jeg trekte nytt tak i styrhuset i helgen, brukte en 4mm kryssfiner som jeg trekte med ca 4mm hvit skai. Hadde en boks Casco kontaktlim(super) og den fungerte supert, men irriterte meg litt over noen klumper jeg fikk, trolig limen. Gikk jo selfølgelig tom for lim da jeg måtte smøre både trekket og platen med lim, søndag var det og!!!

Ringte til en jeg viste kjøpte litt båter billig og pusset de opp, han hadde ikke en slik boks med lim men brukte spraylim, mye bedre sa han. Jeg fikk jo ikke tak i annet og kjøpte en slik boks av han..

Kom hjem og begynte å spraye på platen, arbeidstid på 1-15min stod det. Ventet litt men ville ikke klebe skikkelig, tok å sprayet på trekket og da limte det som juling. På neste neste del sprayet jeg kun på trekket og det fungerte som bare fasan..

 

Det jeg vil frem til er at jeg brukte mye mindre lim, en slik boks var mye rimeligere, det gikk VELDIG mye raskere istedenfor å smøre på med pensel i en evighet og ikke minst så ble det et mye bedre resultat. Mye lettere å glatte ut og niks klumper og helt slett. Ser tydelig forskjell der jeg brukte vanlig kontaktlim og der jeg brukte spray.

Det luktet heller ikke på langt nær så mye som Casco`en..

 

Boksen var av type 3M kunststoff lim eller noe, stod bare på tysk og nederlandsk på den. Han viste ikke hvor den var kjøpt siden det var det broren som hadde skaffet den. Den hadde et genialt munnstykke som sprayet på en 6-7cm bred stripe uten noe søl utenfor, så her trengte man ikke være så forsiktig med ting i nærheten.

 

Han så også at de hadde en slik sprayboks på Biltema, men den måtte jeg ikke finne på å bruke sa han, den holdt ikke..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Kan trygt si meg enig på følgende punkter:

 

1) Spraylim fra Biltema er noe dritt!

2) Kontaktlim på boks gir klumper som ikke ser spesielt pent ut.

 

Selv brukte jeg Casco teppelim på vanlig skottbekledning, og det var greitt å jobbe med. Hadde lang nok tørketid til at det gikk an å justere en gang eller to (i motsetning til kontaktlim som sitter som bare fy på første forsøk). I tillegg går det lett å stryke ut limen, dersom den har lagt seg i klumper. Var også lett å stryke ut bekledningen, slik at den følger profilene i skroget.

 

Limte et skott med kontaktlim og et med teppelim, og er absolutt mest fornøyd med teppelimen.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Nå holder jeg på å fjerne vindusrammene innvendig for å bli kvitt vannlekkasjen, men så ryker jo noen av skruene.. :headbang:

 

Har dere noen lure triks?

 

 

Hilsen Petter-B

 

Skal på vannet i slutten av påsken..kanskje blir jeg ferdig i påsken?

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bor opp til nye skruer ved siden av de gamle som røyk.

Og idag er jeg ferdig med jobben i forkabinen. Vask,støvsugd og hengt opp gardiner og lagt på plass putene. Nesten så det er blitt fotformsko på pailabbene sier Ørnhild :rolleyes: Trodde jeg skulle rukket akterkabinen også. Den får fortsette å se ut som et takras i sommer ellers blir det ikke sjøsetting før juletider. Ny Navman 7100 er koblet opp og prøvd også. Sjøsetting til uka.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest gjennom denne tråden og det ser ut som om flere har tilegnet seg mye erfaring med omtrekking av lugarer.

 

Jeg har en Biam fra åttitallet som har dette "pusetrekket" som jeg gjerne vil bytte ut. Trekket er ganske løst, og på baksiden er det gammel kontaktlim som er festet direkte på skroget, dvs ingen isolasjon. Men limet er ganske jevnt påført, det er svakt bølgete eller ruglete å ta på.

 

Så da er spørsmålene:

:confused: Er jeg NØDT til å fjerne dette limet? Antar det er en kjempejobb.

:confused: Kan jeg feste en skaiduk av den tykke typen (2mm) direkte på skroget, eller er det vanlig å bruke isolasjon først? Antar at skaien dekker det ruglete gamle limet, dessuten vil det nye limlaget også glatte over til en viss grad?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Har et tips om hvor det går an å bestille billig Skai uten for bak:Gå inn på STOFF OG STIL.NO

her finnes mange typer stoff,trykk inn på møbelstoff,bla nedover til varenr:820584,bredde 135.

65%polyester og35%bomull,krymper ikke,og koster KR:54.95 for meteren.

 

Vi skal trekke targabøylen med denne,finnes i flere farger.veldig bra kvalitet.

Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

Skai-en fra Stoff og stil er veldig tynn syns jeg. (minnet om skinnbuksa mi fra 80-tallet... :eek: ) Fikk tilsendt vareprøve av den , og den er nok fin til trekking av stoler / puter osv.. Anbefaler heller 3mm polstring som f.eks. Maritim selger. Jeg har kjøpt av den typen hos en båt-sjappe her på østlandet. Den er myk og kan strekkes litt for å justere i "dumper " i skrog. Har ikke fått den på enda, men bare regnværet gir seg så skal jeg ut og prøve..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...