Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Hei

 

Du thor på Tjøme skilsø 750cc jeg vet ikke hvem du er men tror du man arbeider gratis????

 

Du nevnte her at du hadde brukt 50 ganger så lengere tid, men hvor lenge hadde det tatt for

en fag mann???

 

Men et firma i dag har fra 500kr. timen og oppover.så hvis det var en del arbeide med dett du har drevet med, trur du et firma leker butiikk eller???

 

 

hva med å sette bilen på ett verksted fra 600 - 1000 ,-kr pr.time.

 

Man kan jo ikke gjøre alt selv..man kan jo hvis man ikke har så mye annet å gjøre..

Hvs du velger et firma med referanser, og har drevet på lenge har man kvaliteten der.

Dette er jo ment til alle her.

Link to post
Share on other sites

Beklager om du har dysleksi, eller lignende, men dette var ikke så greit å forstå.

 

Er du irritert på thor, og mange av oss andre, fordi vi velger å gjøre ting selv - istedet for å ansette referansegodkjent fagmann? :confused:

 

Båt er ikke bare penger, ser du. Ihvertfall er det kosen, hyggen, utfordringene og ikke minst "båtlivet i stuen" på vinteren, som jeg har lært å sette pris på.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om Ulrik er irritert på meg så får det stå sin prøve,det har han full rett til . Men det er ihvertfall ingen vits i å dra inn dysleksi eller andre ting vi måtte slite med :smiley: Men jeg kan godt klargjøre matrial bruk og kostnader og at tidsforbruket mitt er så mye høyere enn en fagmann siden det syntes å være av interesse for Ulrik.

 

Nei Ulrik. Jeg tror ikke et firma driver med velferd for kundene sine. Jeg er heller ikke av den oppfatning at et firma eller fagmann skal arbeide gratis for kundene sine. Og jeg har ikke bedt om pris på jobben som gjøres, men jeg vet hva samme jobben gjort av en fagmann kostet i en annen Skilsø 750. Det som skiller er at i den andre Skilsøen ble ikke taket foret ned og det ble benyttet stoff som er ca 100 kr dyrere pr. meter enn skaien jeg valgte,og det gikk med ca 27 meter stoff.Til din orientering så betaler jeg kr 150 pr meter. Foreløbig har er det limt opp 13 meter skai og trenger ca 5 meter(kanskje litt mere) for å bli ferdig i forlugaren.

Fagmannen brukte 5 dager på å gjøre ferdig både for og akterlugaren til en pris av kr. 30 000.( Det kunne blitt kr 10 000 billigere hadde eier fjernet det som kan fjernes av innredning og tilbake montert det selv.)

 

Så langt er det innkjøpt:

13 meter skai kr. 1950

3 bokse Casco a 217. Totalt kr. 651

3 tuber TEC 7 a kr 148. Totalt kr. 444

1 eske stifter kr 75.

Diverse syrefaste skruer og skiver kr. 100

1 elektrisk stikksag kr. 198

4 Meranti plater a kr 200. Totalt kr. 800(trengs bare 3 stk men klarte å ødelegge en plate)

25 meter slisser-prisen husker jeg ikke ca kr 120 (?)

 

Omtrentelig kostnad kr. 4338 så langt. Anslått kostnad for forlugaren blir da med 6 m skai til kr 5238.

 

Til akterlugaren går det ytterligere ca 6 m skai og 1 boks lim kanskje,da blir kostnaden for den ca kr 1117 og total kostnaden blir ca 6355. "Besparelsen" blir ca kr. 23500.

 

 

Der jeg hadde tjent på å ta fagmann hadde vært ved forkant av vinduene som er vanskelig. Der hadde fagmannen en helt elegant løsning som var så innlysende når jeg så den. Her må jeg bygge en kasse for å

skjule problem området og feilen min . Og jeg drar nytte av en annen snedig løsning han hadde i akterlugaren når jeg omsider kommer så langt. Hadde resultatet ikke blitt iht forventningene så hadde det vært noen å klage til også-nå er det bare å holde på til en er fornøyd.

Hvis du lurer på forskjellen i antall meter stoff mot antall meter skai så kommer det av at stoffet er mønstret men det er ikke skaien så det blir lettere å utnytte all skaien.

 

Siden jeg hadde lyst til å gjøre jobben selv så var det ikke aktuellt å bruke fagmann. Og om jobben er ferdig i desember i år eller mars neste år det er mindre viktig bare forlugaren er ferdig til sjøsetting. Skjønner at det irriterer deg at jeg ikke tok fagmann. Nå vet du hvorfor,og kan godt leve med min lavere kvalitet på jobben. Og i tilfelle du skulle tro at 30 000 er upris i mine øyne så syntes jeg ikke det,det er en rimelig pris.

 

Og ikke vet jeg hvem du er heller Ulrik. Og ikke gidder jeg å bli det heller.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

thor: ....også så MORSOMT det er!!! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

He he. Også kan en gjøre så mye en gidder når en gidder :cheers:

:cheers:

 

Jeg for min del har sittet hele min yrkeskarriere foran en PC, og først i våres blitt "båtmann". Før mitt første prosjekt (Dorry), så eide jeg ikke annet verktøy enn en hammer og en av hver skrutrekker. Jeg hadde "puselanker" ifølge min kone, som ikke trodde jeg kunne være praktisk i det hele tatt.

 

Nå etter bare 7 måneder har jeg et arsenal av verktøy, både manuelle og elektriske, inngrodd lakk, olje, sika etc. på hendene, og har hatt en flott båtsommer i det alle trodde var St. Hansbål. Jeg kjøpte Dorry for 8 000,- - har brukt 20 000,- og fått båt til ca. 60 000,- eller så.

 

Nå er det oppussingen av nyinnkjøpt Furuholmen som tar all fritid, dog med noe lærdom og verktøy jeg nå kjenner navnene på. :lol:

 

Jeg gjør litt på alt jeg kan ta med hjem, samt tar litt grovarbeid innenbords og gleder meg stort til våren.

Båt er morsomt året rundt, men skjærgården kunne med fordel ligget noe lengre syd. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske du ikke hadde spurt om det der Peer :nonod: Det er litt både og fordi jeg ikke fikk løs alle skruene. Til og med slagtrekker fikk ikke de løs. Det var de øverste listene som kranglet og til slutt gav jeg opp. De listene som kom av der ble skaien lagt under. På de to øverste tok jeg en jukseløsning. Limte skaien til skottet med Casco,helt ned mot lista la jeg en stripe med Tec 7 og la skaien i det.

Den tykke skaien er lett å skjære pent inntil lista, det er det gode og med Tec 7 ser det ganske bra ut.

Link to post
Share on other sites

har du løsnet på alulistene rundt "vinduene", eller har du bare skjært trekket inntil ?

Samme problem hos meg thor.

Jeg har løsnet listene rundt vinduene. Men om jeg får de skikkelig på plass igjen, det vet jeg ikke. Jeg fikk løs de fleste skruene, men en del av de jeg trodde løsnet, de KNAKK tvers av. Det var på den nederste listen de fleste knakk. Ikke så mange, men tror det var en 5-6 stykker. Det var klin umulig å få ut stumpene, så jeg har prøvd å bore de ut. Det ble heller ikke så vellykket, borret skled av skruen og lagde hull ved siden av. Blir spennende å se hvilke tilpasninger som må gjøres når dette skal på plass igjen. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Heia Thor.....

 

Å mekke selv på egen båt er en fryd :wink: - en glede vi kan ha nytte av i mange timer - med kaffetermos ved siden av :drink: - man får en rikere erfaring ved å kjenne båten bedre innvendig når den er ribba - man bidrar med sin erfaring på dette forumet og hjelper andre :cheers: ....

 

Vi gleder oss å følge med prosjektet ditt....send mere bilder takk..... :yesnod:

 

Og lykke til videre....

 

Junern

Link to post
Share on other sites

Dagen har gått raskt,var mere jobb å lage mal enn jeg hadde trodd gitt. Endte opp med å lage mal til malen for å ha noe som var nogenlunde greit å jobbe med. Stiv papp i svære lengder ikke greit å handtere når en skal skjære samtidig. Hadde vært greit med en arm ekstra.

 

 

Bilde

 

Her er malen til malen klar til å bli overført til full lengde og bredde på en ny pappskive.

 

 

 

 

Bilde

 

Det endelige resultat ble 2 stk merantiplater som monteres opp i morgen. Grunnen til de monteres opp før trekking er at det må lages hull til en Electrolux ventilator. Holder været blir det litt moro i morgen også.

Den midtre plata i kabinen er allerde montert av samme grunn. Men jammen i meg ser det ikke ut til at det

er akkurat litt for lite plate igjen til å bli ferdig :cryin: Mangler ca 55 x 75 cm . Som utgjort også.

 

Atle,papp malen er klar til deg. Men meranti malen blir slaktet i morgen etter at alle målene er notert.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Atle,papp malen er klar til deg. Men meranti malen blir slaktet i morgen etter at alle målene er notert.

 

Hei thor.

Tusen takk.

Papp malen kan send inn bank-boks trygg sted ungå din hund eller kona ødelegger den. :lol::lol:

Spent det blir perfekt og fint tak til slutt!l Lykke til videre. :cool:

At-le :seeya:

Redigert av at-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Atle,papp malen er klar til deg. Men meranti malen blir slaktet i morgen etter at alle målene er notert.

Hei thor.

Tusen takk.

Papp malen kan send inn bank-boks trygg sted ungå din hund eller kona ødelegger den. :lol::lol:

Spent det blir perfekt og fint tak til slutt!l Lykke til videre. :cool:

At-le :seeya:

 

Det gjenstår jo å se i morgen det. Blir det :puke: så er det bare å begynne på nytt. Overfører den Merantimalen til papp før jeg sager i den. Foreløbig står malene bak snøfreseren og den har jeg ikke tenkt å røre i år så der er de trygge :drink:

Hei sjef.

Passer den godt!! :cheers:

At-le

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fått dradd av eller fjernet alle skruene så kan du ta av ytterramma og gyve på med rustløser,coca cola og prøve å løsne de med en Wisegrip tang ?

:nonod: Håh nei du! Det skulle ikke være så lett nei. Skruene knakk akkurat kant i kant med innerramma. :puke: Så der gikk det ikke å få noen tang til å bite. :headbang: Prøvde flere varianter av rustløser også, men dritten satt like herlig. Forsøkte både med kjørner og meisel på kantene, men fikk ikke noe sving på det heller. Det var bare å finne frem drillen, det gitt. :sad:

 

Men det kan virke som om banking med hammer på skrutrekker'n samtidig med at en vrir forsiktig rundt, kan motvirke en knekt skrue eller to allikevel......

Link to post
Share on other sites

Men det kan virke som om banking med hammer på skrutrekker'n samtidig med at en vrir forsiktig rundt, kan motvirke en knekt skrue eller to allikevel......

Det finnes spesialtrekkere for dette - tror de heter slagtrekker eller noe sånt. Når du banker på toppen av håndtaket hammeren går trekkeren rundt

 

Se Clas Ohlson

Artikkelnr 30-2023

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det finnes spesialtrekkere for dette - tror de heter slagtrekker eller noe sånt. Når du banker på toppen av håndtaket hammeren går trekkeren rundt

Å ja da. Er fullstendig klar over det. :smiley: Jeg har da et gammelt falmet fagbrev som mekaniker stuet bort et eller annet sted... :wink:

Det er bare det at det verktøyet har jeg ikke tilgjengelig akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...