function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev 10 minutter siden:

Endringen ble utført etter at båten ble fikset. Det ble utført av Marex, etter spørsmål fra meg om det var mulig å endre eksosbendet fra å henge loddrett ned, til å pakke rett opp i stedet,  slik det gjør på babord motor. De sa da at det var fullt mulig, å en bedre løsning.  Via en p440 gruppe på Facebook,  har jeg fått flere av medlemmene der til å endre sine eksosbend også

 

Riktig...og således er jo dette ikke et argument forsikringen kan bruke mot deg, etter som båten ikke hadde denne løsningen da uhellet skjedde...

Må si dette selskapet virker serdeles useriøst..

Link to post
Share on other sites

Det er nok også på sin plass å nevne at dette er også fkn sitt syn i saken. Ikke bare Frende.  Problemet er at de ikke forstår, selv om jeg mener det er forklart grundig for dem, at motor ikke har skader som følge av defekter i motor. Men kun som følge av saltvann. De misforstår og hvorfor de tekniske endringene blir gjort. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Som det står i tråden hos Båtadvokaten,  jeg forstår virkelig ikke hvordan forsikring fungerer etter dette. 

Jeg strever med å legge det helt bort. Jeg forsøker å være rettskaffen, etter beste evne, å da blir det feil i mitt hode å akseptere noe som jeg mener er galt. 

Men for fredens skyld, inne i meg, hadde nok å legge dette bort, vært det enkleste,  og kanskje det beste. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde hørt med TV2 hjelper deg eller tilsvarende. Dette gjelder jo langt flere enn deg.

 

Og jeg mener også at det ikke er rett avgjørelse til nå. Dette bygger opp under mitt inntrykk av at FKN bare er til for å tjene forsikringsselskapene. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg hadde hørt med TV2 hjelper deg eller tilsvarende. Dette gjelder jo langt flere enn deg.

 

Og jeg mener også at det ikke er rett avgjørelse til nå. Dette bygger opp under mitt inntrykk av at FKN bare er til for å tjene forsikringsselskapene. 

 

Helt enig...slike TV program er god forbruker makt...👍👍

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 5 minutter siden:

Jeg liker tanken. 👍 om ikke annet for å fortelle Frende at det er lurt å endre kurs. 

 

Du har ingenting å tape på et slikt forsøk med TV 2...

Men det har Frende... og det er de ganske oppmerksom på ....

Dårlig reklame i beste sendetid er dårlig butikk...😉👍 

Gi gass...

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg hadde hørt med TV2 hjelper deg eller tilsvarende.

:thumbsup:

Jeg har egentlig begrenset sans for TV2 hjelper deg. Har sett ved et par anledninger at de rett og slett har presset en leverandør/produsent til å innrømme feil, når det egentlig er brukeren som har hatt ansvaret. Ene og alene for å unngå dårlig reklame. Men i dette tilfellet synes jeg det virker som om det er så mange misforståelser og mistolkninger på den andre siden av bordet, at dette burde være veien å gå. 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer jo litt på det juridiske.  Vilkårene sier at ikke motor er dekket, med noen få unntak. 

Mens i avslaget fra Fkn, så kunne det se ut som at dersom det er en uforutsett plutselig hendelse, som da normalt må være innafor 24 timer, på en måte trumfer  disse vilkårene.  

Hva mener Bp om dette?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår forsvåvidt godt at forsikringen ikke dekker en skade som skyldes at båten pga feilkonstruksjon ikke tåler bølger fra passerende båter. Så kan man kanskje si at du har fendret og fortøyd for godt, siden resten av båten ikke tok skade. Eller at du har fortøyd korrekt, men eksosen er feilkonstruert. Det finnes et skjæringspunkt her, som ikke er helt åpenbart. Men motoren burde virkelig tåle bølger fra passerende båter. Det som er litt dumt er at om du hadde fendret dårligere, men likevel "godt nok", så hadde du kanskje opplevd fysiske skader på skroget som hadde blitt dekket. Men den kunne like godt slått tilbake, ved at du burde ha fendret bedre ved en traffikert led...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt engelsk båt - Fairline - og det er som mange allerede har sagt: kort veg fra eksos og eksosbend til motorer. Dette er vel kanskje mer en «feilkonstruksjon» som ikke tåler fortøyning i bølger. 

 

Uansett: veldig kjedelig for Bjørn at dette ble utfallet. Likevel virker konklusjonen ikke ulogisk på meg som selv har hatt engelsk båt og jeg selv tenkte mye på denne risikoen de årene jeg hadde det. Problemstillingen var også relevant på båten jeg hadde enda tidligere (norsk cabincruiser). Valg av fortøyning og eksosens plassering i forhold til mulige bølger påvirket mange ganger mitt valg - og det kan jeg nok være glad for siden jeg heldigvis ikke opplevde det samme som Bjørn - båtens konstruksjon hadde i alle fall potensial for det.

 

Jeg ville ikke gjort noe stort nummer ut av dette med TV eller lignende hvis saken ikke er åpenbar. I mine øyne er saken ikke åpenbar, og konklusjonen så langt virker - dessverre - logisk for meg

 

(jeg jobber ikke med forsikring, kun vanlig legmann som har hatt engelsk båt med fare for vanninntrenging fra eksos til motor)

Link to post
Share on other sites

Etter kort og god korrespondanse med Båtadvokaten,  der han er enig med Fkn.  Med de vilkår som er nevnt i Frende sin forsikring, så er det ikke noe å komme etter med videre behandling av denne saken. 

Jeg legger herved denne saken død.

Dermed er det helt klart for meg, at Frende sine vilkår, absolutt ikke er fordelaktige for folk som er flinke til å fortøye båtene sine. Hadde båten gått ned,  så hadde jeg vært dekket av forsikringen.  Det har skadesjef båt, i Frende fortalt meg. 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo nærmere organisert svindel da i mine øyne. Når man lager vilkår som vanlige dødelige ikke forstår er veldig ufordelaktige mener jeg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at forsikringsselskap lager vilkår som begrenser deres ansvar. Ingenting uvanlig der. Hva "vanlige dødelige" forstår er imidlertid høyst forskjellig, så om man ikke forstår vilkårene i sin forsikring kan det være greit å ta en gjennomgang med noen som forstår språket. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg stort inn i hva mine dekker, så jeg har kanskje en overraskelse i vente...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 4 minutter siden:

Det er vanlig at forsikringsselskap lager vilkår som begrenser deres ansvar. Ingenting uvanlig der. Hva "vanlige dødelige" forstår er imidlertid høyst forskjellig, så om man ikke forstår vilkårene i sin forsikring kan det være greit å ta en gjennomgang med noen som forstår språket. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg stort inn i hva mine dekker, så jeg har kanskje en overraskelse i vente...

 

Kan bare referere til mine egne erfaringer...

De gangene jeg har hatt behov for forsikring, bil, båt, hytte ,hus  ...har det aldri vært noe problem...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...