Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Eg har ikkje tid å lese tråden på nytt, så med fare for å ha oversett eller misforstått noko vil eg spørre ; Sjølv om det vart oppdaga plutselig og uforusett så er det vel ikkje ei oppgåve for spleiselaget, men ein vanleg reparasjon som fell under vedlikeholdsutgifter, slik som dei fleste andre plutselige uforusette reparasjoner ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg dit at du har maskinskadeforsikring og at selskapet ikke aksepterer denne skaden @Bjørn Løvjomås ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@Sjeldenutpå, du er jo på sett å vis enig med forsikringsselskapet.  🙂 det som skjedde var, hvis du hadde lest det, å det står godt beskrevet, var at det ikke skyldes teknisk svikt på motor. Det skyldes ytre påvirkninger som følge av en båt som passerte, stor fiskebåt,  den dro med seg meste parten av sjøen. Med det til følge at jeg begynte å rulle.  Å dermed kom saltvann inn i sylunder nr 6. Om du regner det som vedlikeholdsvikt fra min side, så må jeg nok si meg uenig.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 minutt siden:

Forstår jeg deg dit at du har maskinskadeforsikring og at selskapet ikke aksepterer denne skaden @Bjørn Løvjomås ?

Nei. Jeg har ikke maskinskade,  det går ikke på slik gammel redskap. 🙂

Jeg hevder at dette er skade som er påført av en fiskebåt som passerte i høy hastighet.  Å at denne skaden må være dekket, som kaskoskader ofte blir, som en følge av yttre plutselig påvirkning. Jeg har også lest tisvarende saker som Finansklagenemnda har behandlet. De har fått medhold.  Så jeg er jo ikke 100 prosent sikker på at de går med på mitt krav. Men jeg er optimist.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Stemmer, eg fekk med meg det, men eg oppfatta at det var rustskade og brudd som var årsak og at anntatt vatn i sylinder var følgeskade.

  Men alltid spennande med forsikringssaker...not...  🙈  Dottera mi rygga på min bil...med fruen sin bil... skader for 50.000 i fronten på min bil og isj 20.000 på fruen sin.   Men begge bilane var forsikra på meg, og "man står ikkje til ansvar for seg sjølv" eller noko i den duren sa de på forsikringsselskapet 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 2 minutter siden:

Stemmer, eg fekk med meg det, men eg oppfatta at det var rustskade og brudd som var årsak og at anntatt vatn i sylinder var følgeskade

Det var slik jeg oppfattet det, før jeg oppdaget at det var salt i motoren, å ikke ferskvann. Så den kunnskapen satt jeg ikke på, før jeg fikk av manifold, å fikk se at det var tydelige saltkrystaller på veggene inn mot sylinder nr 6.

De delene som var ødelagt, av mellomstykker og dårlige bend.  Og turbo og, er alle reparert på min kostnad. Slikt skal ikke være spleiselag. Det er jeg helt enig i. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Min båt har eksosutløp bak på styrbord side, ca i/rett over vannlinjen uten noen form for tildekking.

Har aldri tenkt  på at det skulle være noen fare for at vann fra bølger trenger helt inn i motoren.

Har jo da en potte ca midtveis mellom motor og akterspeil og oppfatter at denne i tillegg til å dempe lyd vil stoppe/dempe ytre påvirkninger fra bølger når motoren ikke er i drift....eller burde jeg ha gummiflapper?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 35 minutter siden:

Jeg har egentlig bare sett gummi flapper på båter med eksos ut i akterenden...det er slik jeg har det...

Mulig det funker like bra på skutesiden..

Men en svanehals slik Bjørn nevner vil gjøre samme nytten...

 

 

Mente akterspeilet på styrbord side men dette vil jeg vel tro at Viknes har tenkt på ... har iallfall ikke lest om noen som har fått dette problemet med min type båt :smiley:

 

Har du eksospotter mellom motorene og skroggjennomføring på din båt, @Bjørn Løvjomås

Link to post
Share on other sites

 

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Har du slike gummi flapper bak på eksosen Bjørn Løvjomås..?

 

Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden:

 

Nei. Det er bare støpte utløp i skutesiden. Så må nok sette på en svanehals inne. 

 

Jeg sliter litt med å forstå dette. Dette er jo en båt som har noen år på nakken, og du er jo ikke den eneste som har en slik båt. Det er jo heller ikke du som har konstruert båten, og det har vel blitt produsert noen eksemplarer. Det høres helt merkelig ut at en slik hendelse skal skje på en båt med et så utprøvd konsept.

 

Er dette en kjent konstruksjonsfeil på disse båtene? 

Er eksosanlegget likt konstruert på P440 og andre Princess og Fairline?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo, det er nok ikke så veldig vanlig at disse båtene ligger så utsatt med rompa som jeg bruker å ligge. Dyrkjøpt erfaring.  De fleste ligger jo godt beskyttet i gjestehavn.  

Å desverre for min del, så er eksos på styrbord motor lavere enn tilfellet er på babord motor. Å jeg ligger mest  utsatt for sjøer inn på den mest kritiske siden. 

Jeg byttet jo plass på kaianlegget her i Arendal, for å være snill med to andre båter. :headbang: det ble dyrt kan man si. 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er bare å stå på Bjørn og håper du har fremgang i denne saken med selskapet. Jeg ga meg ikke mot mitt selskap. Først hadde jeg en takstmann som kom ombord og i tillegg hadde dårlig tid fordi han måtte hente barn i barnehagen:pray:mamma mia tenkte jeg og ba han gjøre seg ferdig slik at han kunne begynne å ta bilder av motorrom og i tillegg innvendig i hele båten. For hos meg så det ikke pent ut akkurat der og da. etter at gubben hadde forlatt skuta etter noen timer og hvor jeg ble fortalt av vedkommende i forbifarten at dette fikk jeg ingen ting igjen på forsikringen. Og at  det var bare å begynne å vaske mente idioten. Ble litt overasket over kommentaren men det gikk en dævel i meg. Satte med ned  og skrev et brev til ansvarshavende i selskapet og forklarte min frustrasjon over takstmannens kommentarer. Sendte over bilder av båten før uhellet og etter uhellet med god forklaring på hva som var gjort nedi i kjellern og ikke minst i hele båten utvendig som innvendig. Det ble så mye papirer at saksbehandler ikke fikk åpnet mailen sin på noen timer pga av store mengder bilder og forklaringen som ble lastet ned på vedkommendes server:giggle:.
Vedkommende var også mener jeg sjef for skadeavdelingen og i tillegg båt-mann som skjønte problemet som oppsto plutselig og uforutsett:smiley:
Jeg fikk til slutt dekket alt uten om eksos ben og feste materialet som ble brukt rundt dette. 

Båten ble som ny. Kostnad for selskapet 600Tusen samt det jeg brukte selv ca 400tusen

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bjørn har måttet kjøre mye lastebil for å få råd til dette greiene. Som noen av dere har fått med, så mener jeg at dette er noe av det forsikring skal dekke. De har nektet så langt. Å dermed må jo jeg skaffe meg litt mer inntekt for å kunne forskuttere reparasjon.  🙂

20200529_085127.jpg.5b11ee36e5ad220f4049ca42c6e68f69.jpg

Blitt noen timer i denne doningen. 

Heldigvis er den myk i fjæring,  slik at det oppleves nesten som å være på vannet. 😂😂😂

Båten og jeg bor for tiden på Marex,  de begynte omsider å demontere. De har fått en uttømmende rapport, mye det samme som foreligger her i tråden. 

Nå er bakerste topp demontert. 

20200617_164418.jpg.814c61c7c6a8a1e95ca3afd9d515fb18.jpg

20200617_164450.jpg.e1d7223bb94e32410a5fa18ad5d13eb1.jpg

Dette skjedde i dag, å jeg har ikke hørt om de har gjort noen funn, utover det jeg har forklart om vanninntrenging. 

Men det blir spennende å høre hva de kommer frem til. 

 

Jeg er nok i lastebil i morgen, men regner med å være på Marex på kvelden. @Pequod

Men det er mye å gjøre i lastebilen for tiden. Så jeg er ikke sikker på når jeg parkerer hjemme.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Jeg er nok i lastebil i morgen, men regner med å være på Marex på kvelden. 

Men det er mye å gjøre i lastebilen for tiden. Så jeg er ikke sikker på når jeg parkerer hjemme.

Jobber selv fra 6-13 i morgen, så kommer det mannskap på plass og så tøffer vi vel fra Grimstad en gang sen ettermiddag/tidlig kveld.

 

Er nok mulig at jeg tanker på Hasseltangen før vi drar inn til Arendal.  
 

Så kanskje vi sees!

 

Lykke ril videre med båten, forsikringsselskap og jobbing!

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden:

Bjørn har måttet kjøre mye lastebil for å få råd til dette greiene. Som noen av dere har fått med, så mener jeg at dette er noe av det forsikring skal dekke. De har nektet så langt. Å dermed må jo jeg skaffe meg litt mer inntekt for å kunne forskuttere reparasjon.  🙂

20200529_085127.jpg.5b11ee36e5ad220f4049ca42c6e68f69.jpg

Blitt noen timer i denne doningen. 

Heldigvis er den myk i fjæring,  slik at det oppleves nesten som å være på vannet. 😂😂😂

Båten og jeg bor for tiden på Marex,  de begynte omsider å demontere. De har fått en uttømmende rapport, mye det samme som foreligger her i tråden. 

Nå er bakerste topp demontert. 

20200617_164418.jpg.814c61c7c6a8a1e95ca3afd9d515fb18.jpg

20200617_164450.jpg.e1d7223bb94e32410a5fa18ad5d13eb1.jpg

Dette skjedde i dag, å jeg har ikke hørt om de har gjort noen funn, utover det jeg har forklart om vanninntrenging. 

Men det blir spennende å høre hva de kommer frem til. 

 

Jeg er nok i lastebil i morgen, men regner med å være på Marex på kvelden. @Pequod

Men det er mye å gjøre i lastebilen for tiden. Så jeg er ikke sikker på når jeg parkerer hjemme.

Hvordan ser toppen ut @Bjørn Løvjomås er det noen sprekker i mellom. ser at de to bakerste sylinderne har en del rust på toppen. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er litt fremgang her siden sist. Jeg er fortsatt mye i lastebil, så henger ikke over ryggen på mekaniker.  Nå er toppen montert igjen. Resten står for tur. 

Jeg har ikke fått noen rapporter om feil, men siden de monterer sammen motor, antar jeg de har funnet at det ikke er dypere skader på motor. 

Det viktige her er at Marex tar ansvar for det de gjør,  jeg har spurt om hva som skjer, dersom det viser seg at en råde er bøyd likevel.  Fikk klart svar at da er det verkstedet sitt ansvar. 

 

Etter dette er fullført vil jeg ta kontakt med finansklagenemda, å be dem vurdere saken.

Jeg har lest litt inne på siden deres, ang skader på motor, som følge av ytre plutselig påvirkning. Så jeg er forsiktig optimistisk 🙂

20200630_200030.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering. Var hos Marex i går og fylte diesel. Tittet bort men kunne ikke se noe liv i båten din. Lurte på hvordan det lå an. 

 

Så da blir det kanskje i orden til helgen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vad har dom gjort medan toppen var av?

Har dom hittat några skador där eller på vevaxel/vevstake ('råde')?

 

Annars så är det kanske bara att montera ihop och då är väl det värsta över?

 

Håller tummarna för att Du och White Lady snart är 'unterwegs' igen....

 

Visserligen kul att köra lastbil, men skönt med lite semester oxå....

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...