Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Nå er White Lady ute å beveger seg. Motor som har vært skadet, er montert sammen igjen.  I følge verksted,  er motoren uskadet, men med tydelige spor av salt i sylinder 5 og 6. Men ikke noe råder bøyd.

Jeg skal skifte miksebendet og, sammen med et par kraftigere klammer,  slik at eksos henger litt bedre. 

Jeg avventer en rapport fra verksted som jeg kan legge ved klagen til finansklagenemnda. Det blir spennende 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det var en glede å stå opp i dag og se at White Lady ikke lenger lå ved brygga! 😀

 

Håper du får medhold i nemda. Dette er absolutt en plutselig og ytre påvirkning slik jeg ser det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått verkstedrapport. Den slår fast at det ikke var noen feil med motor. Jeg har dermed sendt denne verkstedrapporten til mitt forsikringsselskap,  å bedt dem om å se på saken på nytt. Siden det nå kan dokumenteres at det ikke er/har vært feil på motor. Skaden må da skyldes en plutselig yttre påvirkning.  Å det skal dekkes av forsikringen.  

 

Jeg venter på svar, siden det er en uke siden jeg har sendt dette til forsikringsselskap. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt faktisk hendelse når jeg skrev klagen. Jeg nevnte og at forsikringen har et vilkår som heter kantring og velting som unntak. Jeg har også lagt ved rapport fra Marex. 

 

Må virkelig si jeg håper å få medhold.  Ikke så mye for pengene sin del, men prinsippet.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Avslaget er begrunnet med at de ikke dekker skader på motor alene...

 

så moralen i dette er at jeg må la være å fortøye båten med mellom 8 og 12 tau. Bare bruke fendre med max diameter 10 cm.. ikke 5 kulefendre med 1 meter diameter 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Lykke til min venn. Vi har pratet mange timer om denne saken de siste månedene, og for meg fremstår det som komplett uforståelig at skaden ikke dekkes da nær sagt alle andre utfall utløst av eksakt samme uforutsette hendelse (stor båt som lagde store bølger som gikk forbi nattestid) ville medført dekning.

 

Hadde det ikke vært for at fortøyer og fendrer bedre enn 99,9% (var det 1 meter dia kulefendre du brukte?) så hadde båten blitt kastet i kaia gjentatte ganger med bøyde rekkestøtter, avrevede kryssholt og skrogsiden som kjeks som resultat. Dette hadde blitt dekket no questions asked. Samme om båten din hadde slått nedi bunne av de samme bølgene og kanskje revnet en rorhylse mens du var borte noen dager så skuta hadde ligget på bunn (med ødelagt motor) hadde også blitt dekket.

 

Blir litt som om man kjører ut av veien med bilen og ødelegger et svindyrt drivverk under. Forsikring avslår fordi de ikke dekker mekaniske skader og bilen har ingen karosseriskader. Hadde man krøllet panseret i et tre i tillegg så hadde det blitt duket. komplett ulogisk for meg.

 

Kun det at det ble følgeskade på motor alene so resultat av disse bølgene gjorde at de satt seg på bakbeina uten å i det hele tatt gidde å komme å se. Så tipper det er derfor de står på sitt. Selve skaden siste seg jo være vesentlig mindre kostbar enn frykte så at de på nytt avslo den "filleregningen" istedenfor å få saken ut av verden tror og håper jeg de vil angre dypt på.

 

Og nei det er ikke noe galt med eksosopplegget i denne. tilsvarende opplegg sitter i tusenvis av lignende engelske FB båter fra 90 og 2000 tallet. faktisk bedre enn de fleste da det her er en løftepotte og grei stigning på veien. En drevbåt har vannspeilet 20-30 cm unna turbo...

 

Kombinasjonen av mange store og krappe bølge inn eksosen fra "riktig vinkel" og store krengingen gjorde at pottene pumpet seg mer og mer fulle. Krengingen gjorde at vannet støtvis ble hellet videre inn i turbo når pottene ble fulle.

 

Tror det er mange som ikke aner hvor nære de er en slik hendelse. Ute å fiske i åpent hav f.eks. Skru av motor å drive litt er risikosport om det er litt sjø.

 

Bjørn slapp relativt billig unna her, men hva om det samme hadde skjedd en ny P55 til 15 mill? Hadde selskapet avslått like herlig tror dere? Og hadde eieren godtatt avslag når 2 mill motor stod i stein fordi en stor båt passerte brygga i hensynsløs stor fart?

 

tror ikke det.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var snodig. Er det altså et vilkår at skroget må skades og at motorskade er følgeskade av dette?

Begge deler er jo av samme ytre påvirkning?

Dette er jo ikke en ren slitasjeskade eller motorhavari i den forstand.

 

Hva hvis du hadde fått vanninntrenging inn i skroget da og fått andre vannskader. Hadde det blitt samme reaksjon?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Synes det virker som om dette er vurdert som en ren motoskadesak. Og da blir kanskje  tanken at her er det en gammel motor og at vanninntrenging har skjedd grunnet alder og slitasje.

Skaden må jo vurderes i forhold til hva som utløste skade på båten eller tekniske ting inne i båten etter vanninntrenging. Og da er forholdet anderledes. Men det kan vel bli fradrag grunnet alder og slitasje, men det blir noe annet.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 28 minutter siden:

Hvilket selskap bruker du?

Jeg har vært litt usikker om jeg vil legge ut hvilket selskap.  Da bør jeg opplyse selskapet om denne tråden. 

 

lurvetass skrev 24 minutter siden:

Synes det virker som om dette er vurdert som en ren motoskadesak. Og da blir kanskje  tanken at her er det en gammel motor og at vanninntrenging har skjedd grunnet alder og slitasje

Dette er nok noe av det forsikringsselskapet hang seg opp i med en gang.  Da antok nok at jeg fikk maskinvare, som følge av dårlig vedlikehold eller teknisk feil. 

Derfor antok jeg at når de fikk rapporten fra Marex, at de ville se på saken med nye øyne. 

Den gang ei.   

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ikke noe du får brukt på din båt, Bjørn, men litt relatert til utfordringen. 

Jeg ønsket å ha noe som kan tette eksos utløpet raskt, i nødsfall. Har funnet ut at det fungerer utmerket til å hindre vann i å slå inn, om man ligger utsatt også. I tillegg fjerner det mye bølgestøy fra utløpet, når man ligger stille. Enkel og billig løsning, avløpsåpner fra Jula. DSC_0057.JPG.ae345cf5830507d259badc8fbc3b605c.JPG

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 18 minutter siden:

Jeg har vært litt usikker om jeg vil legge ut hvilket selskap.  Da bør jeg opplyse selskapet om denne tråden. 

 

 

Ser poenget, men det synes jeg du skal gjøre og så legge ut navn her.

 

Det er viktig at vi deler informasjon om dårlige, og gode, forsikringsselskap.

Både for å opplyse om hvilke selskap som er dårlige, men kanskje aller mest fordi vi bør skryte av de gode selskapene og hjelpe dem til å få flere kunder. Fordi de fortjener det, og fordi det vil gi oss bedre behandling i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Ser poenget, men det synes jeg du skal gjøre og så legge ut navn her.

 

Det er viktig at vi deler informasjon om dårlige, og gode, forsikringsselskap.

Både for å opplyse om hvilke selskap som er dårlige, men kanskje aller mest fordi vi bør skryte av de gode selskapene og hjelpe dem til å få flere kunder. Fordi de fortjener det, og fordi det vil gi oss bedre behandling i fremtiden.

 

Enig med Havella...informasjonsflyt skader aldri...gi dem beskjed om tråden her...kanskje det er det som skal til for at de skal bli mer medgjørlig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...