Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Min jeanneau har ikke innerliner. Men ser at de driver og senker standarden på sine nye båter for å konkurrere bedre med disse tyske campingbåtene (:smiley:)

 

Heldigvis har jeg heller ikke Corian i benkeplaten. Det er minner meg kun om tyske langs-autobahn-toaletter...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal være litt seriøs... ( for en gang skyld..) :lol:

 

Så mener jeg ikke Bavaria er noe dårligere enn : Hanse, Beneteau, Jeanneau, Dufour, ..hva de nå heter ....

 

ALT av utstyr ombord kommer fra samme leverandører, og skroget er bygd opp med innerliner på samme måte...osv

Dvs: Rorinnfeste på en Dufour er akkurat likt med Bavaria ; En bolt som holder hele skiten... :crazy:

( Regina'en har 3 bolter )

 

Det jeg mener er at jeg aldri mer ( JA, jeg har hatt disse båtene tidligere ) skal ha båt med innerliner, eller ror som lett kan svikte.

 

Jeg vil ha solid båt, som tåler en grunnstøting, men er klar over at det kan gå utover seilegenskapene.

Tjaa , Bavaria har en hylse i båtskroget og en hylse i dekk med naken rorstamme mellom (der bav folket monterer disse autopilo armene sine) Dufour har innstøpt rorstamme fra skrog til dekk , der er en eller var det 2 bolter på kvadranten som kliper rundt akslingen men den er oppe i cockpit. Skulle hele rorakslingen falle ut på Dufouren så må vannet vandre hele veien opp i cockpit som er selvdrenerende på en skikkelig måte , ikke sånn badekargreie som på Reginaen :)

Benkeplatene er dessverre i corian og putene leveres som regel i "alcantara" , elektronikken kommer vel fra samme leverandør som på bavaria , regina og de fleste andre ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dufour har innstøpt rorstamme fra skrog til dekk , der er en eller var det 2 bolter på kvadranten som kliper rundt akslingen men den er oppe i cockpit. Skulle hele rorakslingen falle ut på Dufouren så må vannet vandre hele veien opp i cockpit som er selvdrenerende på en skikkelig måte , ikke sånn badekargreie som på Reginaen :)

Benkeplatene er dessverre i corian og putene leveres som regel i "alcantara" , elektronikken kommer vel fra samme leverandør som på bavaria , regina og de fleste andre ?

 

 

Gøy å høre at du er fornøyd med Dufour'en. Det viktigste er jo at eieren er fornøyd, ikke alle vi andre.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Egentlig er dette en utrolig morsom og interessant diskusjon.

 

Jeg har alltid ønsket meg seil igjen,

men både av praktiske og familiemessige årsaker har jeg dessverre

ikke nådd fram med dette hjemme enda (rederinnen, osv.)

 

Imidlertid kan jeg ikke ut fra diskusjonen og innleggene si at noen har rakket ned på noe,

og mitt syn på Bavaria er ikke endret.

Bavaria er til de grader serieprodusert i en bransje som ellers er kjent for håndtverk og tilpassninger,

at forskjellen nødvendigvis må være der.

 

Ut fra ønsket om å ha en romslig turseiler +/- 40 fot uten ekstreme ønsker om fart eller seilegenskaper,

er jeg sikker på at jeg hadde blitt fornøyd bruker forutsatt at leverandøren er i stand til å serve meg som

kunde etter kjøpet.

Feilfrie båter finnes nemlig ikke, det er en erfaring jeg står ved uansett merke eller opprinnelsesland.

Den av dere som utfordrer den påstanden har 1) ikke kjøpt nytt, eller 2) går under kategorien lystløgner :wink:

 

Alternativet er selvfølgelig innen samme prisklasse å kjøpe nytt eller brukt,

og da jeg dessverre har en hang til å kjøpe alt nytt,

vil sikkert dette gjelde et evt. framtidig seilbåtkjøp også.

For mange vil vurderingen være å overta "godt brukt" i forhold til å kjøpe splitter nytt,

men med garanti og Kjøpslov til samme pris.

 

Er ikke dette en diskusjon om smak, behag og behov?

Vil du ha en av Hanses fantastiske båter, gjør du et bevisst valg på dette, inkludert prislappen.

Da kjøper du også en båt på andre premisser enn bare "å ha en båt",

og det ligger føringer og motiver bak valget som går utover hva mange andre ønsker å betale for.

 

En eller to vinduspussere.. javel... vi kan like godt trekke denne diskusjonen til tette pulpits foran,

gjerne kombinert med vinsj montert på baugspydet i tillegg.

Livsfarlig løsning og ganske utbredt.

Det er mange dårlige løsninger på mange kjente båtmerker som utmerket kunne kvalifisere for

endeløse nye tråder og valg og ikke-valg.

 

Er på jobb, men kunne ikke dy meg, tiltross for at jeg er motorbåteier :wink:

Ha en god dag videre :seeya:

 

PS; Skulle noen av dere ønske å "ta meg" på overstående,

så henviser jeg til at jeg forholder meg til Greens Diskusjonslov under :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg merke til at det er på mote i 2007 med tett hekk.

 

 

Har lagt merke til at flere båter får dette nå. Men jeg har lurt på hvorfor. Ikke er det praktisk ved landligge da tilgangen til badeplattformen gjøres komplisert. Og underseilas skulle en tro at det var et sikkerhetsmoment å ha stor åpning bak for god lensing av cocpit (?)

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste med seilbåt vil nok vurdere det slikt at det er en alvoligere sikkerhetsrisiko at det er fare for at folk kan bli skyllet på sjøen enn at man står i vann til anklene noen sekunder.

 

Men selvsagt, hvordan båtene fungerer i havn verdsettes jo høyere av eiere av enkelte båttyper.

Men da forstår jeg ikke hvorfor de har de digre rattet som tar hele sittebrønnen.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til lukket er nok mer design og hva man tror er korrekt nå.

Ønsker man større åpning så kan jeg ikke se noe gale med å seile med den åpen.

Landligge tror jeg ikke er noe problem, nedslått vil den funke som en badeplattform og det stikker vanligvis ut den og.

Link to post
Share on other sites

De fleste med seilbåt vil nok vurdere det slikt at det er en alvoligere sikkerhetsrisiko at det er fare for at folk kan bli skyllet på sjøen enn at man står i vann til anklene noen sekunder.

 

Men selvsagt, hvordan båtene fungerer i havn verdsettes jo høyere av eiere av enkelte båttyper.

Men da forstår jeg ikke hvorfor de har de digre rattet som tar hele sittebrønnen.

 

Fare for å bli skyllet på sjøen??? Du tror vel ikke noen seiler med brua på hekken fjernet og manntauet demontert? Forklar nærmere hva du mener med denne sikkerhetsrisikoen.

 

Det resterende i ditt innlegg...........ja, det er vel hva Lasse kaller fleip. Har skjønt det nå :wink:

Link to post
Share on other sites

De fleste med seilbåt vil nok vurdere det slikt at det er en alvoligere sikkerhetsrisiko at det er fare for at folk kan bli skyllet på sjøen enn at man står i vann til anklene noen sekunder.

 

Men selvsagt, hvordan båtene fungerer i havn verdsettes jo høyere av eiere av enkelte båttyper.

Men da forstår jeg ikke hvorfor de har de digre rattet som tar hele sittebrønnen.

Det er vel noe slikt du tenker på da formoder jeg

najad.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tett hekk en fordel? Kanskje, om man i tillegg har en badeplattform med stige som det er mulig å få fatt i fra sjøen. Kan ikke se hvordan det er mulig å entre denne nye Bavariaen om man skulle være så uheldig å falle i vannet - dersom man er (var) alene om bord).

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe slikt du tenker på da formoder jeg

 

Ja, ta av pølseboden og fjern det tåpelige rattet som ikke har noe å gjøre på en så liten båt, så er det en riktig fin seilbåt.

 

Den båten der selger forøvrig som varmt hvetebrød.

Fabrikken i Åmål har måttet sette opp en produksjonslinje til for å ta unna.

Vakuminjisert vinylester i skroget om jeg ikke tar feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...