Jump to content

I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?


VirtualMe

Recommended Posts

Under et besøk på Merdø i dag, opplevde vi noe litt uventet. Planen var middag på kroen som drives på øya, etter å ha gått en runde rudt øya. Stedet er åpenbart populært, og gjestebryggen til kroen temmelig full. Siden vi kom inn med gummibåten, valgte vi å fortøye baugen til enden av en utrigger mellom plassenene merket “Reservert vaktmester” og “Reservert Merdø Kro”. For å være minst mulig til hinder, valgte jeg å fortøye med god slakk, ca 1,5 meter, slik at båten lett kunne skubbes unna eller til siden. Etter en times tur, kom vi tilbake til kroen og brygga, og ble lettere overrsasket over å finne gummibåten liggende å slå på stranda 50 meter bortenfor. Det ble raskt bragt på det rene at innehaveren av kroen hadde skåret av fortøyningstauet, da han mente båtene (en til lå tilsvarende) var i veien for han. Jeg kan innrømme at vi følte vi tok oss litt til rette ved å fortøye på denne måten, men hadde vel ikke helt forventet dette utfallet. Motoren på jolla har fått en del lakksakader på undervannshuset som følge av hendelsen. Har jeg tatt meg for godt til rette her ved å fortøye på denne måten?

Fortøyning.jpg

Skade undervannshus.jpg

Link to post
Share on other sites

Generelt bør man ikke legge seg på andres plasser eller der det er skiltet. Eieren/vaktmesteren var sikkert lei og dere var kanskje den n'te som gjorde dett. Det skal dog sies at man ikke har anledning til å flytte eller slippe annen manns fortøyning men dette kommer dere neppe noen vei med.

Skriv det på erfaringskontoen og dra den opp på stranda neste gang. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en bil parker foran garasjeporten min ville det ikke falle meg inn å drive hærverk på bilen, men jeg kvier meg ikke for å få den tauet... Kroeieren kunne heller låst båten og krevd fortøyningsavgift fra de som "skalbare" 

 

I TS' situasjon synes jeg ingen av partene gjør en god figur. Det ser ut som at stranden er et ypperlig sted å dra opp en jolle. "Skalbare" er en fordømt uting, både til lands og til vanns. 

 

Og så er det å sette båter i drift dårlig gjort for andre båteiere, og i verste fall nødetatene, som får en førerløs båt å forholde seg til. 

 

 

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Grønnskollingen said:

Det ser ut som at stranden er et ypperlig sted å dra opp en jolle.

Stranden var på ankomsttidspunktet full av lekende barn, og det fremsto dermed for oss som lite passende å ta opp den fine lekeplassen.

 

20 minutes ago, Grønnskollingen said:

Kroeieren kunne heller låst båten og krevd fortøyningsavgift fra de som "skalbare" 

Nå er det vel akkurat dette som er formålet med brygga i dette tilfellet. Det er en en gjestebrygge for besøkende til øya, riktig nok med noen få reserverte plasser. 

 

Skal for øvrig sies at jolla er godt merket med eier og kontaktinformasjon. 

Link to post
Share on other sites

Dette er i overkant å ta seg tilrette. Jeg har gjort slikt selv om jeg bare skal bli borte i få minutter, men har da lagt igjen en stor lapp med mobilnummer, at jeg er borte i fem minutter, med klokkeslett.

 

Jeg kunne aldri funnet på å kutte en annens fortøyning på denne måten. Men etter å ha lest ideén om å låse båten så tenker jeg dette er noe jeg kunne adoptert selv - men da skilte tydelig på Norsk og Engelsk at båten vil bli låst og gebyr på et svimlende beløp ilagt. Jeg har selv opplevd at andre har tatt plassen min i hjemmehavn, hvorpå jeg har måttet legge meg på en annens plass (med lapp og forklaring) og så måtte reise ut til båten regelmessig, helt til jeg kunne flytte båten. Dette har skjedd mer enn en gang.

 

 

Link to post
Share on other sites

‘I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?’

I ingen grad
 

VirtualMe skrev 25 minutter siden:

Stranden var på ankomsttidspunktet full av lekende barn, og det fremsto dermed for oss som lite passende å ta opp den fine lekeplassen.

Mener likevel at det er et bedre alternativ å dra den på land her. 
 

VirtualMe skrev for 1 time siden:

Har jeg tatt meg for godt til rette her ved å fortøye på denne måten?

Ja.

 

Finnes det noe lovverk på dette? Hadde vært interessant å høre hva onkel politi hadde å si om dette. 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 12 minutter siden:

Hvis noen hadde lagt seg i båsen min hadde jeg muligens flyttet båten f.eks til enden av flytebrygga, men jeg hadde ALDRI ALDRI ville kuttet fortøyningene, eller flyttet båten til en ubeskyttet strand.

 

Enig - når det er en liten båt. Men det er ikke only only å flytte en stor skute.

 

Jeg kan godt forstå at folk blir forbanna om noe slikt skjer regelmessig og på et veldig lite passende tidspunt.

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev 18 minutter siden:

Stranden var på ankomsttidspunktet full av lekende barn, og det fremsto dermed for oss som lite passende å ta opp den fine lekeplassen.

 

Så med andre ord var det fullt på gjestebrygga og fullt på stranden... 

 

Men dere skulle bare en tur på øya og deretter på kroa, så da kunne du fortøye på reservert plass. Og siden det var kontaktdetaljer i jolla ville det jo ikke være for mye forlangt at den som eide plassen kunne ringe, finne et annet sted å fortøye båten din, eller begge deler, mens dere var på tur. Skjønner den. 

 

Nei, som jeg skrev tidligere er det det ingen av partene som gjør en god figur. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen personer synes desverre de har rett til å gjøre slikt. Forsvarer ikke deres fortøyning, men disse jollene kunne vel like gjerne drevet et annet sted en stranda? Var ute for en sur gubbe ifjor, som også mente han skulle kutte mitt provisoriske tau over en bukt, da dreggen hadde sluppet. Han forstod heller ikke at tauet lå på bunn når det var daumann på. Hyggelige mennesker dette. Har tenkt meg en tur på Mærdø på hjemveien, men tviler på besøk på kroen. 

Link to post
Share on other sites

Liten fillesak, egentlig en ikkesak med mindre jollene faktisk lå i veien når de lå der, som bryggeeier gjør til en stor sak, mot seg selv, ved å sette verdier til titusener i drift, som han selv da har 100% ansvar for.

 

Bryggeeier skalerer opp og lager potensielt store problemer for seg selv. Bare dumt hele veien. Idiotisk overrereaksjon syns jeg. 

........

 

Låse fast er nevnt, noen løsepenger kan en selvsagt ikke kreve, men i det minste må man stå til rette og ydmykes for sine synder ;-)

 

Hva ellers kan en gjøre?

Link to post
Share on other sites

jeg syns du har tatt deg for mye tilrette her. den fine stranden rett ved siden !! hva er problemet med å lande den lille jolla der selv ? ..  kutte tauen og la jolla seile sin egen sjø er jeg ikke for. men ærligtalt så kunne du lett unngått dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 37 minutter siden:

Hadde anmeldt han jeg... 

 

Må innrømme at jeg syns det ville være like mye overreaksjon som å kutte lina, og sløsing av våre felles ressurser... politiressurser all den tid jollene faktisk ikke kom til skade. 

 

*Raske med seg restene av fanglina og snike seg tilbake i skam* ;-). Overreaksjon fra bryggegubben, men en må tåle noen tap i blant. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det skal stå om eksistensielle trusler før jeg hadde kuttet tauene på en annen båt. Jeg tar ikke stilling til det TS gjorde, men dersom dette skjer ofte for verten og han har gått lei, så kan han jo f.eks skilte om konsekvenser. Låse fast med bot var jo et ok forslag. Jeg vet ikke, jeg har ingen gode forslag. Å kutte tau i denne situasjonen syntes jeg ikke er innafor. Uten å kjenne geografien, så kunne jo jolla ha drevet hvor som helst.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er det ikke plass ved en brygge, så kan man ikke legge til der, så enkelt er det!

 

Da må man enten fortøye en annen plass, eller SPØRRE før man fortøyer på plasser som er reservert andre.

 

Å ta seg til rette slik TS gjorde uten å klarere med eieren, er ikke greit.

 

Å kutte fortøyninger er kanskje ikke greit det heller, men jeg forstår eierens reaksjon.

Dere er nok ikke de første som har gjort dette, men det var desverre dere det gikk utover denne gangen.

 

Jeg har alltid spurt om lov til å fortøye hvis jeg har kommet til en reservert/privat brygge, har aldri fått nei.

 

PS. Jeg synes TS fortøyde "ulovlig" på en god måte slik han beskriver det...det syntes tydeligvis ikke bryggeeieren.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lurt å være litt prinsipiell.

 

Det var bare en jolle. Det er ikke greit å kutte fortøyninger med mindre det er det jeg nevnte over som gjelder. Sett det på spissen: Det ligger en Princess S60 der. Kutte fortøyningene? Det blir straks litt mer skummelt vil jeg tro.

 

Dersom det ikke er greit å kutte fortøyningene til en S60, hvorfor er det da greit å gjøre det med en jolle?

 

60689BAA-F973-4131-89F9-573998F4ABF0.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Problemet begynner med de som tar seg tilrette og fortøyer på private plasser. Spiller egentlig liten rolle om det gjøres med en jolle eller en større båt, hinderet ligger der til besvær for den rettmessige brukeren. Og, er ikke nettopp poenget med en jolle at de kan fortøyes eller legges opp på en strand for kortere perioder, der man normalt ikke vil kunne legge til med større båt? 
Reaksjonen til rettmessig bruker av plassen blir en egen diskusjon, og hva vet man om besværet vedkommende har med folk som tar seg til rette? Det kan hindre driften og skape store ulemper. Respekter private plasser, bruk jollene til det de er egnet til.

Kjenner ikke det aktuelle stedet, men ferdes og kjenner nok folk langs den sørlige delen av Norge som sliter med denne problemstillingen. 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 13 timer siden:

 Har jeg tatt meg for godt til rette her ved å fortøye på denne måten?

 

Det enkle svaret er: JA!

 

Jeg skjønner meget godt reaksjonen til innehaveren, om det var lurt er en annen sak. Men om man er avhengig av båtplass for å kunne drive, og attpåtil har skiltet klart å tydelig om dette, er det forbasket irriterende å gang på gang komme til opptatt plass. Som du sier, alt annet var jo opptatt, så alternativet hadde kanskje vært for ham å reise hjem og la kroa forbli stengt denne dagen. Bare fordi du ikke syntes det var så nøye.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke greit å fortøye på andre sin plass uten å spørre om lov. Det er heller ikke greit å flytte båten til andre på den måten, men spørs om man har noen sak mot den som har flyttet båten siden man tok seg til rette. Man har også bevisbyrden hvis man vil ta saken videre i forhold til erstatning. Det kan være noen andre enn man tror som flyttet jollen, og personen kan også nekte. Det må også bevises at eventuelle skader ikke var der på forhånd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...