Jump to content

I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?


VirtualMe

Recommended Posts

Hvorfor la ikke TS seg i gjestehavna som ligger litt lenger bort ? Ble det for langt å gå ? Hvorfor legge seg på denne private brygga i utgangspunktet ? Jeg skjønner begge parter, men tauet skal ikke kappes ! Flytte jolla til stranda derimot er ok. Du må regne med lakkskader på motor om du fortøyer slik og blir borte i en time eller mer. 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev On 20.7.2020 at 18.07:

 

Fortøyning.jpg

Skade undervannshus.jpg

Slik du fortøyde jolla, med 1,5 m line fra enden av utriggeren, ble den liggende bak den hvite skjærgårdsjeepen. Din line ble da et effektivt stengsel for den sorte vaktmesterbåten. Når da enda en grønnskolling kom å fortøyde likedan. Ble vaktmesteren  tilsvarende ytterligere utestengt.

Med travle dager og stadige hindringer av folk som skal bare! Så har jeg sympati for vaktmesterens affekt.

Du fortøyde i brygga som er forbeholdt museet, men gikk en tur på øya. Kafeen har en gjeste brygge øst for museumsbrygga og besøkende til Merdø kan bruke den offentlige brygga lengst vest på øya. Prøv det neste gang og bruk dregg så ikke jolla de driver rundt og sperrer for andre.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

tidtakeren skrev for 17 timer siden:

Selvtekt er å ta loven i egne hender. Selvtekt kan etter straffelovens paragraf 19 være lovlig. Selvtekt i seg selv er altså ikke ulovlig slik du hevder. Hvis du mener en handling er ulovlig, så må dette begrunnes i andre bestemmelser. Hva gjør det ulovlig å kutte fortøyninga?

 

Er det virkelig nødvendig med henvisning til lovtekst for å akseptere at det å kutte fortøyningen til annenmanns båt er ulovlig?

 

Hvis du går ned i en marina og kutter fortøyningen til en tilfeldig båt som ligger der, regner jeg med du forstår at du bryter loven, hvis ikke kan du lese straffelovens § 351 (evt. 352 eller 353).

 

Det Hulda prøver å fortelle deg er at dette fortsatt er et lovbrudd selv om du kan ha en eller annen grunn/foranledning til å kutte fortøyningene, f.eks. fordi det er din egen plass.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 6 timer siden:

 

Er det virkelig nødvendig med henvisning til lovtekst for å akseptere at det å kutte fortøyningen til annenmanns båt er ulovlig?

 

Hvis du går ned i en marina og kutter fortøyningen til en tilfeldig båt som ligger der, regner jeg med du forstår at du bryter loven, hvis ikke kan du lese straffelovens § 351 (evt. 352 eller 353).

 

Det Hulda prøver å fortelle deg er at dette fortsatt er et lovbrudd selv om du kan ha en eller annen grunn/foranledning til å kutte fortøyningene, f.eks. fordi det er din egen plass.

 

Ja, jeg forstår det er ulovlig å kutte fortøyninga til en helt tilfeldig båt. Men det er ikke tilfellet i denne saken. Jeg vil hevde selvtekten som omtales her er innenfor straffelovens unntaksbestemmelser (§19), og dermed ikke ulovlig.

 

Hulda oppsummerer det greit i sitt siste innlegg:

 

Hulda skrev for 22 timer siden:

Om vi tar dette hypotetiske tilfellet: Eier av brygga kaster loss på uønsket jolle, i den forvissning at den skal drive inn på en sandstrand. Det vil neppe noen myndighet bry seg om.

 

Link to post
Share on other sites

On 7/21/2020 at 12:58 PM, pipe said:

Tar ikke parti med noen av partene men hvordan ble det skader på en motor som var tilted opp?

 

Motoren på den ene båten ble tiltet opp av noen på stranden som synes dette så litt dumt ut. De fikk ikke opp motoren på min båt. 

Link to post
Share on other sites

On 7/21/2020 at 10:35 AM, Bjørn Løvjomås said:

Han prøver å knyte opp tauene,  men blir bare stående å fikle. Blir/er irritert, pga stress på kroa. Kutter tauene, siden vinden blåser jollene inn på sandstrand rett på innsiden av brygga. 

Her ble det mer liv en ventet, og at jeg kanskje burde kommentere litt. 

Når jeg la fra meg jolla, var det med visshet om at den ikke på noen måte var til hinder for krovertens bår som var lagt på plassen merket "reservert vaktmester" i båsen reservert "Merdø kro" lå det en båt og 2 joller (mener jeg å huske). Jeg benyttet god lengde på tauet, for å være helt sikker på at båten ikke skulle gjøre inn/utkjøring fra båsene unødig trang. Vinden gjorde at båten lå rett ut som en forlengelse av utriggeren. 

Båten var knytt med pålestikk til ringen ytterst på utriggeren.

Link to post
Share on other sites

On 7/21/2020 at 3:34 PM, Bjørn Løvjomås said:

Jeg snakket med ham før jeg så denne tråden ja. Han var litt bekymret da Ts hadde vært oppom litt tidligere.

 

Her skal man være klar over at det er fler joller/personer involvert. Jeg snakket ikke med kroverten, så det må i tilfelle være en annen person.

Link to post
Share on other sites

On 7/21/2020 at 4:55 PM, Ida Marie III said:

Legger merke til at trådstarter har ikke kommentert noe mer...

Tror egentlig han innerst inne vet hvem som burde gjort hva.... 

 

Har benyttet det fine været til på nyte sørlandskysten :)

Har forsøkt å svare ut etter beste evne. 

Følte ikke jeg gjorde noe galt når jeg la meg slik på en gjestebrygge i utgangspunktet, men har ikke noe problem med at det er fler synspunkter i saken. At det ble legt en eller fler joller til på tilsvarende måte etter at jeg hadde gått derfra, som da til sammen har ført til at kroverten ikke kom seg ut, vet jeg lite om dessverre. Selv følte jeg det som noe voldsomt å kutte av tauet på båten, og la den ligge å slå i sand/stein på stranda, med de skadene det resulterte i.

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, aileenll said:

Slik du fortøyde jolla, med 1,5 m line fra enden av utriggeren, ble den liggende bak den hvite skjærgårdsjeepen. Din line ble da et effektivt stengsel for den sorte vaktmesterbåten.

 

Jeg forsikret meg om at dette ikke var tilfelle før jeg forlot båten. Vinden var stabil fra sør-sørvest, og båten hang rett ut fra utriggeren. Å legge den slik du beskriver, ville aldri falt meg inn.

 

21 hours ago, aileenll said:

Prøv det neste gang og bruk dregg så ikke jolla de driver rundt og sperrer for andre.

 

Jolle-dregg er satt på huskelista :)

 

Dette var vårt første besøk på øya, og vi var ikke kjent med brygga lenger vest. Museet er corona-stengt, og denne brygga var smekk full av andre med samme formål som oss selv.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var liten var dette helt vanlig praksis i flere av sørlandsbyene. Dersom du lå på en annen sin plass, og vedkommende trengte den, ble du sluppet. Dersom du var heldig kunne det hende at båten din bare var flyttet. 

 

Det er også flere som kommenterer at stedet burde hatt "rikelig med gjesteplasser" (dvs flere enn de har nå?). Til det er det vel lov å kommentere at vi aldri har hatt så mye båter på Sørlandet før, og aldri så mange store båter. Det som var "rikelig med gjesteplasser" i fjor, er ikke halv kapasitet av det som trengs i år.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev 30 minutter siden:

Motoren på den ene båten ble tiltet opp av noen på stranden som synes dette så litt dumt ut. De fikk ikke opp motoren på min båt. 

Det forklarer det meste.
Meld inn skaden til forsikringselskapet.
Det er ikke utenkelig at de holder skadevolder ansvarlig noe som er rett og rimelig når man slipper fortøyninger.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg legger nesten alltid jolla på "svai" der det er mulig. Er skeptisk til å legge den fra meg på plasser hvor det er stappfullt med andre båter, da jeg velger å tro at ikke alle er like forsiktig som meg. Det fikk jeg bekreftet i Risør. Fikk skrapt opp dekselet på min forholdsvis nye påhenger, av en dust som tydeligvis ga blanke i hvordan han fortøyde. 

 

Tips: 2 kg bruce til litt over hundrelappen. Ha det oppi en vanntett bag for at ankeret ikke skal lage hakk og riper. Jolla ligger i fint i stiv kuling, på sandbunn. 

 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 16 minutter siden:

Spørsmål til trådstartar. La du deg til ei privat brygge, der det i tillegg står reservert? I så fall, kvifor gjorde du det? Om du gjorde det, klarer du å forstå dei negative tilbakemeldingane du får?

 

. . . Og kan du ta innover deg at du har driti på draget og bør legge deg flat?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 21 minutter siden:

Spørsmål til trådstartar. La du deg til ei privat brygge, der det i tillegg står reservert? I så fall, kvifor gjorde du det? Om du gjorde det, klarer du å forstå dei negative tilbakemeldingane du får?

 :yesnod:  Jeg ville lagt meg helt flat.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, sunnmøre said:

Spørsmål til trådstartar. La du deg til ei privat brygge, der det i tillegg står reservert? I så fall, kvifor gjorde du det? Om du gjorde det, klarer du å forstå dei negative tilbakemeldingane du får?

 

Bryggen i sin helhet, er slik jeg har blitt fortalt, offentlig. Så er det slik at to plasser er merket. Den ene med "Reservert vaktmester" den andre med "Reservert Merdø kro". Det var fortøyd alt fra snekker og mindre "cabin cruisere" til brygga, i tillegg til en haug med lettbåter og joller. Selv mente jeg at jeg var mindre til hinder enn f.eks båsen merket "Reservert Merdø Kro", hvor det totalt lå 3 båter. 

 

Som jeg tidligere har forsøkt å forklare, var min jolle absolutt ikke til noe hinder for noen som helst, der den hang rett ut i vinden. Så er det vel noe som tyder på at en eller fler har fortøyd på tilsvarende vis etter at vi hadde gått (til fots) fra brygga for å kjøpe is på kroa og rusle en tur. Det er i dette tilfellet strengt talt ikke godt å vite om "Reservert Merdø kro" betyr at det er reservert for gjester dit, eller for de ansatte. Siden det lå båter på den plassen med barne-vester oppi, antok i at det nok var for gjester. Basert på hva som i etterkant skjedde, er det også bragt på det rene at "Reservert vaktmester" er plassen som benyttes av kroverten. Det er en gangbar utrigger mellom disse plassene, sikkert 40 cm bred. Når jolla lå som en direkte forlengning av denne, stakk den i praksis 30-40 cm ut foran plassen til "vaktmester", men lå fritt og kunne lett skubbes til side. Min vurdering var at han med letthet og helt uhindret kunne gå ut og inn av plassen.

 

Basert på erfaringer fra gjeste- og jollehavner rundt forbi (eks Kragerø og Risør), må innrømme at jeg i grunn tenkte at dette kunne være akseptabelt (siden vi skulle til kroa selv), men det er det tydelig en del som mener det ikke er greit, inkludert kroverten. Har ikke noe problem med å ta dette til etterretning.

Link to post
Share on other sites

Då er det avklart at brygga ikkje er privat, men at du gjorde eit val om å legge jolla der det var merka med reservert. I tillegg la du ikkje jolla på ein dedikert fortøyningsplass, men som ein rorlengar av ein utriggar. Du har også sagt, at du gjekk ei times tur før du tenkte at du skulle på kroa, istaden for å gå på kroa først for å sjekke om jolla kunne ligge der du la ho.

 

Min tanke er at dette ber preg av å ta seg til rette...

 

Fint du tek kommentarene til etterretning,  utan at det i seg sjølv treng å vere særleg tillitsvekkjande.

Link to post
Share on other sites

Min sympati går ikke til TS ,regner med at han også kjører bil hvis han praktiserer det samme der med skilting medfører det borttauing og høye gebyrer på private plasser hva gjør at han mener det er greit på sjøen.Bor selv på en plass som om sommeren overfylles med skal skal bare folk 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 8 timer siden:

 Det er i dette tilfellet strengt talt ikke godt å vite om "Reservert Merdø kro" betyr at det er reservert for gjester dit, eller for de ansatte. 

 

Å herregud! Kunne det ha vært skrevet mer tydelig? Hvorfor skulle kroa hatt EN gjesteplass på denne brygga, når de har en hel gjestebrygge lengre borte? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tidtakeren skrev for 13 timer siden:

 

Ja, jeg forstår det er ulovlig å kutte fortøyninga til en helt tilfeldig båt. Men det er ikke tilfellet i denne saken. Jeg vil hevde selvtekten som omtales her er innenfor straffelovens unntaksbestemmelser (§19), og dermed ikke ulovlig.

 

Hulda oppsummerer det greit i sitt siste innlegg:

 

 

 

Du spurte om hva som gjør det ulovlig å kutte fortøyningen, så jeg svarte på det. Tidligere skrev du også

 

Men det fordrer også at det å kappe fortøyninga i utgangspunktet er ulovlig, og er det virkelig slik i dette tilfellet?

 

Jeg mener svaret på dette finnes i straffelovens kapittel 28. Når du kutter fortøyningen til en båt og lar den drive avsted, er det i det minste et klart brudd på §353:

 

Mindre skadeverk straffes med bot. Ved avgjørelsen av om skadeverket er mindre, skal det særlig legges vekt på dets art og objekt, skadeomfanget og hvilke følger det har hatt eller lovbryteren burde ha skjønt at det kunne ha fått.

For mindre skadeverk straffes også den som tilsmusser en gjenstand som tilhører en annen.

 

Det er i mine øyne ingen tvil om at lovbryteren burde skjønt at det kunne fått ganske store følger å kutte fortøyningen og la båten drive avsted. Det kan godt hende at han regnet med at den ville drive opp på stranden og det begrenser skadeverket, men det er fortsatt et klart lovbrudd. Selv tilsmussing omfattes av denne paragrafen.

 

Når det gjelder paragrafen om selvtekt, sier den, så vidt jeg begriper, at det er en forutsetning for at en i utgangspunktet ulovlig handling skal regnes som lovlig, at det er en forsvarlig handling. Det at kroeieren valgte å ødelegge fortøyningstauet istedenfor å knyte opp et pålestikk, viser at hans intensjon ikke har begrenset seg til å gjenopprette en ulovlig endret tilstand. Dette bærer preg av å være en ren hevnaksjon og jeg kan ikke forestille meg at det vil regnes som lovlig. Men som med mange andre lovbrudd; når konsekvensene er små/ubetydelige, blir ikke slike ting tatt tak i av rettsvesenet. Det forhindrer ikke at handlingen definitivt er ulovlig.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden gikk jeg nordover på svenskekysten en søndags formiddag. Fikk en diesellekkasje og måtte  inn til Hamburgsund til Volvo verkstaden. Alt var stengt men la meg til volvos brygge som var merket fortøyning forbudt. Dieselslangen var sprukket ved en banjo klemme. Alt var stengt og ingen tilstede på volvos verksted og butikk. Det ble et strev med å reparere med de reservedelene og verktøyet jeg hadde ombord. Tror jeg ble liggende der i ca 3 timer. Det var ingen som trengte denne bryggen i de timene jeg lå der. Alt var dødt.

 

Ca hvert 10. minutt kom det noen innom som tok ansvar og informerte  meg at det var forbudt å fortøye til brygga og at jeg burde flytte straks. Ble overrasket over at det var så mange fortøyningsvakter tilstede på en søndags  formiddag mens alt annet var stengt.. Ingen hadde noe å bidra med for at jeg kunne komme videre.

 

Nå har det heldigvis gått opp for de som driver butikker,  kafeer , restauranter,  havner, verksteder  og gjestehavner at de er helt avhengige av gjestene , kundene og båtfolket.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...