Jump to content

I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?


VirtualMe

Recommended Posts

sunnmøre skrev 16 minutter siden:

Hadde trådstarter gått direkte til kroa først, og fått stadfesta at det var greitt å ligge der, ville saka vore heilt anna. Trådstartar seier at han ikkje var sikker på om det han gjorde var greit, likevel tar dei ein lengre spasertur på øya først. Dette er vel det som set spikaren i kista for min del. 

God konklusjon på en lang tråd og et råd til etterfølgelse for oss alle :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 44 minutter siden:
  sunnmøre skrev 24 minutter siden:

Hadde trådstarter gått direkte til kroa først, og fått stadfesta at det var greitt å ligge der, ville saka vore heilt anna. Trådstartar seier at han ikkje var sikker på om det han gjorde var greit, likevel tar dei ein lengre spasertur på øya først. Dette er vel det som set spikaren i kista for min del. 

 

BårdK skrev 44 minutter siden:

God konklusjon på en lang tråd og et råd til etterfølgelse for oss alle :thumbsup:

 

 

Konklusjonen er vel heller at kroverten bør satse på bedre informasjon, hvilket meget enkelt kan gjøres ved å tilføye ett eneste ord på det eksisterende skiltet.

Etter å ha blitt plaget gjentatte ganger og over så lang tid med at båter fortøyer på hans plass, er det i grunnen merkelig at han ikke skjønner at noe er feil og at endringen av skiltet ikke forlengst er gjort.

Slik skiltet er formulert nå er det en ren invitasjon til kaiplass for kroas kunder.

 

Må tilføye  at jeg aldri har vært på Merdø. Dette er slik jeg oppfatter situasjonen ut ifra det jeg leser i denne tråden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 20 minutter siden:

 

 

 

Konklusjonen er vel heller at kroverten bør satse på bedre informasjon, hvilket meget enkelt kan gjøres ved å tilføye ett eneste ord på det eksisterende skiltet.

Ja, det også, men jeg så det fra oss småbåteieres synspunkt. Bedre å spørre en gang for mye enn for lite.

Link to post
Share on other sites

Merdø kro har ikke noen eierinteresser i bryggen. Det er en offentlig brygge som alle kan fortøye til. Men med noen begrensinger mtp størrelse. 

Men to plasser er reservert, det er de to plassene med utriggere. Den ene står reservert Merdø kro på, å den andre står det reservert vaktmester på. Den brukes også av renovatør. 

Slik har det vært i minst 40 år

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert, at den som tar seg til rette og legger sin båt på en annens plass eller hindrer tilkomst har et meget sterkt vern.

Den som disponerer plassen er nærmest maktesløs om den fremmede båten ønskes fjernet.

Eier av båtplass risikerer å bli lovbryter og økonomisk ansvarlig hvis vedkommende foretar seg noe annet enn å vente på at båteier dukker opp og fjerne båten!

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Konklusjonen er vel heller at kroverten bør satse på bedre informasjon, hvilket meget enkelt kan gjøres ved å tilføye ett eneste ord på det eksisterende skiltet.

 

Jeg ser det er flere som er opptatt av hva som stod på skiltet, men slik jeg oppfatter det som skjedde, har ikke skiltet noen særlig relevans her i det hele tatt. Kroeieren båt lå jo på den reserverte plassen. TS la båten sin utenfor kroeriens båt og fortøyde baugen til enden av utriggeren. Med andre ord: Den reserverte plassen var allerede opptatt!

 

Da kroeieren så skulle ut med sin båt, lå båten til TS (i tillegg til en annen båt som hadde kommet i mellomtiden) i veien for ham. Når en plass er opptatt er det ikke nødvendig med noen reservasjon. Poenget med å reservere en plass og skilte om dette er å hindre folk i å ta plassen når den ikke er opptatt, slik at kroeieren i dette tilfellet har et sted å legge båten sin når han kommer. At man ikke skal legge båten sin i veien for andre båter som ligger fortøyd (uten en eksplisitt avtale), for så å forlate stedet, er noe alle burde forstå uten at det skiltes om det. Jeg forventer i hvert fall at dette ikke skjer på min båtplass og at jeg kommer meg uhindret ut med min egen båt, uten at det skiltes om det.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev 35 minutter siden:

Jeg forventer i hvert fall at dette ikke skjer på min båtplass og at jeg kommer meg uhindret ut med min egen båt, uten at det skiltes om det.

 

Så du er altså en av de som syns det da er rimelig å kutte fortøyninga og sette båten i drift?

Eller hadde du bare irritert deg litt og tatt tak i tampen på jolla og dytta den litt til side?

Trodde det var det denne tråden egentlig handlet om.

Det er overaskende mange som syns anarki er en fin ting i denne tråden, montro om det gjelder bare båtplassen sin, eller om det er sånn generelt...

Link to post
Share on other sites

Flere av oss har attraktive plasser, og opplevd dette maaaaaaaange ganger og er drittlei. 

Første gangen ja ok, 2 gangen ja ok, 10 gangen, ja ok, 100 gangen? fuck this, kapp driten løs.

Dette kan elegant løses for begge parter ved at man ikke stjeler andres båtplass, problem løst. 

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 37 minutter siden:

 

Så du er altså en av de som syns det da er rimelig å kutte fortøyninga og sette båten i drift?

Eller hadde du bare irritert deg litt og tatt tak i tampen på jolla og dytta den litt til side?

Trodde det var det denne tråden egentlig handlet om.

Det er overaskende mange som syns anarki er en fin ting i denne tråden, montro om det gjelder bare båtplassen sin, eller om det er sånn generelt...

 

Det virker ikke som om du har fått med deg hva jeg har skrvet. Hvor har du det fra at jeg synes det er rimelig å kutte fortøyningen og sette båten i drift? Hvis du leser det jeg har skrevet her, ser du at jeg tvert imot argumenterer for at dette er et lovbrudd og slett ikke rimelig på noen måte.

 

Poenget med det du siterer meg på, som jeg trodde var enkelt å forstå slik jeg formulerte meg, er at skiltet (som flere her omtaler) ikke er relevant fordi problemstillingen her ikke gikk ut på at TS hadde stjålet en reservert plass, men at han la seg i veien for den båten som allerede lå på denne plassen, og at kroeieren så kuttet fortøyningen.

Link to post
Share on other sites

Denne kroverten virker å være en engasjert og handlekraftig mann, eller hissig med lav impulskontroll, som man kaller det for når man kommer på feil side av engasjementet ;-)

 

Sånne folk har, etter min erfaring, en viss tendens til å komme borti situasjoner som senere blir gode historier. 

 

Eneste riktige er å få huka tak i kroverten når han har frivakt og ta noen pils i sammen, jeg tror det vil bli en hyggelig og morsom opplevelse ;-)

----

Så der er min løsning, drikk noen pils med kroverten. 

Link to post
Share on other sites

Det blir hevdet mange ganger at man kan bli ansvarlig for alt mulig hvis man flytter en båt som ligger på feil plass.

I hodet mitt bør det ikke være noe i veien for å taue båten til en anbefalt ankringsplass (sjøkartet) og slippe ankeret.

Hvis eieren ikke ser etter båten sin da ville han neppe sett etter den uansett.

Noen som har hørt om tilfeller der folk som flytter båter på en skikkelig måte er blitt dømt erstatningspliktige?

 

I den aktuelle saken synes jeg ikke det var noen stor synd å slippe jollene slik at de drev inn på sandstranda like ved hvis båten skulle ut.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 55 minutter siden:

 

I hodet mitt bør det ikke være noe i veien for å taue båten til en anbefalt ankringsplass (sjøkartet) og slippe ankeret.

 

 

Virkelig? så mye styr i stedet for å dytte ei jolle som veier 30 kilo unna slik at man kommer seg ut av båsen?

Må også ha i tankene at det er tale om en person som ikke makter å knytte opp et pålestikk..

ikke forvent allverden. 

 

Med litt smidighet, og et smil innimellom løser man mer problemer enn man skaper.

 

Det er ikke rart det er krig i verden..

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte mer generelt båter fortøyd på private brygger, og gjerne over tid.

Jeg har aldri hørt om noen som får erstatningsansvar etter å ha flyttet båter eĺler biler i slike tilfeller.

 

Hvis jolla hadde dregg ville det vært et alternativ å lempe dreggen så langt man kunne og la den ligge på dreggen.

Mons

Link to post
Share on other sites

Olaskjær skrev 15 minutter siden:

Dette er enkelt. Ikke ta deg tilrette.

Ikke legg deg på andres plass, uten at noen er tilstede i båten, og kan flytte den.

Da blir det ikke noe problem. 

 

Ja, det er enkelt, men det er ikke dette som tas opp av trådstarter. Han vet godt at han tok seg til rette i større utstrekning enn han burde. Det han tar opp i åpninginnlegget er imidlertid kroeierens handlinger. Det er også enkelt. Det er ikke lov å kutte fortøyningen og la båten drive avgårde. Selv om båtens eier har tatt seg til rette.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev for 17 timer siden:

Altså, i mer siviliserte steder i landet betyr ...

Nå er ikke jeg lokalkjent i det distriktet denne tråden handler om, men det er kanskje du? Hvilke steder er det du definerer som mer siviliserte? Ps, at et sted er tettere befolket er ikke ensbetydende at det er mer sivilisert. 

 

Fiocchi skrev for 17 timer siden:

Du mener tydeligvis at de butikkansatte da skal kunne taue bilen din av gårde og påføre den skade.

...

At du åpenbart syns dette er helt greit sier i grunn mest om deg.

Jeg vet ikke om det er dine evner til å lese det skorter på, eller om det er fatteevnen du sliter mest med. Dine konklusjoner er i alle fall helt på viddene.

 

Fiocchi skrev for 17 timer siden:

Jeg vil foreslå at kroverten tar seg et sinnemestringskurs og et kurs i normal folkeskikk/service ovenfor potensielle kunder.

Ja, et kurs løser jo alle problemer. Går i terapi også du kanskje? 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 15 minutter siden:

Nå er ikke jeg lokalkjent i det distriktet denne tråden handler om, men det er kanskje du? Hvilke steder er det du definerer som mer siviliserte? Ps, at et sted er tettere befolket er ikke ensbetydende at det er mer sivilisert. 

 

Jeg vet ikke om det er dine evner til å lese det skorter på, eller om det er fatteevnen du sliter mest med. Dine konklusjoner er i alle fall helt på viddene.

 

Ja, et kurs løser jo alle problemer. Går i terapi også du kanskje? 

 

 

Kan du ikke for en gangs skyld være prinsipiel? er det rimelig for dere rednecker og se på Østlendinger på annen måte enn inntjening?

Det har nå kommet fram at kaia er offentlig, så tullballet ditt om hvem som betaler kaia er ubestridt!

Du er en jævelig klovn om du fremdeles syns det er greit å kappe fortøyninger i havner som inviterer.

Anarkister og trumpetister er søppel som bør ties ihjel, møkk er dere!!

Jeg registrerer at du åpenbart syns det er greit at fellesskapet (kaffelattefolk som du kaller det) skal betale regninga, uten å få lov til å nyttigjøre seg.

Selv er jeg same bosatt i Akershus, så ikke prøv deg.

Komodo, kapper du ofte fortøyninger?, du kommer sikkert ikke til å svare.

Hvor var det leseevnene mine sviktet?

Prøv å svar på spørsmål for en gangs skyld.

Selv skal jeg svare på spørsmålet du stilte. Med sivilisert mener jeg steder der man deler på godene vi i fellesskap har skapt.

Rednecker mener fellesskapets penger er til egen vinning.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

... er det rimelig for dere rednecker ...

Visste ikke at jeg var en redneck, men det kan jo godt være. Hva gjør meg til en redneck?

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

tullballet ditt om hvem som betaler kaia er ubestridt!

Her er en av de sakene du misforstår. Kostnadene ved å anlegge byggeplasser for gjester til kroa har ingenting å gjøre med den offentlige brygga der kroverten har en reservert plass.

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

Du er en jævelig klovn om du fremdeles syns det er greit å kappe fortøyninger i havner som inviterer.

Godt mulig at jeg er en klovn, men jeg har aldri sagt at det er greit å kappe fortøyninger. Det er altså en av de andre tingene du ikke har forstått. Eller om det er leseevnene som svikter da.

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

Anarkister og trumpetister er søppel som bør ties ihjel, møkk er dere!!

Hvis det fremdeles er meg du omtaler så kan jeg trøste deg med at jeg ikke er motstander av Norges lover, og spiller heller ikke trompet :giggle:

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

Komodo, kapper du ofte fortøyninger?, du kommer sikkert ikke til å svare.

Har aldri kappet en fortøyning, og kommer nok neppe til å gjøre det heller. Derimot har jeg mer enn en gang gitt en håndsrekning til folk som har vært i en vanskelig situasjon og trengt hjelp. Som regel er det folk med lite kunnskap og erfaring som havner i slike situasjoner, men det har vi jo alle vært, ikke sant? Om kaffelattedrikkende samer fra Akershus er overrepresentert vet jeg ikke. 

Men hvorfor er du av den oppfatning at jeg ikke kommer til å svare?

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

Hvor var det leseevnene mine sviktet?

Se lenger opp. 

 

Fiocchi skrev 5 minutter siden:

Prøv å svar på spørsmål for en gangs skyld.

Er du av den oppfatning at jeg ikke pleier å svare på spørsmål jeg blir stilt her inne?

 

 

Link to post
Share on other sites

Haha, hva var det du da klandret meg for?

Det er bare idioter som setter andres båter i drift, er det nedlatende?

Bruk hue og ta deg sammen, det er lov å si "jeg tok feil.", eller " jeg misforsto"

Nei jeg oppfatter deg som en redelig fornuftig type, derfor ble jeg særs overrasket over din reaksjon.

Godt sjømanskap tilsier at man aldri setter fartøy i drift, det er ubestridt! liv og helse er unntaket.

Link to post
Share on other sites

Må bare redigere meg selv.

Det var ubestridt helt til jeg leste "nordens største båtforum" som jeg er lite aktiv på.

Her dreier det seg mest om hvordan hevde rettighetene sine, det være seg drite i havn eller kutte fortøyninger.

Sjømannskap er saga blåst.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 13 timer siden:

Jeg tenkte mer generelt båter fortøyd på private brygger, og gjerne over tid.

Jeg har aldri hørt om noen som får erstatningsansvar etter å ha flyttet båter eĺler biler i slike tilfeller.

 

Ikke jeg heller...

Vi har flyttet mange båter som bare har lagt seg til i vår båtforening...

 

 

Link to post
Share on other sites

Ro deg ned. Det er grove karakteristikker du kommer med og det er ikke nødvendig. Om du bare vil tømme deg for agg foreslår jeg at du bytter forum. Du tillegger folk meninger de ikke har, og da er det lett å blåse av seg toppen på innbilt meningsmotstand.

 

Det er stor konsensus om at det å kappe fortøyninger er fy. Og så har vi dem som ønsker å diskutere finurligheter og kanskje kverulere litt.

Og så har vi noen brumlebasser som er tøffe på tastaturet, men som neppe vil gjøre noe av det de truer med. Hvis du har vært på båtplassen en stund burde du ha sett at det er mye hjelpsomhet, velvillighet og en god del mannlig posering og ego. Øv på å skille dem.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 17 timer siden:

Det blir hevdet mange ganger at man kan bli ansvarlig for alt mulig hvis man flytter en båt som ligger på feil plass.

 

 

Uansett hva man gjør og ikke gjør i livet så må man stå til ansvar dersom det får konsekvenser.  Det betyr imidlertid ikke at man kun skal sitte og se at andre tar seg til rette, men heller at man må stå for det man gjør eller ikke gjør om noe går galt.  I dette tilfellet så er jeg enig med deg i at en passe straff for jolle eier er å få jolla slept ut i bukta på en bøye eller eget anker.  Da ødelegger man ingenting annet enn humøret til trådstarter, men det er vel fortjent.  Skulle jolla da drifte, og ødelegge 3. parts båt, så er man sannsynligvis ansvarlig. Men det får andre avgjøre, alt man da kan gjøre er å innrømme forholdet. 

 

Det er forøvrig ikke i noen grad lov å kappe en fortøyning med mindre man gjør det i gode hensikter...Det er min mening angående spørsmålet i tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...