Jump to content

I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?


VirtualMe

Recommended Posts

VirtualMe skrev for 14 timer siden:

merket “Reservert vaktmester” og “Reservert Merdø Kro”.

Dette er plasser som er reservert for næringsdrivende på stedet. Det vil si at plunder og heft kan gå utover inntekt. Sikkert noen som hadde blitt sure også når kroa ikke kunne åpne fordi eier ventet på at den reserverte båtplassen skulle bli ledig.

 

Til trådstarter: Sett hendelsen på kontoen for 'Lesson learned'.  Reservert er reservert og fult er fult!

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godt noen har baller nok til å slippe fortøyningen så kanskje noen av de som tar seg til rette lærer 👍 Sto til og med skilt så en kunne da ha spurt om det var greit å legge til der en stund, men nei da, her kommer jeg og jeg skal bare...... tenker pipa hadde fått en annen lyd om noen drev og fortøyde på deres private plass.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært meg, så hadde jeg vært flau over å ha blitt tatt med buksa nede for å ta meg til rette på andres eiendom. Jeg ville ikke basunert det ut for alle og gått ut mot rettmessig eier av plassen. Ta det som en rimelig lærepenge.

 

Og jeg har enda ikke fått vite om fortøyningen virkelig ble kuttet, båten sluppet løs, eller om den bare ble flyttet til stranda.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For en del år siden lå det en seiler på plassen min da vi kom fra ferie. La meg på kommunal gjesteplass og informerte havnesjefen. Kunne ikke ramle meg inn å røre fortøyningen til seileren som hadde tatt seg selv til rette. Kommunen låste fast den fremmede båten og skrev ut forelegg på 1500 kroner døgnet. Slik gjør man det der.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke relevansen i tilfellet med seilbåten i båsen til Hulda.

For meg er det stor forskjell på å flytte en gummibåt til stranda, og det å flytte en fremmed seilbåt med ukjent eier fra båsen . .

 

Det er opplagt at eieren av gummibåten visste at han var frekk og at han var i nærheten og ville finne og ta seg av båten sin.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 12 timer siden:

 

Må innrømme at jeg syns det ville være like mye overreaksjon som å kutte lina, og sløsing av våre felles ressurser... politiressurser all den tid jollene faktisk ikke kom til skade. 

 

*Raske med seg restene av fanglina og snike seg tilbake i skam* ;-). Overreaksjon fra bryggegubben, men en må tåle noen tap i blant. 

Å ta seg til rette medfører irritasjon, og slik som  @Huldabeskriver ville være rett reaksjon fra eier av plassen. TS gjorde noe dumt. Å løse fortøyningene til noen kan resultere i tap for rimelig mange tusenlapper, selv om det bare var en jolle. 
Hvis noen stjeler telefonen din så anmelder du. Selv om kroneverdien gjerne bare er noen tusenlapper. Forsøk å snike et par tusenlapper på skatten, og du sitter fint i det. Da er du som kriminell å regne. Å løsne fortøyningene kan gi potensielt langt større tap enn eksemplene mine over. Dette er ikke en enkel lærepenge, det er hærverk, og ulovlig. Jeg hadde anmeldt fyren... 

Redigert av Pitbullo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper eier av plass er MØKK lei, folk som "skal bare"

Jeg har ved flere anledninger opplevd at folk stjeler både båtplass, og bilplasser hos meg, sist seilbåt som tok seg til rette i flere uker på båtplassen, flyttet den ikke før jeg la lapp om at jeg nå faktisk ville kutte fortøyningene og slepe den ut. Lapper der jeg pent ba han flytte seg brydde han seg ikke om. 

Når samme biler tar bilplassen min flere ganger, har jeg konsekvent bare dratt de på 4 stive hjul ned i gata og henslengt de på fortau, uten advarsler. Argumentet har også her vært "men blir ikke taua uansett, så driter i om det står reservert"
 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget som @NilsPils ikke ser, er prisippet om selvtekt. Det rammes av loven. Slik sett er det å hindre adgang en irritasjon. Å selv fjerne irritasjonen er i dette tilfellet lovbrudd. 

 

Om eieren er møkk lei 'skal bare', bør han finne en annen løsning på problemet, eller finne seg en annen gesjeft. I Son har gjestehavna dedikerte 'skal bare'-plasser.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krovertens egne ord, er som følger:

Han kom ned til brygga å skulle ut med båten sin for å hente varer, ser at det ligger to stk joller som hindrer han i å komme ut. Han prøver å knyte opp tauene,  men blir bare stående å fikle. Blir/er irritert, pga stress på kroa. Kutter tauene, siden vinden blåser jollene inn på sandstrand rett på innsiden av brygga. 

 

Jeg kjenner kroverten meget godt 

 

Uten å ha sett joller når de var fortøyd eller hvordan de ble liggende, så vil ikke jeg ta stilling til hva som er riktig eller galt i denne saken. Men begge parter har vel egentlig gjort noe som ikke var meget lurt her. 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 9 minutter siden:

 Hvis noen stjeler telefonen din så anmelder du. 

 

Selv om du først har lagt den i vedkommendes lomme? Som du ikke engang kjenner?

 

Hulda skrev 2 minutter siden:

Poenget som @NilsPils ikke ser, er prisippet om selvtekt. Det rammes av loven. Slik sett er det å hindre adgang en irritasjon. Å selv fjerne irritasjonen er i dette tilfellet lovbrudd. 

 

Jeg tror både NilsPils og andre ser dette. Men når driften avhenger av tilgang er det litt mer enn bare en irritasjon. I ditt tilfelle var det faktisk et alternativ, det var det ikke her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eksempel, siste 365 dager, var bilplassen min min tatt av andre ca 65 dager  når jeg kom hjem. Jeg vet hvor jævlig irriterende det er. 

I år har noen tatt seg til rette og tatt båtplassen og stjålet fortøyning mer dager enn jeg orker telle på hytta, men bare 1 uke hjemme. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 1 minutt siden:

@index ja selv da, men oppfølgingen din er ikke det samme. Poenget mitt var at man anmelder for langt mindre summer enn verdien til jolla, så hvorfor skal man la være å anmelde her? 

 

Ja, om man ikke eier evnen til å skjemmes er det jo bare å anmelde....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har vi fått vite at kroverten virkelig kappet fortøyningene, men i forvisning om at jolla dro inn på stranda. Juridisk sikkert ikke bra, men som hobbyanarkist holder jeg en knapp på kroverten. Frekkhet skal ikke vinne . . .

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Alternativet er å tilrettelegge for gjester om man har gjester som kommer sjøveien. Jeg kan ikke skjønne at prinsippet skal være vanskelig å fatte. Det er ikke slik i rettspleien at to feil gir en rett. Om man surrer rundt i den villfarelsen, vil man kunn havne ille ut. Og det er hevet over tvil at vedkommende som løsnet jolla samtidig tok på seg ansvaret for følgeskader. Gidder ikke mer av dette.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært meg som til de grader hadde blitt tatt med buksene nede slik som dette, hadde det garantert ikke blitt noen anmeldelse av det. I stedet hadde det nok blitt en blomsterbukett til kroverten med beklagelse for den ulempe jeg hadde forårsaket. Men folk er forskjellige....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En del av problemet her er at vi har dårlig kultur for fortøyning av joller i Norge. Innerst på brygga ligger det to små joller, om alle fortøyer sin jolle med lange tau går det fint an å få inn 5-6 joller på den plassen.

 

Ellers enig i at både den opprinnelige fortøyningen og påfølgende kapp var ganske ugreie handlinger. Å kappe fortøyninger er greit om aktuell båt står i brann, men det stopper stort sett der.

Link to post
Share on other sites

Om jollene lå på enden av utrigger skulle de vel ikke ligge til hinder for at kroverten 

skulle komme seg UT av båsen?  stemmer dette?


Mener absolutt ikke man skal "ta seg til rette" og slenge fra seg båt overalt, men ser 

mange tilfeller av at dette er min plass, her skal ingen ligge, selv om de ikke skal bruke den

selv, eller at noen reellt sett ligger i veien. mer slik at dette har jeg rett til, og krever det siden jeg kan

 

Kroverten er sikkert en grei kar, tviler ikke på det, og kan til en viss grad skjønne at akkumulert 

irritasjon brått kan komme ut, men driver man kro, og ikke har rikelig med parkering 

bør man kanskje vise litt mer storsinn enn å kappe fortøyningene til kundene sine.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke greit å fortøye ulovlig. I alle fall om man forlater båten. 

 

Men det er ennå mer ugreit å kutte fortøying og ikke sørge for at båten blir flyttet til et sikkert sted. 

 

Ved Merdø passerer mange båter, og det er ofte bølger. I tillegg ser det ut til at den ene motoren er tiltet ned. 

 

Dersom vedkommende virkelig har kuttet tauene og latt båtene drive sin vei inn i fjæra, så er det etter min forståelse et grovt overtramp.

 

De eneste grunnene til at det ville vært ok å kutte fortøyningene er brann i båt, eller hindring for livsviktig oppdrag. 

 

Ps: viser feil brygge. Får ikke fjernet bildet...

 

Screenshot_20200721-063734_Gule Sider På Sjøen.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Ja, om man ikke eier evnen til å skjemmes er det jo bare å anmelde....


 

Hvem har sagt at man ikke skal skjemmes? Poenget mitt er at reaksjonen over hodet ikke står i stil med overtrampet. Overtrampet er irriterende, reaksjonen er en kriminell handling. 

Link to post
Share on other sites

dude skrev 47 minutter siden:

Om jollene lå på enden av utrigger skulle de vel ikke ligge til hinder for at kroverten 

skulle komme seg UT av båsen?  stemmer dette?

 

Har som nevnt ikke sett jollene,  men antar at med nordavinden som var i går, blåste nok begge jollene å la seg bak krovertens båt.

Når tauene ble kuttet, drev jollene rett mot land,  ca 20 meter. Sandstrand.  Lite fare for store skader. Han ville aldri sluppet dem, sa han,  om vinden gikk i andre retning. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 2 minutter siden:

Overtrampet er irriterende, reaksjonen er en kriminell handling. 

 

Skremmende. Du mener tydeligvis at det bare er å ta seg til rette, da det i verste fall er irriterende. Mens den som blir forhindret fra å utføre det som er hans levebrød er kriminell om han tar et grep for å løse saken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...