Jump to content

Hummersesongen 2020

NilsPils

Recommended Posts

Nei, så rik er jeg dessverre ikke. :nonod: Jeg skal få låne en Deep Trekker med gripeklo av dykkerklubben fordi jeg har en båt som egner seg så godt til spøkelsesteinejakt og har den ute hele året. Så når hummersesongen er slutt, skal jeg rydde opp diverse steder etter de som har mistet teiner. Jeg prøvde å få opp noen teiner som forsvant på rundt 60 m, og vi så faktisk tauet, men fikk ikke tak i dem. Så der skal jeg tilbake når været bedrer seg med soknedreggen, jeg har gjort noen forsøk allerede.

Edit: Jeg skulle gjerne tatt dykkersertifikat og begynt med det, men jeg har en medfødt misdannelse som gjør at hvis jeg tar av masken under vann uten å være i rask bevegelse framover, renner vannet rett gjennom nesa og ned i lungene uten at jeg klarer å stoppe det.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Kult! Hvilken modell er det? Jeg har allerede mistet ei teine, og dykkersøk står på agendaen. Utfordringen er at jeg er avhengig av å ha noen i båten når jeg dykker. Det gjelder alle de teinene jeg har mistet de siste årene. Dykker gjerne alene uten noen i båten også, men da kun langs land og steder det ikke er særlig strøm, ikke på frittliggende grunner langt fra land. 

Skulle ønske folk leste meldingene før de svarte... :lol::lol::lol: Det står jo Deep Trekker. :giggle: 

deep-trekker-dtg3-Mini-ROV.jpg.38b42d2269dbc562dedad11aa17f9de3.jpg

Og så har den denne kloa:

Klo-ROV.jpg.c1510f76e79d00096ff2187547771214.jpg

Kabelen skal vel tåle rundt 60 kilo, hvis jeg ikke husker feil. SÅ den kan trekke opp det man klarer å trekke for hånd, men jeg kobler den ikke til Hobbyfisheren...

Dykking er mye mer effektivt til å finne teiner enn dronen, sa en av de i klubben. Sårlig når de bruker undervannsskutere. Er du så vanskelig å være i båt med at ingen vil være med, altså? :eek:

Og dagens fangst (på seks teiner, de tre siste var det fremdeles litt for uryddig utaskjærs til å sjekke) var en nydelig hummer på 30 centimeter...med hele neste generasjon under buken! :giggle: Så den ble behørig fotografert og målt, og så fikk den svømme uti igjen. Nytter ikke å være sur for sånt, det viser bare at det kommer flere hummersesonger! Jeg lå ved siden av en annen båt med et par karer i 70-årene, og de dro opp sin andre rognhummer for dagen.

Vi har vært heldige i år. Bare to rognhummere av 12, dvs 1.7% . Før om årene har vi hatt rundt 40%

Når på året er det egentlig man forventer at hummeren kvitter seg med rogna . . ?

Er hannene ferdig med "jobben" når hunnene har rogn under buken . .?

Noen som vet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mastiff skrev for 7 timer siden:

Skulle ønske folk leste meldingene før de svarte... :lol::lol::lol: Det står jo Deep Trekker. :giggle: 

deep-trekker-dtg3-Mini-ROV.jpg.38b42d2269dbc562dedad11aa17f9de3.jpg

Kremt; jeg gikk faktisk inn på siden til Deep Trekker før jeg spurte. Der fant jeg ut at de tilbyr forskjellige produkter, derav spørsmålet :wink: Men av bildet du har lagt inn ser jeg jo at det er en DTG3, og den ser veldig morsom ut :smiley:

Mastiff skrev for 7 timer siden:

Dykking er mye mer effektivt til å finne teiner enn dronen, sa en av de i klubben. Sårlig når de bruker undervannsskutere. Er du så vanskelig å være i båt med at ingen vil være med, altså? :eek:

Jeg hadde scooter for mange år siden, men den ble solgt. Var antagelig en av de første i Norge som bygde UV-scooter til teknisk dykking i "garasjen". Vi var en gjeng som gikk sammen om det prosjektet. Satt i gang med tre scootere til, men de ligger i halvfabrikat i pappesker i boden i mangel av deler :sad: (noe de har gjort i 15 år...)

Rent bortsett fra det så er jeg nok en særing ja. Ikke så gøy å være på tur med en man ikke kan snakke med...

NilsPils skrev 11 minutter siden:

Vi har vært heldige i år. Bare to rognhummere av 12, dvs 1.7% . Før om årene har vi hatt rundt 40%

Det var bra Nils :thumbsup: Jeg fikk en hel drøss med rognhummere i dag, aner ikke hvor mange. I en av teinene var det faktisk tre store med rogn, den største målte jeg for moro skyld, den var 33cm. 3 lovlige på meg i dag, tragisk dårlig i forhold til i går...

@Bølgebrus Det er småkjipt.Jeg har plastskilt som jeg bruker både på teiner og sanketeine, og så har jeg kameraovervåkning av brygga. :giggle:

Og for øvrig, her gikk de første med, i Egersund. Synd, men det er noe der som skurrer. For hvordan kan to stykker drukne i løpet av ganske kort tid hvis de har ordentlige flytegreier på seg? Det er kanskje litt stygt å spekulere, men de var i 60- og 80-årene, og jeg har sett noen av gamlekara her kjøre rundt i varmedress som jeg vet ikke er flyteplagg (skuterdress, som fruen fra Finnmark pleier å si). Så man kan jo lure. Det hadde jo vært forståelig om en godt voksen kar hadde fått hjerteatakk eller lignende ved å havne i vannet, men det står altså drukningsulykke i alle avisene.

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Jeg har plastskilt som jeg bruker både på teiner og sanketeine,

Tips til hvor man får kjøpt slike plastskilt? Har lurt på å lage meg selv, men litt usikker på hvordan og av hvilket materiale. @NilsPils har vel så vidt jeg husker laget seg slike skilt av kryssfiner og svipenn, husker jeg riktig Nils? Og hvordan fungerer det?

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Og for øvrig, her gikk de første med, i Egersund. Synd, men det er noe der som skurrer. For hvordan kan to stykker drukne i løpet av ganske kort tid hvis de har ordentlige flytegreier på seg? Det er kanskje litt stygt å spekulere, men de var i 60- og 80-årene, og jeg har sett noen av gamlekara her kjøre rundt i varmedress som jeg vet ikke er flyteplagg ...

Trist. Har ingen konkret kjennskap til den aktuelle saken, så jeg skal la være å kommentere den. Men generelt er jeg enig i at mange blant den eldre garde slurver med sikkerhetsutstyret. En ting er vest, en annen ting er annet sikkerhetsutstyr. Enkelte steder er det mye åpent farvann og sterk strøm. På denne tiden av året er det få båter ute, og vanntemperaturen er på vei ned, 14 grader her nå. Ramler man uti midtfjors med sterk strøm er det stor sannsynlighet for at man ikke klarer å svømme etter båten og komme seg opp i den. Mange har kanskje heller ikke en funksjonell stige? 

Jeg har tatt konsekvensen av dette og gått til anskaffelse av trådløs dødmannsknapp

https://seatronic.no/wimea-mob-multifob-tradlos-dodmannsknapp?gclid=CjwKCAjwlID8BRAFEiwAnUoK1V8KDoWx1IZqdLbXDj6dNLr_-3SluSAA-oJVBsBPS_vfKiXpT1ys3xoCJ6AQAvD_BwE

og personlig nødpeilesender

https://seatronic.no/ocean-signal-rescueme?gclid=CjwKCAjwlID8BRAFEiwAnUoK1VJ2vsAbFKxq8hG12FlvtlQ7j2F9FgZ_lsSXT0h5WqbCKIcQ8G9ZzRoC77wQAvD_BwE

i tillegg bruker jeg heldekkende flytedress senere på sesongen. Foreløpig synes jeg det blir for varmt. Ramler jeg uti og ikke klarer å komme meg opp i båten kan jeg aktivere nødpeilesenderen, og et alarmsignal går hos redningssentralen. Da har jeg en reell sjanse for å bli plukket opp av et helikopter før jeg fryser ihjel. 

@Komodo, jeg tror det var på Finn jeg fant dem. Men jeg finner ikke igjen annonsen. Det fins også noen som selger dem i rustfritt stål med lasergravering, som her. (Oi, det var mye finning i ulike varianter...)

Jeg har samme dødmannsknappen, men jeg måtte sette på ekstra antenne. Den sitter i konsollen, som er av aluminium, så den var ikke stabil ved framre styreposisjon. Motoren stoppet i et par meter bølger... :giggle: Nødpeilesender har jeg ikke, men jeg tenkte å få meg noen nødraketter. I tillegg er mobilen min vanntett, og den har jeg på meg. Jeg bruker flytedress om vinteren og regntøy og pølsevest om sommeren. Dødmannsknappen skal visstnok alltid fungere, og jeg har plattformer bak som er veldig lette å komm opp på. Hvis jeg skulle bli slått i svime, ville jeg jo uansett ikke klart å utløse en nødpeilesender. Og hvis jeg ikke er i svime, kommer jeg lett til mobilen og kan slå alarm med den.

Ramler jeg uti er jeg nok ferdig.

Men flytevest brukes likevel for man bør jo helst bli funnet.

Ellers så setter jeg ikke hverken våre politikere eller direktoratet særlig høyt hva angår hummer.

Ved innføring av 60mm åpning så ble alle hummerfiskere kriminalisert. 

Undermåls hummer var og er det fortsatt ikke lov å ta. 

Det blir nesten det samme som at bilene våre får begrensning til ikke å kunne kjøre fortere enn maks

tillatt hastighet i landet. Flere dødsulykker ville sikkert blitt unngått, men den politiske belastningen

er nok for stor til at man innfører dette.

Direktoratet var heller ikke spesiellt heldig med dette 60mm hullet.

Det var mye forvirring hvordan dette skulle gjøres, så noen dager før åpning ringde jeg kystvakta

med følgende spørsmål

"Kan dere fortelle meg hvordan dette skal gjøres"?

Svaret var klart, "Nei det kan vi ikke for forskriften er skrevet slik at heller ikke vi vet det"

Hvilke andre yrkesgrupper (for noen har dette til næring) blir behandlet slik?

-Jeg synes det er helt greit med endringer i regelverket forutsatt at det er klare regler og som ikke innføres så raskt at det gjør folk til kjeltringer.

Så var det dette med sikkerhet.

Slik reglene er nå så ønsker de fleste å være alene i båten og bruke de 10 tillatte teinene.

Fullstendig feil, spør du meg. Det burde vært noe slikt som at var man tre i båten kunne 30

teiner brukes, 15 teiner på to personer og 5 hvis man var alene. Da hadde man tenkt på sikkerhet.

Hva med miljøet, hvor mye blir dette tenkt på?

30 teiner på tre personer i en båt vil gi betydelig mindre utslipp enn tre båter med 10 teiner hvær.

Og forstår jeg regelverket rett så kan man ikke bruke mer enn 10 teiner pr båt.

Mao, det må produseres tre båter for å kunne fiske med 30 teiner.

Bare de glupeste av våre politikere skjønner dette, tror de minst må være i "Trump"klassen

for å se fornuften i dette.

Ja ja, det blir vel ikke noen å ta med hjem i morgen heller. 

Men meldingene er gode så det kan bli en fin tur uansett.:smiley:

Gode poenger du har her @lnjk. Akkurat når det gjelder dette med fluktåpningen tror jeg allikevel det har noe for seg. Skjønner godt poenget ditt med at undermålere skal kastes ut uansett, men det kan jo tenkes at noen ville følt seg fristet til å beholde små hummere også. Poenget mitt er allikevel et annet. Hvis det går flere hummer inn i ei teine har det en tendens til å bli slåsskamp og kannibalisme. Det er ikke få ganger jeg har trekt teiner med flere hummer hvor det har vært slåsskamp. Her om dagen fikk jeg tre store rognhummere i ei teine, den største var 33 eller 34 cm. En av de tre hadde vært i kamp med de andre og mistet begge klørne sine. Klørne lå også i teina. Andre ganger, særlig når teinene har stått lenge, har jeg funnet skall og rester etter både en og to hummere. De dreper hverandre og spiser hverandre. Hvis de små hummerene kan komme seg ut er sjansen for slike slåsskamper mindre. De hadde også vært garanterte tapere. 

Når det gjelder det med maks 10 teiner per mann per båt er vi helt på linje. Kan ikke forstå ulempen med at to karer drar ut i samme båt og trekker teinene sine. Vet om noen som gir beng i dette og drar ut sammen. Som han ene sa til meg; vi tenker sikkerhet og miljø. Og det er jeg helt enig i. To eldre karer i samme båt har vesentlig større sjans til å klare seg dersom en situasjon skulle oppstå. Det kan være mann over bord, et illebefindende, eller andre ting. 

@lnjk Nå er jeg ikke helt med. Hva ble innført av fluktåpning noen uker før sesongstart? Jeg vet det var litt forvirring noen dager, men så vidt jeg vet, kom de fram til at ordlyden betydde at så lenge man har en fluktåpning i hvert kammer (de aller fleste hummerteiner er jo tokammers), så er teina lovlig. Og da er det jo ingen endringer.

Ja, litt forvirring skapte det. For flere enn meg.

Men jeg har gitt opp direktoratet og lager åpninger slik jeg hører andre gjør.

Så får det heller bli vann og brød til vinteren:smiley:

Klipp og lim fra direktoratet's side

Krav til fluktopning og rømmingshol

Alle teiner skal ha minst to fluktopningar; ei på kvar side av reiskapen.

Både for teiner som er sett ut for fangst av krabbe og teiner som er sett ut for fangst av hummar skal fluktopningane skal vere plasserte i fangstkammeret på ein slik måte at hummaren lett kan ta seg ut av reiskapen. I teiner med plan botn skal opningane plasserast heilt nede ved reiskapsbotnen. I teiner med sylinderform (tønneform) skal opningane vere heilt nede ved reiskapsbotnen, men ikkje lenger nede enn at det blir fri passasje gjennom opningane når reiskapen står ute for fangst.

Hvor leser du at det skal være fluktåpning i hvært kammer

@Mastiff? En på hvær side i fangstkammeret leser jeg.

Så har du bare en åpning i fangstkammeret er ikke teina lovlig.

Jeg tror nok det heller er er vann og bønnesalat. Er ikke alle fengsler nå veganske, for å straffe fangene ekstra hardt?  :giggle:  Men det jeg fikk høre av en som hadde ringt dem, var at formuleringen var litt for dialektisk nynorsk. Det er ment å være "i hver ende". Alle hummerteiner og krabbeteiner er jo stort sett utstyrt med både i hver side og hver ende, ved at de står diagonalt på hverandre, så det jo godt innafor. Og poenget med den andre setningen er at det skal være lett å komme ut av den eller de åpningene som er der.

Trakk teinene idag. Fint vær med lite vind på feltet. Vi er to kompiser med 5 teiner hver som trekkes fra båten min. Og så har vi med junior som styrmann. Han er blitt flink til å tolke bunnforholdene på ekkoloddet og har etter hvert lært seg å finne steinrøysene. Der vi setter er det merkbart færre teiner i år enn vanlig.

Det ble 11 hummere, hvorav to med rogn. Ingen under- eller overmålere og relativt lite krabbe. I den siste teina var det 5 hummere hvorav bare en undermåler med rogn. :thumbsup:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...