Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

Mastiff skrev 2 minutter siden:

@NilsPils Wow! Det er ekstremt! Skulle ønske jeg kunne tolke ekkoloddet så godt...

 

Styrmannen har hatt en god lærekurve. Han merker av på plotteren og fører logg. Han sier det er viktig å unngå krabbene (selvfølgelig). De holder seg gjerne på sandbunn og flatere bunnpartier.  I år har vi fått så lite krabbe som aldri før, og desto mer hummer. Det er nesten så vi savner krabbene. Vi setter på 10 - 20 meter og tror at bunnforholdene er viktigere enn riktig dybde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 12 timer siden:

Tenker litt på dette med humrer i sanketeine. Hvor lange er det greit å la de gå der? Får de spist når klørne er strikket?

 

De spiser som bare det med strikker på klørne. Vi mater dem med knust krabbe for tiden.

Det samme gjelder krabbene.

 

Jeg pratet med en hummerfisker i dag som fortalte at en vinter for lenge siden la isen seg så han ikke fikk opp samleteina. Da isen gikk om våren var hummerne fremdeles levende og tilsynelatende i god form. De går nok i en slags dvale når det er lite eller ingen mat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 4 minutter siden:

 

De spiser som bare det med strikker på klørne. Vi mater dem med knust krabbe for tiden.

Det samme gjelder krabbene.

 

Jeg pratet med en hummerfisker i dag som fortalte at en vinter for lenge siden la isen seg så han ikke fikk opp samleteina. Da isen gikk om våren var hummerne fremdeles levende og tilsynelatende i god form. De går nok i en slags dvale når det er lite eller ingen mat.

Ok. Flott å høre. Mater de med knust krabbe, men har vært litt usikker på hvor mye de får i seg. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 6 minutter siden:

Ok. Flott å høre. Mater de med knust krabbe, men har vært litt usikker på hvor mye de får i seg. 

 

Hos meg eter de stadig tomt.

Og det er viktig å ikke overfore slik at de eter råttent for. Det gir usmak på hummeren sies det. Hver gang jeg er innom i samleteina sjekker jeg strikkene og gjør rent for gammelt for. Gir dem knuste krabbekropper og tar med krabbeklørne hjem. Blåskjell skal også være et godt alternativ dersom man ikke har hvitfisk.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det ble ingen tur ut i dag, enda det var det beste været som har vært i hele hummerfisket. Jeg løftet motoren et par hakk bak, og mens jeg holdt på å justere inn øverste sperring på powertilten, klarte jeg å kjøre den opp mens det lå et verktøy der, så jeg knakk den nederste nippelen på styresylinderen. :cryin: Så nå står slagskipet og venter på at et lokalt hydraulikkverksted skal åpne i morgen. Håpe de kan fikse det uten at det koster både skjorta, buksa og det som ellers måtte være på kroppen... Satser på at de kan bruke en grisepikk eller noe lignende (kanskje det fins et annet spesialverktøy for å få ut sånt?) til å få ut den delen som sitter i. Hvis det går, så er det jo bare å skru på en ny. Men jeg skal høre om de syns jeg burde bytte resten av det som er der, for det ser jo smått irret ut.

 

121359247_689363415022562_8760407513567794697_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=WQXLI0Sd1fwAX9iHcSC&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&tp=6&oh=18b3fe446431f8ccc72736c14664971a&oe=5FA9FC5B

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var kjedelig @Mastiff :thumbsdown: 

Du trenger nok ikke å bytte slanger på grunn av litt irr på koblingene. Det jeg ville vært mer skeptisk til er at den andre slangen din ser ut til å ha en knekk.

 

Ellers kan jeg melde om god fangst i dag, men mye smått. Kastet ut 4 undermålere pluss noen med rogn. 

Link to post
Share on other sites

Bare en lovlig hummer i dag. Men mye fin krabbe, plutselig . . . De beste går levende i samleteine.

Trekker igjen i morgen. Det er meldt ful sol og nesten ikke vind. Også tar jeg pause til neste helg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg trakk på mandag, og resultatet  var én rognhummer, én lovlig hummer og 44 krabber, hvorav 27 i den ene teina! Så noen steder liker visst krabbene også surt agn... :giggle: Men det burde vært minst én hummer til. For jeg fant to hummerklør viklet inn i maskene på havteina, men ikke spor av selve hummeren. Og ellers var det ikke en eneste krabbe, og den skotteteina som havteina henger fast i, var helt tom. Det virket merkelig, etter fem dager i sjøen. I tillegg lå de 15 m fra der jeg hadde plottet dem, men det var mye bølger da jeg satte, så det er ikke noe avgjørende bevis. De har iallfall ikke drevet noe, for på bunnen av havteina er det stripset fast ti kilo kjetting! Ut fra størrelsen på klørne var hummeren for stor til å ha kommet ut av fluktåpningen. Det er som om noen har trukket dem, tenkt "jeg må få dem kjapt uti igjen, så ingen ser meg" og bare røsket hummeren ut av havteina istedenfor å ta seg tid til å vikle klørne ut av maskene. :headbang:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15m er ikke langt. Hvis du tar høyde for at tauet står litt skrått bommer du fort med mer enn 15m. Husk at hummeren slipper klørne under gitte situasjoner. Hvis den har satt fast klørne i teina kan den ha sluppet klørne for å komme fri. Tipper at ingen har trekt teina for deg. 

 

I sanketeina mi var det en død hummer sist jeg var der. Den hadde hatt ei klo, men den lå nå løs i teina, og hummeren var dau. Tipper det har vært slagsmål der selv om de har strikker på. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde veldig dårlig fangst søndag og mandag. En lovlig hummer og lite krabbe på søndag. Helt tomt på mandag. Merkelig . . .

Er det nordavinden . . ??

 

Trekker i gjen til helgen, og så avslutter jeg for i år.

Båten skal i boblehavn i Oslo. Mulig jeg setter noen teiner en natt under veis . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 1 time siden:

Plenty hummer i Trondheimsfjorden. Egner med rødsei og billige teiner fra BT. Kjempeartig, men foretrekker reker fra Rema 1000. Hummeren selges til våre kvinnelige nye landsmenn. Vinn vinn...

 

@Martine29Jeg håper du enten spøker, har yrkesfiskerregistrering og dispensasjon for kaisalg eller har bare falske opplysninger i profilen og er umulig å spore, siden du går rundt og innrømmer miljøkriminalitet med ganske høye bøter... :giggle:

 

Ellers var dagens fangst fem krabber og en lovlig hummer. Snakker om variabelt, og det på de samme stedene! Men jeg fisket vel opp alle krabbene rundt Skjernøya på forrige tur...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 32 minutter siden:

Ellers var dagens fangst fem krabber og en lovlig hummer.

 

Samme som hos meg på søndag. Dersom det er nordavinden blir det neppe bedre på en stund.

 

Men jeg har egentlig nok til planlagt hummeraften med barna. To hummere på hver bør være plenty nok. Pluss krabbeklør. Og på mandag tok jeg på meg våtdrakt og hentet opp en bøtte med blåskjell fra undersiden av bryggepontongene. De er grovrenset og henger i et nett under brygga.

 

Det er veldig bra med blåskjell på gang nå. Mange er litt små enda, men det tegner veldig bra. For et par år siden var det bare grønske på bryggepontongene der det nå er helt overdgrodd med babyblåskjell. Og så er det også en del småtorsk på gang. Makrell og pir var det lite av denne helgen, men desto mer skarv og sel . . . . 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@NilsPils Skarv har det også blitt mye av her. Fram til for 10-20 år siden så vi aldri en eneste skarv, det fantes ikke. Nå kryr det av dem. De har nok noe med mangelen på kysttorks å gjøre, sammen med seleksplosjoner enkelte steder. Ikke her, vi har sett én sel på ti år. Men overfiske har selvsagt hovedskylden, og jeg er redd jeg ikke kan skylde på de plagsomme, tyske turistfiskerne, for bortsett fra stadig å sette fast sluker i tauet til teinene mine og antakeligvis kappe et teinetau med propellen på en leiebåt, gjør de lite skade her i området. Ikke akkurat de mest effektive, de fisker på steder lokalbefolkningen vet at det ikke er mye fisk, men merkelig nok er det ingen som vil fortelle dem hvor de heller bør fiske. :giggle:

 

@Ask Ja, han solgte visstnok svart privat, fisket med altfor mange teiner og tok både undermålere, overmålere og rognhummer. Jeg håper han får en solid straff. Jeg vil foreslå to ukers fengsel. I sankekiste. På fem meters dyp! (Sanketeiner kalles ofte "sankekister" her i Mandal, i dette tilfellet er det veldig passende! :tongue:)

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

vi har sett én sel på ti år.

 

Mastiff skrev 1 time siden:

Skarv har det også blitt mye av her. Fram til for 10-20 år siden så vi aldri en eneste skarv, det fantes ikke.

 

Jeg ser opptil flere seler HVER gang jeg er ute med båten. Det var nok også skarv her for 10 - 20 år siden. Men da jeg fisket i Oslofjorden som ung visste vi ikke hva skarv var. Jeg tror det vi hobbyfiskere greier å ta blir småtteri sammenlignet med det skarv og sel tar av fisk. Før fikk vi mange slags fisk. Nå er det stort sett bare makrell igjen. Og så en ørret av og til hvis du er heldig . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...