Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Når jeg hentet båten rett før sommeren så strammet forrige eier til pakkboksen før vi dro.

Jeg har ikke etterstrammet siden dette da det har vært tett nok inntil nå syntes jeg.

Når jeg nå tenkte å etterstramme, så ser jeg at den nå er på maks og trenger påfyll.

Pakkboksen er i toppen av denne slangen som da går ned til hylsen på akslingen.

 

Burde ikke denne slangen være full med grease? Slik det er nå så er det bare mye luft inni der..

Noen som har tips/fremgangsmåte for å etterfylle? Bare å fylle slangen og pakkboksen full, og deretter stramme littegrann bare?

20200629_122258.jpg

20200629_122311.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er slangen byttet pga at den var tett, samt ettefylt med grease. Er brukt Mobil 1 universal grease her, er det optimalt?

Det er også en sort slange under pakkboksen som jeg ikke vet helt funksjonen til. Noen av dere som vet?

Og gjerne hvilken type pakkboks jeg har? Merke?

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 40 minutter siden:

Da er slangen byttet pga at den var tett, samt ettefylt med grease. Er brukt Mobil 1 universal grease her, er det optimalt?

Det er også en sort slange under pakkboksen som jeg ikke vet helt funksjonen til. Noen av dere som vet?

Og gjerne hvilken type pakkboks jeg har? Merke?

For meg ser det ut som en pakkboks med simmeringer,

Har du skiftet slangen fyll den med grease før du setter den på pakkboksen.  det skal lite grease i den boksen, for mye grease så sprenger du   simmeringen.. en 1/4 tørn i ny og ne.

 

Ser to sorte en tykk venstre side mulig det er til en lensepumpe i ander enden ,en slik.

Hva er den tynne på høyre side?

image.jpeg.2e16354194888bbc2af4a9c7e6979821.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den tynne går på undersiden av pakkboksen. Vet ikke hvilken funksjon den har jeg. Ser at forrige eier har lagt denne slangen opp som en vannlås eller noe.

 

Når jeg fitlet med å bytte slangen og slikt så kom det litt vann ut av pakkboksen. Sikkert normalt?

 

Fylte slangen med fett før jeg koblet den til. Skal sjekke på neste tur om det er varmgang eller ikke  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pakkboksen du har mener jeg skal være oljefylt. I enden av slangen skal du ha en liten beholder som er fylt med motorolje så skal det også gå en tynn slange fra pakkboksen og opp til den oljefylte beholderen. 

 

https://baatplassen.no/i/topic/60273-trenger-r%C3%A5d-ang-bosvik-pakkboks/

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 52 minutter siden:

 

Ikke uvanlig med slange også på fettsmurte pakkbokser. Dette gjør det mulig å plassere fettkoppen på et mer tilgjengelig sted enn direkte på pakkboksen. 

Ikke det som diskuteres her. Det er to slanger på pakkboksen, det er vanlig på oljesmurte bokser.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev On 14.8.2020 at 20.44:

Den tynne går på undersiden av pakkboksen. Vet ikke hvilken funksjon den har jeg. Ser at forrige eier har lagt denne slangen opp som en vannlås eller noe.

Når jeg fitlet med å bytte slangen og slikt så kom det litt vann ut av pakkboksen. Sikkert normalt?

Støtter det med at denne er en oljefylt boks.

 

Mulig ferje eier fikk en liten lekkasje i pakkboksen og tok en lettvint løsning og fylte på fett, isteden for å  skifte simmeringer.

Ja du bør forberede deg på å skifte simmeringer til høsten.

Du bør sjekke akslen for slitemerker etter  simmeringer og  flytte boksen til et nytt leie  (lengre gummi hylse.(

Sjekk at akslen ligger i senter i hylserøret og grov sjekk motoroppretting,  finoppretting når du kommer på vannet.  

 

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tok mål av akslingen i dag, og dette er en 45mm aksling. Så på hva vannsmurte til dette kostet slik som Tides utgaven, og det koster jo skjorten for en slik en. 7500 kr!

 

Så enten lever jeg med opplegget som det er en sesong til, eller så bytter jeg til noe annet. Kan Volvo kondomen være et alternativ her?

Kan ikke se at denne selges i de vanlige nettbutikkene her..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...