Roger jo Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Hvordan får jeg av propellen? Bare å ta ut umbrako og finne meg en stor fastnøkkel, for deretter å terse den ut? Ja ut med umbrako (settskruen ) løsne mutteren 1 1/2 omdreininger Ser du har 4 blader prøv og låne en slik fra en marina/verksted med 4 stenge En kraftig Ters med 2 armer kan gå En strammer opp og et kraftig skag på bolten i mitten gjør susen .( må ikke ta av mutteren) da propellen kommer sim et skudd. Du må stroppe akslingen godt fast til stigen beskytt det stedet der Pakkboksen skal være ( lett å få riper) Denne jobber er normalt det første en gjør med akselen fast til motoren og det siste en setter på.. Du bør ha hjelp til denne jobben. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Propellen kommer ikke av uten stor to-armet avtrekker og stor propanbrenner. Løsner mutteren kun to omdreininger fra propellen. Propellen min kommer som et geværskudd. Når det gjelder at du ikke finner ut av hvordan justere, er dette forklart i linker jeg la ut i går. Du må nesten lese den info'en som blir lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Goddis77 skrev 1 time siden: Tok også flere bilder av motorlabbene. For meg ser det ut til at det er gummiforinger under metallet på labbene. Men det jeg ikke skjønner her er hvordan en justerer på høyden på disse her. Noen som vet? Ikke sett den typen før. ser ut som det er en skive oppunder labben. Tipper på at en må holde i mot med en fastnøkkel (over den store mutteren) og løsne den lillee mutteren ( skru den noen mm opp. Så kan en skru den store mutteren med klokka mens en holder i mot med fastnøkklen og en løfter motoren, Skudd fra hofta. Det ideelle er at feste på motorenlabben er max 15 mm opp på bolten leste jeg i en manual en gang. Så det ser ut som at di er i nærheten Og da er det best å legger shims under labben. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 30.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2020 Hulda skrev 10 minutter siden: Når det gjelder at du ikke finner ut av hvordan justere, er dette forklart i linker jeg la ut i går. Du må nesten lese den info'en som blir lagt ut. Det gjaldt designet på motorlabben og ikke selve justeringen. Den delen er klar for meg nå. Du nevnte også at du hadde lignende labber, men ikke helt de samme regner jeg med siden du ikke responderte på det. Prøver meg frem i morgen, og takker for info så langt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 30.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2020 (redigert) Men når jeg først skriver her. Har sett at maritim har simmeringer for pakkboks til 45mm aksling, men kan ikke se at Sleipner leverer større pakkbokser på olje enn til 40mm. Leste meg litt opp på de der siden jeg tror jeg har en oljefylt en på den jeg har, men Sleipner sine har lufteskrue som luftes ved sjøsetting. Har ikke noe sånt på den jeg har. Hvordan får en da luftet pakkboksen? Redigert 30.November.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Jeg synes de ligner nokså mye. Mine er levert av Sleipner: Og da er ikke den store mutteren i bunnen av bolten del av det fleksible elementet. Hulda har shimet mellom mellom bunnen og det fleksible elementet. Motoren ligger helt nedpå elementet på alle fire labbene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 (redigert) Goddis77 skrev 28 minutter siden: Sleipner sine har lufteskrue som luftes ved sjøsetting. Har ikke noe sånt på den jeg har. Hvordan får en da luftet pakkboksen? Det er to muligheter løfte hekken så hylserøret fyller seg med vann eller løsne på gummihylsa ved pakkboksen og slippe ut lufta og inn med litt vann, med ett tynt skrujern . Jeg kjøpte min 45 mm aksel av https://www.frydenbo-industri.no/ mulig de har. Tess og maskinforettninger skaffer simmeringer hvis de ikke har.. Hulda har normale labber. Redigert 30.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 30.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2020 Satt og tenkte på om det er like billig å kjøpe ny hvis jeg fant for 45mm, kontra det å kjøpe delene jeg trenger. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 (redigert) Goddis77 skrev 28 minutter siden: Satt og tenkte på om det er like billig å kjøpe ny hvis jeg fant for 45mm, kontra det å kjøpe delene jeg trenger. Hva tenker dere? Det er bare å bruke kuletamma hadde du 1200 i deler ? Sikkert billigere hvis en leter 1000 for oljebeholderen er dyrt. Noen bokser her. https://www.google.com/search?q=Pakkboks+45mm&oq=Pakkboks+45mm&aqs=chrome..69i57j69i60.6318j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Gå til Hogger`n og finn en passelig bremseveske/ hydraulikk tank??? Redigert 30.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 (redigert) Sendte en epost til de som fikset motorlabbene sist. Fant en kvittering fra de. De sier at det er Sleipner sine motorlabber og at det skal stå et nummer på de. Fant denne tegningen her på Sleipner sine sider, og de her ligner - https://sleipner.no/produkt/18764/fleksible-motorlabber/ Skal den opp skrur du den store mytteren opp, skal den ned må du slipe av mutteren hvis det ikke er skims. Skal den sidevis må du løsne boltene på fundamentet på begge sider. Redigert 1.Desember.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 (redigert) Kan ikke forstå annet enn at du har en annen type enn de Sleipner har i dag. Ser plass til Fastnøkkel ved rød pil og ingen gjenger. (Normalt hviler fundamentet på en mutter som en kan skru opp /ned). Antar at gjengene er inni den store mutteren og motorfeste hviler på en skive. Etter min mening så med å skru den store mutteren med klokka løfter en motoren, men har tatt feil før. Har tenkt. Bolten er normalt skrudd ned i labben og låst med en låsemutter , da er den store en låsemutter , da er løsningen inn med fastnøkkelen løsne den lille og den store så kan en skru bolten opp /ned med fastnøkkelen . Men det er jo bare å prøve, Det ideelle er at feste på motorenlabben er max 15 mm opp på bolten leste jeg i en manual en gang. Så det ser ut som at di er i nærheten Og da er det best å legger shims under labben. Redigert 1.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Goddis77 skrev On 30.11.2020 at 11.01: Har en kamerat som har dreiebenk for bruk med delerin + 3D printer. Har utfordret han på å mekke sammen noe. Må bare måle dimensjonene på hylserøret. Med 3D-skriver er det enkelt å lage to kiler som passer på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Ja, disse fundamentene er trolig en annen/videreutviklet design enn mine. Tross alt ble mine kjøpt inn før årtusenskiftet. Bare vær OBS på målene som følger fundamentene. Hvis du øker målene, kompromitteres innlagt sikkerhetsfaktor. Og denne faktoren er der for at bolten ikke skal utsettes for vibrasjonsutmatting. Hvilket vil føre til at bolten blir klipt rett av. Og motoren ramler ned et hakk. Ellers vil opprettingen se noe slikt ut: De som rettet opp tidligere har bommet nokså grovt, kan det virke som. Hvis vi, for arguments sake, sier at akslingen har et vippepunkt ved X, eks. et sted i cutlesslageret. Og 200 mm er avstanden fra cutless vippepunkt til der akslingen kommer ut av hylserøret. Og rettefeilen nå ved utgangen av hylserøret er 5 mm, i og med at akslingen ligger helt nedpå hylserøret. Så tar vi en forutsetning til, og det er at avstanden X til senter av bakre motor justeringsskrue er 1000 mm, dahhh blir det som over. Der motoren skal heves på bakre fundament med 2,5 mm. Og motoren skal tilte oppover med 1,4 grader. Dette er en ren teori basert på at det ikke foreligger et eneste mål. Merk at samme 'system' gjør seg gjeldende i horisontalplanet. Og merk at det er den imaginære senterlinjen gjennom cutlesslageret som skal treffe senter av girakslingen med relativ vinkel tilnærmet null. Og vertikalt og horisontalt offset tilnærmet null. Så har vi toleranser, som gjør det mulig å rette opp til noe som er praktisk mulig. For øvrig ref. til hva jeg har linket til tidligere i denne tråden. Det er en rekke veier frem til målet, og flere måter å gjøre det på. På Hulda tegnet jeg opp drivlinjen i AutoCAD. Det ga meg alle målene hele veien. Og fortalte vinkler og offset som motoren skulle ha for at ligge innenfor toleranseområdet til Aquadrive. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Blir det ikke 2,5cm? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Det som blir printet nå er likt det som @Komodo lade sånn ca. Printeren er i gang med oppgaven visse, så får vi se om det fungerer Målene jeg oppgav til han var 45mm (aksling) og 51mm (hylserør). Etter jobb i dag blir det å prøve å få av propell fra aksling, samt kutte cutless lageret hvis jeg får tid. Er to småbarn som også trenger oppmerksomhet og leggetid som spiller inn her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 index skrev for 2 timer siden: Blir det ikke 2,5cm? Jo. Bare for å sjekke at du følger med i timen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Hulda skrev for 17 timer siden: Og da er ikke den store mutteren i bunnen av bolten del av det fleksible elementet. Hulda har shimet mellom mellom bunnen og det fleksible elementet. Motoren ligger helt nedpå elementet på alle fire labbene. Dette er helt nytt for meg også, men jeg følger godt med på denne tråden. Men @Hulda, er det finerplate du bruker under labben? Umiddelbart så tenkte jeg at det ble for mykt, men det er vel kanskje ikke det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Nå har vi hatt standard på å skru fast 5 tonn semidiesler rett på underlag av furu. Her er det forskalingsfinér, med fleksibelt element oppå. No worries, mate! Har stått sammenboltet siden 2013, som et provisorium, opprinnelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Da har en fått gjort en del i dag og. Kjøpte meg 2 armet avtrekker og brukte denne for å få av propellen. Det var som ble sagt her å stramme opp og gi et kakk med hammeren. Da løsnet den Så var det å lage seg støtte for akslingen som den kan ligge på hvis jeg skal måle for ujevnheter. Brukte hullsag og lagde 2 hull i plank som er litt større enn akslingen, for deretter å bruke filt nedi sporene. Ser ut til at det ligger fint der Har aldri gjort noe sånt som dette her før, sp litt spennende dette her Etter dette bar det ned til båten med bajonettsag og hodelykt. Prøvde å finne skruen som fester lageret, men det fant jeg ikke. Begynte derfor å sage forsiktig i nylon lageret. Brukte to til tre kutt, og alt løsnet lett når jeg hadde fått laget ett kutt helt gjennom. Fant da også settskruen i siden på veggen etterpå. Det jeg trodde var hull for vann, var settskruen. Og da var det å dra hjem igjen og legge ungene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Desember.2020 Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Hulda skrev for 16 timer siden: Jo. Bare for å sjekke at du følger med i timen :-) Følger alltid med i dine timer. Mye god kunnskap å absorbere der! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Hva bruker dere for å rengjøre aksling. Er et brunt belegg her som jeg gjerne vil ha bort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 (redigert) Lekte meg med måleren nå på de områdene av akslingen som var ren og pen. Fikk da de målingene her ved en grov måling Hva sier folket til det? Brukte denne her fra Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034 Redigert 2.Desember.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Fikk også nettopp beskjed om at disse her var ferdige Så da får vi se om de passer. Fikk han til å lage en for hylserøret inne på 45x51mm og en ute på 45x60 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 2.Desember.2020 Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Goddis77 skrev 20 minutter siden: Hva sier folket til det? Du må nesten si hvor mye utslag du fikk. En hundredel per strek. Ellers vil jeg anbefale deg å sette bukkene der akselen normalt er opplagret i båten, dvs. helt framme der klemflensen er montert, og bak der cutlesslageret sitter. Da finner kastet som tilsvarer når den er montert og i bruk. Det mest interessante er da å klokke konusen (altså der propellen sitter), og midt på det største spennet mellom opplagringene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Da tester jeg det litt senere. Var litt vanskelig å kalibrere denne 100% så litt slingringsmonn er det. Skal gjøre som du sier og flytte bukkene. Hva med rengjøring av akslingen? Pleier dere å gjøre det, eller holder det med grov rengjøring med whitesprit? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.