Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

 

Hvordan får jeg av propellen?

Bare å ta ut umbrako og finne meg en stor fastnøkkel, for deretter å terse den ut?

 

Ja  ut med umbrako  (settskruen )  løsne mutteren 1 1/2 omdreininger

Ser du har 4 blader  prøv og låne  en slik fra en marina/verksted med 4 stenge

                                                                                                                      En kraftig Ters  med 2 armer kan gå

 

                       image.png.1bb47cadca0887c769b6dd0abfca063e.png                                                image.png.f19ac794c89782b6e84d18a9dfa6ec96.png

 

 

En strammer opp og et kraftig skag på bolten i mitten gjør susen .( må ikke ta av mutteren)  da propellen kommer sim et skudd.

Du må stroppe  akslingen godt fast til stigen  beskytt det stedet der Pakkboksen skal være ( lett å få riper)

Denne jobber er normalt det første en gjør  med akselen  fast til motoren og det siste en setter på..

Du bør ha hjelp til denne jobben.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Propellen kommer ikke av uten stor to-armet avtrekker og stor propanbrenner. Løsner mutteren kun to omdreininger fra propellen. Propellen min kommer som et geværskudd. 

 

Når det gjelder at du ikke finner ut av hvordan justere, er dette forklart i linker jeg la ut i går. Du må nesten lese den info'en som blir lagt ut. 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 1 time siden:

Tok også flere bilder av motorlabbene. For meg ser det ut til at det er gummiforinger under metallet på labbene. Men det jeg ikke skjønner her er hvordan en justerer på høyden på disse her. Noen som vet?

Ikke sett  den typen før. ser ut som det er en skive oppunder labben.

Tipper på at en må holde i mot med en fastnøkkel  (over den store mutteren) og løsne den lillee mutteren  ( skru den noen mm opp.

Så kan en skru den store mutteren  med klokka mens en holder i mot med fastnøkklen og en løfter motoren,

Skudd fra hofta.

 

Det ideelle er at feste på motorenlabben  er  max 15 mm opp på bolten leste jeg  i en manual en gang.

Så det ser ut som at di er i nærheten Og da er det best å legger shims  under labben.

 

image.png.59ffac92e9634b7de74dfcd8849f6ee4.png  image.png.15639ae1390cf2eaae51ec6fc9dbbf43.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Når det gjelder at du ikke finner ut av hvordan justere, er dette forklart i linker jeg la ut i går. Du må nesten lese den info'en som blir lagt ut. 

 

Det gjaldt designet på motorlabben og ikke selve justeringen. Den delen er klar for meg nå.

Du nevnte også at du hadde lignende labber, men ikke helt de samme regner jeg med siden du ikke responderte på det.

 

Prøver meg frem i morgen, og takker for info så langt :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Men når jeg først skriver her. Har sett at maritim har simmeringer for pakkboks til 45mm aksling, men kan ikke se at Sleipner leverer større pakkbokser på olje enn til 40mm. Leste meg litt opp på de der siden jeg tror jeg har en oljefylt en på den jeg har, men Sleipner sine har lufteskrue som luftes ved sjøsetting. Har ikke noe sånt på den jeg har. Hvordan får en da luftet pakkboksen?

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 28 minutter siden:

Sleipner sine har lufteskrue som luftes ved sjøsetting. Har ikke noe sånt på den jeg har. Hvordan får en da luftet pakkboksen?

 

Det er to muligheter  løfte hekken så hylserøret fyller seg med vann eller løsne på gummihylsa ved pakkboksen og slippe ut lufta  og inn med  litt vann,  med  ett tynt skrujern .

 

Jeg kjøpte min 45 mm aksel av https://www.frydenbo-industri.no/  mulig de har.

Tess og maskinforettninger skaffer simmeringer hvis de ikke har..

 

Hulda har normale labber.

 

image.png.b1804d6e5c1c0491640492a3cb69748a.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 28 minutter siden:

Satt og tenkte på om det er like billig å kjøpe ny hvis jeg fant for 45mm, kontra det å kjøpe delene jeg trenger.

Hva tenker dere?

 

Det er bare å bruke kuletamma   hadde du 1200 i deler ?

Sikkert billigere hvis en leter 1000 for oljebeholderen er dyrt.

 

Noen bokser her.

https://www.google.com/search?q=Pakkboks+45mm&oq=Pakkboks+45mm&aqs=chrome..69i57j69i60.6318j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Gå til Hogger`n  og finn en passelig bremseveske/ hydraulikk tank???

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sendte en epost til de som fikset motorlabbene sist. Fant en kvittering fra de.

 

De sier at det er Sleipner sine motorlabber og at det skal stå et nummer på de.

Fant denne tegningen her på Sleipner sine sider, og de her ligner - https://sleipner.no/produkt/18764/fleksible-motorlabber/

 

Skal den opp skrur du den store mytteren opp, skal den ned må du slipe av mutteren hvis det ikke er skims.

Skal den sidevis må du løsne boltene på fundamentet på begge sider.

 

Sleipner Motorlabb målskisse

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kan ikke forstå annet enn at du har en annen type enn de Sleipner har i dag.

Ser  plass til Fastnøkkel ved rød pil og ingen gjenger. (Normalt hviler fundamentet på en mutter  som en kan skru opp /ned).

Antar at gjengene er inni den store mutteren og  motorfeste hviler på en skive.

Etter min mening  så med å skru den store mutteren  med klokka  løfter en motoren, men har tatt feil før.

 

Har tenkt.

 Bolten er normalt skrudd ned i labben og låst med en låsemutter ,  da er den store en låsemutter , da  er løsningen   inn med  fastnøkkelen  løsne den lille og den store  så kan en  skru bolten opp /ned  med fastnøkkelen  .

 

Men det er jo bare å prøve, 

 

Det ideelle er at feste på motorenlabben  er  max 15 mm opp på bolten leste jeg  i en manual en gang.

Så det ser ut som at di er i nærheten Og da er det best å legger shims  under labben.

 

image.png.f71fa82cb1d152ad2ff81a0f0ad99a29.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, disse fundamentene er trolig en annen/videreutviklet design enn mine. Tross alt ble mine kjøpt inn før årtusenskiftet. Bare vær OBS på målene som følger fundamentene. Hvis du øker målene, kompromitteres innlagt sikkerhetsfaktor. Og denne faktoren er der for at bolten ikke skal utsettes for vibrasjonsutmatting. Hvilket vil føre til at bolten blir klipt rett av. Og motoren ramler ned et hakk. 

 

Ellers vil opprettingen se noe slikt ut:

1002327376_Oppretting1.jpg.7969b4552b27c5a382afd53883be1136.jpg 

De som rettet opp tidligere har bommet nokså grovt, kan det virke som. 

Hvis vi, for arguments sake, sier at akslingen har et vippepunkt ved X, eks. et sted i cutlesslageret. Og 200 mm er avstanden fra cutless vippepunkt til der akslingen kommer ut av hylserøret. Og rettefeilen nå ved utgangen av hylserøret er 5 mm, i og med at akslingen ligger helt nedpå hylserøret. Så tar vi en forutsetning til, og det er at avstanden X til senter av bakre motor justeringsskrue er 1000 mm, dahhh blir det som over. Der motoren skal heves på bakre fundament med 2,5 mm. Og motoren skal tilte oppover med 1,4 grader. Dette er en ren teori basert på at det ikke foreligger et eneste mål. Merk at samme 'system' gjør seg gjeldende i horisontalplanet. Og merk at det er den imaginære senterlinjen gjennom cutlesslageret som skal treffe senter av girakslingen med relativ vinkel tilnærmet null. Og vertikalt og horisontalt offset tilnærmet null. Så har vi toleranser, som gjør det mulig å rette opp til noe som er praktisk mulig. For øvrig ref. til hva jeg har linket til tidligere i denne tråden. 

 

Det er en rekke veier frem til målet, og flere måter å gjøre det på. På Hulda tegnet jeg opp drivlinjen i AutoCAD. Det ga meg alle målene hele veien. Og fortalte vinkler og offset som motoren skulle ha for at ligge innenfor toleranseområdet til Aquadrive.  

Link to post
Share on other sites

Det som blir printet nå er likt det som @Komodo lade sånn ca. Printeren er i gang med oppgaven visse, så får vi se om det fungerer  :smiley:

Målene jeg oppgav til han var 45mm (aksling) og 51mm (hylserør).

128843239_419312156103190_3712208249741566375_n.png?_nc_cat=104&ccb=2&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=UoVRJ7sgIEgAX_wAwjz&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=8f6acafda438949ac2672e8161c3742b&oe=5FED640B 

 

Etter jobb i dag blir det å prøve å få av propell fra aksling, samt kutte cutless lageret hvis jeg får tid.

Er to småbarn som også trenger oppmerksomhet og leggetid som spiller inn her.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Og da er ikke den store mutteren i bunnen av bolten del av det fleksible elementet. Hulda har shimet mellom mellom bunnen og det fleksible elementet. Motoren ligger helt nedpå elementet på alle fire labbene.

070713_014_nyloc.jpg.24b39159b1aaee462c8ff113b9fbb65f.jpg


Dette er helt nytt for meg også, men jeg følger godt med på denne tråden. Men @Hulda, er det finerplate du bruker under labben? Umiddelbart så tenkte jeg at det ble for mykt, men det er vel kanskje ikke det? 

Link to post
Share on other sites

Da har en fått gjort en del i dag og.

 

Kjøpte meg 2 armet avtrekker og brukte denne for å få av propellen. Det var som ble sagt her å stramme opp og gi et kakk med hammeren.

Da løsnet den :smiley:

20201201_173621.jpg.91a61827f941e867313a6310a359a0fa.jpg

 

Så var det å lage seg støtte for akslingen som den kan ligge på hvis jeg skal måle for ujevnheter.

Brukte hullsag og lagde 2 hull i plank som er litt større enn akslingen, for deretter å bruke filt nedi sporene.

20201201_181744.jpg.84ee3dbf5b08ba7e004c6657e5a9d813.jpg

 

Ser ut til at det ligger fint der :smiley:

20201201_182508.jpg.ca68e049218b68a182a7c996cee37e4e.jpg

 

Har aldri gjort noe sånt som dette her før, sp litt spennende dette her :smiley:

 

Etter dette bar det ned til båten med bajonettsag og hodelykt.

Prøvde å finne skruen som fester lageret, men det fant jeg ikke. Begynte derfor å sage forsiktig i nylon lageret.

20201201_190203.jpg.4357c15755824454e85f49afda780b2f.jpg

 

Brukte to til tre kutt, og alt løsnet lett når jeg hadde fått laget ett kutt helt gjennom. Fant da også settskruen i siden på veggen etterpå. Det jeg trodde var hull for vann, var settskruen.

 

20201201_191959.jpg.f32fd25ebe080a686a4df6e6526b562a.jpg

 

20201201_192012.jpg.ea8ba7d8b90ea98fc0526d1d7a26c569.jpg

 

20201201_191813.jpg.80aa3a3f8646cc6b6a5c024e9af47447.jpg

 

Og da var det å dra hjem igjen og legge ungene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lekte meg med måleren nå på de områdene av akslingen som var ren og pen.

Fikk da de målingene her ved en grov måling

 

20201202_170923.jpg.4bbd0c3647673a3ece7c1a8bc066c72c.jpg

20201202_170918.jpg.2b8d966df8b0917f8252ddfab20e56fe.jpg

 

 

20201202_170444.jpg.b048f6aa216cde015af97b5b70ddf490.jpg

20201202_171300.jpg.354f336dd28040857df667bba27ccc72.jpg

 

 

20201202_171646.jpg.38e6b79d04484717a4d549e2d1ef2fd6.jpg

20201202_171641.jpg.290030f904d2580647a3065673c80139.jpg

 

Hva sier folket til det?

 

 

 

 

 

Brukte denne her fra Biltema

Indikatorklokke

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034

 

 

 

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Goddis77 skrev 20 minutter siden:

Hva sier folket til det?

Du må nesten si hvor mye utslag du fikk. En hundredel per strek. Ellers vil jeg anbefale deg å sette bukkene der akselen normalt er opplagret i båten, dvs. helt framme der klemflensen er montert, og bak der cutlesslageret sitter. Da finner kastet som tilsvarer når den er montert og i bruk. Det mest interessante er da å klokke konusen (altså der propellen sitter), og midt på det største spennet mellom opplagringene.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...