Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Goddis77 skrev 2 minutter siden:

Da tester jeg det litt senere. Var litt vanskelig å kalibrere denne 100% så litt slingringsmonn er det.

Hva mener du med å kalibrere, tenker du på å vri tallskiva slik at viseren peker på null? I tilfelle er det helt unødvendig. Det er bare å snurre akselen rundt og telle streker fra maks til min. 

 

Goddis77 skrev 2 minutter siden:

Hva med rengjøring av akslingen? Pleier dere å gjøre det, eller holder det med grov rengjøring med whitesprit? 

Hvis du klarer å vaske det vekk med whitespirit, aceton eller hva som helst, så er det jo greit. Hvis ikke kan du gjøre som meg og smergle den helt ren. Akkurat det er jo lettere i dreiebenk, men det går jo. Ikke bruk grovere enn 300 papir. 

Link to post
Share on other sites

Så at du fant settskruen da fant du vel også vanninntaket til Cutlesslager også, sjekk at det er åpent begge.

image.png.4f14647438a9822ba287f9704d80654c.png

 

 

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Hva med rengjøring av akslingen? Pleier dere å gjøre det, eller holder det med grov rengjøring med whitesprit? 

Stålull den rustfrie og Whitesprit går fint. og  fint-fint smergelpapir på tvers av akselen ikke langsetter  320/400

 

image.png.d83e6c118e3f8e3bbf20552f181fb2dc.png

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Brukte 400 papir fra biltema og fille med whitesprit. Da fikk jeg det vekk :smiley:

Flyttet bukkene som ble sagt, og har målt på midten og nesten nede med propell.

 

Midten:

20201202_201757.jpg.d896f0cc3aaf788c08bf238fc420d469.jpg20201202_201741.jpg.6be642be0322df6045fada78c0d02f5a.jpg

20201202_202559.jpg.2e4f50b7db1255e033c739edc9e0d1c1.jpg

 

 

Nede med propell:

20201202_202237.jpg.1d28a771c6c4c26d08d7ade597b44020.jpg20201202_202305.jpg.923424e8cbf715cbe5776fea6974f4cf.jpg20201202_202609.jpg.be45d28d2090947579b94396397404d0.jpg

 

 

Var også og hentet ferdigprintede foringer, og de passet fint de:

20201202_193221.jpg.a052dd6ceb1cf2d5262b5aaf0c4e67c6.jpg

20201202_185424.jpg.634635200038c9e63335de794589d592.jpg20201202_185549.jpg.d868f547f11323c763ef90352592f0c5.jpg

 

Ferdigpusset aksling:

20201202_202626.jpg.5e0b62070ff230384b240b52e72cb688.jpg

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 54 minutter siden:

Hvis jeg tolker dette riktig, så vil min nå ha kast på 0,18mm på midten, og 0,15mm nede ved propell. Stemmer ikke dette? 

Jo, det stemmer. Jeg fikk rettet min på Sleipner, da løp den innenfor to hundredeler (0,02mm) etterpå. Det hører med til historien at han som rettet den fikk beskjed av kompisen min (som jobbet der da) om at han som eide akselen var ekstremt pirkete :giggle:).

 

Men du kan jo gjøre et forsøk på å rette den selv også. Jeg vet ikke hvor mye som skal til, kanskje du klarer å få den litt rettere ved å tråkke på midten mens den ligger i bukkene du har laget. Du kan jo bare prøve deg fram og måle litt. Mulig du må ta på deg en tung utmarsjsekk og hoppe litt for at det skal monne :giggle: 

 

Goddis77 skrev 1 time siden:

De her gjør slike jobber - https://vemek.no/

Ringte for å spørre om ca pris, og vi snakket fort 6000 eks mva for jobben.

Han sa da at det som var viktig var å sjekke klemflens og girflens sammen med akslingen, ellers ble resultatet feil.

Det synes jeg var dyrt. Enten er de veldig dårlige på slike jobber slik at de bruker veeeldig lang tid, eller så har de noen ekstreme timesatser. Holder egentlig en knapp på det første, for gearflensen sjekker du jo ikke i forbindelse med retting og klokking av akselen, den sjekker du når akselen er montert tilbake i båten. Hvis du er usikker kan jeg fortelle deg hvordan du sjekker gearflensen. 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 13 timer siden:

Brukte 400 papir fra biltema og fille med whitesprit. Da fikk jeg det vekk :smiley:

Flyttet bukkene som ble sagt, og har målt på midten og nesten nede med propell.

 

Midten:

20201202_201757.jpg.d896f0cc3aaf788c08bf238fc420d469.jpg20201202_201741.jpg.6be642be0322df6045fada78c0d02f5a.jpg

20201202_202559.jpg.2e4f50b7db1255e033c739edc9e0d1c1.jpg

 

 

Nede med propell:

20201202_202237.jpg.1d28a771c6c4c26d08d7ade597b44020.jpg20201202_202305.jpg.923424e8cbf715cbe5776fea6974f4cf.jpg20201202_202609.jpg.be45d28d2090947579b94396397404d0.jpg

 

 

Var også og hentet ferdigprintede foringer, og de passet fint de:

20201202_193221.jpg.a052dd6ceb1cf2d5262b5aaf0c4e67c6.jpg

20201202_185424.jpg.634635200038c9e63335de794589d592.jpg20201202_185549.jpg.d868f547f11323c763ef90352592f0c5.jpg

 

Ferdigpusset aksling:

20201202_202626.jpg.5e0b62070ff230384b240b52e72cb688.jpg

 

 

Ser du bor i Bergen...

Send meg en IM, så skal du få tlf. til et verksted på Askøy som utfører slikt arbeid..

Link to post
Share on other sites

Har målt i båten på stevnbeslaget, og der var det 60mm blank.

 

I tillegg var det 57,5mm utvendig mål på hylserør inne, mens pakkboksen har 60mm.

Ser at maritim selger gummihylse som er = Aksel 45 mm - Innv.diam.: 63 mm , men usikker på om denne vil passe. Blir vel for stor?

20201203_191853.jpg.54650ba3ceff97d023dad8f7ad68a931.jpg20201203_165159.jpg.db1426b29e86367bada71bb41a4f9910.jpg

 

Og her er dimensjoner for innsiden hvor simmeringer skal være

20201203_193634.jpg.2faa3da102c878ee5257bb843231dfd7.jpg

20201203_193657.jpg.e29d2969fdb8fd17ad9112c06cf740a9.jpg

Link to post
Share on other sites

Sendte noen spørsmål til Sleipner og Bosvik i dag.

 

Sleipner spørsmål:

Sitat

Jeg skal bestille opp nytt cutless lager til båten min samt bytte pakkboks/renovere den jeg har.
For at jeg bestiller riktig cutless lager, så er jeg litt usikker på hva som er rett type for meg.
Målene mine er som følger = 45mm aksling + 60mm innvendige mål på stevnbeslaget. Gjerne i Nylon hvis dere har dette (fant ikke på maritim sine nettsider). Hvilket cutless lager blir rett for meg?

Samme spørsmål blir det for simmringer til pakkboks. Maritim har ikke oppgitt dimensjoner på siden dems.
Aksling 45mm + 54,4mm ytre mål på simmeringer som er der i dag.

Og til slutt gummihylse.
Ytre diameter pakkboks = 60mm , ytre diameter hylserør inne = 57,5mm

 

Svar:

Sitat

 

Hei,

Sleipner kan levere ART. CUT 45M (45 - 60,32mm METALL)

Kan dessverre ikke levere simmering eller gummi hylse på ønskede mål.

 

 

Spurte også om typen pakkboks og hvilke motorlabber jeg har til de:

Sitat

 

Hei,

Tror ikke det er vår pakkboks. Vår nipler for smøring er plassert annerledes. Om den er fettsmurt kan det være Bosvik sin.

 

Motorlabben ser kjent ut. Tror det er vår største med 20mm bolt.

Type S3. Disse leveres i tre utgaver.45-55-65 Shore gummi.

Du kan måle senter avstand mellom festeboltene og så skal det være slått inn et merke med shor størrelse på bladet mot bedden.

 

 

Tok da og spurte Bosvik om pakkboksen, og fikk dette svaret av dem:

Sitat

 

Hei

Den er fra Sleipner

-----------------------------

De sa at det ikke var dems, og at det muligens var en Bosvik. Hmm.. Pakkboksen står i en NW900 som er fra 1986.

-----------------------------

Kjenner ikke denne

 

 

Så da er det jammen ikke godt å si hvilken pakkboks en har, og om den er oljekjølt, vannkjølt eller beregnet for grease.

Det som er spesielt også her er at enden på pakkboksen er 60mm, mens hylsen min er 57,5mm. Er det innafor å bruke en 60mm gummihylse her da?

 

Kan jo gjøre som du sier @Roger jo og hente fra Tess eller Proflex.

Sitat

Ta med pakkboksen til Tess/Hydrocan så får du slange og Simmer ringer som passer.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...