Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

LM 605 skrev 25 minutter siden:

Kompisen min fikk montert ny oljesmurt

Sleipner pakkboks i fra Yanmar mekanikker. Denne ble også montert "på tvers".

Ser at Sleipner har røra på ""toppen "", sikkert for å få fin visning til beholder.

De har også lufting på vann og oljesiden. men er 5 og 6  byttet plass i beskrivelsen?

Slangene er OK

image.png.148bfc8d993645a620f05f5fafdef379.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Ser at Sleipner har røra på ""toppen "", sikkert for å få fin visning til beholder.

De har også lufting på vann og oljesiden. men er 5 og 6  byttet plass i beskrivelsen?

Slangene er OK

image.png.148bfc8d993645a620f05f5fafdef379.png

Sleipner har røra som vist på bildet, monterte den pakkboksen selv for et par år siden.

Om man bruker 5 eller 6 for «returen» blir det samme, da røra står på samme linje.

 

Det som er bra med den pakkboksen at den er lett å lufte, bare skru opp en umbrakoskrue og vente til vannet kommer og skru igjen.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 3 minutter siden:

Ser Goddis 77 har "justert" pakkboken sin , slik at "oljerørene" peker opp/ned. Disse skal vel være "på tvers", slik han opprinnelig hadde montert dem. /lik Sleipners).

 

Vil det ha noe å si? Det blir jo olje gjennom strekket uansett. 

 

Og skjønner ikke helt det med lufting for vann. Vil ikke hylsen fylle seg ned vann uansett, eller er det trykk i enden som en vil ha ut?

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 3 minutter siden:

 

Vil det ha noe å si? Det blir jo olje gjennom strekket uansett. 

 

Og skjønner ikke helt det med lufting for vann. Vil ikke hylsen fylle seg ned vann uansett, eller er det trykk i enden som en vil ha ut?

Når du sjøsetter båten kan det lett bli ei luftlomme innerst i hylserøret mot pakkboks. Da må det luftes slik at sjøvannet kommer helt frem mot pakkboks, og at denne da blir avkjølt. 

Link to post
Share on other sites

Hadde selv problem med veldig varm pakkboks under drift,  på ei ny snekke jeg hadde for noen år tilbake. Var nesten så jeg brant fingrene ved berøring. Den oljesmørte pakkboksen hadde ikke lufteskrue, så jeg måtte løsne slangeklemmene på gummien på den ene siden, litt forsiktig etter sjøsetting. Hørte at lufta kom ut, og sjøvannet piplet inn. Ble betydelig mer moderat temperatur på pakkboksen etter dette.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Eg har ikkje erfaring med slike pakkboksar, og lurar på om båten kan søkka om slangen ryk? 

Det blir bare olje søl.

Det er 3 simmerringer i denne boksen, en for å holde sjøvannet ute de to andre er for å holde oljen på plass.

Det som er viktig er å ha oljebeholderen minst 30 cm over vannlinjen.

Og merke  av nivået i beholderen , minker  det på oljen  og det ikke kommer inn i båten lekker det ut  i sjøen og det er på tide og fôrbredde seg på å skifte simmerringer om et år eller tre.

 

Vil en ha simmerringerene  til å  holde lenge er det viktig  få lufta ut på olje og vannsiden.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 20 minutter siden:

Det blir bare olje søl.

Det er 3 simmerringer i denne boksen, en for å holde sjøvannet ute de to andre er for å holde oljen på plass.

Det som er viktig er å ha oljebeholderen minst 30 cm over vannlinjen.

Og merke  av nivået i beholderen , minker  det på oljen  og det ikke kommer inn i båten lekker det ut  i sjøen og det er på tide og fôrbredde seg på å skifte simmerringer om et år eller tre.

 

Vil en ha simmerringerene  til å  holde lenge er det viktig  få lufta ut på olje og vannsiden.

 

 

Er enig her, men har mange ganger lurt på dette med en oljebeholder og en "halv liter" olje på. Kjøpte en ny Polar 20 for noen år siden rett i fra forhandler/fabrikk. Der hadde de laget en finurlig løsning på dette. Pakkboksen var oljesmørt, og hadde kun en nippel/rør på topp  til oljeslangen. Her var det monter en slange på ca. 75cm opp i fra pakkboksen,  gjennom et innv. skott og deretter festet opp under dørken. Ingen oljebeholder.  Nivået på oljen var vel ca. 25-30 cm. over pakkboksen. Dette fungerte utmerket i de fem årene jeg hadde båten. Det eneste jeg merket meg, var at når pakkboksen/olja ble driftsvarm, så steg nivået i slangen med 3-4 cm. Når temperaturen ble "normal" igjen, sank nivået ned til samme plass som før. Satte et merke på slangen, og jeg tror ikke nivået forandret seg med en millimeter etter disse årene. Så "det enkleste er mange ganger det beste":wink:

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 24 minutter siden:

Så "det enkleste er mange ganger det beste

Ikke lett å få  fylt de, selv med varm olje.

Det var noe herk å fylle olje på de, uten at  en hadde oljepumpekanne med tynn slange, fylte først boksen og så slangen.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...