Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Hulda skrev 20 minutter siden:

Når driften er så langt ute av oppretting som i dette tilfellet, vil det ikke være særlig mulighet for 'å kjenne' om cutlesslageret er romt. Hvis du har kjørt akslingen med så skjev retting, må du regne med at cutlesslageret er defekt.

 

Så du tenker at det her bør byttes cutlesslager uansett?

 

Har sett litt på eldre papirer til båten, og motorfestene og oppretting ble gjort i 2017. Kan det være at motorfestene har satt seg etter dette, og dermed er opprettingen skjev? Ble utført rep på girkasse samtidig, så har nok klemflens og slikt vært av i tillegg.

 

Så, hvor jeg forstår dette riktig da:

 

1. Ta ut aksling. Bør være grei skuring nå

 

2. Få av og bytte cutlesslager. Terse dette ut eller noe da eller? Og bytte i et slikt som dette her kanskje - https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon

 

p_VM-12242-25_default_1

3. På igjen med aksling hvor overhalt pakkboks tres på aksling midlertidig

 

4. Sentrere aksling på hylserør ved å bruke trepinner eller noe. De plastikk foringene som @Komodo (tror jeg) lagde når han gjorde oppretting, ville jo vært gull her.

 

5. Måle aksling opp mot klemflens ved å justere motorfester (?)

20201129_185442.jpg.3da25a536a590d81015797109a2707ef.jpg

 

Blir dette riktig? Eller kan jeg montere aksling i klemflens først for så å justere basert på hylserør?

 

Motorfestene ser slik ut:

20201129_185705.jpg.ad27fb1f0955034a964529e7d7782407.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du skal sette deg godt inn i linken jeg la ut her. Da vil du se at du må forvente et mirakel om du skal kunne justere motoren etter hvordan akselstussen passer inn i klemflensen. Den eneste muligheten for en slik fremgangsmåte er om du har laseroppretting som f.eks. EasyLaser etc. Koster noen titusen kroner for et enkelt sett. Settet jeg brukte i Nordsjøen kostet rundt 150 000. Jeg vil anbefale at du bruker metoden med søkerblad mellom flensene. Og før det må flensene være OK, og klemflensen korrekt montert på akslingen. @Komodo med flere sverger til dreide hylser som tres ned på motorfestebolten for å rette opp. Jeg gjør ikke det. Min metode er å shime opp hele motorfestet. Hvis du er veldig usikker på dette, få med noen som kan det. Ikke de som rettet opp forrige gang. Husk at det skal rettes bedre enn 0,1 mm. Og den avstanden skal kunne måles.

 

At motorfestene har ramlet sammen, tror jeg ikke på. Mine fester ser ut som dine. Mine har hatt motor montert i 21 år, holder enda. 

 

Hulda kjører fremdeles med cutlesslager med nylon hylse, originalmontert i 1999. Det er ikke observerbar slakk utover toleranseområdet enda. Hvis du leser det jeg har linket til, vil du se at cutlesslagrene går på vannplaning og tilnærmet null friksjon. Om akslingen kniper i lageret, blir det ikke plass til vannet. Det blir ingen vannplaning før gummien er slitt så langt ned at plassen blir tilstrekkelig. Og da blir lageret romt når akslingen blir rettet til spec.

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg litt usikker på rekkefølgen her. Men kanskje sånn som dette her:

 

1. Ta ut aksling. Bør være grei skuring nå

 

2. Få av og bytte cutlesslager. Terse dette ut eller noe da eller? Og bytte i et slikt som dette her kanskje - https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon

 

3. På igjen med aksling hvor overhalt pakkboks tres på aksling midlertidig

 

4. Koble aksling på klemflens

 

5. Sentrere aksling på hylserør ved å bruke trepinner eller noe. De plastikk foringene som @Komodo (tror jeg) lagde når han sentrerte, ville jo vært gull her.

 

6. Løsne klemflens fra gir og måle med søkeblad kl 12-6-9-3

 

7. Justere motorfester basert på verdier funnet i punkt 6

 

Blir dette riktig?

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

@Komodo med flere sverger til dreide hylser som tres ned på motorfestebolten for å rette opp. Jeg gjør ikke det. Min metode er å shime opp hele motorfestet.

Da husker du nok litt feil. Hvis du ser i den tråden som Goddis linker til over her så ser du at jeg har bygd opp med stålplater mellom motorbedding og motorlabber. Derimot har jeg satt inn plastforinger i platene, men det var bare for å kunne file til hullene på plass dersom hullbildet ikke var helt hundre. Det var vel @NilsPils som vurderte å lage hylser som du beskriver. 

 

 

Goddis77 skrev 31 minutter siden:

Det jeg likte i innlegget til @Komodo var de teflon foringene som han lagde seg for å sentrere akslingen:

bilde

Hvilken akseldiameter har du?

Link to post
Share on other sites

Her er det noe som skurrer

Skru den øverste mutteren litt opp en 2-3mm.

Og skru den  store  mutteren under braketten  oppover. Hvis det går.

For meg ser det ut som den store mutteren  er et  distangsestykke 

Synes også kneplata ser liten ut.

Er det klaring mellom  koppen og braketten (rød pil)

 

Skal motoren mye opp er det mer rett å legge inn et mellomlegg under labbene

 

har du tilgang på hullsager så lager du lett vogge til aksel/hylserør og deler den i to.

 

 

 

image.png.345e6cc512ceef4914d6774032b56df9.png

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 3 minutter siden:

 

Hva mener du her egentlig?

Han mener at du kan skjære ut sirkler av treverk som du stapper inn i hylserøret for å sentere akselen. 

 

Det du kan gjøre (hvis du ikke har tilgang til dreiebenk) er å måle innvendig diameter på hylserøret og regne ut klagingen mellom aksel og hylserør. Så splitter du opp trepinner på ei klyvsag i riktig tykkelse og kiler dem mellom aksel og hylserør. Det blir mer enn nøyaktig nok.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 15 minutter siden:

Han mener at du kan skjære ut sirkler av treverk som du stapper inn i hylserøret for å sentere akselen. 

 

Det du kan gjøre (hvis du ikke har tilgang til dreiebenk) er å måle innvendig diameter på hylserøret og regne ut klagingen mellom aksel og hylserør. Så splitter du opp trepinner på ei klyvsag i riktig tykkelse og kiler dem mellom aksel og hylserør. Det blir mer enn nøyaktig nok.

 

 

Tenker du da på innsiden av båten bare, og har cutlesslageret på. Eller at det er av og sentrerer inne og ute?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har veldig mye klaring i cutlesslageret kan du klare deg med å kile på innsiden. Men du skal jo uansett ut med cutlesslageret, så da kan du benytte anledningen når det er ute. Evt. Etter å ha satt inn et nytt. Det er ikke hundredels presisjon på at akselen er sentrert i hylsa, men vesentlig  bedre enn det er nå må du få til! Det som er viktig er finrettingen mellom flensene til slutt. For at akselen ikke skal komme ut av senter mens du finretter er det viktig at du har rettet motoren så godt som mulig mens akselen er kilt fast i hylserøret, altså før du monterer pakkboksen. Den konsenriteten du har tyder på at all oppretting har vært gjort med pakkboksen på. Da har ikke apekattene på verkstedet fått med seg at akselen har kommet så ut av senter. Det samme var tilfelle hos meg. (Utført hos en lokal velrenomert Yanmarforhandler ved motorbytte...).

Link to post
Share on other sites

Takk @ Komodo for utfyldene forklaring.

 

har du tilgang på hullsager er det letteste å finne  en vedkubbe og bruke hullsag  og kutte av etterpå, vips så har du en "smultring"

Ta det med ro så du ikke brenner tennene på hullsaga

 

image.png.45195f3e019dc53eab0a69b1b185cdc7.png

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da er aksling med propell tatt av. Pokker meg det var tyngre enn jeg trodde å bære på alene.

 

Her er cutless lageret. Ser ut for meg til at dette stikker litt ut fra hylsen.

20201130_161802.jpg.2965bba82bd262b739f161b2f20db60d.jpg

 

Her sett fra siden, hvor jeg tipper hullet er for vann?

20201130_161822.jpg.80fac65c17f80f57a357190b9f313e3c.jpg

 

Og her er andre siden

20201130_161844.jpg.d80e15f838e58811f7d55e03891cce85.jpg

 

Men hvor er da småskruene som fester selve cutlesslageret?

 

Her er aksling og propell havnet i ytterboden

20201130_170549.jpg.f4657690146f9b31031b0df54cb21f82.jpg

 

Hvordan får jeg av propellen?

Bare å ta ut umbrako og finne meg en stor fastnøkkel, for deretter å terse den ut?

20201130_173144.jpg.3faf9221225b32a6f3b3dd2a556f0898.jpg

 

Og her er klemflensen

20201130_173546.jpg.56aa8b4f2f923b5fecb2cfd16227478b.jpg

 

20201130_173558.jpg.81f412f2471fdf825424f6b2ffed0d90.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Litt av "fordelen" med dette her, er at en har argumenter for å kjøpe enda mer verktøy :smiley:

 

I dag kjøpte jeg den største fastnøkkelen jeg noen gang har hatt. 50mm på biltema. Med den gikk det lekende lett å ta av mutteren på propellen.

Skal banke ut propellen med gummihammer og klosser i morgen. Jentungen sover vegg i vegg med boden, så dårlig stemning å banke nå.

 

Eller har jeg sjekket cutless lageret litt mer, og det er nylon utgaven som er på nå. Dermed burde det være grei skuring å få løs dette med bajonettsag som også ble innkjøpt i dag :wink:

 

Tok også flere bilder av motorlabbene. For meg ser det ut til at det er gummiforinger under metallet på labbene. Men det jeg ikke skjønner her er hvordan en justerer på høyden på disse her. Noen som vet?

20201130_183034.jpg.1eda0fa505a206bffdeb96b0b20edeba.jpg

 

20201130_183058.jpg.fdeac4a34b55dbfefbcbed710c67ee33.jpg

Link to post
Share on other sites

Eller har jeg også kjøpt meg en slik klokkemåler for å se etter skjevheter.

 

Tenkte å kanskje bruke hullbor og sage gjennom en 2*4 eller noe, for deretter å legge "møbelknotter" filt og legge i gropen i hullet.

Av denne typen her eller noe - https://www.clasohlson.com/no/Møbelknotter-for-spesialtilpassing/p/31-3114

Møbelknotter for spesialtilpassing 

Tenkte at akslingen kunne hvile på dette og dermed gli bedre når jeg snudde på den for å måle.?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...