Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

bellen skrev 4 minutter siden:

Du har etter min mening verdens beste pakkboks. Det er absolutt ingen grunn til å skifte ut denne. Skift simmeringene, skaff deg en oljebeholder og fiks det slik det skal være originalt. Da har du et vedlikeholdsfritt system i 10-15 år, bare passe på at det er nok olje i beholderen. 

 

Heller litt mot dette nå faktisk. Får se hva tid jeg har denne vinteren. Må bli ferdig med de andre tingene før jeg hopper på dette her tenker jeg. 

Link to post

Jeg hadde Volvo-kondom i forrige Baltic (1984-modell).  Satte den inn samtidig med en Yanmar 290hk før 2009-sesongen.  Fungerte veldig bra uten vanntilførsel der, selv om jeg marsjet rundt i +/-18 knop når jeg ikke lot som jeg hadde snekke.  Solgte båten videre for tre år siden, og har god kontakt med dagens eier, uten å ha hørt noe om problemer med denne.  Så aldri noe drypp der jeg iallfall.  Skal ikke påstå at det alltid funker uten vanntilførsel, men det funket iallfall hos meg. Og den fins i en utgave for tilkobling av vann også.

Link to post
  • 3 uker senere...

Begynte å demontere i dag. 

Boltene fikk jeg av greit, og venter på noen ekstra par med hender for å dra akslingen av klemflensen. 

 

Holder det med skrujern på denne måten her?

 

20201129_113605.jpg.f4db040e1cbb5ad39b9ee4c6c2bd6559.jpg

 

Ellers har jeg tatt av roret også

 

20201129_110209.jpg.3536a7c49ad92a83b41606c18dd02faf.jpg

 

Men det som bekymrer meg nå er dette her

 

20201129_113258.jpg.65070489c33b9ab2339a6dd07391f65d.jpg

 

Skjev på, eller kan det være pga at jeg har løsnet klemflens skruene?

 

 

20201129_112948.jpg

Link to post

Her er det ikke hvert oppretting på øyemål en gang.

Du må kontrolere  at cutless-lageret  er  OK.

Jeg hadde sjekket at akselen også er rett.

Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes.

Men først må du løfte motoren på motorlabbene så akselen er i senter i hylserøret,  som Hulda sier.

 

Mange tråder om å skifte cutless-lager

https://www.google.com/search?q=skifte+cutlesslager&oq=Skifte+cutless-lager.&aqs=chrome.1.69i57j0i13i30j0i22i30j0i8i13i30.10828j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takker for svar. Skal absolutt sjekke dette her når jeg er i gang.

 

Kunne ikke kjenne noe slark i cutless-lageret når jeg bevegde på akslingen. Har heller ikke vært nevneverdig vibrasjon i båten når den er brukt heller.

 

Vet at motorlabbene er byttet av forrige eier/verksted en tid før jeg kjøpte båten, og det kan se ut til at de ikke har vært nøye med jobben som er utført nei.

 

Fikk løs pakkboksen nå endelig, så da kan gjenbyggingen begynne etterhvert.

 

Brukte trekiler for å utvide med og en umbrako for å holde igjen.

20201129_125213.jpg.8667a041e51506e9ffd6d46ed456754e.jpg

 

Fikk løs aksling da. Er et spor i akslingen ser jeg, men kan ikke se at det var noe bolt nedi for å holde denne på plass.

Regner med at det stemmer?

 

20201129_130236.jpg.7cf511743e2045a76c62d9e5ba3ce798.jpg

 

Så var det å dra akslingen ut. Ser at det er mye grease på den etter at forrige eier har brukt dette på pakkboksen.

Bør jeg rengjøre dette, eller er det kanskje bare ok at det er litt smøring der?

 

20201129_130648.jpg.582e90cbd3f3eb5a5ac4badd2108c55d.jpg 

 

Her er pakkboksen demontert med 3 simmeringer og gummihylse.

 

20201129_134358.jpg.a20da66e13ea3b20a9adcf1cd4711e8c.jpg

 

For meg ser det ut til at dette opprinnelig er en oljesmurt pakkboks. Hva sier dere?

 

20201129_141916.jpg.d72ff98f196269aa40f76cf68e9b91fb.jpg

 

20201129_141923.jpg.23f324972c1dada711a0b20559ede09e.jpg

 

 

 

Link to post

Et slikt spor i akslingen har jeg også.

 

klemflens_spor.jpg.d175c54993125bdb9966776074b063ff.jpg

 

På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre.

 

klemflens.jpg.f083517ec9ae0d33529a9b80149596e2.jpg

 

Det er for at denne bolten skal ligge inn langs sporet i akslingen og hjelpe til med å låse den. Sjekk klemflensen din og se om du har det samme.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Goddis77 skrev for 4 timer siden:

Fikk løs aksling da. Er et spor i akslingen ser jeg, men kan ikke se at det var noe bolt nedi for å holde denne på plass.

Regner med at det stemmer?

Det har hvert en Klemflens med 6 bolter her før derfor spor i akselen.

De nye klemflenser med 8 bolter  klemmer bedre. 

Husk å få Rustfrie fjærer  på Simmeringene  i hvert fall på den mot sjøen.

image.png.880bfdf93f1e86bfdab64ec7e91b2de4.pngSimmeringsett for Pakkboks 45mm 3pk

 

Goddis77 skrev for 4 timer siden:

Kunne ikke kjenne noe slark i cutless-lageret når jeg bevegde på akslingen. Har heller ikke vært nevneverdig vibrasjon i båten når den er brukt heller.

Det  er fordi  den lå i klem oppe og nede i hylserøret.

Skulle løftet motoren før du trekker ut akselen, Grov rettet.

Nå kan du legge inn en trekloss i hylserøret så akselen  er i senter og måle ute hvor mye klaring det er i cutless-lageret, med å løfte akselen.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...