Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Har nå vært inne på utallige nettsider og steder for å lese litt opp om størrelse på cutlesslager.

De alle henviser til 60,32mm.

 

Tok med lageret ned til båten i dag, og fikk ikke lageret til å entre på hylsen, men det er jammen ikke langt unna.

Nå er det jo riktig kaldt ute, og trikset med varme hylse / kulde lager vil nok hjelpe på, men blir differansen stor nok til at dette vil gå?

Faren er jo at en er halvveis inne med lageret, og så setter det seg bom fast.. 

 

20201211_132755.jpg.2301ff2ad86fa999e2c451f08b5c7d05.jpg

Link to post
Share on other sites

Skulle det vært 60 og du prøver 60,32 så blir det bom stopp. Jeg målte det gamle og klarte å måle de 0,3 i forskjell og endte opp med det største. Jeg var rimelig bestemt med slegge og en 2*4 i mellom. Slo jevnt og fort og da gikk det greit, men du må ikke ta pause når du har begynt😊 Jeg hadde ikke messing men kompositt lager. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha inn et lager som er større i dia enn innerdia på lagerholder, er det hva vi kaller trang presspasning. Og da må du være sikker på at diametrene er konsistente hele veien. Den garantien har du ikke på det hylserøret, det ser jeg her helt oppe i Valdres. For suksess, bør lageret være noen tusendeler mindre enn lagerholder (hylserør). Da får vi noe vi kaller lett presspasning. Når det er slike hylserør, bør det være nokså god klaring. Hadde du lest 60,34 mm på skyvelæret, ville det vært bedre. På Hulda måtte jeg dreie av cutlesslageret med noen tideler for å få det til å passe. Du burde kanskje vurdere å fikse opp boringen i hylserøret med noe ala det man bruker for å hone sylindre. Det ville renset skikkelig opp og i tillegg gitt litt større dia.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Finner det ikke hos Biltema lenger. Før i tiden, den gangen en VW boble gikk 80000 km mellom overhalingene, laget vi honingsverktøy selv. Rundtjern, saget inn en splitt fra enden. Satte ned en 'flapp' smergellerret, klemte fast med skrustikke. Voila, honingsverktøy. Funket det også.

Det fungerer ganske fint, har brukt det på mopedsylinder tidligere selv, fungerer fint til rengjøring av innvendige sylindriske hull. 

Link to post
Share on other sites

torbi skrev 2 minutter siden:

Legg den i frys 2-3 timer, så rett til båt med og putt inn, burde vel gå an.🤔

 

Tenkte på det, men da burde den passe litt først tenkte eg. Nå er det jo og ca 0 grader ute, så da må evt hylsen varmes først. 

 

Tenkte å pusse hylsen litt først, så se på det trikset her. 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 5 timer siden:

Det må da være riktig det her med 60,32mm

20201211_174958.jpg.ff9405e8b2a92aa74e178f3ef004dbe9.jpg

 

Du må få hjelp av noen som kan måle til å måle for deg. Du holder ikke skyvelæret riktig. Du kan smergle vekk løs dritt fra overflaten før du måler, da slipper du å få feilvisning pga. all korrosjon, gammel locktite osv. som ligger i stevnlageret. Du må også sikre deg at det ikke er grader i de innvendige kjeftene på skyvelæret, ellers blir det fort noen hundredeler, og kanskje tiendedeler feil. Mål på seks forskjellige punkter (ikke to) slik at du fanger opp om røret er urundt. Får å få en sikrere måling kan du bruke teleskopstaver og micrometer. Det krever litt mer øvelse, men da kommer du også lengre inn i røret. 

For å slipe røret rent innvendig kan du sage et spor i en stålstang (f.eks. 10-12mm i dia) og tre inn et smergelpapir som du ruller rundt. Så bruker du dette verktøyet i drillen for å rengjøre innvendig. Det skal nok ikke mye til, lageret har jo sittet der. Husk å skru ut set-skruene. 

 

Honeverktøy egner seg dårlig til dette. Du pakker steinene med korrosjon med en gang. 

 

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

For suksess, bør lageret være noen tusendeler mindre enn lagerholder (hylserør). Da får vi noe vi kaller lett presspasning. Når det er slike hylserør, bør det være nokså god klaring. 

Det er ikke riktig. Det du beskriver er en klaringspasning. Presspasning er per definisjon mål-i-mål og trangere. Klaring er klaring.

Heller ikke enig i at det må være klaringspasning på dette. Man skal ikke varme stevnlageret mange gradene før lageret smetter lett inn med en lett presspasning/krympepasning, men man må være kjapp.

 

Lagt til:

Det er forøvrig helt unødvendig å legge lageret i fryseren, det er kaldt nok ute nå. Den temperaturdifferansen man oppnår ved å kjøle ned lageret ytterligere er liten, det er mye lettere å varme opp stevnlageret desto mer. Tåler litt varme det der. Men det er dødfødt å prøve å montere noe som helst før du har målt både innvendig og utvendig diameter nøye først, da først vet du hvilken pasning du har. Jeg ville ikke forsøkt å montere dette dersom det var mer enn 5/100 pressmonn. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...