Olevine Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Som Komodo skriver så må du få målt dette helt nøyaktig, og få hjelp av noen som kan det hvis du ikke har 100% kontroll selv. Å måle helt i enden av hylserøret med skyvelære er nok ikke så veldig mye verd. På jobb så regner vi med en nøyaktighet på 5/100 på en slik i beste fall. En aldri så liten skade på ørene du måler med så har du fort en tiendels millimeter feil (mest sannsynlig er hullet da større enn du måler). Det andre forholdet er at slike deler som disse (hylserør og lager) aldri er helt runde. Det du kan klare å måle er kun topunktsmål, mens du egentlig trenger å måle det vi kaller største omskrevne og minste innskrevne sirkel på henholdsvis lager og hylserør. Illustrasjonen over kan være et eksempel på hvordan delene ser ut, med sterkt overdrevet formfeil selvsagt. Ved å bruke nok kraft får du presset lageret inn hvis det er som den røde sirkelen, men uten at du har kontroll på begge diameterne i hele lengden vet du ikke hvor stort avvik det er mellom delene, og da heller ikke hvor mye som må til for å få montert de sammen. Hvis du ikke har erfaring med å montere sammen slike deler ved hjelp av varme/nedfrysing kan det være en litt stor risiko å forsøke dette nå. Utfordringen er at metallene utvider seg ulikt, og hvis du ikke er rask nok så jevner temperaturforskjellen seg veldig fort ut og delene sitter dønn fast før de er kommet på plass. Jeg vil derfor heller anbefale å fortsette å pusse som du har startet med til du føler at lageret kan skyves helt inn. Og der ser jeg at du har fått det nesten helt på plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Olevine skrev 10 minutter siden: Og der ser jeg at du har fått det nesten helt på plass. Det er helt på plass. Stikker litt ut, men det gjorde det forrige og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Jeg borret så vidt et lite merke til settskruer, da det så ut som det var gjort på det gamle. Tenker det sitter litt bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Gullfisk skrev 4 minutter siden: Jeg borret så vidt et lite merke til settskruer, da det så ut som det var gjort på det gamle. Tenker det sitter litt bedre. Tenker det samme. Festet det nå med locktite på skruen, så får jeg heller ta det opp igjen hvis jeg føler for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Da er det bare å vente på sjekk av aksling. Han jeg snakker med hadde ikke tid på en stund, så en får vente utålmodighet. Men det er jeg dårlig til. Pakkboks er klar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Du fikk det til med en slik flap-disk, utmerket :-) Motoren din er opplagt et stykke ute av oppretting. Av erfaring, ta en titt på det jeg har skrevet om oppretting under byggingen av Hulda. Før du trykker inn akslingen. En av utfordringene er vekten av akslingen og hvordan oppnå korrekt mål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Skal sjekke opp i innlegget ditt @Hulda før jeg går videre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Goddis77. Dette blir bra👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Takker for det @Linea. Hva tenker en når det gjelder montering av klemflensen igjen. Varme og kulde, eller kiler som ved demontering? Hadde propellen på ved demontering, noe som gav meg litt moment å holde på når jeg dro den av. Litt usikker på hva som er lettest ved montering. Er trangt der som den må festes. Kanskje feste flens fast til gir før jeg trer den på igjen for å ha motstand, før jeg demonterer for å opprette? Tips til dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 12.Desember.2020 Del på Facebook Svart 12.Desember.2020 Ville montert på gir først. Lettere å låse flens fast mens du trer inn aksel. Har ikke trengt å kile klemflens, eller varme ved montering på de jeg har vært borti. De har vært med propell montert, så har jo litt å holde i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 (redigert) Ordner seg dette😊 Redigert 13.Desember.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 8 timer siden: Hadde propellen på ved demontering, noe som gav meg litt moment å holde på når jeg dro den av. Litt usikker på hva som er lettest ved montering. Er trangt der som den må festes. Kanskje feste flens fast til gir før jeg trer den på igjen for å ha motstand, før jeg demonterer for å opprette? Tips til dette? Brukte du ikke de fine tolkene som du fikk laget for å rette opp motoren? Mener det har stått før i tråden, legg inn et blekk i spalten i klemflensen skru en bolt gale veieveien på hver side, når bolten treffer blekket åpner spalten seg så det er lett å tre på klemflensen. Redigert 13.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Har ikke rettet opp noe enda. Bare begynte å tenke på hva som blir best å gjøre når akslingen skal på plass igjen etterhvert. Tenker å bruke foringen når jeg retter opp ja. Må bare få sjekket akslingen først. Tror jeg gjør som jeg tenkte å feste den først for lettere påmontering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 (redigert) pass Redigert 13.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Roger jo skrev 36 minutter siden: Mener det har stått før i tråden, legg inn et blekk i spalten i klemflensen skru en bolt gale veieveien på hver side, når bolten treffer blekket åpner spalten seg så det er lett å tre på klemflensen. Slik klemflensen er laget, ser det ikke ut til at jeg klarer å skru bolten inn feil vei for å utvide flensen. Fikk ikke bolten til å entre den veien når jeg prøvde. Kan jo selvfølgelig teste igjen hvis andre har fått dette til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Jeg fikk skrudd et par bolter inn motsatt vei. Kappet til bladet fra ei gammel stikksag som jeg satt i sporet. Akselen gikk lett i klemflensen. Hadde da full kontroll på å se når akselen var kommet langt nok inn i flensen, det er litt nøye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 (redigert) Da har du en klemflens som ikke er gjenget helt igjennom da er det til med kile. typisk Sleipner. Redigert 13.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Rengjorde gjengene og tok et forsøk til. Da gikk det Testet også å feste klemflensen på akslingen nå, og den gikk nesten helt inn uten noe ekstra åpning. Nå er akslingen kald etter å ligge i uteboden, mens flensen var varm etter at jeg har rengjort den. Men da har jeg oppskriften på det og. Takker for rådene hittil alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Har lagt nye filter under akslingen som var litt bedre, og fikk en til å vende på akslingen med meg når jeg målte. Her er resultatene av det: Aksling ende ved propell Aksling senter - gjorde 2 målinger her for å være sikker: Synes dette ikke var så gale jeg. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Lurer på om jeg rett og slett skal friskmelde akslingen. Tygger litt på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Den der er grei. Tatt høyde for litt ujevn overflate, og at akslingen er litt banan mellom opplagringene. Jeg ville ikke spandert flere tusen på retting. Tar høyde for liten skjerm her jeg sitter. Din neste utfordring er å rette motoren til akslingen. Nå har du montert cutlesslageret, slik jeg har forstått. Da forsvinner den ene dingsen (tolken), den andre skal inn der pakkboksen sitter. Det blir gummi i ene opplagringsenden, fast tolk i andre enden, med muligens 30 cm mellomrom. Deretter aksling med antatt en meter overheng og trangt. Hvordan har du tenkt å kompensere for bananeffekten og sag'ing av akslingen? Du kan naturligvis bruke Huldametoden, men da må ikke akslingen monteres først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Regner med du henviser til innlegget her: Min grove tanke var egentlig å montere aksling gjennom cutless, tre på foring som jeg har fått laget for å sentrere aksling, tre på pakkboks løst, for deretter å montere på klemflensen på aksling med riktig moment. Deretter var det å begynne å måle om aksling er mot senter og justere deretter. Men din metode her kan jo også testes ut egentlig. Er jo ikke at jeg har dårlig tid på dette her Sitat Man tar målebåndet og måler avstanden fra utsiden av cutlesslageret og til senter av bakre fundamentbolt. Det blir en liten vinkelfeil, drit i det. Senter av bakre fundamentbolt - hva mener du her? Senter på den bakre bolten til motorfestene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Desember.2020 Del på Facebook Svart 13.Desember.2020 Hos deg blir det 'justeringsskruen'. Det er ikke så innmari nøye. Poenget er at vinkelen skal være 90 grader mellom snor og girflens, dvs 90 grader på girets senterakse. Dessuten skal snoren være i midten av hullet det akslingen kommer inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 14.Desember.2020 Del på Facebook Svart 14.Desember.2020 Goddis77 skrev for 22 timer siden: Deretter var det å begynne å måle om aksling er mot senter og justere deretter. Denne metoden er grei, synd at du monterte cutlesslageret. Ikke tre på Pakkboksen så er du sikker på at den er hel å fin når opprettingen er ferdig, den og gummihylsa er bare i veien. Inn med akslingen på med tolken inn i hylserøret tre på klemflensen feste den med 2 bolter, 1 mm på innsiden. Du kan regne med å løfte akselen /m klemflens 1mm eller 2 for å få den inn på giret. Og se hvor den havner, og justere inn motoren slik mener at motorlabbene er max 15 mm opp på bolten leste jeg i en manual en gang. kan hende at du må legger shims under labbene. Tørner du akslen 180 grader og du får inn samme følerblad rundt er akslen "rett". Så er det å demontere klemflens og tolk på med gummihylse slangeklemmer og Pakkboks trekke til klemflensen etter manualen. Og ta en siste sjekk på oppretninga. Har du funnet ut hvordan du justerer labbene? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2020 Er enig at jeg skulle nok ventet med cutless lageret, men ble litt ivrig I morgen er det tid for motorvask, og god rengjøring i motorrommet, samt bak ved hylserøret. Bedre å ta dette nå når ting er ute av båten. Så får jeg se på dette her om noen dager Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.