Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

Som Komodo skriver så må du få målt dette helt nøyaktig, og få hjelp av noen som kan det hvis du ikke har 100% kontroll selv. Å måle helt i enden av hylserøret med skyvelære er nok ikke så veldig mye verd. På jobb så regner vi med en nøyaktighet på 5/100 på en slik i beste fall. En aldri så liten skade på ørene du måler med så har du fort en tiendels millimeter feil (mest sannsynlig er hullet da større enn du måler).

Det andre forholdet er at slike deler som disse (hylserør og lager) aldri er helt runde. Det du kan klare å måle er kun topunktsmål, mens du egentlig trenger å måle det vi kaller største omskrevne og minste innskrevne sirkel på henholdsvis lager og hylserør.

image.png.81cf044270547cd01cb8e87c5abf26af.png

Illustrasjonen over kan være et eksempel på hvordan delene ser ut, med sterkt overdrevet formfeil selvsagt. Ved å bruke nok kraft får du presset lageret inn hvis det er som den røde sirkelen, men uten at du har kontroll på begge diameterne i hele lengden vet du ikke hvor stort avvik det er mellom delene, og da heller ikke hvor mye som må til for å få montert de sammen. Hvis du ikke har erfaring med å montere sammen slike deler ved hjelp av varme/nedfrysing kan det være en litt stor risiko å forsøke dette nå. Utfordringen er at metallene utvider seg ulikt, og hvis du ikke er rask nok så jevner temperaturforskjellen seg veldig fort ut og delene sitter dønn fast før de er kommet på plass.

Jeg vil derfor heller anbefale å fortsette å pusse som du har startet med til du føler at lageret kan skyves helt inn.

 

Og der ser jeg at du har fått det nesten helt på plass.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 4 minutter siden:

Jeg borret så vidt et lite merke til settskruer, da det så ut som det var gjort på det gamle. Tenker det sitter litt bedre. 

 

Tenker det samme. Festet det nå med locktite på skruen, så får jeg heller ta det opp igjen hvis jeg føler for det. 

Link to post
Share on other sites

Takker for det @Linea.

 

Hva tenker en når det gjelder montering av klemflensen igjen. Varme og kulde, eller kiler som ved demontering?

 

Hadde propellen på ved demontering, noe som gav meg litt moment å holde på når jeg dro den av. Litt usikker på hva som er lettest ved montering. Er trangt der som den må festes. 

 

Kanskje feste flens fast til gir før jeg trer den på igjen for å ha motstand, før jeg demonterer for å opprette?

 

Tips til dette?

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 8 timer siden:

Hadde propellen på ved demontering, noe som gav meg litt moment å holde på når jeg dro den av. Litt usikker på hva som er lettest ved montering. Er trangt der som den må festes. 

Kanskje feste flens fast til gir før jeg trer den på igjen for å ha motstand, før jeg demonterer for å opprette?

Tips til dette?

 

Brukte du ikke  de fine tolkene som du fikk laget for å rette opp motoren?

Mener det har stått før i tråden, legg inn et blekk i spalten i klemflensen skru en bolt gale veieveien på hver side, når bolten treffer blekket 

åpner spalten seg så det er lett å tre på klemflensen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke rettet opp noe enda. Bare begynte å tenke på hva som blir best å gjøre når akslingen skal på plass igjen etterhvert. 

 

Tenker å bruke foringen når jeg retter opp ja. Må bare få sjekket akslingen først. 

 

Tror jeg gjør som jeg tenkte å feste den først for lettere påmontering.

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 36 minutter siden:

Mener det har stått før i tråden, legg inn et blekk i spalten i klemflensen skru en bolt gale veieveien på hver side, når bolten treffer blekket 

åpner spalten seg så det er lett å tre på klemflensen.

 

Slik klemflensen er laget, ser det ikke ut til at jeg klarer å skru bolten inn feil vei for å utvide flensen. Fikk ikke bolten til å entre den veien når jeg prøvde. 

 

Kan jo selvfølgelig teste igjen hvis andre har fått dette til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rengjorde gjengene og tok et forsøk til. Da gikk det :smiley:

 

Testet også å feste klemflensen på akslingen nå, og den gikk nesten helt inn uten noe ekstra åpning. Nå er akslingen kald etter å ligge i uteboden, mens flensen var varm etter at jeg har rengjort den. 

 

Men da har jeg oppskriften på det og. Takker for rådene hittil alle sammen!

 

20201213_104712.jpg.b30dca42a81c8f031c3e1b5dc1e57efa.jpg

 

20201213_105913.jpg.06b86e8c5d4faf158a7d31359fde38b6.jpg

Link to post
Share on other sites

Har lagt nye filter under akslingen som var litt bedre, og fikk en til å vende på akslingen med meg når jeg målte.

Her er resultatene av det:

 

Aksling ende ved propell

 

Aksling senter - gjorde 2 målinger her for å være sikker:

 

 

 

 

Synes dette ikke var så gale jeg. Hva tenker dere?

 

Link to post
Share on other sites

Den der er grei. Tatt høyde for litt ujevn overflate, og at akslingen er litt banan mellom opplagringene. Jeg ville ikke spandert flere tusen på retting. Tar høyde for liten skjerm her jeg sitter.

 

Din neste utfordring er å rette motoren til akslingen. Nå har du montert cutlesslageret, slik jeg har forstått. Da forsvinner den ene dingsen (tolken), den andre skal inn der pakkboksen sitter. Det blir gummi i ene opplagringsenden, fast tolk i andre enden, med muligens 30 cm mellomrom. Deretter aksling med antatt en meter overheng og trangt. Hvordan har du tenkt å kompensere for bananeffekten og sag'ing av akslingen? Du kan naturligvis bruke Huldametoden, men da må ikke akslingen monteres først.

Link to post
Share on other sites

Regner med du henviser til innlegget her: 

Min grove tanke var egentlig å montere aksling gjennom cutless, tre på foring som jeg har fått laget for å sentrere aksling, tre på pakkboks løst, for deretter å montere på klemflensen på aksling med riktig moment. Deretter var det å begynne å måle om aksling er mot senter og justere deretter.

 

Men din metode her kan jo også testes ut egentlig. Er jo ikke at jeg har dårlig tid på dette her  :smiley:

 

Sitat

Man tar målebåndet og måler avstanden fra utsiden av cutlesslageret og til senter av bakre fundamentbolt. Det blir en liten vinkelfeil, drit i det.

Senter av bakre fundamentbolt - hva mener du her? Senter på den bakre bolten til motorfestene? 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 22 timer siden:

Deretter var det å begynne å måle om aksling er mot senter og justere deretter.

Denne metoden er grei, synd at du monterte cutlesslageret.

Ikke tre på Pakkboksen så er du sikker på at den er hel å fin når opprettingen er ferdig, den og gummihylsa er bare i veien.

Inn med akslingen på med tolken inn i hylserøret tre på  klemflensen feste den med 2 bolter, 1 mm  på innsiden.

 

Du kan regne med å løfte  akselen /m klemflens 1mm eller 2 for å få den inn på giret.

Og se hvor den havner, og justere inn motoren slik mener at  motorlabbene  er  max 15 mm opp på bolten leste jeg  i en manual en gang.  kan hende at du må legger shims  under labbene.

Tørner du akslen 180 grader  og du får inn samme følerblad rundt er akslen "rett".

 

image.png.f094ffa80671000e9c3e3b82c8e0c084.png

 

Så er det å demontere klemflens og tolk på med gummihylse slangeklemmer og Pakkboks trekke til klemflensen etter manualen.

Og ta en siste sjekk på oppretninga. 

 

Har du funnet ut hvordan du justerer labbene?

image.png.15639ae1390cf2eaae51ec6fc9dbbf43.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...