cosmic Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Ikke direkte svar på det du spør om,men jeg slipte spor i et flattjern som passet på mutteren,og bøyde dette så jeg kom til. Er ikke særlig sterkt,men brukte et brekkjern/ lite spett til å avlaste motorvekten med når jeg tørnet på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 21.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 cosmic skrev 4 minutter siden: Ikke direkte svar på det du spør om,men jeg slipte spor i et flattjern som passet på mutteren,og bøyde dette så jeg kom til. Er ikke særlig sterkt,men brukte et brekkjern/ lite spett til å avlaste motorvekten med når jeg tørnet på mutteren. Ser ut til at jeg ender der jeg og. Må nok slipe ned skikkelig den jeg har og bruke et brekkjern eller noe for å holde festet høyere. Alternativet blir å sette opp plank med talje for å løfte motoren i front. Men det kan bli litt voldsomt bare for dette opplegget her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 (redigert) Goddis77 @ Da ser jeg at motoren må heves mer i front, men her er labbene så lave at jeg ikke kommer til med fastnøkkelen. Har allerede slipt den en del ned for å passe på de andre stedene, men skulle gjerne nå hatt en fastnøkkel 28mm i versjon tynn/syltynn. Noen sjapper som selger dette? Konusnøkkel 28mm Sykkelbutikker bør ha den. https://bikeshop.no/park-tool/ptscw28/park-tool-scw-28-konusnøkkel-28-mm?gclid=CjwKCAiArIH_BRB2EiwALfbH1DtoPAiORoBltvmLPHNanOIlcqRU4q3yZX5lyrJg3SvHpHwvtHTsVRoC8XcQAvD_BwE Har bøyd og kuttet og sveist samme noen nøkler der en må ha spesial verktøy Noen eksempler. Redigert 21.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Lars H. skrev 40 minutter siden: Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling? Det komme an på hvor lenge du vil ha cutlesslageret. Samt at motoroppretting er på stell. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 (redigert) Jeg har byttet cuttlesslager en gang på 34 år, simmerringer i pakkboks 2 ganger. Oppretting mellom klemflens og gear er på stell. Men det er nok på tide å sjekke opp sentrering og oppretting snart etter et år med nye motorlabber som vel har gått seg til. Redigert 21.Desember.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Har allerede slipt den en del ned for å passe på de andre stedene, men skulle gjerne nå hatt en fastnøkkel 28mm i versjon tynn/syltynn. Noen sjapper som selger dette? Det er bare å fortsette å slipe til den er tynn nok. Pass på å kjøle ned etterhvert mens du sliper slik at den ikke blir for varm, da mister du styrken i stålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 21.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling? Tenkte at det var greit å få det sentrert nå når båten er på land. Når pakkboksen er på plass og båten på vannet, så er det umulig å vite hvordan den er. Ungene trenger ikke nyttårsaften dette året. Slipte ned nøkkelen fra Biltema for å kunne fortsette med jobben. Flott lysshow for ungene gjennom vinduet det der Fikk da nesten kommet til, men ved å justere bolten litt opp mens jeg holdt på, og dermed kunne trekke den store mutteren lengre ned, så fikk jeg plass til nøkkelen. Fikk også plass til å bruke brekkjernet for å justere motoren sideveis med. Nå begynner det å nærme seg noe her, og har da noen spørsmål som jeg er usikker på: Tenker å kjøre en ekstra runde med momentnøkkelen på klemflensen for å være sikker. Bør da ta det før jeg er 100% ferdig tenker jeg. Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig? Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si? Når jeg måler klemflensen så har jeg satt inn 2 bolter løst for å holde flensen litt på plass mens jeg måler. Jeg drar flensen helt inn med hånden og holder den der når jeg måler. Har det noe å si at jeg har boltene der? Må si at nå har jeg lært mye i prosessen her. Har aldri gjort noe av dette her før, og den begynnende senebetennelsen i armen tyder på at jeg har gjort et stykke arbeid. På tide med en pause Redigert 21.Desember.2020 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 22.Desember.2020 Del på Facebook Svart 22.Desember.2020 (redigert) Har du trekt to etter denne er det bra, skader ikke å at en sjekk når du har kjært noen timer. Jeg pleier å sette inn et følelseblad på 0.20 og trekk til en bolt med fingrene så det kniper litt, så er oppskriften her . Med en etterkontroll og vannet. Og hvis du bare tørker aksling 45,90 og 180 grader og alt er like bra er alt på stell. Redigert 22.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 22.Desember.2020 Del på Facebook Svart 22.Desember.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 17 timer siden: Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig? Snakker du om de boltene som holder labbene fast til fundamentet. Så skal de trekkes til , ellers vil labben svømme. Bør også trekkes til mellom hver justering, hvis det er svikt i fundamentet. Goddis77 @ ""Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si?"" En må gå ut fra at fundamentet er " rett. " Så bør justeringen (høyden) på framlabbene være tilnærmet lik. Samme for baklabbene. Redigert 22.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Har støtt på en utfordring under oppretting. Aksling er rett i hylsen, men motoren må mer til barbord i front og opp. Som en ser på bildet her, så er der åpning der med pilen, altså klokken 9 til 12, mens det da på andre siden klokken 3 og 6 ikke har klaring. Utfordringen er at jeg ikke får motoren mer til barbord enn det den er nå, da det ikke er mer rom på motorlabben. Kan justere motor mer til styrbord i bakkant, men da er den ikke sentrert i hylsen.. Motorlabbene er ganske myke også, så når jeg justerer sideveis så "danser" motoren en del og gjør at boltene flytter på seg. Men største utfordringen er at jeg ikke har mer å gå på sideveis nå. Har tatt utgangspunkt i at høydene på sidene er like, og målt høyden på labbene alle steder, sånn at de er alignet. Tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Har du mulighet til å flytte labbene på beddingen? Mange labber har ovale hull for boltene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Goddis77 skrev 29 minutter siden: så når jeg justerer sideveis så "danser" motoren en del og gjør at boltene flytter på seg. Hva mener du med dette, hvilken bolter flytter på seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Brigg skrev 8 minutter siden: Har du mulighet til å flytte labbene på beddingen? Mange labber har ovale hull for boltene. Skal sjekke. bellen skrev 8 minutter siden: Hva mener du med dette, hvilken bolter flytter på seg? Labbene er myke, så når jeg drar til med brekkjern på ene siden, så flytter den seg, men hvis jeg er litt for hardhendt så vugger motoren og bolten flytter seg tilbake. Må være varsom kjenner jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Motoren justeres sideveis ved å løse på boltene som holder labbene fast i fundamentet i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Men siden du sier at labbene er så myke, er du sikker på at dei er beregnet for å ta opp thrustkreftene fra propellen? Hvor vil akslingen havne i hylserøret når du kjører på full gass og propellakslingen skyver motoren fremover? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 De har fungert bra hittil, så de funker nok som de skal de. Er nok bare meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 25.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Har fått flyttet motoren enda litt mer over nå. Er låsemutre på boltene her. M20. Fungerer det fint med vanlige fra Jula for dette her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 (redigert) Bør ha A4-kvalitet, men går nok helt fint å bruke opp igjen dei du har. Redigert 25.Desember.2020 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 25.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 bellen skrev for 3 timer siden: Bør ha A4-kvalitet, men går nok helt fint å bruke opp igjen dei du har. Det var det jeg endte opp med å gjøre. Anser opprettingen for å være ok nå. Tar en ny runde når båten er på sjøen. Klemflensen er festet med nye bolter på både aksling og mot gir. Da gjenstår rydding og mer vasking, samt festing av pakkboks og oppsett av denne. Men det får bli til neste år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Da er pakkboks montert og klar for olje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Da blir det å fylle denne her med motorolje. Men hva med lufting her etter uttak? Holder det å løsne slangen på boksen oppe, eller bare ta av lokket? Regner med det er lufting for oljen det er snakk om, og ikke vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Det ser ut som pakkboksen står på Tvers? Slange i bunn av beholderen skal inn i bunn av pakkboksen , med jevn fall ned mot bunn og opp i pakkboksen . Slangen ut av toppen på pakkboksen skal ha en jevn stigning til toppen av beholderen. Da vil luften komme ut av pakkboksen og begge slangene blir fylt med olje. Etter min mening. . Beholderen skal stå min 30cm over vannlinjen . Gummi slangen til Hylserøret kan med fordel luftes etter sjøsetting, så en er sikker på at simmeringen mot sjø får kjøling.. Redigert 3.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Roger jo skrev 11 minutter siden: Det ser ut som pakkboksen står på Tvers? Slange i bun av beholderen skal inn i bunn av pakkboksen , med jevn fall ned mot bunn og opp i pakkboksen . Slangen ut av toppen på pakkboksen skal ha en jevn stigning til toppen av beholderen. Da vil luften komme ut av pakkboksen og begge slangene blir fylt med olje. Beholderen skal stå min 30cm over vannlinjen . Gummi slangen til Hylserøret kan med fordel luftes etter sjøsetting. Tenkte sideveis pga at de som Sleiper leverer har jo begge utgangene i topp. Men beskrivelsen din gir mening. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Kompisen min fikk montert ny oljesmurt Sleipner pakkboks i fra Yanmar mekanikker. Denne ble også montert "på tvers". Redigert 3.Januar.2021 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.