Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

cosmic skrev 4 minutter siden:

Ikke direkte svar på det du spør om,men jeg slipte spor i et flattjern som passet på mutteren,og bøyde dette så jeg kom til. Er ikke særlig sterkt,men brukte et brekkjern/ lite spett til å avlaste motorvekten med når jeg tørnet på mutteren.

 

Ser ut til at jeg ender der jeg og. Må nok slipe ned skikkelig den jeg har og bruke et brekkjern eller noe for å holde festet høyere.

Alternativet blir å sette opp plank med talje for å løfte motoren i front. Men det kan bli litt voldsomt bare for dette opplegget her.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 Da ser jeg at motoren må heves mer i front, men her er labbene så lave at jeg ikke kommer til med fastnøkkelen. Har allerede slipt den en del ned for å passe på de andre stedene, men skulle gjerne nå hatt en fastnøkkel 28mm i versjon tynn/syltynn.

Noen sjapper som selger dette?

 

Konusnøkkel 28mm  Sykkelbutikker bør ha den.

https://bikeshop.no/park-tool/ptscw28/park-tool-scw-28-konusnøkkel-28-mm?gclid=CjwKCAiArIH_BRB2EiwALfbH1DtoPAiORoBltvmLPHNanOIlcqRU4q3yZX5lyrJg3SvHpHwvtHTsVRoC8XcQAvD_BwE

 

Har bøyd  og kuttet og sveist samme noen nøkler  der en må ha spesial verktøy

Noen eksempler.

image.png.aa6be571c920b7eccfbf167a2ae69fcf.pngimage.png.b1d3d20b893a87e52a76aefd117e2698.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 40 minutter siden:

Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling?

 

Det komme an på hvor lenge du vil ha cutlesslageret.

Samt at motoroppretting er på stell.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet cuttlesslager en gang på 34 år, simmerringer i pakkboks 2 ganger. Oppretting mellom klemflens og gear er på stell. Men det er nok på tide å sjekke opp sentrering og oppretting snart etter et år med nye motorlabber som vel har gått seg til.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Har allerede slipt den en del ned for å passe på de andre stedene, men skulle gjerne nå hatt en fastnøkkel 28mm i versjon tynn/syltynn.

Noen sjapper som selger dette?

Det er bare å fortsette å slipe til den er tynn nok. Pass på å kjøle ned etterhvert mens du sliper slik at den ikke blir for varm, da mister du styrken i stålet. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling?

 

Tenkte at det var greit å få det sentrert nå når båten er på land. Når pakkboksen er på plass og båten på vannet, så er det umulig å vite hvordan den er.

 

Ungene trenger ikke nyttårsaften dette året. Slipte ned nøkkelen fra Biltema for å kunne fortsette med jobben. Flott lysshow for ungene gjennom vinduet det der  :smiley:

 

Fikk da nesten kommet til, men ved å justere bolten litt opp mens jeg holdt på, og dermed kunne trekke den store mutteren lengre ned, så fikk jeg plass til nøkkelen.

 

Fikk også plass til å bruke brekkjernet for å justere motoren sideveis med.

 

Nå begynner det å nærme seg noe her, og har da noen spørsmål som jeg er usikker på:

 

  • Tenker å kjøre en ekstra runde med momentnøkkelen på klemflensen for å være sikker. Bør da ta det før jeg er 100% ferdig tenker jeg.
  • Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der  :smiley: . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig?
  • Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si?
  • Når jeg måler klemflensen så har jeg satt inn 2 bolter løst for å holde flensen litt på plass mens jeg måler. Jeg drar flensen helt inn med hånden og holder den der når jeg måler. Har det noe å si at jeg har boltene der?

 

20201221_181919.jpg.e5e9b35f731c123c9bf96003e71e3a86.jpg 

 

Må si at nå har jeg lært mye i prosessen her. Har aldri gjort noe av dette her før, og den begynnende senebetennelsen i armen tyder på at jeg har gjort et stykke arbeid. På tide med en pause  :smiley:

 

 

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du trekt to etter denne er det bra, skader ikke å at en sjekk når du har kjært noen timer.

1320577843_image(1).png.2a7058522968a585b45489a8f191e8c3.png

 

 

 

Jeg pleier å sette inn et følelseblad på 0.20 og trekk til en bolt med fingrene så det kniper litt, så er oppskriften her .

Med en etterkontroll og vannet.

Og hvis du bare tørker aksling 45,90 og 180 grader og alt er like bra er alt på stell.

 

 

image.png.a5ac15eb77e15b7b21c1e491cefbba3a.png

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 17 timer siden:

Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der  :smiley: . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig?

 

Snakker du om de boltene som holder labbene fast til fundamentet.

Så skal de trekkes til , ellers vil labben svømme. 

Bør også trekkes til  mellom hver justering, hvis det er svikt i fundamentet.

 

Goddis77  @  ""Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si?""

 

En må gå ut fra at fundamentet er " rett. "

Så bør justeringen  (høyden) på framlabbene være tilnærmet lik.

Samme for baklabbene.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har støtt på en utfordring under oppretting.

Aksling er rett i hylsen, men motoren må mer til barbord i front og opp.

Som en ser på bildet her, så er der åpning der med pilen, altså klokken 9 til 12, mens det da på andre siden klokken 3 og 6 ikke har klaring. 

20201223_194051.jpg.3e63d56821165b0119e7a7c144dfbe63.jpg

 

Utfordringen er at jeg ikke får motoren mer til barbord enn det den er nå, da det ikke er mer rom på motorlabben.

Kan justere motor mer til styrbord i bakkant, men da er den ikke sentrert i hylsen..

Motorlabbene er ganske myke også, så når jeg justerer sideveis så "danser" motoren en del og gjør at boltene flytter på seg.

Men største utfordringen er at jeg ikke har mer å gå på sideveis nå.

 

Har tatt utgangspunkt i at høydene på sidene er like, og målt høyden på labbene alle steder, sånn at de er alignet.

 

Tips?

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 8 minutter siden:

Har du mulighet til å flytte labbene på beddingen? Mange labber har ovale hull for boltene. 

Skal sjekke. 

 

bellen skrev 8 minutter siden:

Hva mener du med dette, hvilken bolter flytter på seg? 

Labbene er myke, så når jeg drar til med brekkjern på ene siden, så flytter den seg, men hvis jeg er litt for hardhendt så vugger motoren og bolten flytter seg tilbake. Må være varsom kjenner jeg. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 3 timer siden:

Bør ha A4-kvalitet, men går nok helt fint å bruke opp igjen dei du har. 

Det var det jeg endte opp med å gjøre. 

Anser opprettingen for å være ok nå. Tar en ny runde når båten er på sjøen.

 

Klemflensen er festet med nye bolter på både aksling og mot gir.

 

Da gjenstår rydding og mer vasking, samt festing av pakkboks og oppsett av denne. Men det får bli til neste år :smiley:

 

 

20201225_211732.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ser ut som  pakkboksen står på Tvers?

 

Slange i bunn av beholderen skal inn i bunn av pakkboksen , med jevn fall  ned mot bunn og opp i pakkboksen .

Slangen ut av toppen på pakkboksen skal ha en jevn  stigning til toppen av beholderen.

Da vil luften komme ut av pakkboksen og begge slangene  blir fylt med olje.

Etter min mening.

.

Beholderen skal stå min 30cm over vannlinjen .

 

Gummi slangen til Hylserøret kan med fordel luftes etter sjøsetting, så en er sikker på at simmeringen mot sjø får kjøling..

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 11 minutter siden:

Det ser ut som  pakkboksen står på Tvers?

 

Slange i bun av beholderen skal inn i bunn av pakkboksen , med jevn fall  ned mot bunn og opp i pakkboksen .

Slangen ut av toppen på pakkboksen skal ha en jevn  stigning til toppen av beholderen.

Da vil luften komme ut av pakkboksen og begge slangene  blir fylt med olje.

Beholderen skal stå min 30cm over vannlinjen .

 

Gummi slangen til Hylserøret kan med fordel luftes etter sjøsetting.

 

 

 

Tenkte sideveis pga at de som Sleiper leverer har jo begge utgangene i topp. Men beskrivelsen din gir mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...