Jump to content

Pakkboks som må etterfylles


Goddis77

Recommended Posts

I dag har vi fått gjort en del.

 

Motorrom og motor er rengjort de siste dagene, og i dag var dagen for å få akslingen på plass igjen.

 

Satt på foring for sentrering:

20201219_143233.jpg.bfd35bab76d9e22abcfc83096d72e206.jpg

 

Som en ser her så er akslingen skjevt på

20201219_113806.jpg.7398daa8cfc843d7c53406239a3a4b98.jpg

 

Rettet opp motor sideveis ved å løsne øverste mutter, og fikk den bedre der. 

 

Tok på klemflens for lettere å se hvordan vi lå an, og det er lett å se at motor må opp.

20201219_143116.jpg.aa51cb66cbb37258c55e26b919671783.jpg

 

Her er hva verkstedet som monterte motorlabbene sa på epost til meg:

Sitat

 

Skal den opp skrur du den store mytteren opp,skal den ner må du slipe av mytteren hvis det ikkje er skims.

Skal den sidevis må du løsne boltene på fundamentet på begge sider.

 

 

Ble usikker på om dette stemmer. Følte at jeg ikke fikk noe effekt når jeg justerte mutteren oppover, og det ligger en større skive under denne her. Så vi tok en timeout nå. 

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Skal den opp skrur du den store mytteren opp,skal den ner må du slipe av mytteren hvis det ikkje er skims.

Skal den sidevis må du løsne boltene på fundamentet på begge sider.

 

Delvis enig.

Det er begrenset hvor mye den kan skrues opp,

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Ble usikker på om dette stemmer. Følte at jeg ikke fikk noe effekt når jeg justerte mutteren oppover, og det ligger en større skive under denne her. Så vi tok en timeout nå. 

Mutteren på toppen  er Låsemutter, den må løsnes før en begynner.

Så må en inn med en fastnøkkel for å holde igjen bolten.

da kan en skru den store mutteren en vei  og se hva som hender.

Er mitt tips. ( har ikke funnet den typen på nett eller sett den i praksis)

En burde  demontert en labb  for å se hvor mye en kan skru OPP.

 

mener at slik det ser ut på bilde , er  den omtrent optimalt.

Så skal den opp er skims løsningen.

image.png.15639ae1390cf2eaae51ec6fc9dbbf43.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenker på, er at om du hakker opp 1 millimeter i 10 deler, så skal du ligge innenfor en av disse bitene når du er ferdig. Hvordan har du tenkt å løse den ligningen om du ikke vet:

1) Hvor mye cutlesslageret gir etter

2) Hvor mye den overhengende akslingen bøyer seg

3) Hvor mye hylserøret bøyer seg

 

Det er her Hulda har løst ligningen med de tre ukjente. Og cutless og tetning tutler videre inn i fremtiden uten slakk, uten vibrasjoner, uten lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Siden Sleipner har bekreftet at dette er en av deres motorlabber, så har jeg laget en supportsak mot dem. Så får vi se hva de svarer.

Å justere sideveis var ikke noe problem. Her var det bare å løsne øverste mutter og gi ene siden et dytt med plank og et kubein.

 

Siden det ikke er gjenger på boten rett over den store mutteren, så ble jeg usikker på designet her.

Som du ser på bildet, så er det ikke den store mutteren som holder platen her, men heller en låseskive eller noe i stedet.

Så da ryker den opprinnelige tanken min om at mutteren må lengre opp tenker jeg.

Bolten må nok holdes i ro, mens en sikkert drar mutteren lengre ned, men når jeg prøvde på dette var det vanskelig å dra til da hele motorlabben begynte å gynge når jeg gjorde dette. Så da får en heller ta en ventepause og få dette inn med te-skje av Sleipner selv :smiley: 

image.png.15639ae1390cf2eaae51ec6fc9dbbf43.png

 

Klemflensen ble forresten skrudd til med momentnøkkel. Den jeg har begynner på 70 og oppover.

Den skal ha på M10 bolter 40nm på første runde, så 75nm på andre. Tok en lett runde for hånd med lengre umbrako-nøkkel, så en med litt tyngre tørn med kort skralle for å ikke dra for mye moment, for deretter å kjøre 75nm med nøkkelen. Lurer på om jeg bør ta 75nm en ekstra gang, eller om det holder?

 

Nye bolter, rensket opp gjenger og litt olje. Gikk lekende lett  :smiley:

 

Pakkboks er klar på aksling for ferdig montering så snart oppretting er utført. Er smurt inn med fett på simmeringer for å ikke få for mye juling.

 

Må skaffe meg noen litt større klemmer av den gode og dyre typen. De jeg hadde skaffet meg var akkurat litt for små.

20201219_143227.jpg.2f2a7d29c1aadd593e954dc5a09a3338.jpg 

 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 3 timer siden:

Siden det ikke er gjenger på boten rett over den store mutteren, så ble jeg usikker på designet her.

Som du ser på bildet, så er det ikke den store mutteren som holder platen her, men heller en låseskive eller noe i stedet.

Så da ryker den opprinnelige tanken min om at mutteren må lengre opp tenker jeg.

 

Motorlabben hviler på skiva rød pil.

kan ikke forstå annet enn at det er gjenger på bolten inni  den store mutteren  og med vanlige gjenger  løfter en 

bolten med å skru den store mutteren med klokka og holde igjen med en fastnøkkel på bolten

mulig det skulle hvert litt nytt fett under mutteren og litt smøring på gjengene inni mutteren

image.png.c2902be25a9b745555d530e10785e93e.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Jeg tror den store mutteren er en låsemutter. Den må du løyse litt på, så må du ta en fastnøkkel å skrue rundt bolten for å få motoren i rett høyde. Så strammer du til den store mutteren og mutteren på toppen av bolten når du har fått rettet opp motoren. 

 

Hvis jeg skal stemme på teoriene selv, så synes jeg denne her kommer høyt på listen. Hvis det er så enkelt, så blir det jo gode saker dette her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd følgende. Skru låsemutteren et stykke opp, hold igjen bolten med en stor skiftenøkkel (det ser ut som om det er nøkkelviddespor øverst) og skru på den sylindriske delen under skiva, der ser det ut som om det er frest nøkkelviddespor for å bruke fastnøkkel. Bolten ville jeg ikke forsøkt å skru på. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 17 minutter siden:

Fant en en raring til skriv og send bilde til   salg@nmsproff.no  og få forklaring

https://www.nmsproff.no/motorlabb-type-s3-55-galv-m-bolt

 

image.png.6728fe3c053213f5a2b6d252b28684fe.png

 

Der traff du bra @Roger jo! Det der er Sleipner S3-45/55/65 labben ja. Sender de en epost med det samme, så får vi se hvem av dem og Sleipner som svarer først  :smiley: 

Link to post
Share on other sites

S3-55 hos Sleipner.

Er  det samme labben som Sleipner  har de ikke orden på bildene , dette er en normal labb.

Som sier at det er et område på 15mm  en har å justere  på. (D) Fra høyden (C)

image.png.a986b91d9f4e6253217b105725705bb5.pngimage.png.0695e2d0fbd15abfa12ac02ba2bc7ce1.png

Monteringsviledning  til Sleipner

https://sleipner.no/produkt/18764/fleksible-motorlabber/   ( Filer)

 

 

Uansett så hadde jeg tatt av en og en labb for kontroll og smurt opp så alt glir lett-

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

 

image.png.6728fe3c053213f5a2b6d252b28684fe.png

 

Hvis dette er den rette motorlabben så er jo delene på trådstartes labb montert opp ned. Her ser vi det freste nøkkelviddesporet i hylsa peker nedover, mens den store mutteren vender oppover.  Videre ser vi at det vi har omtalt som "bolt" blir benevnt som en gjengestang. Den går tvers gjennom, og har et neddreid parti i enden, og helt i enden er den svakt konisk. Den er altså skrudd inn i den grå hylsa (som er vulket fast inni labben), og den skal man ikke skru på (som jeg gjettet). 

 

Da må det være gjenger både utvendig og innvendig på den sylindriske hylsa med frest nøkkelviddespor. Justeringen består da av at man holder fast den sylindriske hylsa, og skrur på mutteren. Man løfter eller senker da motoren. Så trekker man til med nylockmutteren på toppen. Hvis jeg gjetter riktig nå så er det jo en enkel justering på disse labbene, men det blir litt rotet til av at delene til TS er snudd. Da må man holde igjen på gjengestangen/skruen/bolten, skru hylsa oppover med en fastnøkkel, og deretter skru den store mutteren ned slik at den hviler på motorlabben. Ut fra tegningen over her så skal hylsa stå i ro på skruen, og man justerer bare på den store mutteren. Den mest innlysende fordelen med denne konstruksjonen er at vekten av motoren ikke hviler på skruen, og skruen blir da ikke utsatt for utmattingsbrudd på samme måter som andre enklere labber.

 

bellen skrev 1 time siden:

Ja, det var denne delen jeg mente han må skrue på. Jeg tenkte det var en del av bolten, men det er det kansje ikke. 

Det jeg gjettet ut fra bildet var at skruen og hylsa med et frest spor var to deler, og det ser man også av tegningen. En av årsakene til at jeg gjettet på det er at dersom der er slik du antok så ville den skruen blitt en veldig dyr del å lage. Enten måtte den vært dreid ut av et stykke, og gjengene skåret til slutt. For det første ville man ikke klart å oppnå like høy fasthet i skruen som på en konvensjonell skrue/gjengestang som har rullede gjenger, for det andre ville det bli mye maskinering og svinn. Eller så måtte hele delen vært grovdreid, og deretter smidd og gjengerullet. Tør ikke tenke på hva den skruen hadde kostet da!!

 

Link to post
Share on other sites

Da er svaret kommer.

 

En skrur på mutter rett over den store mutteren.

Er ikke lett å se, men det er spor der for å justere. 

 

Så tar en å strammer til den store etterpå for å låse. 

 

Måtte modifisere en 28 nøkkel til formålet. 

20201221_121439.jpg.db1c6db9bf0f84674cc1eba452b5b1ef.jpg

 

Tok av foringen jeg lagde for å se hva status er, og motor må opp og litt til siden ihvertfall. 

 

Trenger en ekstra hånd på dette her, så venter på kaffe og bistand for å justere videre. 

20201221_122433.jpg.a429b571a9bde126879df62ff74d11b5.jpg

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 51 minutter siden:

Da er svaret kommer.

 

En skrur på mutter rett over den store mutteren.

Er ikke lett å se, men det er spor der for å justere. 

 

Så tar en å strammer til den store etterpå for å låse. 

Ja, da var det altså som jeg opprinnelig gjettet, altså at den sylindriske delen med et frest nøkkelviddespor er en hylse med utvendige og innvendige gjenger. Eller en mutter med utvendige gjenger om man vil. 

Link to post
Share on other sites

Jepp. Du har rett @Komodo.

 

Har støtt borti en ny utfordring. Har fått justert bra i høyde og sideveis nå kontra hylsen, og begynner å se på måling på flensene.

Da ser jeg at motoren må heves mer i front, men her er labbene så lave at jeg ikke kommer til med fastnøkkelen. Har allerede slipt den en del ned for å passe på de andre stedene, men skulle gjerne nå hatt en fastnøkkel 28mm i versjon tynn/syltynn.

Noen sjapper som selger dette?

 

Litt dårlig lys, og vanskelig å komme til, men her noen bilder av prosessen hittil.

  

Før justering

20201221_122433.jpg.14a1d01f1cc5bbbe9997ac2a9b28fdd1.jpg20201221_132044.jpg.28881f9fd0d2b700267e569b07bd6019.jpg

 

Etter justering hilltil

20201221_140556.jpg.236c4d520b78ae88fc303f4cbb67d34b.jpg20201221_140608.jpg.aa3f838f36ee5b5217424fe2fe4c1744.jpg

 

 

 

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...