Goddis77 Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Marsjer i 15 knop. Regner med det er definert som middels fart Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Du har etter min mening verdens beste pakkboks. Det er absolutt ingen grunn til å skifte ut denne. Skift simmeringene, skaff deg en oljebeholder og fiks det slik det skal være originalt. Da har du et vedlikeholdsfritt system i 10-15 år, bare passe på at det er nok olje i beholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 bellen skrev 4 minutter siden: Du har etter min mening verdens beste pakkboks. Det er absolutt ingen grunn til å skifte ut denne. Skift simmeringene, skaff deg en oljebeholder og fiks det slik det skal være originalt. Da har du et vedlikeholdsfritt system i 10-15 år, bare passe på at det er nok olje i beholderen. Heller litt mot dette nå faktisk. Får se hva tid jeg har denne vinteren. Må bli ferdig med de andre tingene før jeg hopper på dette her tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Goddis77 skrev 18 minutter siden: Marsjer i 15 knop. Regner med det er definert som middels fart Man hinter vel mot max 10 knop. Hulda har Volvo-kondom. De første 20 årene, ikke ett eneste drypp inn. Har den også som tetting mot rorakslingen. Hulda passerer aldri 10 knop for motor. Fysisk umulig. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Jeg hadde Volvo-kondom i forrige Baltic (1984-modell). Satte den inn samtidig med en Yanmar 290hk før 2009-sesongen. Fungerte veldig bra uten vanntilførsel der, selv om jeg marsjet rundt i +/-18 knop når jeg ikke lot som jeg hadde snekke. Solgte båten videre for tre år siden, og har god kontakt med dagens eier, uten å ha hørt noe om problemer med denne. Så aldri noe drypp der jeg iallfall. Skal ikke påstå at det alltid funker uten vanntilførsel, men det funket iallfall hos meg. Og den fins i en utgave for tilkobling av vann også. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Har begynt å demontere i båten for å få av akslingen og komme til pakkboksen. Klemflensen her er Sleipner sin på en 45mm aksling. Hva er prosedyren for demontering og montering her? Noen som har moment og rekkefølge? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Her er vel @Hulda mannen å spørre. Han har postet mange innlegg om Sleipner klemflens i det siste. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Brigg Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Jeg har samme klemflens og har dette arket i en av dokumentasjonspermene ombord: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goddis77 Svart 28.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Se der ja. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Om akselen sitter etter å ha tatt ut skruene, kan du legge metallplate i sporet i flensen, og skru inn skruer fra gjengesiden. Da tvinger du den til å åpne seg. Ikke skru så hardt at det blir søkk i metallplate. Da blir den vanskelig å få ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Og husk: Olje, eller helst fett på gjenger og under skruehoder. Fett smører bedre og gir mindre risisko for å søle olje på akselen. IKKE olje mellom aksel og klemflens . . . ! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Goddis77 Svart 28.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Takker for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Begynte å demontere i dag. Boltene fikk jeg av greit, og venter på noen ekstra par med hender for å dra akslingen av klemflensen. Holder det med skrujern på denne måten her? Ellers har jeg tatt av roret også Men det som bekymrer meg nå er dette her Skjev på, eller kan det være pga at jeg har løsnet klemflens skruene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 (redigert) Nei, kun hvis du har koblet av klemflensen fra giret. Sitter flensen på, er det bilde på vanvittig dårlig oppretting av drivlinjen. Litt om oppretting herfra og utover. Noen sider med innlegg og diverse avsporinger, men du burde kunne få et inntrykk. Redigert 29.November.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 (redigert) Her er det ikke hvert oppretting på øyemål en gang. Du må kontrolere at cutless-lageret er OK. Jeg hadde sjekket at akselen også er rett. Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. Men først må du løfte motoren på motorlabbene så akselen er i senter i hylserøret, som Hulda sier. Mange tråder om å skifte cutless-lager https://www.google.com/search?q=skifte+cutlesslager&oq=Skifte+cutless-lager.&aqs=chrome.1.69i57j0i13i30j0i22i30j0i8i13i30.10828j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Redigert 29.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Takker for svar. Skal absolutt sjekke dette her når jeg er i gang. Kunne ikke kjenne noe slark i cutless-lageret når jeg bevegde på akslingen. Har heller ikke vært nevneverdig vibrasjon i båten når den er brukt heller. Vet at motorlabbene er byttet av forrige eier/verksted en tid før jeg kjøpte båten, og det kan se ut til at de ikke har vært nøye med jobben som er utført nei. Fikk løs pakkboksen nå endelig, så da kan gjenbyggingen begynne etterhvert. Brukte trekiler for å utvide med og en umbrako for å holde igjen. Fikk løs aksling da. Er et spor i akslingen ser jeg, men kan ikke se at det var noe bolt nedi for å holde denne på plass. Regner med at det stemmer? Så var det å dra akslingen ut. Ser at det er mye grease på den etter at forrige eier har brukt dette på pakkboksen. Bør jeg rengjøre dette, eller er det kanskje bare ok at det er litt smøring der? Her er pakkboksen demontert med 3 simmeringer og gummihylse. For meg ser det ut til at dette opprinnelig er en oljesmurt pakkboks. Hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Tatt for gitt at en har rett her og at dette er pakkboks beregnet for olje. Da blir innkjøpet slik som dette: https://www.maritim.no/gummihylse-for-pakkboks https://www.maritim.no/oljebeholder-m-slange-for-pakkboks https://www.maritim.no/simmeringsett-for-pakkboks-45mm Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Sjekk hjemmesidene til Sleipner. Tror du vil finne maken pakkboks der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Et slikt spor i akslingen har jeg også. På min klemflens er en av boltene plassert lenger inn mot akslingen enn de andre. Det er for at denne bolten skal ligge inn langs sporet i akslingen og hjelpe til med å låse den. Sjekk klemflensen din og se om du har det samme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Goddis77 skrev On 28.11.2020 at 15.41: Hvis du ser disse bildene her som viser hver side av klemflensen, så er det ikke noe slikt på denne her tror jeg. Ingen fordypninger inn i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Goddis77 skrev 1 time siden: Den sorte muffen som er på veggen her. Hva er det til? Bare for å dempe lyd og slikt mellom veggene eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 På min 40 mm aksling/klemflens fra Sleipner, fra 1999, har jeg ikke det sporet. Hos meg er det kun klem, og en liiiiten setskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 4 timer siden: Fikk løs aksling da. Er et spor i akslingen ser jeg, men kan ikke se at det var noe bolt nedi for å holde denne på plass. Regner med at det stemmer? Det har hvert en Klemflens med 6 bolter her før derfor spor i akselen. De nye klemflenser med 8 bolter klemmer bedre. Husk å få Rustfrie fjærer på Simmeringene i hvert fall på den mot sjøen. Goddis77 skrev for 4 timer siden: Kunne ikke kjenne noe slark i cutless-lageret når jeg bevegde på akslingen. Har heller ikke vært nevneverdig vibrasjon i båten når den er brukt heller. Det er fordi den lå i klem oppe og nede i hylserøret. Skulle løftet motoren før du trekker ut akselen, Grov rettet. Nå kan du legge inn en trekloss i hylserøret så akselen er i senter og måle ute hvor mye klaring det er i cutless-lageret, med å løfte akselen. Redigert 29.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Roger jo skrev 24 minutter siden: Det er fordi den lå i klem oppe og nede i hylserøret. Skulle løftet motoren før du trekker ut akselen, Grov rettet. Nå kan du legge inn en trekloss i hylserøret så den er i senter og måle ute hvoe mye klaring det er Tenker du her på klaringen til cutless? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 (redigert) Ja beklager, elendig forklart. legg inn en kloss nede og oppe og på sidene. kiler. Måle ute hvor mye klaring det er. Redigert 29.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.