Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Er det en ting man ikke skal bekymre seg for, så er det hvordan amerikanerne oppfatter navnet Astor. :smiley:

 

Og så synes jeg at Astor kan få kalle båten det han og kona har lyst til. :smiley:

Nå var det med hvordan amerikanerne oppfatter navnet bare skrevet som en spøk, for å få opp smilebåndet litt på slutten i et innlegg som fra min side var seriøst, og alvorlig ment mht valg av navn på Grandy. Så, at du tok det med navnet og amerikanerne alvorlig, viser nok en gang hvor lett det er å bli misforstått.

 

Klart de skal velge selv! Men det er jo lov å komme med innspill og tanker jeg har i hodet om saken, og litt historie siden jeg kjenner litt til båten fra før.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag er det blitt tid til lakkering av rekkene. Bruker Eifanes som jeg tynner litt forsiktig. Fikk et tips av en som har en 71 år gammel Furuholm-båt. Han benyttet Rylard lakk. Med godt resultat.

I dag tok jeg vekk Tønsberg i hekken på Grandy. Hvis været tillater det blir det pussing av navnskiltet før HURUM kommer på plass.

Vi ligger innerst i Sandspollen sammen med bla. en tysk seilbåt som går videre til Oslo i morgen.

 

grandy__longside_i_pollen.jpg

 

Legger til ett til fra samme sted.

 

grandy_i_solnedgang.jpg

 

MVH Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor bred er GB`n Astor?

3.86m

 

 

skal hun hete grandy eller astor?

 

Kona heter Randi. Hadde egentlig lovet henne det navnet. Da GBen het Grandy fallt vi får dette navnet.

Dumt å nevne, men vi stortrives allerede ombord. Ute kom det akkurat nå en regnskur, men hva gjør vel det?

 

God ferie til dere som stikker av på ferie denne helgen.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott og "grandy" båt, Astor!

 

Vil bare si at dette bilde...

grandy__longside_i_pollen.jpg

...er noe av det flotteste jeg har sett når det gjelder "båtportretter" - hvis man kan si det slik! Det er noe med perspektivet og stemningen der, eventyr-aktig, mystisk, lunt og spennende! Du har fanget motlyset på en meget fin måte. Toppers!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du skal lete lenge etter et bedre navn på en GB, vi traff en 52 foter i Stavanger forrige uke, steike for en båt. Den het Granny II og fikk ikke plass longside der det hadde ligget en 40 fots seilbåt. De prøvde og jeg troppet opp i cockpit for å se hva bulderet og braket var for noe, kikker opp på denne digre GBen og det manglet en meter eller to. Da kommer det kjekt fra skipperen fra Ålesund. "for stor båt veit du". Nett som å høre han "Tråle" i Elias. Skikkelig kongekommentar. Vel, vi løste det med å flytte litt her og flytte litt der. Begynte å lure litt på hva en slik 52 foter koster? Trodde ikke det var 52 foter av GB, men en i følget fortalte at den var 52 fot... Diger iallefall... Snakker vi 10 mill+? Den så helt ny ut, men var nok godt vedlikehold og noen år, de nye er jo litt annerledes... og har plutselig fått skikkelig fart?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Du skal lete lenge etter et bedre navn på en GB, vi traff en 52 foter i Stavanger forrige uke, steike for en båt. Den het Granny II og fikk ikke plass longside der det hadde ligget en 40 fots seilbåt. De prøvde og jeg troppet opp i cockpit for å se hva bulderet og braket var for noe, kikker opp på denne digre GBen og det manglet en meter eller to. Da kommer det kjekt fra skipperen fra Ålesund. "for stor båt veit du". Nett som å høre han "Tråle" i Elias. Skikkelig kongekommentar. Vel, vi løste det med å flytte litt her og flytte litt der. Begynte å lure litt på hva en slik 52 foter koster? Trodde ikke det var 52 foter av GB, men en i følget fortalte at den var 52 fot... Diger iallefall... Snakker vi 10 mill+? Den så helt ny ut, men var nok godt vedlikehold og noen år, de nye er jo litt annerledes... og har plutselig fått skikkelig fart?

Dette er en båt fra Nordic Yachtcharter i Ålesund, 43 tonn.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert 52eren en stund. Dersom dollard-kursen holder seg er den absolutt interessant. Det er imidlertid noen variabler jeg må vurdere. Dersom man skal bo i båt over lengre tid har jeg i flere tråder sett at det anbefales minimum 42 fot om man er to personer ombord. Jeg har (forhåpentligvis) noen år igjen i arbeidslivet og en 52er krever mer vedlikehold enn hva jeg kan avsette av tid idag. Jeg synes jeg jobber mye nok med 42eren. Men om noen år? Jeg har i alle fall begynt å tenke på nødvendig utstyr og ønsker knyttet til pensjonistbåten. Det viktigste blir motorene.

Link to post
Share on other sites

Hei BårdK, jeg skal ikke skremme noen. Tvert om er det en berikelse å leve ombord i en båt hvor man ferdes som om man er hjemme. Hjemme er det slik at hage med plener og blomster krever vedlikehold. Ombord er det mange forhold som må vedlikeholdes og dette tar tid. Ingen ting går av seg selv. Det er vel det jeg har erfart med 42eren. Jeg bruker nå dobbel tid i motorrommet -men det er jo bare hyggelig. Jeg kontrollerer sinkanoder på motor og giroljekjøler, oljenivå og en rekke andre punkter.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Du skal lete lenge etter et bedre navn på en GB, vi traff en 52 foter i Stavanger forrige uke, steike for en båt. Den het Granny II og fikk ikke plass longside der det hadde ligget en 40 fots seilbåt. De prøvde og jeg troppet opp i cockpit for å se hva bulderet og braket var for noe, kikker opp på denne digre GBen og det manglet en meter eller to. Da kommer det kjekt fra skipperen fra Ålesund. "for stor båt veit du". Nett som å høre han "Tråle" i Elias. Skikkelig kongekommentar. Vel, vi løste det med å flytte litt her og flytte litt der. Begynte å lure litt på hva en slik 52 foter koster? Trodde ikke det var 52 foter av GB, men en i følget fortalte at den var 52 fot... Diger iallefall... Snakker vi 10 mill+? Den så helt ny ut, men var nok godt vedlikehold og noen år, de nye er jo litt annerledes... og har plutselig fått skikkelig fart?

hadde denne båten blått skrog?

isåfall ligger den ikke langt ifra min båt:)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei BårdK, jeg skal ikke skremme noen. Tvert om er det en berikelse å leve ombord i en båt hvor man ferdes som om man er hjemme. Hjemme er det slik at hage med plener og blomster krever vedlikehold. Ombord er det mange forhold som må vedlikeholdes og dette tar tid. Ingen ting går av seg selv. Det er vel det jeg har erfart med 42eren. Jeg bruker nå dobbel tid i motorrommet -men det er jo bare hyggelig. Jeg kontrollerer sinkanoder på motor og giroljekjøler, oljenivå og en rekke andre punkter.


Det med to motorer forstår jeg blir litt ekstra vedlikehold. Nå ble jeg beroliget. Slike kontrollrutiner er vel ikke den værste tidstyven for min egen del, men alle nye duppedingser som skal monteres og ha strøm osv. Men nå har jeg kjøpt ny bruktbåt tre år på rad og hentet dem om våren og da tar det litt tid før man har satt sitt personlige preg på båten.
Link to post
Share on other sites

Dette med vedlikehold av en trawler med 2 motorer er nok ganske så individuelt. Roaldbj er nok mer påpasselig med slike ting enn mange andre. For egen del må jeg innrømme at jeg på langt nær er nede i motorrommet etter hver tur. Om dette er rett eller feil tror jeg også er ganske individuelt. Jeg passer instrumentene ganske nøye under turen. Hver tredjetur er jeg nede å sjekker at alt er som det skal i maskinrommet.

Mye av mitt vedlikehold ligger på det kosmetiske og det å fjerne lukt fra båten. Båter skal ikke lukte, enten den er tre år eller 31 som min GB. Vann som ligger igjen i kjølen skal vekk. På sikt vil dette lukte. Toalettslanger bør byttes ofte. Propangasslanger det samme.

Jeg har forholdsvis mye teak og eik ombord som krever vedlikehold. Dette er positivt arbeide som er for min del svært lystbetont.

 

Men som jeg har skrevet tidligere, så er vedlikehold og ettersyn svært individuelt fra båteier til båteier.

 

mvh Astor, som har hjemkommet etter fire herlige dager på fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...