Valkyrja Svart 10.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Da er jeg igang med å teste solcelle og motor samtidig. Null provlem, med ca 300W trekk fra motoren er volten uansett innenfor toleranseområdet. Så får vi bare hoppe over detaljen om at jeg bare får 2 watt inn nå, og dermed hadde trengt snaue 1150timer for å lade batteriet helt opp... Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 1.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Siden vi diskuterte baugspyd her om dagen; idag fikk jeg denne maxi 77'en til nabo! Trivelige folk, fikk tatt en titt ombord. Ståhøyde ved pentry, og merkbart bedre plass i salongen. Forpigg virket derimot mindre, men i det hele veldig, veldig likt. Vantene var bedre forsterket innvendig, og til min store forundelse så det ut som om mastene våre var nøyaktig like høye?! Var jo tilfeldigheter som gjorde at det ble 68 og ikke 77 for fire år siden, hovedsaklig avstand og pris, så gøy å endelig få sammenlignet! Tredje alternativ på lista var forresten Triss magnum... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Ja, 68 og 77 har samme storseilmål, men 68 er brøkdelsrigget og har mindre forseil https://sailboatdata.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Hm, merkelig. Var det for å spare produksjonskostnader mon tro? Skulle gjerne ha prøvd den en tur på fjorden for å sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Jeg synes storseilet på Maxi 77 er for lite. Det kom en versjon som het Maxi 777 på slutten, med brøkdelsrigg, og betydelig større storseil. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Med tanke på at 68'en i seg selv er underrigget, så ser jeg den. Men noen skarpseilere blir jo maxiene aldri da Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Nei hvis du med skarpseiler mener en båt som går høyt på kryss, så er gjerne ikke den generasjonen Maxier det. Men jeg mener å huske at det gikk bra unna på lens med Maxi 77, med spinnaker eller spridd genoa. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Har klart å overgå skrogfart med god margin medvinds, så det tror jeg på. Blir uansett spennende å se om kryssvinkelen blir bedre når jeg får den nye spilefokken! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Dagens lille gjøremål! Sigarettenneruttaket har i det siste fått veldig dårlig kontakt, med varmgang bare man trekker fire ampere. Så da var det på tide med en oppgradering! Hadde en liten kombi 2xUSB 1xSigarettenner-sak liggendes som jeg kjøpte på biltema. Filte den ned med dremmel for å bli kvitt de spisse kantene (er ment som påbygg til panel), og gikk så igang med sandpapirhode på dremmelen for å utvide hullet i teaken, da den nye modulen er noe større. Støvsugde så, og koblet inn den nye. Null varmgang, og intet slark. Flatstiftsikring er også et pluss! Planen er å bytte ut bryterpanelet også, med noe som har flere brytere og moderne sikringer. Så kan jeg trekke opp kabel til kartplotter, autopilot osv. Men det haster ikke. Neste putleprosjekt blir led-list langs gulvet, slik at jeg kan ha dempet rød belysning inne ved nattseilas. Evt diskotek i havn Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Valkyrja skrev for 2 timer siden: Neste putleprosjekt blir led-list langs gulvet Langs hva? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Beklager, har ikke like høy konsentrasjon av salt i årene som deg j-å Her, langs DØRKEN: Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Da var den nye fokken ankommet! Er dessverre ikke mye vind idag, men fikk god høyde på den lille vinden som var. gleder meg til å teste den skikkelig! Har også skaffet deler til hjemmelaget selvstyring (bom til rorkult med strikk og taljer), så det blir neste punkt på listen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Jeg synes den fokken din ser litt flat ut. Tror jeg vil flyttet skjøtepunktet litt forover. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Gikk for motor når jeg tok bildet, dette var rett etter at jeg heiste den for første gang. Legger ut seilevideoer på youtube dersom du vil komme med forslag til forbedring av seiltrim Hadde 7ms motvind på slutten idag, veldig imponert over høyde opp mot vinden, samt fravær av krenging sammenlignet med genoaene. Ser ut som genoa 2 blir overflødig fremover, da den er 12m2 og fokken er 10 (genoa 1 er 15m2). Men kan jo også bruke den opp på passatvinden, så mulig jeg beholder den. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Da er det på tide med et nytt innlegg i denne tråden! Fikk jo byttet stående rigg i 2021, men har angret godt på at jeg ikke tok vantfestene i samme slengen. Utvendig er de greie nok, men innsiden er svartstål, og rustet godt. Skal ærlig innrømme at dette er noe som har gnaget i bakhodet på nattevakt; særlig i kuling og på skarp kryss med kastevind. Har vært konservativ med seilføringen, men etter nordsjøen har jeg vært innstilt på å få det fikset før jeg når middelhavet. Masta er jo uansett nede for tiden. Så idag kom jeg i snakk med en fransk sveiser, som hadde laget alt fra tarhabøyler til hele båter. Han skulle ha 60€ for å lage nye røstjern, og 60 til for å lage nye og forsterkede utvendige fester. Det er jo en brøkdel av det verftene i Marseille og Montpellier tar, så da slo jeg til! Nå gjenstår det bare å få løs det gamle rukkelet; det sitter bom fast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Meget godt tiltak! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Det var på tide Nå må jeg bare få det gamle røstjernet løs, det sitter bom fast. Prøvd brekkjern, skrujern med hammer og wd40 uten hell Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Valkyrja skrev 13 minutter siden: Det var på tide Nå må jeg bare få det gamle røstjernet løs, det sitter bom fast. Prøvd brekkjern, skrujern med hammer og wd40 uten hell Prøv stygt snakk på fransk Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Merker jeg ble oppriktig glad av å lese dette. Billigere forsikring finnes ikke… Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
J-Å Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Kanskje du kan få lånt deg en garasjejekk, og sette en stropp rundt løftearmen? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Kanskje du kan få lånt deg en garasjejekk, og sette en stropp rundt løftearmen? Mulig, men hovedpri er å ikke skade glassfiber. Må sannsynligvis støpe om litt, da det nye festet blir vesentlig mye sterkere. Hadde jeg enda vært med en av de selvbetjente slusene kunne jeg jo brukt den Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Ask skrev for 5 timer siden: Prøv stygt snakk på fransk Fransken min er stygg jevnt over ifølge tilbakemeldingene jeg får Men de forstår i det minste hva jeg sier, med unntak av stedsnavn. De skal alltid uttales helt annerledes enn steder med lignende navn. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 29.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 seilfred skrev for 2 timer siden: Merker jeg ble oppriktig glad av å lese dette. Billigere forsikring finnes ikke… Nei, det burde vært høyere oppe på lista! Men så var jo hele båten et eneste stort prosjekt når jeg kjøpte den. Badestigen er det eneste jeg ikke har gjort noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 30.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 Da fikk vi endelig av det gamle vantfestet! Det hadde nok holdt 10 år til, men pytt pytt. Det området som var dekket av sikalignende materiale var fortsatt blankt. Selve festeområdet tenker jeg å pusse ned, og støpe opp med glassfiber. Dette området har vært kjent for å være et svakt punkt på maxi77, så jeg tenker å være føre var der. Det nye festet er derfor forsterket og overdimensjonert: Sveiseren var visst Italiener, og ikke Fransk Kommunikasjonen ble dermed hakket lettere, ettersom jeg kunne bruke latinske ord. Fikk også en solid innføring i hva forskjellige håndbevegelser betyr; der skal man ha tungen beint i munnen! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2024 Link til dette innlegget Svart 30.November.2024 J-Å skrev On 2.6.2024 at 12.02: Nei hvis du med skarpseiler mener en båt som går høyt på kryss, så er gjerne ikke den generasjonen Maxier det. Men jeg mener å huske at det gikk bra unna på lens med Maxi 77, med spinnaker eller spridd genoa. Hadde opp min i 11-12 knop på surfer fra Østerby, Læsø opp mot Skagen (korte perioder)….. kom man over, nå husker jeg ikke, men rundt 9-10 kn så fungerte avløpet fra vasken som en selvlens…..det slurpet og blev ett forferdelig liv inne i båten da avløpet søg luft…. Valkyrja skrev for 4 timer siden: Det nye festet er derfor forsterket og overdimensjonert: Sveiseren var visst Italiener, og ikke Fransk Kommunikasjonen ble dermed hakket lettere, ettersom jeg kunne bruke latinske ord. Fikk også en solid innføring i hva forskjellige håndbevegelser betyr; der skal man ha tungen beint i munnen! Jøss er du prest el lege ? kan bare litt latin jeg navigare necesse est, vivere non est necesse Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.