Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Vekt akter er også et viktig moment, og må ha totakter før 9,9 funker.

 

Har jo dessuten klart meg en hel sommer med 2,5hk, og 99% av tiden var det plenty. Det eneste skummle var ut av trang havn i motvind.

Når 6hk gav meg fremdrift i storm, så er det ikke vits å gå høyere. Gikk i 5,5 knop på flatt vann med den, det er nesten skrogfart. Tipper 5hk med rett propell gjør samme nytten.

 

Maxi 77 eller 84 hadde derimot utvilsomt dratt nytte av flere hester.

Link to post
Share on other sites

Østavinden i Hardanger er skummel! I år ligger jeg heldigvis hakket mer skjermet på innsiden av flytebrygga, for på utsiden har bølgene stormen rakk å bygge opp på en snau km brukket flere utliggere tvert av!

 

Selv har jeg sluppet unna med at den ytterste bøylen på sprayhooden har hoppet ut av hakk, og lirket seg helt ut av stoffet, og dratt til sjøs... :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ny oppdatering!

 

Nå er våren her, og jeg benytter påsken til et avbrekk fra ski og fjell. Gidder jo uansett ikke stå som sild i tønne der når jeg har så mange fine dager uten påskehordene uansett :giggle:

 

Har gått flere runder med meg selv etter katastrofesesongen ifjor, og kommet frem til at jeg ikke gidder å prøve ny firetaktsmotor. Denne avgjørelsen er godt hjulpet av at jeg ikke stoler på forhandlerne.

 

Så da blir det elektrisk!

 

Jeg har bestilt en haswing protruar 3 12V. Egentlig ville jeg ha en ventura f5, men maritim hadde èn protruar inne til halv pris, og da blir inngangsprisen lavere, ettersom jeg slipper 2x100ah lithium fra dag en (24V motor).

 

Planen er å beholde husbatteribanken separat fra motorbanken, som skal monteres relativt langt akter. Skal så sette en dc-dc lader mellom dem, med den gamle hovedstrømbryteteren som bryter. Satser på victron 18Ah dcdc smartlader, da passer det greit sammen med 230V laderen min på 12V 25Ah (Dvs både hus og motorbank får lading over natten).

 

Må regne med 15% effekttap fra dc-dc lader, så tenker i tillegg å sette inn en egen mppt på motorbatteriet, slik at jeg kan lade den direkte med sammenleggbart solcellepanel. Koster snaue 800 for en mppt, så det er ikke all verden.

 

Tester med 1 x 100ah litium først, så er planen på sikt 2. Da har jeg rundt 2,5kwt tilgjengelig.

Dette vil ifølge tallene jeg har funnet fra ulike tester gi meg 4 timer med 3,5knop, som et konservativt estimat. I tillegg kommer muligheten for 18ah kontinuerlig fra husbanken ved behov, samt solceller.

 

I tillegg til sammenleggbare paneler blir det som tidligere nevnt targabøyle. Der blir det mellom 160-190W. Jeg akter ikke å ofre stabilitet i uvær, så der heller jeg mot det nedre sjiktet størrelsesmessig.

 

Som backup til lange strekk osv har jeg uansett den gamle totakteren til Ask (Mariner 5hk). Forutenom at den gjør jolla myyye kjekkere, så er den utrolig enkel å skru på sammenlignet med firetaktsmotorer.

 

Har gitt den full vårservice, smått imponert av at jeg nå kan bytte impeller og det hele uten problemer, når jeg for to år siden ikke engang kunne bytte olje :giggle:

Planen på sikt er å bytte alle slitasjeutsatte deler, men det får bli et prosjekt på si.

 

 

Er det galskap å gå over til strøm? Muligens, men det var det også å drive over skjærene på Kvitsøy når suzukien streiket.

Jeg ofrer gladelig rekkevidde til fordel for en motor som starter idet man gir gasspådrag.

 

Setter som alltid pris på innspill, ha en strålende påske godtfolk! :cool:

Link to post
Share on other sites

Da var elmotoren her allerede! Trodde ikke den skulle nå frem ila påsken, men den gang ei!

 

Den ser kanskje ut som en dorgemotor, men føles ikke ut som det. Stammen er massiv, og hele sulamitten veier over 14kg. Det eneste som føles ut som billig plast er rorkulten, så blir spennende å se om det blir noen problemer der.

IMG_20240327_134030192_HDR.jpg

IMG_20240327_134024023.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er første testturen i boks! Brukte litiumbanken min på 2x50Ah. Stusset litt før det gikk opp for meg at gasshåndtaket gikk motsatt vei, slik at når jeg ga på, så rygget jeg...

 

Kjørte så ut av havna, det første som slo meg var hvor fort den akselererte.

 

Hadde ikke kartplotteren (siden batteriene ble brukt til motoren), men anslår toppfarten til å være rundt 4knop.

 

Kraftmessig føltes den veldig lik ut som suzukien, så mulig det faktisk er hold i påstandene til elmotorprodusentene om at 1kw el tilsvarer 3hk bensin. Men må nesten ha litt sjøgang før jeg konkluderer med noe. Mulig det også er propellen, for den er tydelig laget for å skyve tung last i lav fart.

 

Ellers var det som forventet (og som vanlig) ikke stor forskjell i halvt og fullt pådrag fartsmessig, dog på tilnærmet flatt vann. Selv på det laveste den trinnløse gassen kunne brukes på, gikk det raskere enn å ro.

Så det blir gøy å teste solceller og snekkevær i mai/juni.

 

Blir det mulig å gå i null mon tro?

IMG_20240327_145602322.jpg

IMG_20240327_150434106_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg oppdaget et lite skjær i sjøen ift å lade mens jeg går for motor.

 

Det viser seg at haswing, samt diverse produsenter av mindre el-motorer fraråder å ha motor koblet til batteriet under lading.

Dette grunnet den høye volten man får (14.3 for litium).

 

Minn kota har dratt det hakket lenger, og anbefaler å kun benytte 85% pådrag med litiumbatteri. Her er argumentet dog overoppheting av motoren, noe som er logisk sånn sett med høyere effekt (14v 50A vs 13v 50A).

 

Men samtidig står det i manualen at motoren har innebygget beskyttelse mot høy volt, så mulig det bare er et forsøk på å beskytte seg juridisk. Det står masse annet rart i kategorien ansvarsfraskrivelse som man ikke kan lese andre steder enn i den fysiske manualen etter kjøp, eksempelvis at motoren kun er egnet til kortere tids fornøyelsesbruk, og ikke "transportetapper". Den skal også skylles i ferskvann umiddelbart etter bruk, og oppbevares innendørs...

 

Det akter jeg ikke å forholde meg til, all den tid motoren lå i kategorien "utenbordsmotor" hos forhandler, og koster 15.000 ny :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sant det, spørsmålet er om et halvt sekund med høyere volt gir skade. Kan ikke skjønne hva som i såfall skulle bli ødelagt, kontrollen er jo trinnløs.

 

Har lekt meg litt med overvolting av småmotorer før, og da er det varmen som dreper dem når man trekker full ampere på høyere volt.

 

Her er det jo snakk om å putre med 1/2-1/3 pådrag mens jeg får noen ampere fra sola. Får sette inn en egen shunt, samt sende en mail til haswing for å etterspørre dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Som sagt du kan også unngå veldig høy volt ved å sette smpt laderen fra sol til bulk lading på feks 13,8 du vil da lade med lavere volt og få noe høyere amper for litiumbatterier er dette likke bra. Som evt ladestrøm på 14,2-14,6 som ofte brukes.

Link to post
Share on other sites

Ingen dum idè! Skal lese meg mer opp på batterikjemien, alltid noe nytt å lære. Null stress å ha flere ladeprofiler på victron smartladere, så da må jeg bare sjekke med multimeteret at jeg ikke får over innstilt volt idet jeg slår på laderen.

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev for 19 timer siden:

Som sagt du kan også unngå veldig høy volt ved å sette smpt laderen fra sol til bulk lading på feks 13,8 du vil da lade med lavere volt og få noe høyere amper for litiumbatterier er dette likke bra. Som evt ladestrøm på 14,2-14,6 som ofte brukes.

En liten presisering. Det er absorption spenningen som kan settes ned (og evt float og storage). I bulk mode stiger spenningen etterhvert som batteriet lades. Så går laderen over i absorption i det absorption-spenningen oppnås, og holder den en viss tid, før den går over i float og evt videre til storage. 

 

Men jeg tror også det er varme pga. høy effekt som eventuelt er problemet, og ikke en kortvarig spenning litt over 14V.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg putret rundt på fjorden i litt over halvannen time, med multimeter tilkoblet batteriet for å se hvordan volten ble påvirket.

 

Etter en nm på fult pådrag (75A) var spenningen 13.17V når jeg stoppet, kontra 12.24V før jeg slapp opp.

 

Ved laveste hastighet sank spenningen bare med 0,02V derimot.

Totalt forbruk på hele turen var på 40Ah, målt fra opplading fra smartladeren min.

 

Gleder meg til å ha kartplotteren tilgjengelig, forsøkte å måle hastighet med tlf, men det var særdeles upålitelig.

 

Satser på at jeg får det nye batteriet til helga.

Dersom det er tilfredsstillende, så kjøper jeg et til sammen med DC-DC lader og nytt solcellepanel + installasjonsmateriell.

IMG_20240330_123809001.jpg

IMG_20240330_123819113.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk endelig litiumbatteriet, glad det ikke er påske hele året :giggle:

 

Skal ut på fjorden for å teste, så blir det å sjekke hvor mange jeg får plass til.

Skal ha minst ét batteri til, slik at jeg har 5-6 timers driftstid på halv gass.

 

Dropper dessuten DC-DC lader inntil videre, og satser heller på en 25A landstrømlader. Da kan jeg bare bruke inverteren med skjøteledning fra hovedbanken ved behov. Effekttap får jeg jo uansett.

 

Tenker også å kjøpe sammenleggbart panel, sparelys har tilbud på ecoflow sitt 160W panel.

Det er kompakt, og har fått gode skussmål på reddit og youtube av bobilfolket der.

IMG_20240409_102848739.jpg

Link to post
Share on other sites

Nok en vellykket testur på fjorden, denne gangen med kartplotter.

 

Toppfart var på 4,8 knop, men det var medvinds og medstrøms. Motsatt i samme retning fikk jeg snaue 2 knop.

 

Ellers var marsjfart uten vind og strøm mellom 3-3,5 knop på litt over halvt pådrag.

 

Med den planlagte kapasiteten på 2x1,280Kwt gir det en konservativ rekkevidde på litt over 15Nm på flatt vann. Slakker jeg av til 2 knops marsjfart får jeg fort det tredobbelte.

 

Det blir spennende å teste i virkeligheten, blir iallefall nødt til å beregne tidevann og vind for å komme meg ut Hardangerfjorden.

 

Skal montere batteriene under hylla styrbord akter, med egen automatsikring som kan nås utenifra. Nå blir det bare å sanke sammen det som trengs av deler og kabler, så er jeg igang!

IMG_20240409_140014423.jpg

Link to post
Share on other sites

På tide med nytt seil!

 

Satt og grublet over aerodynamikk her om dagen, og bet meg merke i at jeg ubevisst har begynt å foretrekke stormfokken når jeg seiler motvinds i over 5-6m/s.

 

Er kjent med at man på 70-tallet gikk for små storseil og stort overlappende forseil (genoa), mens det på moderne båter ofte er motsatt.

 

I paragliding er størrelse langt ifra avgjørende på ytelse, sideforhold er en bedre indikator. På kiter er det tatt enda lengre, de har ofte over 10 (mens paraglidere som oftest har 5-6).

 

Etter mye grubling og saumfaring av verdensveven ser det faktisk ut som at en moderne spilefokk vil gi vesentlig mye bedre ytelse motvinds over et vidt spekter, attpåtil med mindre krenging og selvfølgelig bedre kontroll enn en forvokst genoa.

 

Har fått tilbud av gran seil på 9300kr for 100% (10m2) fokk, og siden jeg stort sett er fornøyd med storseilet derfra (rolly tasker dacron), så tenker jeg det er grei skuring. Eneste ulempen er 10 ukers leveringstid, men det sa de sist også, og da fikk jeg det plutselig etter en måned.

 

Dersom noen av dere har erfaringer eller innspill dere vil dele, så tar jeg gjerne imot dem!

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker en 100% rullefokk med vertikale spiler for turseiling. Men jeg har seilt mye regatta med X-99. Der brukte vi 150% genoa på kryss så lenge vi klarte, da den ga oss bedre høyde. Jeg tror det er spalten mellom storseil og genoa som er veldig gunstig. 

Link to post
Share on other sites

Regner med seilene var relativt nye iom at det var regatta?

 

Hvor mye vind var det snakk om før dere måtte gå over til fokk?

 

Hadde jeg bare hatt mulighet til code 0, så hadde jo det + fokk vært grei skuring.

 

Men baugspyd på maxi 68 blir vel i drøyeste laget :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mens jeg venter på det gigantiske solcellepanelet til den kommende targabøylen, samt diverse småplukk til elmotoren, kjøpte jeg liksågreit et lite 50W rammepanel fra biltema til 499kr.

 

Planen er at det skal kunne brukes til klattlading ved seilas, da det er lett å flytte på, samt ligge på dekk når jeg f.eks drar på fjelltur osv.

 

Testet sistnevnte denne helgen, og er ganske fornøyd med strømmen jeg fikk. 100Wt på fredag mens det var overskyet og regnet/snødde, og 180Wt på lørdag med delvis skyet.

Igår var det skyfritt, men da var batteriet allerede fullt.

 

Dette er faktisk like bra som de 6 fleksible panelene klarte når de var helt nye, hengende på rekka.

Vinklet direkte mot morgensola fikk jeg hele 44W, så er strålende fornøyd med det!

 

Med unntak av sammenleggbare paneler, så skal jeg aldri ha fleksible paneler igjen.

12 stykk på 2 år, hadde hatt både targabøyle og rammepanel for den prisen.

 

Man lærer så lenge man lever!:thumbsup:

Screenshot_20240422-104925.png

Screenshot_20240422-112247.png

IMG_20240422_112111008.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 11.4.2024 at 23.22:

Regner med seilene var relativt nye iom at det var regatta?

 

Hvor mye vind var det snakk om før dere måtte gå over til fokk?

 

Hadde jeg bare hatt mulighet til code 0, så hadde jo det + fokk vært grei skuring.

 

Men baugspyd på maxi 68 blir vel i drøyeste laget :giggle:

Beklager sent svar.

 

Jeg pleide å kjøpe 1-2 år gamle seil fra de som seilte VM og andre mesterskap. De byttet seil hvert år. Jeg husker ikke akkurat vindstyrken da vi pleide å bytte, det var jo veldig avhengig av hvor jevn vinden var, og hvor langt vi skulle seile på kryss. Men jeg tror vi fulgte X-Yachts tuning manual  sånn omtrent. Den sier at 20 knops vind er maks for Genoa 1, mens fokken fungerer bra fra 16 knops vind.  https://www.manualslib.com/manual/1499755/X-Yachts-X-99.html?page=3#manual

 

Baugspryd kan du vel ha:

https://www.skipperi.no/lei-båt/maxi/68/2271

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Hmm, burde altså gå for en båt med aktivt regattamiljø dersom en vil ha rimelige seil altså!

 

Har bestilt fokken (100%), så da blir det spennende å se hvordan den blir.

Tenker jeg selger genoa 2 (120%), så blir det genoa 1 (150%), ny fokk, stormfokk (40%) og storseil i garderoben.

 

Gennaker og spinnaker hadde vært gøy, særlig førstnevne i svak vind, men det får bli på ønskelista.

 

Ser at baugspyd tydeligvis betyr noe annet enn det jeg tenkte på, nemlig en slik innskyvbar greie racingbåter samt colin archere har.419_1956141858.jpg.67fc7ae08de3a1187152ad123a1429d9.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...