Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Kom frem til vinterhavna i Hardanger for litt over en uke siden. Det tok litt ekstra tid da jeg hadde flere dager der vinden pisket opp sjø den sendte til meg, som jeg da fikk servert mens det var vindstille der jeg var. Det resulterte i henholdsvis null fremdrift, eller i bestefall et uakseptabelt høyt bensinforbruk.

 

Lå derfor titt og ofte med tampen i land mens jeg ventet på vind og tidevann, og da jeg endelig kom meg inn i Hardangerfjorden fikk jeg brukelig med sydvest mellom bygene. Farten varierte med 0,8 til 6 knop, og på det viset kom jeg meg frem til slutt. Idet jeg fortøyde hadde jeg 2 liter alkylatbensin igjen, da 98 var umulig å få tak i etter Osøyro.

 

 

Jeg skal ikke nekte for at seilgleden har fått en solid knekk denne sesongen. At originale deler fra 70-tallet ryker er jo forståelig, men motorproblemer på ny motor, solcellepaneler som faller fra hverandre etter 3 mnd, kartplotter som plutselig ikke viser kurs eller laster inn dybde over grunner, og autopilot som ikke holder kurs, i tillegg til en halvaent år gammel ankerline som gudene vet hva gjorde at røk på sandbunn har gjort at frustrasjonstoleransen min nå er ikke-eksisterende på båtfronten.

Jeg jakter på mestringsfølelse, noe jeg f.eks fikk da jeg omsider fikk shunten til å virke, eller når jeg seilte min første nattseilas i nordsjøen. De førstnevnte utfordringene har jeg derimot null kontroll over, og jeg er veldig skuffet over forhandlerene.

 

Det er mulig at forventningene mine fra de andre aktivitetene mine gjør at jeg har for høye forventninger derimot. Da jeg gikk Norge på langs fikk jeg problemer med feilproduserte teltstenger som knakk. Ringte Helsport, og fikk tilsendt de dyreste og beste stengene de hadde uten spørsmål, kostnadsfritt med ekspressfrakt. De var også beredt på å kjøre ut med de til meg om jeg ønsket det (var i Trøndelag).

 

Og i paragliding, fallskjerm og base er det så lav toleranse på utstyrsfeil at dersom det oppdages ėn feil på eksempelvis et seletøy, så går produsenten igjennom ild og vann for å tilbakekalle alle produsert i den perioden, og utlevere ny/refundere pengene.

 

Uansett, nå har jeg båtplass frem til første mai, så da blir denne tråden for alle praktiske formål en husholdningsblogg frem til da :giggle:

Har allerede fått satt inn ny miniluftavfukter, ellers blir det å fokusere litt mer på komfort, samt bytte ut litt småplukk på 12V-anlegget. Skal også ha led-list langs gulvet.

 

Så satser jeg på at seilelysten kommer snikende tilbake når jeg pakker ned skiene til våren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 6 timer siden:

Tusen takk! Jeg kom meg omsider frem, men Bergen og omegn vil jeg seile mer i når det ikke er høststormer og regn! Har bodd flere år i Fana&Arna, men hadde ikke båt den gangen, så var gøy å utforske kjente trakter fra sjøen.

Jaggu, då kan det være vi har vært "naboer" en gang i tiden! Gi gjerne en lyd når du en gang er tilbake på gamle trakter så fikser vi deg en plass og vaske det som trengs og lade det som må lades, og en kald fatøl og drikke på i mellomtiden :=) 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Så satser jeg på at seilelysten kommer snikende tilbake når jeg pakker ned skiene til våren :smiley:

 

Det får vi håpe for det er artig å følge deg på ferden og høre hvordan du løser alle problemer underveis.

Heier på deg :flag_bp:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Noe er flaks. Noe er uflaks. Erfaring jevner ut topper og bunner av flaks og uflaks. Selv med 60 års erfaring går det til helvete nå og da. Det er bare slik det er. Til Hulda har jeg nettopp kjøpt rigg-tau til SEK 15000 hos SeaSea. De la sikkert på prisen en smule. Ga en smule rabatt. Jeg ble fornøyd, de ble fornøyd. Ting slites av tid og bruk. Etter en stund finner man frem til leverandører man kan ha en viss tillit til. Som i sommer da mannen som landsatte Hulda gruset kompasset til autopiloten. Raymarine har forlengst sluttet å levere delen. Marinaen hev seg rundt og skaffet et re-bygget kompass. Jeg monterte og regnet timer. Så kom vi frem til et omforenet resultat som begge parter kunne leve med. Den Honda-historien din er jo fullstendig bak mål. Eller da jeg hadde en bug i programmet til Garmin plotter. Garmin heiv seg rundt, og vi fikset problemet. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Valkyrja skrev On 4.10.2023 at 12.59:

Kom frem til vinterhavna i Hardanger for litt over en uke siden. Det tok litt ekstra tid da jeg hadde flere dager der vinden pisket opp sjø den sendte til meg, som jeg da fikk servert mens det var vindstille der jeg var. Det resulterte i henholdsvis null fremdrift, eller i bestefall et uakseptabelt høyt bensinforbruk.

 

Lå derfor titt og ofte med tampen i land mens jeg ventet på vind og tidevann, og da jeg endelig kom meg inn i Hardangerfjorden fikk jeg brukelig med sydvest mellom bygene. Farten varierte med 0,8 til 6 knop, og på det viset kom jeg meg frem til slutt. Idet jeg fortøyde hadde jeg 2 liter alkylatbensin igjen, da 98 var umulig å få tak i etter Osøyro.

 

 

Jeg skal ikke nekte for at seilgleden har fått en solid knekk denne sesongen. At originale deler fra 70-tallet ryker er jo forståelig, men motorproblemer på ny motor, solcellepaneler som faller fra hverandre etter 3 mnd, kartplotter som plutselig ikke viser kurs eller laster inn dybde over grunner, og autopilot som ikke holder kurs, i tillegg til en halvaent år gammel ankerline som gudene vet hva gjorde at røk på sandbunn har gjort at frustrasjonstoleransen min nå er ikke-eksisterende på båtfronten.

Jeg jakter på mestringsfølelse, noe jeg f.eks fikk da jeg omsider fikk shunten til å virke, eller når jeg seilte min første nattseilas i nordsjøen. De førstnevnte utfordringene har jeg derimot null kontroll over, og jeg er veldig skuffet over forhandlerene.

 

Det er mulig at forventningene mine fra de andre aktivitetene mine gjør at jeg har for høye forventninger derimot. Da jeg gikk Norge på langs fikk jeg problemer med feilproduserte teltstenger som knakk. Ringte Helsport, og fikk tilsendt de dyreste og beste stengene de hadde uten spørsmål, kostnadsfritt med ekspressfrakt. De var også beredt på å kjøre ut med de til meg om jeg ønsket det (var i Trøndelag).

 

Og i paragliding, fallskjerm og base er det så lav toleranse på utstyrsfeil at dersom det oppdages ėn feil på eksempelvis et seletøy, så går produsenten igjennom ild og vann for å tilbakekalle alle produsert i den perioden, og utlevere ny/refundere pengene.

 

Uansett, nå har jeg båtplass frem til første mai, så da blir denne tråden for alle praktiske formål en husholdningsblogg frem til da :giggle:

Har allerede fått satt inn ny miniluftavfukter, ellers blir det å fokusere litt mer på komfort, samt bytte ut litt småplukk på 12V-anlegget. Skal også ha led-list langs gulvet.

 

Så satser jeg på at seilelysten kommer snikende tilbake når jeg pakker ned skiene til våren :smiley:

Heisan. Det var moro at du likte targabøyla mi på Maxien :) Jeg har oppgradert den betydelig siden 2019 da bildet ble tatt. Med nye faste paneler samt et Windpilot Pacific Light vindror. Jeg har akkurat «slukt» hele tråden din her og du skriver bra og moro og interessant og lese og følge med på:) Jeg har 2 Maxi 68 og den andre er «Ormen Stutte» som er jo kjent fra boka «Med Ormen Stutte dit pepper’n gror» ;) Den er i dårlig stand og skal restaureres. Jeg skal dele noen bilder fra dette 🙂

Link to post
Share on other sites

Luciusen skrev Just now:

Heisan. Det var moro at du likte targabøyla mi på Maxien :) Jeg har oppgradert den betydelig siden 2019 da bildet ble tatt. Med nye faste paneler samt et Windpilot Pacific Light vindror. Jeg har akkurat «slukt» hele tråden din her og du skriver bra og moro og interessant og lese og følge med på:) Jeg har 2 Maxi 68 og den andre er «Ormen Stutte» som er jo kjent fra boka «Med Ormen Stutte dit pepper’n gror» ;) Den er i dårlig stand og skal restaureres. Jeg skal dele noen bilder fra dette 🙂

Vindror er fantastisk!! 

IMG_3244.png

IMG_3245.png

IMG_3246.png

IMG_3247.png

IMG_3248.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Taskeladden skrev On 4.10.2023 at 19.01:

Jaggu, då kan det være vi har vært "naboer" en gang i tiden! Gi gjerne en lyd når du en gang er tilbake på gamle trakter så fikser vi deg en plass og vaske det som trengs og lade det som må lades, og en kald fatøl og drikke på i mellomtiden :=) 

 

Sier ikke neitakk til det! Skal forbi til våren engang på vei til Nordfjordeid :smiley:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 4.10.2023 at 20.10:

 

Det får vi håpe for det er artig å følge deg på ferden og høre hvordan du løser alle problemer underveis.

Heier på deg :flag_bp:

Tusen takk! Tar meg selv å bla igjennom deler og oppgraderinger igjen, samt å dagdrømme når jeg jogger langs  sjøen. Så trengte nok bare litt avveksling :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 4.10.2023 at 22.55:

Noe er flaks. Noe er uflaks. Erfaring jevner ut topper og bunner av flaks og uflaks. Selv med 60 års erfaring går det til helvete nå og da. Det er bare slik det er. Til Hulda har jeg nettopp kjøpt rigg-tau til SEK 15000 hos SeaSea. De la sikkert på prisen en smule. Ga en smule rabatt. Jeg ble fornøyd, de ble fornøyd. Ting slites av tid og bruk. Etter en stund finner man frem til leverandører man kan ha en viss tillit til. Som i sommer da mannen som landsatte Hulda gruset kompasset til autopiloten. Raymarine har forlengst sluttet å levere delen. Marinaen hev seg rundt og skaffet et re-bygget kompass. Jeg monterte og regnet timer. Så kom vi frem til et omforenet resultat som begge parter kunne leve med. Den Honda-historien din er jo fullstendig bak mål. Eller da jeg hadde en bug i programmet til Garmin plotter. Garmin heiv seg rundt, og vi fikset problemet. 

Det blir vel slik med det meste i livet over tid. Takk for at du deler historiene dine, imponert over hvor løsningsorientert du er!

Link to post
Share on other sites

Luciusen skrev On 4.11.2023 at 22.25:

Heisan. Det var moro at du likte targabøyla mi på Maxien :) Jeg har oppgradert den betydelig siden 2019 da bildet ble tatt. Med nye faste paneler samt et Windpilot Pacific Light vindror. Jeg har akkurat «slukt» hele tråden din her og du skriver bra og moro og interessant og lese og følge med på:) Jeg har 2 Maxi 68 og den andre er «Ormen Stutte» som er jo kjent fra boka «Med Ormen Stutte dit pepper’n gror» ;) Den er i dårlig stand og skal restaureres. Jeg skal dele noen bilder fra dette 🙂

Tusen takk for bildene! Imponert over hvor mye du har fått plass til! Hvor mange watt er panelene? Går akterstaget foran eller bak targabøylen? Det er jo en svak hellning på glassfiberen i rekka, måtte du tilpasse noe særlig for å feste targaen? Hvordan er den i mye sjø/vind?

 

Ble sikkert litt mye her, men er jo nøyaktig den løsningen jeg vil ha selv :giggle:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 17.11.2023 at 9.55:

Tusen takk for bildene! Imponert over hvor mye du har fått plass til! Hvor mange watt er panelene? Går akterstaget foran eller bak targabøylen? Det er jo en svak hellning på glassfiberen i rekka, måtte du tilpasse noe særlig for å feste targaen? Hvordan er den i mye sjø/vind?

 

Ble sikkert litt mye her, men er jo nøyaktig den løsningen jeg vil ha selv :giggle:

Den passer perfekt! Targabøyla er teleskopisk på bredden så den er lett og tilpasse. De har den hos Marinshop. Panelene er 100 og 170w og de lader jo 2-4amp i regnvær så kjempefornøyd med de. Vindroret er en Windpilot Pacific Light og er outstanding!! 😁

Link to post
Share on other sites

Luciusen skrev On 20.11.2023 at 14.33:

Den passer perfekt! Targabøyla er teleskopisk på bredden så den er lett og tilpasse. De har den hos Marinshop. Panelene er 100 og 170w og de lader jo 2-4amp i regnvær så kjempefornøyd med de. Vindroret er en Windpilot Pacific Light og er outstanding!! 😁

2-4 ampere i regnvær! Da kan du jo kjøre iskremmaskin i tropene :yesnod:

 

Tusen takk for info, da blir det samme løsningen her!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

God jul godtfolk!

 

Nå som nettene er lange, er det godt med tid til å gruble på hva som skal gjøres til neste år.

 

Øverst på lista er langstammet motor. Elektrisk er høyt på ønskelista, men jeg innser at det blir såpass dyrt pdd at jeg ikke får råd til noe annet dersom jeg går den veien. Tenker derfor å gå for rådet du gav meg @Ask, og satser på en mercury sailpro 5hk, eller noe i den duren. Har noen anbefalinger der i gården?

 

Dernest blir det jo solceller. Rekkepanelene er fjernet, men beholder den ene dekkskoblingen, og kjøper i første omgang sammenleggbare paneler. Deretter blir det targabøyle.

 

Den nye miniluftavfukteren har fungert ypperlig, og jeg har ingen større problemer med fukt og mugg lenger. Jeg var borte i jobbsammenheng i litt over en måned, og da brukte den snaue 35Kw.

 

Til sist, så har jeg brukt endel tid på å redigere filmklipp fra diverse seilturer. Det har vært veldig gøy og lærerikt, og jeg er i ferd med å oppgradere kameraene mine til noe hakket mer moderne. Det betyr mer bilder for dere her inne:jollyroger:

Jeg legger også ut film til venner og familie, men det skal jeg la være å spamme med her.

 

 

Begynner å glede meg til sesongen igjen, og har endelig "glemt" motorproblemene og det hele. Har mange planer, så blir spennende å se hva jeg får til.

 

Ha en fin romjul, og godt nyttår på forskudd!

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 1 time siden:

Tenker derfor å gå for rådet du gav meg @Ask, og satser på en mercury sailpro 5hk, eller noe i den duren. Har noen anbefalinger der i gården?

Kjøp Yamaha eller Honda hvis du har råd. Mercury/Tohatsu er samme greia, og de aller minste er ikke alltid super driftssikre. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Det har jeg strengt tatt, bare 3000kr i prisforskjell. Eneste ulempen jeg ser er at sailpro til mercury/tohatsu har ekstra lang stamme, og propell beregnet på seilbåt. Men det selger honda som tilbehør.

 

Er virkelig mercury/tohatsu så ille? Den første motoren min var jo en mercury 6hk langstammet, og den gikk jo som en klokke til den døde. Den var dog fra 2003, så mulig at de har endret produksjon siden den gang?

 

Det sagt, honda har jeg aldri hørt et vondt ord om, så velger glatt den fremfor å risikere daglig forgasserrens og svindyr alkylatbensin igjen

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 35 minutter siden:

Er virkelig mercury/tohatsu så ille? Den første motoren min var jo en mercury 6hk langstammet, og den gikk jo som en klokke til den døde. Den var dog fra 2003, så mulig at de har endret produksjon siden den gang?

Var det en 2-takter den 2003 modellen?  Mitt inntrykk er at mange kunne lage gode små 2-taktere, men Honda har "alltid" laget små 4-taktere, og er fortsatt best på det etter min mening,  

 

Eksta lang stamme er gjerne en fordel under noen forhold, men hvis motoren skal brukes på gummibåt også, så synes jeg vanlig lang stamme er et greit kompromiss.  

 

En propell med lav stigning betyr nok endel for toppfarten på en tung båt, fordi motoren må opp i turtall for å levere full effekt. Men hvis en typisk går endel under full gass, så tror jeg det har lite å si. Støyen blir jo lavere når turtallet kommer ned, og kanskje drivstofforbruket også.  En sammenligningstest kunne vært greit.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 5 timer siden:

Øverst på lista er langstammet motor. Elektrisk er høyt på ønskelista, men jeg innser at det blir såpass dyrt pdd at jeg ikke får råd til noe annet dersom jeg går den veien. Tenker derfor å gå for rådet du gav meg @Ask, og satser på en mercury sailpro 5hk, eller noe i den duren. Har noen anbefalinger der i gården?

 

 

 

Hei

 

Takk for sist Valkyrja.

 

Eg har ikkje grunnlag for å meina så mykje om kva som er best av Honda, Tohatsu, Mercury, Mariner etc.

 

Derimot så meiner eg at det er betre med ein motor med så lang, eller aller helst, ekstra lang stamma, og at motoren er egna for ein tyngre båt som ikkje planar. Altså "Sailpro", eller kva produsentane kallar desse motorane sine.

 

5 hk er kanskje litt lite?

 

Dersom du kjøper ein motor med internt og ekstern tank kan du har grombensinen i den interne tanken, og rimelegare bensin i den eksterne tanken. Då kan du sjalta om når du vil, og starta og stoppa motoren på med den beste bensinen.

 

Kult at du held koken i båten!

 

God jul!

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 4 timer siden:

Var det en 2-takter den 2003 modellen?  Mitt inntrykk er at mange kunne lage gode små 2-taktere, men Honda har "alltid" laget små 4-taktere, og er fortsatt best på det etter min mening,  

 

Eksta lang stamme er gjerne en fordel under noen forhold, men hvis motoren skal brukes på gummibåt også, så synes jeg vanlig lang stamme er et greit kompromiss.  

 

En propell med lav stigning betyr nok endel for toppfarten på en tung båt, fordi motoren må opp i turtall for å levere full effekt. Men hvis en typisk går endel under full gass, så tror jeg det har lite å si. Støyen blir jo lavere når turtallet kommer ned, og kanskje drivstofforbruket også.  En sammenligningstest kunne vært greit.

Den gamle var firetakters, og selv med standard propell var det sjelden jeg brukte full gass etter at jeg ble kvitt nasjonalparken under vannlinja. Jo lengre stamme, jo bedre ja!

Til jolla har jeg jo den kortstammede motoren ask reddet meg med i høst, den tenker jeg å alltid ha med til reserve.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

 

Hei

 

Takk for sist Valkyrja.

 

Eg har ikkje grunnlag for å meina så mykje om kva som er best av Honda, Tohatsu, Mercury, Mariner etc.

 

Derimot så meiner eg at det er betre med ein motor med så lang, eller aller helst, ekstra lang stamma, og at motoren er egna for ein tyngre båt som ikkje planar. Altså "Sailpro", eller kva produsentane kallar desse motorane sine.

 

5 hk er kanskje litt lite?

 

Dersom du kjøper ein motor med internt og ekstern tank kan du har grombensinen i den interne tanken, og rimelegare bensin i den eksterne tanken. Då kan du sjalta om når du vil, og starta og stoppa motoren på med den beste bensinen.

 

Kult at du held koken i båten!

 

God jul!

 

Er det jeg også tenker ift stammelengde. Men er jo en fordel med en modell som ikke trenger ny forgasser hver måned. Jeg får lese litt på amerikanske forum, de har jo slitt med e10 lenger enn vi har. 5hk holder plenty vil jeg tro, særlig med rett propell. Mercury 6hk'en med vanlig propell slet kun et par ganger i fjordene med 24ms motvind, men selv det gikk. 

Det med to tanker er jo genialt, da har man attpåtil en time ekstra i en kort håndvending dersom man glemmer hovedtanken!

 

God jul til deg også! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...