Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

J-Å skrev 13 minutter siden:

Jeg har hatt revbare forseil, men da ble det liggende duk på dekket. Det lar seg gjerne gjøre å rulle det nederste opp,  så sjøer kan passere under, men jeg tror det kan bli litt plundrete.

Der er det løsninger. Jeg har sett både borrelås og glidelås for å brette opp bunnen av seilet som blir til overs.

Link to post
Share on other sites

Da var det på'n igjen. Hele tre dager fikk jeg brukt motoren, før den etter to dager i havn nektet å starte. Den har kun fått 98 etanolfri og alkylatbensin, og kjøres tørr hver kveld. Selv etter å ha renset dysene og vasket hele forgasseren med trykkluft og carbcleaner var den tungstartet :headbang:

 

Vurderer sterkt å gå til det drastiske steget å reklamere, for dette hadde jeg som sagt aldri godtatt fra en ny moped eller motorsag.

20230905_125028.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lignende motor som kan slå seg helt vrang.  Jeg lurer på om firtaktere er mer følsomme for å chokebruk, altså at de lettere blir "sure" av for mye bensin. Det står ihvertfall en advarsel på motoren, maks to drag med choke. Denne motoren har nå ingen sperre mhp gasspådrag , så jeg kan gi full gass i fri. Min metode når den er helt vrang, er endel drag med full gass, og deretter litt startgass.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 5.9.2023 at 13.56:

Jeg har en lignende motor som kan slå seg helt vrang.  Jeg lurer på om firtaktere er mer følsomme for å chokebruk, altså at de lettere blir "sure" av for mye bensin. Det står ihvertfall en advarsel på motoren, maks to drag med choke. Denne motoren har nå ingen sperre mhp gasspådrag , så jeg kan gi full gass i fri. Min metode når den er helt vrang, er endel drag med full gass, og deretter litt startgass.

Ikke sjans å få start på min uten choke når den er kald, og må time innskyving av choke med gasspådrag. Hvor mange hk er din?

 

Vurderer å gå over til totakt, det var rådet fra en erfaren seiler som hadde hatt samme motor som meg.

Ellers blir alternativet mercury 5hk sailpro. Drømmen er en epropulsion spirit 1.0 evo, men da må jeg isåfall sende dem tiggerbrev. Prisen der har økt fra 28k til 36k på et år...

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev On 5.9.2023 at 14.41:

Kan det være at du har mye rusk i tanken? 

Nylig lest hele greia her og takker for en innholdholdsrik tråd! 
Mye interessant lesning og synes du er god til å fortelle fra div seilas.
:clap:

Det er mulig! Ser ingenting, men skal demontere og skylle hele sulamitten. Tenker også å forsøke å ghettorigge et inline-filter dersom jeg finner et lite nok.

 

Tusen takk for fine ord, det varmer! :smiley: Glad jeg kan gi noe tilbake for alt jeg selv har lært av andres tråder.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 4.9.2023 at 11.55:

Referansen til 6.5 var mest for å vise til de fantastiske autopilotene de har. Jeg tror det går mest i NKE. Mulig det kan finnes noe brukt.

 

En liten spinnaker/gennaker kan pakkes veldig kompakt, og er også en veldig fin reserve sovepose ;) . Finn 317160409

 

For medvindseilas kan en sette seil flyvende, så det går fint å bruke seil med kroker, selv om en har profil.  Jeg seilte av og til med G1 spridd og G2 flyvende i le.  Noen shorthandbåter har også et seil med kroker liggende klart påkroket et indre forstag, så da kan de bare rulle inn den store fokken, fjerne en surring og heise det indre seilet fra cockpit.

 

Jeg har hatt revbare forseil, men da ble det liggende duk på dekket. Det lar seg gjerne gjøre å rulle det nederste opp,  så sjøer kan passere under, men jeg tror det kan bli litt plundrete.

 

Mulig plotteren din skulle hatt kompass input. Autopiloten har jo kompass, men vet ikke om du kan få data fra den over til plotteren.

Greit da, jeg skal se om jeg får skaffet meg gennaker :giggle:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 6 minutter siden:

 Hvor mange hk er din?

Den jeg hadde mest problemer med var en Mercury 6 hk.  Men nå er den helt død, etter at lettmatrosen klarte å backflippe gummibåten med den. Jeg har en Tohatsu 9.8 også, den er så langt ganske startvillig.  Men den jeg nå har med som jollemotor/nødmotor er en eldgammel Evinrude 4 hk totakter. 

Link to post
Share on other sites

Idag virket motoren overraskende nok, etter flere dager med drittvær. Det varte derimot bare til jeg kom ut av havna motvinds, da døde den. Det pleier ikke å skje, har den først gått seg varm og startet, så pleier det å gå fint.

 

Fikk kastet uti ankeret, heldigvis fikk det tak til tross for dybde og klippevegger. Demonterte forgasseren, satte den på igjen, og fikk fortsatt ikke start. Vinden var økende, så tok årene fatt, og rodde tilbake til kais. Heldigvis er det Bergen friluftsråd sin kai, så jeg slipper å bli ruinert av havneavgifter denne gangen.

 

Har nå skiftet olje, den var ganske mørk. Men er ikke lenge siden forrige oljebytte...

Dernest er bensintank demontert og skylt, den var ikke så forferdelig skitten. Inlinefilter finnes derimot ikke.

Har også dynket forgasser i forgasserrens, og staket ut alt av dyser. Fikk tatt alle i bensinspjeldet også, ved å ofre en sprøytespiss fra gnagsårblemmesettet jeg har i tursekken.

 

Dersom den ikke fungerer nå, aner jeg ikke mine arme råd. 

 

Nå blir det elektrisk, koste hva det koste vil. 2,5kw motor med 2,5kwt batteri blir ca 30-40.000, men det er en pris jeg betaler med glede fremfor å kvie meg for å stoppe motoren for å seile når jeg endelig har fått den igang.

20230913_143009.jpg

20230913_143017.jpg

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 13 minutter siden:

Dersom den motoren er relativt ny bør du reklamera!

Burde det ja. Får kommentarer når jeg står å drar for harde livet av folk som har hatt den, de sier det bare er å få seg noe annet.

 

Snakket med butikken, han sa jeg kunne dra innom hvilken som helst forhandler. Er bare lite sugen på å krangle, for allerede i den samtalen ble det insinuert at jeg hadde oppbevart feil osv. Forgasseren er jo ikke akkurat ripefri heller, ganske utfordrende å montere den mens man driver mot land...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos den lokale suzuki-forhandleren.

 

Kort forklart, så sa han at det mest sannsynlig var forgasserproblemer. De kunne ta inn motoren, men da måtte jeg belage meg på å betale minimum 1400 (timepris), da rens av den var det første de vllle prøve. Poengterte at den da av egen erfaring går en stund, alt fra en halvtime til et par dager, og at forgasser i seg selv bare er et symptom på det som etter min mening er et elendig design (trange dyser, null filter osv).

 

Da fikk jeg forklart at dersom det ikke kunne påvises avvik fra fabrikk, så ville det bli ansett som brukerfeil, med kostnad for reparasjon tilfallende meg. Løftet da opp motoren, og pekte på det store E10-klistremerket på lokket. Fikk til svar at suzuki ikke produserer bensin, og dermed ikke er ansvarlige for "dårlig bensin", som var å anse som "brukerfeil". Spor av vann i tanken var også kundes ansvar, til tross for at jeg resignert påpekte at små mengder regnvann uhindret kunne trenge inn gjennom toppventil under bruk.

 

Spurte om det virkelig var slik at man måtte belage seg på kostbar verkstedservice hver 25 driftstime med vanlig bruk, og påpekte at dette etter mitt syn var milevis fra reklametekstens "driftsikker og pålitelig". Fikk da til svar at det var vanskelig å overholde de nye utslippskravene, hvorpå jeg da kontret med at man da heller burde latt være å selge dem, slik som med totakterne.

 

Overhørte også verkstedsansvarlig si da han snakket med sjefen at jeg hadde "skrudd og kjørt den hardt i 40 timer etter problemene oppstod", noe jeg med lettere irritasjon påpekte at var uungåelig, da de var det første verkstedet jeg hadde hatt innen rekkevidde siden Nordfjordeid.

Det neste blir vel at noen med en innenbords dieselmotor blir nektet reklamasjon fordi de ikke har benyttet Jet A1...

 

Jeg har strengt tatt ikke folkeregistrert adresse, eiendom eller fast inntekt, så et betalingskrav rettet mot meg er et mareritt for kreditor dersom jeg vil være vanskelig. Men så lavt synker jeg ikke.

Tok derfor motoren på ryggen igjen, og gikk den snaue mila tilbake til båten.

 

Jeg kommer derimot aldri til å kjøpe et produkt fra suzuki igjen, ei heller fabrikkny utenbords forutenom den elektriske jeg satser på. Og der kjøper jeg heller fra utlandet. Da sparer jeg 3000. 

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 6 timer siden:

Da har jeg vært hos den lokale suzuki-forhandleren.

 

Kort forklart, så sa han at det mest sannsynlig var forgasserproblemer. De kunne ta inn motoren, men da måtte jeg belage meg på å betale minimum 1400 (timepris), da rens av den var det første de vllle prøve. Poengterte at den da av egen erfaring går en stund, alt fra en halvtime til et par dager, og at forgasser i seg selv bare er et symptom på det som etter min mening er et elendig design (trange dyser, null filter osv).

 

Da fikk jeg forklart at dersom det ikke kunne påvises avvik fra fabrikk, så ville det bli ansett som brukerfeil, med kostnad for reparasjon tilfallende meg. Løftet da opp motoren, og pekte på det store E10-klistremerket på lokket. Fikk til svar at suzuki ikke produserer bensin, og dermed ikke er ansvarlige for "dårlig bensin", som var å anse som "brukerfeil". Spor av vann i tanken var også kundes ansvar, til tross for at jeg resignert påpekte at små mengder regnvann uhindret kunne trenge inn gjennom toppventil under bruk.

 

Spurte om det virkelig var slik at man måtte belage seg på kostbar verkstedservice hver 25 driftstime med vanlig bruk, og påpekte at dette etter mitt syn var milevis fra reklametekstens "driftsikker og pålitelig". Fikk da til svar at det var vanskelig å overholde de nye utslippskravene, hvorpå jeg da kontret med at man da heller burde latt være å selge dem, slik som med totakterne.

 

Overhørte også verkstedsansvarlig si da han snakket med sjefen at jeg hadde "skrudd og kjørt den hardt i 40 timer etter problemene oppstod", noe jeg med lettere irritasjon påpekte at var uungåelig, da de var det første verkstedet jeg hadde hatt innen rekkevidde siden Nordfjordeid.

Det neste blir vel at noen med en innenbords dieselmotor blir nektet reklamasjon fordi de ikke har benyttet Jet A1...

 

Jeg har strengt tatt ikke folkeregistrert adresse, eiendom eller fast inntekt, så et betalingskrav rettet mot meg er et mareritt for kreditor dersom jeg vil være vanskelig. Men så lavt synker jeg ikke.

Tok derfor motoren på ryggen igjen, og gikk den snaue mila tilbake til båten.

 

Jeg kommer derimot aldri til å kjøpe et produkt fra suzuki igjen, ei heller fabrikkny utenbords forutenom den elektriske jeg satser på. Og der kjøper jeg heller fra utlandet. Da sparer jeg 3000. 

Avvik fra fabrikk er ikke eneste grunnen du har til å reklamere.  De de lovet deg ved handel var "driftssikker og pålitelig", og det har du tilstrekkelig grunnlag til å si at de ikke har levert. Selv om motoren er akkurat dønn slik den ble laget og designet, så har de solgt deg noe (ikke selve varen) som de ikke har levert nemlig løfte om driftsikkerhet og pålitelighet. Rimelig sikker på at du kan krangle på det om du har tid og energi. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig der, dessverre er dette et eksempel på der lommeboka avgjør hvilke rettigheter man har. Jeg har ikke råd til å risikere tusenvis av kroner. Men jeg tenker å sende en epost til selger i første omgang, så får jeg samlet opp dokumentasjon på påstandene.

 

Vil ikke svartmale forhandler på åpent nett, da dette ikke var selger. Men dersom du ønsker å vite det, kan du sende meg en melding.

Link to post
Share on other sites

Da er (re)turen reddet, takket være Ask! Han kom ens ærend til uthavna jeg lå i med en nyoppusset mariner 5hk totakter. Utrolig trivelig kar, dersom resten av dere er like hyggelige, så havarerer jeg gjerne på tur igjen :smiley:

 

Planende båt har jeg ikke brukt siden jeg var liten, så de siste dagene har jeg lekt meg som en tiåring med jolla. Utrolig gøy med tredobling av distanse ift tidsbruk, det åpner helt andre muligheter for utforsking!

Så lenge jeg ikke kjører flytemadrassen i hekksjø da, jeg forstår godt hvorfor folk holder ut snapdavitere osv for å kunne ha hard bunn :giggle:

20230916_142155.jpg

Link to post
Share on other sites

Godt å høre det ordnet seg.

Kudos @Ask, skikkelig realt av deg! 

Skulle det dukke opp noe annet så er det bare si fra, befinner du deg i bergen/bjørnafjorden så er jeg sansynligvis ikke så langt unna, hjelper gjerne til :)

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hulda skrev On 16.9.2023 at 16.29:

Hvis du havarer i Strömstad neste gang, kan du få velge mellom 2-takt 4 hk Mariner (ikke kjørt mer enn 10 liter bensin på 20 år) eller ditto 4 hk Yamaha. Jeg er like blid som @Ask :-) 

Skal sette det inn i havarikalenderen:giggle: Skuta di vil jeg gjerne se med egne øyne!

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev On 16.9.2023 at 22.48:

Godt å høre det ordnet seg.

Kudos @Ask, skikkelig realt av deg! 

Skulle det dukke opp noe annet så er det bare si fra, befinner du deg i bergen/bjørnafjorden så er jeg sansynligvis ikke så langt unna, hjelper gjerne til :)

 

Tusen takk! Jeg kom meg omsider frem, men Bergen og omegn vil jeg seile mer i når det ikke er høststormer og regn! Har bodd flere år i Fana&Arna, men hadde ikke båt den gangen, så var gøy å utforske kjente trakter fra sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...