Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Valkyrja skrev for 9 timer siden:

Ser at baugspyd tydeligvis betyr noe annet enn det jeg tenkte på, nemlig en slik innskyvbar greie racingbåter samt colin archere har.

Klyverbom kalles det ofte på Colin Archer skøyter, men baugspryd brukes vel også om inntrekkbare løsninger. Større seilskip har klyverbom som en forlengelse av baugsprydet.

Link to post
Share on other sites

Dagens arbeid.

 

Har montert victron bluesmart 12/25 lader, bygget opp "krybbe" til batteriene, montert victron 75/15 mppt solcellelader, gjort klar kabler til den, og klargjort patentbåndfeste til batteriene

 

Dernest har jeg gjort noe jeg har gruet meg til lenge, nemlig å kappe til og feste kabelsko på 3mx2 50mm2 kabel til motoren.

Biltemas presstang var dessverre utgått, så måtte bruke sleggepressen. Prøvde å lodde langs kanten, men tviler på det trengs.

 

Perfekt ble det ikke, kabelen måtte kappes med dremel da bt heller ikke hadde kabeltang inne. Heldigvis har jeg overdimensjonert (50mm2, 35mm2 var egentlig nok), så satser på det beste. Iverstefall har jeg lagt inn 10cm ekstra, slik at jeg kan prøve på nytt.

 

Satte inn koblingspunkt akter, og skal teste for varmgang ved fullt pådrag ila uken. Er 900W @75 Ampere/12V, så burde være grei margin.

 

Nå venter jeg bare på en innfellbar automatsikring fra landets treigeste forhandler, slik at jeg kan få montert kleshylla mi igjen.

 

Ganske trangt her ombord nå!

IMG_20240424_181919095.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 4 timer siden:

 Nå fikk jeg uansett lyst på en slik som maxien du lenket til hadde, ser praktisk ut til bading eller tampen i land. 

På den båten var både forstag og pulpit trukket fram. Det er vel de færreste som går så drastisk til verks. Men det er veldig praktisk med et slikt fast baugspryd ja. Spesielt slik jeg har det, hvor ankeret ligger foran baugsprydet som "støtfanger". Da kan båten stå mot berget på autopilot.  Hvis roret får propellstrøm da. Eller kanskje autopiloten kan styre en påhengsmotor?

 

Takk for interessante innlegg om elektriske oppgraderinger forresten.

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt det! Mine tampeniland-eventyr pleier å bestå av at jeg står i baugen med ankertau i hånda, og bremser opp slik.

 

Men nå har jeg kjetting, så det er litt vanskeligere.

 

Bare hyggelig, og takk som alltid for innspill

Link to post
Share on other sites

Ble halvannen times testtur på fjorden idag.

 

Null varmgang ved kabelskoene etter ti minutters gang på fullt pådrag, skal få med en kompis en dag for å sjekke under belastning.

 

Nå tester jeg lading av motorbatteri via 500W inverteren til forbruksbanken, ettersom strømmen fra 180W panelet uansett må brukes.

 

50A automatsikringen slo ut etter 5 minutter, noe jeg stusset fælt over da shunten bare viste litt over 400W forbruk. Men så gikk det opp for meg at jeg har et solcellepanel som bidrar i tillegg... :giggle:

Det sagt, jeg skulle ønske inverteren hadde smartfunksjon.

 

Var noe varmgang i kablene til inverteren (10mm2), så mulig at jeg bytter de ut med 16mm2 for sikkerhets skyld.

 

Men smartlader er verdt prisen, for er ikke verre enn at jeg satte den ned til 10A (fra 25A).

 

Effekttapet er derimot 15-20%, så på tur skal motorbanken i hovedsak lades fra egen solcellelader.

 

 

IMG_20240425_115333084.jpg

IMG_20240425_115337904_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var årets første seilas et faktum!

 

Fikk besøk av en barndomsvenn, og sammen seilte vi litt over 3 timer ut fjorden og tilbake, returen for motor.

 

Å kunne føre en samtale i cockpit for motor med innestemme var uvandt for oss begge, og det i seg selv var verdt investeringen.

 

Vi følte heller ikke at vi manglet noe kraft, selv om topphastigheten er begrenset på 12VDC motor, så gjør dreiemomentet at vi merket lite til motvinden.

 

På toppen av det hele har 180W panelet produsert like mye strøm idag som vi brukte, til tross for at det ble pakket ned når seilene kom opp.

 

Så alt i alt er jeg så langt veldig fornøyd med valget jeg tok. Denne dagen gav mersmak!

 

IMG_20240426_202405387.jpg

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 24.4.2024 at 22.44:

Da kan båten stå mot berget på autopilot.

Funker dette? Har faktisk ikke kommet på å prøve - selv om jeg er alene, installerte baugspryd i høst, og har hatt et par baugfortøyninger siden.

Ikke lest hele tråden, men mener TS har Garmin ST 2000. Hadde det på forrige båt, Garmin rattpilot på denne. Manualen sier 2 knop for å holde retning, for begge. Den styrer jo med mindre enn det, men er det nok bevegelse at båten begynner å svinge med rumpa?

Gleder meg til å prøve, men det blir noen dager til.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 1 time siden:

Funker dette? Har faktisk ikke kommet på å prøve 

Ja, det funker hvis en har propellstrøm på roret. Kompasset reager jo på retning, ikke på bevegelse. En må selvsagt gå inntil med stor forsiktighet. Så kan en gi på litt, og få mer styrekraft. Jeg har lurt på å få på plass noe fendring. Kanskje mellom ankerbøylen og baugsprydet.

17142304972320.jpg.1e52026451962e6652b1e68035e65d97.jpg

Link to post
Share on other sites

Brukte den for å legge til for seil motstrøms i en elv i høst (Os havn, Bjørnafjord). Ikke helt det samme, men funket greit til det iallefall.

Røsket ned fokken, og hoppet i land med en taustump mens ap holdt kurs.

 

Eneste ulempen er at den ikke stopper på fult utslag, men man får i det minste beskjed av alarmen.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 16 timer siden:

Ja, det funker hvis en har propellstrøm på roret. Kompasset reager jo på retning, ikke på bevegelse. En må selvsagt gå inntil med stor forsiktighet. Så kan en gi på litt, og få mer styrekraft. Jeg har lurt på å få på plass noe fendring. Kanskje mellom ankerbøylen og baugsprydet.

17142304972320.jpg.1e52026451962e6652b1e68035e65d97.jpg

Ja, det burde jeg ha skjønt. Propellstrømmen erstatter styrefarten. 

 

Enig i at fendring hadde gjort ditt oppsett mer robust. Det er jo litt lettere uten bøyle på ankeret. Jeg vil lime sykkeldekk eller noe på fronten, både for beskyttelse og økt friksjon mot fjell etc.

 

Har slitt litt i Osøyra sjøl, Valkyrja. Mye vann i elva og fjære sjø, så renner det godt.

PXL_20231220_090829710.MP~2.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var tiden kommet for å forlate vinterhavna!

 

Dessverre mangler jeg fortsatt den siste delen til den nye elmotoren, nemlig automatsikringen.

 

Den ble bestilt for flere uker siden, og har bodd på Lørenskog de siste ti dagene, da nettbutikken jeg kjøpte fra bare skrev "Hardanger" som adresse, og ikke "Hardangervegen xxxx" :rolleyes:

 

Idag får jeg uansett ikke dratt grunnet mannevond østavind, men de neste dagene blir det et fint vindu med vind ut fjorden.

 

Ser på brukeromtaler at jeg ikke er den første som har denne opplevelsen med den butikken, så frister å bare heve kjøpet, og kjøpe sikring hos maritim i Bergen på veien istedet. Men får ikke montert kleshylla før jeg har montert sikringen, og det er ikke akkurat sjøsikkert slik alle tingene ligger strødd nå:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...