Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Da blir det 98-jakt med amcar-appen, takker for tipset!

 

Fikk jo mye tid til å polere skroget i juli, så med plenty av nanopolish igjen har jeg gått til anskaffelse av en oppladbar poleringsmaskin, og gått igang med cockpiten (bildene er før jeg gikk igang, så verre ut enn det fremstår).

 

Er i skrivende stund halvveis, og har fått tatt et testparti på dekk i tillegg. Utrolig hvor stor forskjell det blir, enkelte partier ser helt nye ut! Bør nok trø til med sparkel her og der, men da må jeg skaffe våtslipeutstyr først.

 

Bruker magisk svamp til å bli kvitt 40 år med skit og groe, selv epoxy og malingsflekker må gi tapt! Det eneste jeg sliter med å bli kvitt er mikroskopiske grå prikker, noen steder går det, mens andre partier er umulige å bli kvitt. Har polert over noen slike steder, og nanopolishen fyller hullene såpass at man må helt inntil for å se dem, så det får gå. Er uansett natt og dag i forskjell når jeg skal vaske bort nye flekker/søl, selv skomerker renner bort bare man heller vann på dem.

20230803_202709.jpg

20230803_202715.jpg

20230803_202718.jpg

20230803_181234.jpg

20230803_202723.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei. 

Litt grønnskolling her som har kjøpt en Maxi 68 dette året.

Så idag at slangen i mellom cockpit og utslaget akter ser litt gammelt ut og slitt. 

 

Er det noen som har byttet dette og vet om det er noe standard dimensjon og slikt? Og har noen tips på hvordan å utføre jobben? 

 

Mvh. En dumdristig grønnskolling :)

image.jpeg.b15ed2dafb2b9317c38284776a5887b2.jpegIMG_0446.jpeg.2f6616ab051550513717930a095f3c2a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er en facebookgruppe for maxi 68, mener det ligger bilder der av flere som har gjort det. Min holder, enn så lenge (er dog litt missfornøyd med designet, som faktisk kan senke båten i regnvær...). Mulig gjennomføringen din er brukbar enda under gummislangen. Kan fint tas på vannet, men om du ser tidligere i tråden min, så er det uansett aldri dumt med en tur på land :giggle:

 

Du når forresten ut til langt flere om du starter en ny tråd med problemstillingen, da kan alle lese emnetittelen på forsiden :smiley: Velkommen til båtplassen, og gratulerer med en solid båt!

Link to post
Share on other sites

Ny dag, nye ting som går i stykker.

 

Hadde inverteren på for å lade noe smågreier, med 50% igjen på batteribanken og ca 80watts forbruk ifølge victron-shunten jeg monterte i juni. Ante fred og ingen fare, før det plutselig kom merkelige pipelyder, som jeg omsider sporet til displayet på nevnte shunt. Den blinket som et diskotek, og viste ingenting fornuftig utover alt fra 2 til 7 volt.

 

Slo av automatsikringen til inverteren, koblet ut 12v uttak, og åpnet victronappen. Der fikk jeg samme merkelige feilmeldinger på shunt, og koblet derfor fra lading på mppt (solcelle). Da stabiliserte volten seg på snaue 2...

 

Slo deretter av hovedbryter, og gikk igang med multimeteret. Samme resultat. 

Kontrollerte for ordens skyld med å måle kablene fra solcellene, der fikk jeg 19V, så da er 3 av 3 målinger direkte på batteriet med samme resultat.

 

Har hatt familien med på tur i en ukes tid, så banken har blitt brukt flittig, men langt ifra det den skal tåle. Hva som har skjedd begriper jeg ikke, men jeg er sjeleglad for at jeg ikke hadde dieselvarmeren på!

20230812_200743.jpg

Link to post
Share on other sites

Sent igår kveld var batteriene plutselig operative igjen, derimot med lav volt (11,2). Testet lading av mobil fra 12V uttak til usb, og volten stupte umiddelbart med 0,3 før jeg stoppet. Shunten viste 1w forbruk når alt var avslått, men mulig det er innstillingene som må justeres på ny.

 

Slo på solcellene igjen, men til tross for det var batteriene sunket til 10.64V idag. Det eneste jeg kommer på er å seile til landstrøm for å se hva jeg kan gjøre med smartladeren, for så å teste skikkelig belastning med inverteren. 

 

Ellers blir det vel å ringe sparelys på mandag, satser på at de har god kundeservice. Har tross alt brukt et tosifret antall båtlapper der.

Link to post
Share on other sites

Da var batterigåten løst, heldigvis før jeg rakk å ringe kundeservice :giggle:

 

Det viste seg at det hele var shunten som spilte meg et puss, da den bommet med 50% på SOC. Hvordan det har gått til aner jeg ikke, da jeg fulgte manual og anbefalinger til punkt og prikke. Hypotesen min er at batteribanken har vært tilnærmet konstant full helt siden jeg monterte den i juni. Den gang var det sol hele måneden, og i juli stod båten på land i regnværet uten forbruk. Shunten har med andre ord ikke hatt et "egenerfart" refferanseområde å basere seg på!

 

På bildene viser det tydelig hvordan volten har vært rundt 13 kontinuerlig, før den begynte å vise tegn på belastning igjen. Den første markante droppen er da jeg lå værfast et par dager mens "Hans" herjet, uten noe særlig lading fra solcellene. Dernest ser man det karakteristiske plutselige stupet volten gjør idet Lifepo4 er tom for strøm. Alle målinger fra shunten stemmer med Voltdiagrammet nedenfor.

 

Så, med andre ord har bms-en på begge batteriene gjort jobben sin, og reddet meg fra en dyr ekstrakostnad jeg strengt tatt ikke har råd til etter en måned på land. Testkjørte batteriene hardt idag med alle lanterner, usb, lys, varmer og inverter på, uten problemer.

 

Rart hvordan båtgleden går i bølgedaler. Igår var jeg lut lei, kald og våt uten strøm, dieselvarmer eller autopilot. I tillegg tok det to timer å få start på motoren. Idag virker alt som det skal igjen, motoren har fått alkylatbensin, og startet umiddelbart :thumbsup:

Screenshot_20230813-231550.jpg

Screenshot_20230813-231530.jpg

Screenshot_20230814-000425.jpg

Screenshot_20230814-103503.jpg

Charge-Voltage-Chart-1.webp

Link to post
Share on other sites

Har snoket endel hos deg Hulda, kjekt å lese om andre sine prøvelser som avbrekk fra sine egne :giggle: 

 

Ser ut til at jeg har kommet til bunns i feilen(e)! Det viste seg at "charged voltage" var satt til 13,6V, noe mppt-en lett overgikk til de grader når panelene fikk litt sol. Satte det derfor opp til 14,1V, dvs 0.1 under mppt-ens "absorbtion voltage".

 

Fikk derimot fortsatt 3x ladestrøm på shunt kontra mppt (mens 230V 12/25 lader viste rett), så mysteriet fortsatte. Etter timevis med google-fu, fant jeg omsider en post på victron sitt forum, der det stod at alt KUN skulle kobles til shunt via den store skruen, da differansen i motstand var vesentlig mellom den og den lille! Irriterende nok manglet jeg fortsatt kabelsko i rett tykkelse (som var grunnen til at jeg koblet slik jeg gjorde i utgangspunktet), men fikk ghettorigget minuskabelen fra mppt slik at det holder til neste gang jeg er innom biltema.

 

Nå er differansen på ca 1W, men denne gangen er det shunt som viser lavest. Det stemmer greit med egenforbruk på mppt. SOC har satt seg selv ned til 50%, så nå gjenstår opplading til 100% med landstrøm, før jeg tar en (forhåpentligvis) siste kalibrering. 

20230822_140303.jpg

Link to post
Share on other sites

Da ble det endelig en skikkelig seiltur!

 

Broren min skulle begynne på skole i Nordfjordeid, så vi bestemte oss for å seile opp. Turen startet fra Stavanger, og første etappe gikk stort sett for motor til Karmøy.

Der ventet vi på været et par dager, før sydvesten slo inn.

 

Vrikket fra kai med roret, heiste seil, og holdt snaue 2 knop motstrøms under Karmsundbrua. Døde til tider ned i le, men hadde nok underholdning med å beskue alle skøytene som hadde vært på treff i Haugesund. Gode gamle "Sandnes" så vi, og fikk attpåtil beskue en vaskekte hvalfangstskute ved Vibrandsøy!

 

Vel ute på Slettå var vinden omsider god, og vi la kursen rakt mot NV, igjennom skjær og øyer for å komme ut på åpent hav. Gikk for storseil og genoa 1, med imponerende 6,3 knop! Ikke ille til flytende kort campingvogn å være :giggle:

 

Autopiloten gjorde jobben sin, og broren min tok vakta til solnedgang. Da jeg tok over 2230, var det eneste vi kunne se fra land det punktlige lyset fra fyrtårnet på Bømlo.

Firte genoaen ned, dels for å slippe å gå på dekk i mørket, og dels for å gå medvinds. Endte dog med å skjære noe vestover, da det var mer komfortabelt.

 

Jeg har seilt mye i mørket nært land, men å ikke ha annet lys enn kartplotteren og akterlanternen i mørket var skumlere enn forventet. Rundt totiden kom det regnbyger med påfølgende vindøkning, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg ble livredd da sjøen begynte å bygge seg opp. Alt jeg så var en og annen bølge i det spede lyset fra glødepæren akter.

 

Båten duppet derimot opp og ned som en kork, og med sikringsline i cockpit, samt lesepauser inne, så gikk timene. Da jeg stakk hodet ut etter nok en regnbyge, så jeg plutselig lys som fra en hel by på babord side. Det var mitt første møte med oljefeltene vestpå, og jeg forstår hva folk mener med trolsk stemning!

Det var dermed på tide å trekke mot land, og jeg satte kursen mot NØ. 

 

Etterhvert døde vinden såpass at jeg mistet fremdriften hver gang båten rullet, àla hekksjøbølger i 2-3ms vind. Bommen slo noe infernalsk hver gang jeg ikke rakk å stoppe den, og etter en time med slamring, satte jeg kursen rett øst for å skåne riggen. Idet jeg skimtet lysene fra land kom vinden tilbake, og kursen gikk atter en gang mot nord.

 

Det ble vaktbytte kort tid etter en magisk soloppgang ved Sotra, og jeg fikk sove et par timer her og der, avbrutt av kurskorreksjon og seiltrimming. Broren min er ikke akkurat en erfaren seiler, men han er flink til å holde utkikk. Med sikringssele, autopilot og kartplotter gikk det helt fint, og han ble ganske god på sistnevnte.

 

Ble vekket siste gang da vi nærmet oss innløpet til Sognesjøen. Der gikk det hvitt på vannet, to bølgesystemer kolliderte, og det største genererte brytende bølger over grunnene. Jeg vurderte å ta i et rev og sette fokken, men storseilet fungerte fint, om enn noe ubalansert. Èn bølge som plutselig kom fra siden slo såvidt over i cockpiten, men det var ikke stort mer enn det man får av sjøsprøyt på skarp kryss.

 

Da vi kom i le for bølgene nord for Gulen heiste vi genoaen for å få mer fart, før vi satte kurs nordover. Bak fjellet på den ene øyen (Losna) ble det derimot voldsom kastevind, og vi tok ned seilene. Motoren var nå så upålitelig at mens broren min satte stormfokken for å slippe å drive rett i fjellveggen, tok det meg en halvtime med tømming av flotørkammer, banning, og rens av tennplugg før jeg endelig fikk startet den. Dette var med alkylatbensin...

 

Kom omsider iland i Sørbøvåg, hvor vi ble værende i to dager. Seilte så fra kai (tabbe), og denne gangen tok det meg en hel time å starte motoren! Kjørte så til Askvoll, og dagen derpå gikk vi for motor hele dagen. Lysten på å heise seil når det gikk en time her og der var nå borte, i tillegg til at vi hadde nordavind hele dagen.

Fikk brukt opp 95-bensinen (godt blandet med spritfri 98), motoren klarte seg fint på fullt pådrag når den først var blitt varm.

 

La til ved en gammel steinkai; naustet der var forlengst blitt redusert til en rusten plankehaug. Den nye ankerrullen er verdt sin vekt i gull, men ikke nødvendigvis til ankeret! Det å ha 50m line lett tilgjengelig er gull verdt til fortøyning, og strukket over sundet unngikk vi derfor gnaging mot steinkaien når tidevannet gikk ned.

 

Siste etappen var uten begivenheter, og vi kom frem sent på ettermiddagen. Hadde forsøkt å finne ut av havneprisen; at den ikke er tilgjengelig på nett pleier å bety at det er dyrt. Og sant nok, 200kr for 22fots båt er i meste laget for min del. Særlig når man må betale ekstra for tilgang til toalett og servicebygg...

Men slik er det ofte inne i fjordene, der ankringsmulighetene er dårlige/værutsatte.

 

Mens broren min tok fatt på nok et skoleår, gikk jeg igang med å fikse motoren. Etter en halvtime med youtube gikk det opp for meg hvor enkelt det var, godt hjulpet av at jeg nå forstod hvordan den virket. Har god erfaring med puss og vedlikehold av primuser og automatvåpen, og dette var igrunnen ganske likt.

 

Kaien lå beleielig nok 5 minutter fra biltema, og jeg fikk handlet de nødvendige pipenøklene der. Fikk også kjøpt meg 40m 8mm ankerkjetting, som jeg tenker å benytte når jeg skal forlate båten på svai. Tungt var det, og jeg må ha sett passe rar ut der jeg trillet den 44kg tunge bøtta tilbake til havna på et rullebrett :giggle:

 

Brukte et nylonstrå fra et kostehode av den grovere typen til å stake hull i dysene. Den ene var relativt åpen, men den andre var så tett at den måte stakes skikkelig. Resten kom seg fort til etter 5 minuters dynking i forgasserrens med påfølgende trykkluft. Vasket også ut litt hvitt slim fra flottørkameret.

 

Motoren startet lett, dog med et snev av oljelukt. Fikk merkbart mer fart på samme pådrag, men lyden hørtes ganske anerledes ut, og midtfjords døde motoren brått da jeg senket turtallet. Heldigvis var det masse tare i propellen, og etter at jeg hadde rensket det bort gikk den fint. Lyden var dog fortsatt uvandt, men jeg satser på at det er slik den egentlig skal være.

 

Nå venter jeg bare på nordavinden, før jeg atter en gang setter kursen sørover.

Link to post
Share on other sites

Takk for interessant rapport. Jeg ser deg kanskje på sørovertur, jeg kommer til å seile litt i området.

 

Angående genoa. Da jeg seilte den lignende Maxi 77 prøvde jeg  å ha den oppe mest mulig på lens, da storseilet er ganske lite. Jeg pleide å spri den med spinnakerbommen, og helst seile slik at den da sto litt til lo. Da fanger den vind best, og storseilet står bra motsatt, evt. med preventer. En kan også greit jibbe storseilet og skjære litt mer opp på motsatt hals, uten å endre på genoa. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 4 timer siden:

Takk for interessant rapport. Jeg ser deg kanskje på sørovertur, jeg kommer til å seile litt i området.

 

Angående genoa. Da jeg seilte den lignende Maxi 77 prøvde jeg  å ha den oppe mest mulig på lens, da storseilet er ganske lite. Jeg pleide å spri den med spinnakerbommen, og helst seile slik at den da sto litt til lo. Da fanger den vind best, og storseilet står bra motsatt, evt. med preventer. En kan også greit jibbe storseilet og skjære litt mer opp på motsatt hals, uten å endre på genoa. 

Det funker fint innaskjærs (gjør det ofte på solgangsbris inn fjorder), men er dødfødt offshore når det ruller skikkelig. Kunne kanskje ha funket dersom man gjeter roret, men autopiloten sjangler som en fyllikk når man har 1-2m sjø i ryggen + dønninger. Fribordet er relativt lavt, så frykten isåtilfelle er å få spribom ned i sjøen.

 

Det sagt, dette var i 10-12ms, så vi holdt gjevne 5.3 knop. Hastighetsgevinsten ville derfor vært marginal. Men jeg må få til et skikkelig opplegg for medvindsseilas offshore i svakere vind. Vurderer en underdimensjonert spinnaker.

 

Bare å gi en lyd om du ser en tunglastet 68 med piratflagg! 

Link to post
Share on other sites

Ligger værfast i Gulen, og benytter dermed anledningen til å lufte litt frustrasjon angående utrustningen min.

 

Motoren gikk som en klokke i to dager, men gikk så i stå igjen etter at jeg dagen før seilte fra a til b uten å bruke den. Selvfølgelig døde den idet jeg fikk opp ankeret i Botnane nord for Florø, med sjø imot og varierende fra 9 til 12ms vind. Skal dog nevnes at det er imponerende at den i det hele tatt gav fremdrift, hele 2 knop!

 

Banner kanskje i kirka når jeg sier at jeg etterhvert føler at motoranbefalingene til seilbåt (minimum 5hk til min) er basert på at folk bruker båtene til snekker. Ikke noe galt i det selvfølgelig, men å basere sikkerheten sin på en utenbordsmotor i bølger er å skyte seg i foten kontra å få opp seil. Det sagt, innenbords er av den grunn på ønskelista.

 

Seilte så forbi Florø på genoa 1, og holdt jevnt over 5-6 Knop. Det ble ganske spennende igjennom skjær og grunner, med skipstrafikk og krapp sjø. Ved Florø endte både vind og bølger i en venturi, og jeg fikk ikke byttet seil før jeg hadde flyplassen bak meg. Skulle ha fall til cockpit i sommer, men de pengene gikk jo til glassfiber. Holdt 3 knop uten seil, så satte liksågreit stormfokken, da hadde jeg komfortable 4,8. 

Det sier litt om hvor mye krefter som skal til for å gå over skrogfart når 4m2 seil bare går 1.2 knop treigere enn 15m2!

 

Frustrasjonen den dagen var i hovedsak på kartplotteren, da den sliter med å vise rett kurs i bølger. Får jeg de inn litt skrått akterifra slik at jeg ruller som en kork når jeg surfer, så viser plotteren opp til 30° feil. Posisjon er derimot nøyaktig, men det er utrolig ubehagelig når det er skjær i nærheten. Hadde en mistanke om det da jeg seilte over Slettå i havtåke i mai, men brukte da kompasset slik at jeg var sikker på å treffe innløpet til Haugesund.

 

Autopiloten er jo også et kapittel for seg selv; fin på kryss, men i medsjø kan jeg bruke den til stikksag, da den sjangler med fullt utslag fra side til side. Det er så ille at dersom jeg må på dekk, er det bedre å sette den på standby. Og dette er st2000+, som uten problem skal klare langt opp i 30-fots båter.

Skal eksperimentere med å kalibrere og stille inn seastate, men dette + at den ikke er vanntett, gjør at jeg ikke ville anbefalt den til noen. Innmaten er heller ikke imponerende, og etter min mening koster den det dobbelte av det den er verdt.

Satser på at marinesystemene til moderselskapet Raytheon ikke er avhengig av flatt vann for å virke! :giggle:

 

Dernest er jeg nede på 2 (av 6) fungerende solcellepaneler, etter at jeg byttet ut alle for tredje gang i mai. Denne gangen satte jeg inn alle koblingsboksene med syrefri vaselin, og forseglet ekstra med tec7. Men som alle de forhenværende panelene, så løsnet koblingsboksene denne gangen også (på rekordtid). Det ble reklamert med at fleksible paneler kunne rekkemonteres, men det ser jeg på diverse internasjonale forum at konsensus tilsier at er tull. Forutenom mitt problem, så får cellene bruddskader ved relativt lite bevegelse, med dertilhørende effekttap. 

 

Jeg planlegger derfor å få montert targabøyle, med rammepanel. Da får jeg bedre vinkel, samt høyere effekt, og ingen hindring for seilføring. Jeg tenker å beholde den ene dekksgjennomføringen, og benytte den til sammenleggbare paneler ved behov. Fant et bilde av en annen m68 med en kurrant løsning.

 

 

Dette ble en utblåsning, men føler et behov for å ikke glansmale alt. At gamle ting kontinuerlig går i stykker må jeg regne med når båten er like gammel som Star Wars, men at nytt materiell ikke fungerer som det skal eller ryker er uholdbart. Jeg hadde eksempelvis aldri godtatt at en flunk ny moped hadde fått motorproblemer etter 10 uker med jobbpendling.

 

Nuvell, dieselvarmeren går iallefall som den skal, og jeg benytter dermed regnværet til å kartlegge skroglekkasjene som må tettes :thumbsup:

280750962_1911652142354086_2821073070585735759_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Vedr Spinnaker: Bruk uten spinnakerbom tror jeg blir rotete (katamaraner er bredere så der går det bedre). Et bedre alternativ kan kanskje være genaker, eller code0.

Det ligger en genaker til 1500 kr på Finn. Forlik 9m som er litt lengre enn ditt forstag, men det går kanskje greit. Du har vel ikke baugspyd? Et ekstra fall fra mastetoppen kunne kanskje også vært praktisk for genaker ?

 

Link to post
Share on other sites

Ikke noe baugspyd her i gården, maxi 68 er det stikk motsatte av en racingbåt:giggle:

 

Gennaker ser kult ut, men er strengt tatt ren medvindsseilas i svak vind som er problemstillingen her, og da er det symmetrisk lettvektsduk som gjelder.

 

Vet at katamaraner er bredere, derav tanken på 30m2 istedenfor 50, dvs 40% mindre enn det båten er laget til. Det får jeg tak i billig da det er forbruksvare på diverse joller. Så kan jeg noe ukonvensjonelt droppe storseilet, med hurtigutløser på skjøtet. Mulig at rulling blir et problem dog.

 

Det handler ikke om høy fart, men om å ha et enkelt og letthåndterlig alternativ når bommen til storseilet slamrer, og genoaen bare blafrer.

 

 

Det sagt, så begynner jeg på enkelte områder å kjenne på begrensningene til båten min, selv om jeg fortsatt har mye å lære.

 

Forutenom hvor praktisk det hadde vært med rulleforstag, innerstag + flere riggingsmuligheter, så hadde det vært greit med lengre vannlinje med mer fart, som kombinert med tyngre båt hadde gitt mer komfort offshore. Jeg klarer å holde relativt stø kurs, men både autopilot og uerfaren besetning sliter med det, noe som medfører at jeg blir utmattet av søvnmangel over tid.

 

Innenbordsmotor hadde også vært å foretrekke fremfor luftvisp, og portapotti og bøtte er noe særlig jenter som er med på tur klager over...

 

Men båten min er det jeg har råd til, jeg kan fikse omtrent alt selv, og jeg legger merke til at jo større en båt er, jo mer ligger den til kais. Hadde jeg gått opp i størrelse nå, hadde det blitt en proskjektbåt der det hadde tatt meg fire ganger lenger tid å få den i samme stand som den jeg har :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rulleforstag fungerer veldig bra med spridd fokk. Da kan bommen settes på forhånd, og en kan rulle ut så mye som trengs uten å gå på dekk. 

 

En gennaker kan også settes for lens, med spinnakerbom i tack hjørnet, men det er litt omstendelig å jibbe.  For turseiling er det også mulig å fly en gennaker motsatt av storseilet på platt lens, med eller uten spribom.

 

Angående autopilot på lens, så sliter selv avanserte piloter med rate-kompass med det. Men det finnes løsninger:

https://www.seilmagasinet.no/mini-transat/opplev-mini-transat/473614.

 

Det du sier om kartplotter og kurs forstår jeg ikke helt, viser den feil kurs mot målet, eller feil øyeblikks-CMG? Jeg pleier å styre etter et vanlig kompass, hvis jeg må holde en kurs. Eller jeg setter autopiloten i nav. mode, hvis den klarer jobben.

Link to post
Share on other sites

6.5 ser helt rått ut! Har glodd endel på en annen franskmann på youtube, 15 knop er vist ganske vanlig... Men de er ikke akkurat bobåter da :giggle:

 

Jeg ser poenget ditt med gennaker, og blir ofte missunelig når jeg ser dem, særlig de som har code0 på rull.

Men med den begrensede plassen jeg har her ombord, så må det prioriteres. Rent medvinds i svak vind er isåmåte problemstillingen min, er det friskere vind funker storseilet fint.

 

Er faktisk usikker på om jeg skal gå for rulleforstag, da løsningene som er dimensjonert for (og rimelige) for min båt ser noe spinkle ut for offshore-seilas. Den minste furlex'en koster derimot flesk.

Lurer derfor litt på en revbar genoa/fokk med kroker, dersom jeg kunne fått sydd en som ved reving henger høyt nok over dekk til at den ikke fanger bølger. 

 

Da kunne den eksempelvis vært 12m2 (tilsvarende genoa 2), revet ned til 8m2, som hadde gitt et fint overlapp med stormfokkens 4m2. Da hadde jeg også spart plass nok til at genoa 1 (15m2) kunne blitt byttet ut med gennaker. En annen fordel ved å beholde krokforstag er at jeg da kunne brukt opp de gamle utblåste seilene til medvindsseilas over f.eks atlanterhavet.

 

Angående kartplotteren; mener at animasjonen som viser en båt som pil/kursindikator viser feil vei med opptil 30 grader. Pila viser at jeg runder en odde med god margin, mens baugen i virkeligheten peker rett mot land. Posisjonen er dog korrekt, så jeg lurer på om det er et gyroskop i plotteren, som kombinert med gps sliter når man stopper opp hver gang en bølge treffer skikkelig. Er stort sett bare et problem medvinds i krapp sjø med over 1m bølgehøyde, dvs når man nærmer seg grunner/skjær.

På åpent hav er det null problem.

Link to post
Share on other sites

Referansen til 6.5 var mest for å vise til de fantastiske autopilotene de har. Jeg tror det går mest i NKE. Mulig det kan finnes noe brukt.

 

En liten spinnaker/gennaker kan pakkes veldig kompakt, og er også en veldig fin reserve sovepose ;) . Finn 317160409

 

For medvindseilas kan en sette seil flyvende, så det går fint å bruke seil med kroker, selv om en har profil.  Jeg seilte av og til med G1 spridd og G2 flyvende i le.  Noen shorthandbåter har også et seil med kroker liggende klart påkroket et indre forstag, så da kan de bare rulle inn den store fokken, fjerne en surring og heise det indre seilet fra cockpit.

 

Jeg har hatt revbare forseil, men da ble det liggende duk på dekket. Det lar seg gjerne gjøre å rulle det nederste opp,  så sjøer kan passere under, men jeg tror det kan bli litt plundrete.

 

Mulig plotteren din skulle hatt kompass input. Autopiloten har jo kompass, men vet ikke om du kan få data fra den over til plotteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...