Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Valkyrja skrev On 20.8.2021 at 14.29:

Bestmarin leverte kjapt, fikk hentet den nye festebraketten idag. Den er i et noe lettere materiale enn den forhistoriske, men hullene passer på en prikk, så da blir det enkelt å bytte.

Vurderer å bytte på min båt også, og tror at motorfestet som er på båten nå er fra Biltema. Så jeg må finne ut om hullene passer, det gjør jobben mye enklere. Gjorde du noe research - om du tilfeldigvis vet om/at Bestmarins og Biltemas motorfester har samme plasering av skrue-hullene ?

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 15.9.2021 at 12.09:

Vurderer å bytte på min båt også, og tror at motorfestet som er på båten nå er fra Biltema. Så jeg må finne ut om hullene passer, det gjør jobben mye enklere. Gjorde du noe research - om du tilfeldigvis vet om/at Bestmarins og Biltemas motorfester har samme plasering av skrue-hullene ?

Det var oppgitt på et av bildene av identiske fester, og viste seg å stemme på en prikk, heldigvis. Du kan jo bare svippe innom biltema med festet? De pleier jo ikke å være særlig vanskelige på slikt, har trillet inn hele sykkelen min når jeg skal fikse den før.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 30.8.2021 at 21.06:

Kilesettet så fint ut, men jeg har dårlig erfaring med rette kiler. Kjøp deg en til med vinkel på og baser deg på å bruke dem. De sitter mye bedre.

En stund siden jeg var innom her nå, så har fått testet de siden sist. Den rette var bra ubrukelig der man ikke kan slå den ned i en sprekk som heller innover.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk omsider skattepengene, og med velfylt skipskiste er det dermed på'an igjen.

 

Har allerede en victron 12/15 mppt liggende som jeg ikke har fått montert grunnet konstant sjø, samt et 50Ah lithiumbatteri. Jeg kjøpte selvfølgelig bilpoladapter i feil tverrmål (8mm, istedenfor 6mm), men etter å ha forsket litt gikk det opp for meg at kabelsko var en mye bedre løsning. 

Gikk derfor til innkjøp av en solid tang, samt et brett med alt av størrelser, for sikkerhets skyld.

 

 

Nå har jeg bestilt følgende:

 

* Victron inverter 500W

* Victron lader 25Ah

* Omnia ovn, med rist, termometer og silikonform

* Et til 50Ah batteri (Lifepo4), med kabler til seriekobling

* 2 x 30W solcellepanel med alt av koblingsmateriel

* Røykvarsler

* CO-alarm

 

 

Planen er å bruke Victron på alt elektrisk (med shunt på neste innkjøpsliste), dels for å få alt i samme app på skipsnettbrettet (for bedre oversikt, samt samkjørte lithiuminnstillinger), og dels fordi de tar mye mindre plass, samt har høyere fuktresistens enn det jeg har nå (epever).

 

Flere mindre batterier har jeg endt opp med for å gradvis kunne bygge ut husbanken etter behov, og for å kunne utnytte plassen under forpiggen bedre. Valgte å droppe varmefunksjon, da panelene aldri vil kunne gi over 5Ah i Des-Feb, og det ikke vil være noe problem å varme opp skuta først dersom jeg har landstrøm. 

 

Jeg snakket også med en venn som bor i en Bavaria hele året, og han hadde aldri hatt problemer med banken sin (selv ifjor vinter), til tross for kraftig dynamo i uthavn.

 

Omnia blir spennende å prøve, jeg gleder meg særlig til ferske rundstykker :wink: 

Begynner å bli passe lei gryte og panne etterhvert...

 

Solcellepanelene blir på styrbord rekke, jeg må bare finne nye rekkesepter som passer, da de forrige som nevnt ble smadret av grov hekksjø mens jeg lå longside til kai. Tips her tas imot med stor takk!

 

 

Røykvarsler og CO-alarm skammer jeg meg over at jeg har ventet så lenge med, selv om jeg til mitt spede forsvar alltid har våknet når ting har tatt fyr før jeg flyttet i båt...:rolleyes:

 

 

Sist, men ikke minst, så er riggen langt på overtid, og jeg har nå 25 båtpenger til formålet. Det er dessverre fortsatt stor pågang hos de jeg har sjekket med, men jeg leter videre.

Stag og vant er viktigst, røstjern, salingshorn og innfeste overlever litt til.

 

Ha en fin høstdag godtfolk! :thumbsup:

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På tide med en oppdatering!

 

Masta er for tiden nede, og balja har fått full riggsjekk. Innfesting, røstjern og mastefot får bli med videre, mens salingshorn og terminalfester var ødelagt. 

Riggen var ellers i grei stand, men bar selvfølgelig preg av slitasje og ikkeeksisterende vedlikehold.

 

Har leid inn rigger, og tar dermed stag og vant i vaier i samme slengen, samt endel småplukk (seilstopper, beslag osv.)

 

Benytter også anledningen til å bytte mastelanterne, dog er størrelsene på led endel mindre enn den gamle, så her må jeg være kreativ.

 

Ellers skal rekkesepter byttes, og gjerde monteres. Utfordringen her var å finne rett lengde, de originale er 45cm, mens de eneste jeg har fått tak i med to hull er 61cm. 

Jeg kan jo ikke ha det så høyt mtp genoa osv, så her tenker jeg å kappe ned slik at midtre hull til rekkeline er som original, så får heller toppen være 5cm høyere enn på babord side. 

20211018_154227.jpg

Link to post
Share on other sites

Ny brannslukker, kullos og røykvarsler. Sistnevnte ble ikke pent, men pytt pytt.

 

Nå om dagen monterer jeg lithiumbatteri, ny lader, ny mppt-boks og inverter. Overdimensjonerer godt på ledningene, og leser meg opp mest mulig, i tillegg til at jeg plager noen elektrikere jeg kjenner i tide og utide.

 

Ofrer et skott til inverteren, det er eneste måten jeg kan klare å holde den både tørr og støvfri. Resten havner rett under forpiggen.

 

Har også trukket nye kabler til forbrukskursen, de gamle var mildt sagt klare for utbytting.

Tar det nødvendigste nå, så bytter jeg resten jevnt og trutt gjennom vinteren.

 

 

Ellers er de nye salingshornene fra selden noe forsinket, men så snart alt er i orden blir det årets siste langseilas, til en fredelig fjorhavn jeg skal overvintre i.

20211024_142105.jpg

20211024_142114.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk :wink: Blir greit å få på plass alt jeg har savnet, selv om det ble mye dyrere enn planlagt. Så kan jeg heller ta en luksusting av gangen fremover (autopilot, kartplotter, fall til cockpit osv).

 

Planen er fast plass ja, etter to koronavintre i regnland har jeg lyst på en vinter med skimuligheter :cool:

Link to post
Share on other sites

Da var det elektriske montert, og batteri, lader og inverter fungerer tilsynelatende fint.

Dessverre var den nye mppt'en fra victron skuffende, og viser bare 0.01V inn, selv i direkte sollys.

 

Den gamle hadde alltid 14V+++ ved dagslys, og fikk vanligvis aldri under 0,1Ah inn ved gråvær. Kablene er jo de samme, eneste nye er nye kabler til styrbord paneler på samme kurs, som enda ikke er koblet til panel.

 

Irriterende, men jeg har heldigvis enda litt tid til kais igjen.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 50 minutter siden:

Dessverre var den nye mppt'en fra victron skuffende, og viser bare 0.01V inn, selv i direkte sollys.

 

Den er ikke defekt da?

 

Redigert: innser nå at det er vel kanskje ganske opplagt, og at du har nådd den konklusjonen selv for lenge siden :crazy:

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 47 minutter siden:

Den er ikke defekt da?

 

Redigert: innser nå at det er vel kanskje ganske opplagt, og at du har nådd den konklusjonen selv for lenge siden :crazy:

Ser sånn ut, må bytte batterier på multimeteret, så får jeg se. På appen er den derimot helt fin..

 

Står at lav volt kan skyldes feil polaritet, men har fulgt kablene helt fra panel og ned, uten noe feil å påpeke der. Håper det bare er de nye kablene som stjeler all strømmen, isåfall får jeg sette på sperrediode der.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville sjekket kablingen en gang til og gjerne koblet fra den nye ubenyttede kabelen intill du har panel tilkoblet. 

Og gode batterier i voltmeteret er lurt!

 

Ellers mye godt arbeid du gjør, gøy følge med og se at båten ikke trenger å være stor eller dyr for å gi mye båtglede!! :thumbsup:

 

Har to av samme regulatorne ombord hos meg (en regulator pr panel da de henger på rekka på hver side) de lader "som juling"

 

Dette fra 160watt panel hengende på rekka for en uke siden en formiddag jeg seilte.

 

Screenshot_20211017-114824.jpg.73e4207a9bd1a307db99deca79282743.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var mysteriet oppklart! Synderen var de nye MC4-kontaktene, der det til forskjell fra tidligere var lengdeforskjell på metalstykkene man klemmer rundt kabelen, noe som har gått meg hus forbi (de jeg har koblet tidligere hadde ikke det, ellers så har jeg hatt flaks på hver eneste en...)

 

Fikk laget til nye kabler, og nå fungerer alt som det skal :smiley:

20211030_140930.jpg

Screenshot_20211030-142107.jpg

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev On 29.10.2021 at 19.11:

Tror jeg ville sjekket kablingen en gang til og gjerne koblet fra den nye ubenyttede kabelen intill du har panel tilkoblet. 

Og gode batterier i voltmeteret er lurt!

 

Ellers mye godt arbeid du gjør, gøy følge med og se at båten ikke trenger å være stor eller dyr for å gi mye båtglede!! :thumbsup:

 

Har to av samme regulatorne ombord hos meg (en regulator pr panel da de henger på rekka på hver side) de lader "som juling"

 

Dette fra 160watt panel hengende på rekka for en uke siden en formiddag jeg seilte.

 

Screenshot_20211017-114824.jpg.73e4207a9bd1a307db99deca79282743.jpg

Hadde du to bokser i utgangspunktet, eller er det en løsning du kom frem til etterhvert? Ser jo at det i teorien er bedre, dersom man har plassen til det. Blir spennende å se hvordan det blir for min enkle i praksis.

 

Kjekt å høre, har som tidligere nevnt fått mye glede av å snoke her, så gøy å kunne gi tilbake :smiley:

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 1 time siden:

Hadde du to bokser i utgangspunktet, eller er det en løsning du kom frem til etterhvert? Ser jo at det i teorien er bedre, dersom man har plassen til det. Blir spennende å se hvordan det blir for min enkle i praksis.

 

Kjekt å høre, har som tidligere nevnt fått mye glede av å snoke her, så gøy å kunne gi tilbake :smiley:

Ja, kjøpte likegodt to bokser med en gang, prisen var ikke så galt og siden det henger et panel på hver siden vil det aldri være sol på begge samtidig. Vil vel få litt mer lading med to paneler og ikke minst gøy å se i appen hvor mye hvert panel lader. Men forstod på de hos SkanBatt når jeg kjøpte det at det ikke var nødvendig med to bokser.

 

Har også et til 100watt panel jeg tenkte å ha på sprayhooden, men panelene på rekka lader så mye at jeg ikke har behov for ekstrapanelet likevel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Godt nyttår båtfolk!

 

Har rigget meg til for vinteren, etter en drøy ukes seilas i november.

Turen gikk fint, det eneste skumle var å krysse Sletta i 3m bølger uten vind, men det var såpass langt mellom toppene at det gikk fint, til tross for vinglete utenbordsmotor som måtte pinholdes.

 

Lithiumbatterier er helt fantastisk! Fikk bare 200Wh inn på panelene i den lave sola, men havnet ikke under 50%, selv om dieselvarmeren ble flittig brukt. Satser på å utvide banken med 50Ah før jeg kaster loss til våren.

 

Fikk endelig oppgradert forpiggen til dobbelseng, med dreamzone-madrasser fra jysk. Laget sengeplanker med lektere og tilkappede sengeplanker, og 24mm plank inni "V"-en der det krevde ekstra bruddstyrke. Pent ble det ikke (hadde bare foldesag), men det fungerer fint. Er delt opp i flere mindre stykker, slik at jeg kommer til enkeltluker ved behov. Portapottien er litt vanskeligere å bruke, men det får så være.

 

Skal legge ut flere bilder etterhvert som jeg får tid, nå er det derimot ski som gjelder!

 

Ha en fin midtvintersuke videre!

20211222_201038.jpg

Redigert av Valkyrja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dum som jeg var, så kom jeg i skade for å lese feil tråder på diverse båtforum, inkludert her. Det har seg tydeligvis slik at gjennomføringer kan svikte ved at hele kanten på utsiden kan gi etter... 

Da hjelper det fint lite at jeg støpte igjen hele innsiden av gjennomføring + ventil i sommer!

 

Angrer som en hund på at jeg ikke byttet den i sommer, budsjettspreng til tross. Den ekstra båtlappen hadde vært vel verd å låne. 

 

Men gjort er gjort, nå har jeg i det minste tid til å gruble på om jeg skal støpe igjen hele sulamitten til fordel for en over vannlinjen (den nåværende er faktisk bare 30cm under), eller evt bytte til bronse.

 

Har undersøkt ihht det jeg har lest meg frem til, og ved knivrisping fant jeg ingen tegn til rødt/rosa, bare cyanidblå avleiringer. På utsiden var den tilsynelatende ok både i sommer på land, og ved dykking i september.

Ventilen fikk et røsk da jeg demonterte vasken når jeg monterte dieselvarmeren, men ellers har jeg ikke rørt den. Nærmeste vannansamling var dessuten fersk.

 

Nødløsningen for denne gang ble en hel tube med tec7, etter å ha skrubbet ren overflaten rundt. Det er klin umulig å få bort der jeg har sølt ved eksosgjennomføringen akter, så satser på at det holder minst like bra her. 

I verstefall får jeg dykke med en tube sika/t7, og dekke til utsiden ( Har 4mm neoprendrakt...) :rolleyes:

 

Er det noen som vet hvilket materiale man brukte på undervannsgjennomføringer i 1980? Er det bronse kan jeg jo egentlig senke skuldrene femti hakk. Messing derimot :lol:

20220115_190445.jpg

20220115_193837.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Me hadde ein Albin Vega. Om eg minnest rett var det ein 77-modell. Ein ordentleg sliten båt, som til og med blei kjøpt frå ein sunnmøring (never again!)

 

Skrogventilane var i elendig stand, men sjølve gjennomføringane var tipp topp.

 

Eg veit ikkje om dette hjelper deg, men det kan godt vera at gjennomføringane er ok, sjølv om ventilane er overmodne for utskifting.

Link to post
Share on other sites

Har en Albin Cirrus fra 78, der jeg byttet alle gjennomføringene i fjor vår. Utløpet fra doen som var av syrefast stål og dermed ikke original. De andre hadde samme type ventil som du har da jeg kjøpte båten for ti år siden, og etter tilstanden deres (ikke mulig å verken lukke eller åpne) antar jeg de var originale. Jeg byttet ventilene like etter kjøpet, men lot gjennomføringene stå.

 

Etter å ha byttet gjennomføringene i fjor, skar jeg gjennom de for å finne tilstanden til metallet. Og med unntak av utløpet fra doen, var det ikke antydning til tæring eller misfarget metall. Det må med andre ord ha vært sjøvannsbestandig messing av god kvalitet. Do-utløpet var en gjennomføring i syrefast. Oppå der stod et 90-graders bend av messing, før en kuleventil i syrefast stål. Det syrefaste her var i god stand, men messingbendet var gjennomfarget rosa i begge ender, sannsynligvis påvirket av det syrefaste.

 

Konklusjonen min ble at de originale gjennomføringene fra 1978 var fortsatt helt fine, og kunne stått i mange flere år. Men det var vanskelig å vite uten å ta de ut og skjære litt i de. Kunne med andre ord spart meg noen tusen i nye "plastventiler". Men jeg sover godt om natten nå. Det er iallefall noe.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Ask og Alf-inge, da sover jeg hakket bedre om natten! 

 

Om den er 42 år gammel original, så skal jeg jammen ha uflaks om den ikke holder i 4 måneder til :lol: Ikke er den noe særlig i kontakt med sjøvann heller, med unntak av kanten på utsiden.

 

Planen er slipp i slutten av mai/tidlig juni, så tar jeg det da. Spørsmålet er jo bare hva jeg skal velge; messing, kompositt, rustfritt, bronse m.m? 

Må også få byttet rorlager, nå er det utrolig mye slark i det ála dunking, og det kan umulig være bra.

 

Planen er å krysse Nordsjøen i år, så da må alt være på stell. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev On 1/19/2022 at 22.24:

Artig å følge med på det du driver med. Jeg tenker på å skifte vinduene, de blir gjerne ugjennomsiktige slik mine er. Har du gjort noe med vinduene?

Nei, bare tec7 for å tette lekkasjene. Planen er nye, jeg har samme problemet som deg. Men det blir på sikt, fasaden har lavest pri :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...