Jump to content

Oppussingstråd Nidelv 24


N24 Md17

Recommended Posts

Må få korrigere litt @Vidar F.H.. Det er toppcoat som har 4 % voks . Da herder den mot luft. Gelcoat blir uansett klebelig i overflaten mot luft og er umulig å pusse med sandpapir. For å ta småskader i overflaten før maling er ferdigblandet Gelcoat sparkel utmerket. (Den har også innblandet voks) 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 14 timer siden:

Må få korrigere litt @Vidar F.H.. Det er toppcoat som har 4 % voks . Da herder den mot luft. Gelcoat blir uansett klebelig i overflaten mot luft og er umulig å pusse med sandpapir. For å ta småskader i overflaten før maling er ferdigblandet Gelcoat sparkel utmerket. (Den har også innblandet voks) 

Siterer denne og skriver under. Selvfølgelig 100% korrekt som @Knude påpeker, og det stemmer jo med min erfaring når jeg bare fikk tenkt meg veldig godt om. Takk for korrigering!:thumbsup:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

4-5 timar med høgtrykkspylar innvendig. Diverse vaskemiddel og avfetting, hadde pumpe gående for å få ut vann og dritt. Anslår at eg fjerna ei trillebår med skitt og dritt. Herlig å snart starte oppbygging, første punkt maling. Satser på at miljø innvendig blir bra nå. Håper det tørker godt opp nå først

IMG_20201114_190415.jpg

IMG_20201114_190753.jpg

Link to post
Share on other sites

Ferdig malt skrog inne. Er stor forskjell, trivelig nå, friskt og fint. Neste er tetting vinduer ute, men muligens maling over fenderlist først. Er veldig i tvil om denne utvendige malinga. Lurer på sprøyting.. Eller? Tenkeboksen. Takknemlig for tips ang den "problemstillingen" burde tatt hånd om overbygg utvendig før tetting vinduer/håndrekke, men som sagt, i tvil ang fremgangsmåte. Det er saktens etpar skjønnhetsfeil utvendig. 

IMG_20201122_224753.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette blir knallfint :clap:

 

For best finish utvendig er det ikke noen tvil om at sprøyting er best! Men, det krever at man faktisk kan sprøytelakkere, noe jeg har insett at jeg ikke er så flink til... Sig og appelsinhud er ikke gøy :giggle:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Hu

L-P skrev for 11 timer siden:

Flott post! Jeg tenkte å gå i gang med skifte av skrogtrekk og maling av kabin i min N24HT i vinter. Kommer du til å legge på et lag med isolasjon før du eventuelt monterer nytt skrogtrekk?

Veldig i tvil. Kommer neppe til å behøve isolasjon mtp kulde, her snakker vi godværskipper. 😉 Men kanskje det er gunstig for støy? Blir en "roligere" båt? Hva tenker du om det? 

Link to post
Share on other sites

I og med at malingen i båten er treig å herde, ble det ikke noe videre oppi der.. Laget en "bukk" og satte motoren oppi, klar for service. IMG_20201124_214537.jpg.d1be851b969e0c31237f0de4cc6560a4.jpgPlan : Bestiller deler i morgen, går for toppakningbytte + tetting liner mot blokk + stempelfjærer. Dette  svetter. Stempel og liner er UHØRT dyrt til denne motoren🙈. Overhaler injectorene og sjøvannspumpa. Tenker også å skifte slanger etc, gå over og få kontroll. Motoren svetter noe men er ellers svært bra. Kabler på nytt og maler opp. 😉 Er ikke vits å gå så mye grundigere på, hopefully. IMG_20201124_214537.jpg.d1be851b969e0c31237f0de4cc6560a4.jpgEr smøreoljepumpa billig setter eg på en ny. Så får vi se om det blir endring i planen når motoren rives og man får sett over. 🤪

IMG_20201124_214529.jpg

Link to post
Share on other sites

N24 Md17 skrev for 9 timer siden:

Hu

Veldig i tvil. Kommer neppe til å behøve isolasjon mtp kulde, her snakker vi godværskipper. 😉 Men kanskje det er gunstig for støy? Blir en "roligere" båt? Hva tenker du om det? 

Av det jeg leser her inne kan isolasjonen under skrogtrekket (som denne: https://www.maritim.no/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend) hjelpe med å minske kondensen inne i båten, siden du får et sjikte mellom det kalde skroget og kabinen. Så ser jeg flere også trekker fram betydelig reduksjon i støy, så jeg kommer nok til å gå denne veien. Kondens blir det uansett året rundt. 

 

Du er heldig som har mulighet til å stå under tak! Jeg må legge ambisjonsnivået en del lavere da min står lagret utendørs under presenning på en opplagsplass. 

 

Har du vurdert å bytte eksosbendet nå som du har motoren oppe? Ser det er flere som lager disse selv og selger på Finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124430055

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190398941

 

Ser du har et Martec-liknende ferskvannssystem. Nå har du jo en god mulighet til å skylle gjennom kjølekanalene og rense de. Jeg staket ut store mengder rust i fra kjølekanalene mine ved bunndreneringene. Nå hører det med til historien at jeg gikk tilbake til saltvannskjøling uten termostat og gjennblanket kjøleslange fra T-stykke til termostat, for å få mest mulig vann gjennom kjølekanalene. Om motoren går på 45 grader i stedet for 65, tenker jeg at det er bedre enn sporadisk koking. Og siden Martecen tydeligvis var ettermontert så sent i motorens levetid, vil nok ikke det gjøre så stor forskjell til syvende og sist. Det verste man kan gjøre med disse eldre motorene er vel å kjøre de for lite, slurve med vinterkonserveringen og kjøre de for hardt.

 

På 12V-kursen som ble til overs etter Martecen, monterte jeg en elektrisk diesel-fødepumpe til 400 kr fra Biltema for å erstatte den mekaniske fødepumpen. Denne er jo kjent for å lekke når membranen sprekker, og sprer diesellukt rundt i båten. Det er ønsker man jo ikke, og særlig ikke etter en slik totalrenovering som du gjør.  

Skilleveggen mellom styreposisjon og kabin, er det en stor plate? Og var denne vanskelig å fjerne?

 

Lykke til videre med prosjektet ditt! :thumbsup: 

936590986_elpumpe.jpg.c8138c3c635a446d5c23bc9a51bf50f3.jpg

Redigert av L-P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får god mulighet til rensking kjølanlegg nå ja, det var også noe av motivasjonen for å løfte motor ut. Når det er sagt så er det banalt enkelt å løfte den ut, det tar ikke allverdens tid. Forutsatt at man har egnet istrument for løfting 😉

El dieselpumpe er smart, tenker å gå for det. Takk for tipset

Tenker å beholde Martecen, den er i stand og kjøler fint, så det er kanskje bare å la detvære sånn. Når du har demontert din, betyr det at du selger den? Kanskje eg er interessert, særlig pumpa er grei å ha i bakhånd? 

På bildet ditt, er det noe av dørken som viser? Hvilket materiale er brukt? Prøverå bli enig med meg sjøl om materialvalg 😉

Link to post
Share on other sites

L-P skrev On 25.11.2020 at 10.07:

Skilleveggen mellom styreposisjon og kabin, er det en stor plate? Og var denne vanskelig å fjerne?

Ja, det er en stor plate. Denne kan nok være delvis vanskelig å få ut, i mitt tilfelle var den mjuk og råtten etter mangeårig vannlekkasje på toalettet, så det var løsnet i nedrekant av denne grunn.🙈 Styreposisjon og store deler av el-anlegg må ut før plata, det var kanskje største utfordringen i mitt tilfelle. Hovedstrømbryter var tullete plassert oppunder rattet, går for en enklere plassering når denne skal tilbake. 

Link to post
Share on other sites

N24 Md17 skrev for 7 timer siden:

På bildet ditt, er det noe av dørken som viser? Hvilket materiale er brukt? Prøverå bli enig med meg sjøl om materialvalg 😉

Det er nok noe billig laminat som har blitt satt inn. Heldigvis har tidligere eier gjort seg halvveis flid med arbeidet, så det ser ganske ok ut. Lett å vaske rent er det og. Verre med lektene under, der gynger det noen steder når man tråkker. :giggle:

 

N24 Md17 skrev for 7 timer siden:

Tenker å beholde Martecen, den er i stand og kjøler fint, så det er kanskje bare å la detvære sånn. Når du har demontert din, betyr det at du selger den? Kanskje eg er interessert, særlig pumpa er grei å ha i bakhånd? 

 

Det var vel det beste tipset jeg fikk: Fungerer det, la det være :lol: Ja den Martec-pumpa er svindyr. Det fikk jeg oppleve (2500 kr), så det er litt for galt å ikke bruke det. Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal prøve å sette det sammen, men kan gi deg en lyd hvis jeg bestemmer meg for å selge det. Jeg byttet også alt av slanger med nye fra Hydroscand, samt renset vannkjøleren grundig. 

 

N24 Md17 skrev for 7 timer siden:

Ja, det er en stor plate. Denne kan nok være delvis vanskelig å få ut, i mitt tilfelle var den mjuk og råtten etter mangeårig vannlekkasje på toalettet, så det var løsnet i nedrekant av denne grunn.🙈 Styreposisjon og store deler av el-anlegg må ut før plata, det var kanskje største utfordringen i mitt tilfelle. Hovedstrømbryter var tullete plassert oppunder rattet, går for en enklere plassering når denne skal tilbake. 

Jeg har nok også samme tilfelle. 20cm, minst, av platen har råtnet bort ved toalettet. Hadde lyst til å lage en luke og et elektrisk opplegg som kunne vært tilgjengelig fra toalettet, men igjen: alt for høye ambisjoner til hva som er realiteten når man har båten stående på en opplagsplass uten strøm. Fikk uansett ryddet opp litt i det elektriske, og det fungerte smertefritt gjennom hele sommeren. 

Dørk.jpg

Link to post
Share on other sites

L-P skrev for 2 timer siden:

Det er nok noe billig laminat som har blitt satt inn. Heldigvis har tidligere eier gjort seg halvveis flid med arbeidet, så det ser ganske ok ut. Lett å vaske rent er det og.

Vurderer samme løsning. Har et ok tilkappet vegg-vegg teppe, så det har mindre betydning med utseende. Er klar over at "teppebåter" er delte meninger om, mest negative.. 😉 Mener uansett at det er uhyre praktisk, og rolig/lunt. Så teppet blir... Men hvordan er det med laminatet, holder det seg ok pent i det fuktige miljøet? 

Link to post
Share on other sites

Rapport etter helga: 😂 Revet ned motoren, og reingjordt/sjekka over. Den er som forventa i ok stand, overraskande bra faktisk.IMG_20201129_175358.jpg.d9ab1043d02da844dc9ad7da2f2ee098.jpgIMG_20201129_180718.jpg.a7762d017ec23c86044ba81127beed3b.jpg Injektorer er i orden, det var ein liten strek i regningen, eg hadde tenkt å plasser årsak til litt fusk/startvansker her.. Javel, det er bare å sette sammen igjen med nye stempelringer og alle pakkninger samt slanger/klemmer. IMG_20201129_164133.jpg.23382a9b624dc06b4cb59454cada9dd7.jpgFint å få spyle igjennom alt av kjølekanaler, det er jaggu nok rusk. 

IMG_20201128_155116.jpg

Link to post
Share on other sites

L-P skrev On 26.11.2020 at 20.32:

Det er nok noe billig laminat som har blitt satt inn. Heldigvis har tidligere eier gjort seg halvveis flid med arbeidet, så det ser ganske ok ut. Lett å vaske rent er det og. Verre med lektene under, der gynger det noen steder når man tråkker. :giggle:

 

Det var vel det beste tipset jeg fikk: Fungerer det, la det være :lol: Ja den Martec-pumpa er svindyr. Det fikk jeg oppleve (2500 kr), så det er litt for galt å ikke bruke det. Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal prøve å sette det sammen, men kan gi deg en lyd hvis jeg bestemmer meg for å selge det. Jeg byttet også alt av slanger med nye fra Hydroscand, samt renset vannkjøleren grundig. 

 

Jeg har nok også samme tilfelle. 20cm, minst, av platen har råtnet bort ved toalettet. Hadde lyst til å lage en luke og et elektrisk opplegg som kunne vært tilgjengelig fra toalettet, men igjen: alt for høye ambisjoner til hva som er realiteten når man har båten stående på en opplagsplass uten strøm. Fikk uansett ryddet opp litt i det elektriske, og det fungerte smertefritt gjennom hele sommeren. 

Dørk.jpg

det gulvet ble veldig fint

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...