Jump to content

Nødvendig batterikapasitet


JohnS

Recommended Posts

JohnS skrev 8 minutter siden:

Da ble valget et Exide EM 690 batteri,

Bare vær obs på at dette batteriet kun har 800 CCA iht. EN-standarden, imot batteriet fra Biltema som har 960 ampere. Tror jeg ville laget en løsning slik at du får drahjelp fra startbanken i tillegg, det vil nok gi deg en god del ekstra "piff" i propellen. 

 

JohnS skrev 10 minutter siden:

Den nye laderen skal kunne stå på kontinuerlig,

Men jeg ville ikke gjort det allikevel :wink:

 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 2 timer siden:

Exide har tatt inn det gamle batteriet og skal teste det for å finne årsaken til havariet, men jeg tror nok det har blitt overladet. (Måler forresten fremdeles over 13V)

Høyere volt en det som er "teknisk mulig" er en klar indikator på ett batteri som har mistet mye væske.
Mener å huske att forklaringen er att syren som er igjen blir mer konsentrert så derfor blir hvilespenningen høyere.
Hvis man belaster ett slikt batteri med en mekanisk batteritester eller måler under last vil volt på batteriet synke som en stein.
Jeg er ganske trygg på att dette batteriet er ladet i hjel over tid... spesielt når batteriet er lettere en nytt og har en "trimmet" volt. 
 

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 4 timer siden:

Exide har tatt inn det gamle batteriet og skal teste det for å finne årsaken til havariet,

Nå ja....hvis du ser for deg att batteriet blir sendt inn til Exide Norge der en gruppe høyt kvalifiserte litt eldre menn med grålig hår og lagerfrakk går løs på batteriet i ett labriatorie for så skrive en teknisk rapport så funker det mer så her.
Forhandleren sparker batteriet ditt under en benk eller gjemmer det bort i en krok til Exide sin selger kommer forbi.
Så står Exide selgeren og forhandleren å sparker litt på batteriet og i beste fall tar selgeren en batteritest med Midtronics batteritester der Exide selgeren sier..,tar dette på goodwil reklamsjon selv om det ser ut som sulfatering grunnet feil bruk av kunde ....om forhandleren er stor nok da. 

Link to post
Share on other sites

Kommer du nå til å kople om slik at baugpropellbatteriet ikke får lading fra den store laderen via 50 mm2 kabel, eller blir det som før? Er ingen guru på dette men ut fra alle frustrerte AGM eiere jeg har lest om her ville jeg vært skeptisk til å la den laderen stå på hele tida hvis float er 13.7V. Ville nok heller brukt den til å piffe opp dann og vann, om det var nødvendig pga korte turer el.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 12 minutter siden:

Kommer du nå til å kople om slik at baugpropellbatteriet ikke får lading fra den store laderen via 50 mm2 kabel, eller blir det som før? Er ingen guru på dette men ut fra alle frustrerte AGM eiere jeg har lest om her ville jeg vært skeptisk til å la den laderen stå på hele tida hvis float er 13.7V. Ville nok heller brukt den til å piffe opp dann og vann, om det var nødvendig pga korte turer el.

Lading fra eksisterende lader vil kobles fra. Kommer nok ikke til å ha den nye laderen tilkoblet kontinuerlig nei, iallfall ikke i peridoder når båten ikke er I bruk, men vil følge med på hva spenningen er til enhver tid.

@pipe :

Forventer ikke at Exide tar en veldig seriøs test av det gamle batteriet, sikkert noe veldig enkelt.

De er jo enig med meg at det nok har vært overlading, og det er heller ikke noen reklamasjon fra min side.

Jeg har jo kjørt belastning med det,og spenningen datt jo til 7-8V, derfor også ladealarm.

@ Komodo:

800CCA er samme som EP900 batteriet hadde, så tror nok det holder bra for denne vesle Thrusteren ,men godt mulig jeg kobler inn startbanken uansett, ja.

Ellers satte jeg på den nye laderen i en ute bod hjemme,og den begynte med rundt 6A, og ladet opp det nye batteriet på noen timer. Lyser grønt nå, som antyder fulladet, og jeg måler 13,18V med multimeteret og ved +6 grader temp.

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 2 timer siden:

Nå ja....hvis du ser for deg att batteriet blir sendt inn til Exide Norge der en gruppe høyt kvalifiserte litt eldre menn med grålig hår og lagerfrakk går løs på batteriet i ett labriatorie for så skrive en teknisk rapport så funker det mer så her.
Forhandleren sparker batteriet ditt under en benk eller gjemmer det bort i en krok til Exide sin selger kommer forbi.
Så står Exide selgeren og forhandleren å sparker litt på batteriet og i beste fall tar selgeren en batteritest med Midtronics batteritester der Exide selgeren sier..,tar dette på goodwil reklamsjon selv om det ser ut som sulfatering grunnet feil bruk av kunde ....om forhandleren er stor nok da. 

Ha ha, strøken skildring :thumbsup: nå fikk jeg meg en god latter her :lol: Savnet bare en litt mer dyptpløyende forklaring av hvordan de kom til å gå fram for å dissekere batteriet og skjære det opp i molekyler, for deretter å gjennomføre en kjemisk analyse av alle komponentene :giggle:

 

JohnS skrev 51 minutter siden:

og jeg måler 13,18V med multimeteret og ved +6

Ja, med den floatspenningen bør du nok ikke være så bekymret :thumbsup: Ut fra det du skrev lenger opp forholdt jeg meg til 13,7V, men jeg leste kanskje litt for kjapt gjennom innlegget...

Link to post
Share on other sites

Tema "å lade AGM" har vi hatt opp og ned gjennom alle år.
Men jeg mener ganske bestemt at det ikke finnes noen som akkurat
kan kalles frustrerte AGM-eiere.
For når AGM blir brukt og ikke minst ladet riktig, da er denne type
konstruksjonen i grunn fortsatt ganske langt framme og stabil.
Personlig må jeg nå bare, atter en gang, sette en smussig finger i
et evig betent sår, nemlig merke og ladere.
Når vi i idet hele tatt vil snakke om frustrerte batterieiere, da kan en nok
fremheve veldig mange som brukte hva-enn-Exide batterier,
og da gjerne når det gjelder til annet enn start.
Exide-gruppen (holding) slet fra dag én med omtrent alt de fikk mellom fingrene,
bortsett av tre (to) tyske merker som de ikke torde å forandre på for bare å spare penger.
Uforandret det samme, frem til idag.

Neste poeng er lading.
Her er det slik at det bare dreier seg om trusterbatterier, som går antisyklisk 
akkurat som startbatterier. Høye ladespenninger (og særlig høye hvilespenninger) er noe dem trenger bare få ganger per år, enten til "å massere" væska
igjennom kappilarene, eller når det fantes utladinger som drar batteriene
matematisk under SoC 93%. Dette er uforandret og gjelder også for TS.
Når laderen står på med økt spenning (over 13,3V konstant) er det veldig sannsynlig at AGM batterier tørkes ut, sakte men sikkert, gjelde de fleste selv om en del virker å være helt bulletproof (...jeg tror heller at disse så gikk syklisk allikevel).
I tillegg var trådstarteren her jo straffet med å eie noe fra Exide, da, ....vet du... :saint:
Og han brukte en lader som faktisk leverte for høy spenning, om jeg husker riktig.
Så, nå er jeg spent på hvor lenge de nye han fikk holder.
Jeg er fristet til å vedde en krone på at det ikke blir 15 måneder
før første svakheter dykker opp, igjen.
Men vi får se.

:seeya:
:fishing:
Jørg

(...som ser på kalenderen at det er ikke lenge igjen til Mars !! :smiley:


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor driver du og lader et allerede fulladet batteri? I mitt hode ville batteriet hatt best av å stå uten lading de neste par tre månedene, med mindre du bruker thruster ofte i mellomtiden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da vil jeg gjerne vedde imot Jørg🙂

Det forrige (EP 900) batteriet fungerte jo perfekt i 3 år, selv med nesten konstant tilkoblet lader med sannsynligvis noe for høy spenning, mest grunnet temperaturføler satt på et kjøligere sted.

Når jeg nå får en egen dedikert lader jeg bare kan slå på ved behov, tenker jeg det nye batteriet skal vare lenge.

De andre Exide batteriene ( 4x80Ah Gel for forbruk, og 2x50Ah AGM for start) som også ble satt inn for 3 år siden, fungerer fremdeles helt perfekt🙂👍

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Hvorfor driver du og lader et allerede fulladet batteri? I mitt hode ville batteriet hatt best av å stå uten lading de neste par tre månedene, med mindre du bruker thruster ofte i mellomtiden. 

Var bare for å teste den nye laderen hjemme før jeg monterer i båten🙂

Helt ufarlig.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 2 minutter siden:

Var bare for å teste den nye laderen hjemme før jeg monterer i båten🙂

Helt ufarlig.

 

OK. Jeg tenkte bare at erfaringene med det forrige batteriet burde tilsi at vedlikeholdslading av AGM er noe man kun bør gjøre når det trenger det. Og det er ikke ofte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 57 minutter siden:

Tema "å lade AGM" har vi hatt opp og ned gjennom alle år.
Men jeg mener ganske bestemt at det ikke finnes noen som akkurat
kan kalles frustrerte AGM-eiere.
For når AGM blir brukt og ikke minst ladet riktig, da er denne type
konstruksjonen i grunn fortsatt ganske langt framme og stabil.
Personlig må jeg nå bare, atter en gang, sette en smussig finger i
et evig betent sår, nemlig merke og ladere.
Når vi i idet hele tatt vil snakke om frustrerte batterieiere, da kan en nok
fremheve veldig mange som brukte hva-enn-Exide batterier,
og da gjerne når det gjelder til annet enn start.
Exide-gruppen (holding) slet fra dag én med omtrent alt de fikk mellom fingrene,
bortsett av tre (to) tyske merker som de ikke torde å forandre på for bare å spare penger.
Uforandret det samme, frem til idag.

Neste poeng er lading.
Her er det slik at det bare dreier seg om trusterbatterier, som går antisyklisk 
akkurat som startbatterier. Høye ladespenninger (og særlig høye hvilespenninger) er noe dem trenger bare få ganger per år, enten til "å massere" væska
igjennom kappilarene, eller når det fantes utladinger som drar batteriene
matematisk under SoC 93%. Dette er uforandret og gjelder også for TS.
Når laderen står på med økt spenning (over 13,3V konstant) er det veldig sannsynlig at AGM batterier tørkes ut, sakte men sikkert, gjelde de fleste selv om en del virker å være helt bulletproof (...jeg tror heller at disse så gikk syklisk allikevel).
I tillegg var trådstarteren her jo straffet med å eie noe fra Exide, da, ....vet du... :saint:
Og han brukte en lader som faktisk leverte for høy spenning, om jeg husker riktig.
Så, nå er jeg spent på hvor lenge de nye han fikk holder.
Jeg er fristet til å vedde en krone på at det ikke blir 15 måneder
før første svakheter dykker opp, igjen.
Men vi får se.

:seeya:
:fishing:
Jørg

(...som ser på kalenderen at det er ikke lenge igjen til Mars !! :smiley:


 


Screenshotter denne. Vipser du krona I April 2025 da?

 

Som TS har angitt så har han nå testet nyinnkjøpt lader som gir float på 13.18-13.25V.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Screenshotter denne. Vipser du krona I April 2025 da?

 

Som TS har angitt så har han nå testet nyinnkjøpt lader som gir float på 13.18-13.25V.

Klart det, i tilfellet.  :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev 1 time siden:

Da vil jeg gjerne vedde imot Jørg🙂

Det forrige (EP 900) batteriet fungerte jo perfekt i 3 år, selv med nesten konstant tilkoblet lader med sannsynligvis noe for høy spenning, mest grunnet temperaturføler satt på et kjøligere sted.

Når jeg nå får en egen dedikert lader jeg bare kan slå på ved behov, tenker jeg det nye batteriet skal vare lenge.

De andre Exide batteriene ( 4x80Ah Gel for forbruk, og 2x50Ah AGM for start) som også ble satt inn for 3 år siden, fungerer fremdeles helt perfekt🙂👍

Så bra, da er vi på 2 = jeg får 2 kroner. :lol:

Det er dessverre et forskjell mellom subjektiv oppfatning og fysisk måling.
Og det er det jeg ser konstant, når jeg blir bedt å sjekke et batteripakke og utlader den en og en. 
Det kan du forresten også gjøre selv, når du eier batterimonitor.
Topplading, så utlading av hvert batteri med angitt metode
(den som gjelder for det aktuelle batteriet, pleier å stå på den) ned
til sluttspenningen, for så å sammenlikne beregnet Ah eller Wh med det
du liksom har kjøpt.
Så ser du om batteriene er fortsatt i nærheten eller på veien ut.

De fleste med flere batterier finner da ut at en eller to er slappe allerede,
men så det ikke før når kjøleskapet og lys ikke slo seg av enda.

Det er forresten det jeg anbefaler regelmessig, for egentlig er det
eneste mulighet for å sjekke batteriene enten før eller etter sesongen.
Og har en kjøpt nye, da er det jo veldig bra å dokumentere batteriets tilstand.
Med mindre det finnes en annen garanti til et produkt
er jo reklamasjonsretten begrenset til 2,5 år for batterier.
Da er det kanskje ikke så dumt å følge med litt på slik enkelt måte.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

JohnS skrev for 4 timer siden:

Kjekt om noen også har positive erfaringer med Exide,

Har kun brukt Exide batterier de siste 10 årene på biler og båter.
Er super fornøyd og ingen batterier har dauet for meg.
Har til og med ett 10 år gammelt Nautulus batteri i fra Sønak som har fått mye pepper her inne.
Dog har nok dette batteriet fått godt stell da det bare er i bruk en snau uke i året som el motor batteri mens det blir ladet to ganger i året når det ikke er i bruk,

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 4 minutter siden:

Har kun brukt Exide batterier de siste 10 årene på biler og båter.
Er super fornøyd og ingen batterier har dauet for meg.
Har til og med ett 10 år gammelt Nautulus batteri i fra Sønak som har fått mye pepper her inne.
Dog har nok dette batteriet fått godt stell da det bare er i bruk en snau uke i året som el motor batteri mens det blir ladet to ganger i året når det ikke er i bruk,

Jo da, jeg kan bekrefte det selv.
Sønnak var ganske greit før i tida, de gamle.
Senere derimot vet jeg ikke om én kunde som kjøpte flere enn 2
og som fikk ikke problemer med minst ett.

...nei, jeg tøyser ikke, bare forteller det jeg både ser og hører.


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 17 minutter siden:

Senere derimot vet jeg ikke om én kunde som kjøpte flere enn 2
og som fikk ikke problemer med minst ett.

 

Jeg har kjøpt tre, og vært like misfornøyd med alle tre. Pluss ett jeg fikk helt nytt med båten. Siden har jeg kun kjøpt  Biltema batterier, og de har levert helt som forventet alle sammen. Så ja, man lærer litt under veis. Nå har jeg kjøpt mitt første AGM batteri, jeg kommer sikkert til å lære noe av det også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sannheten er vel att Eide/Sønak er det desidert største batterimerket i Norge.
Min påstand er att 99,99 % av alle som dreper batteriene sine for tidlig har skyld i det selv enten med feilbruk eller feil på det tekniske.
Da spiller det ingen rolle hvem merke som står på batterikassa for natur lovene gjelder for alle.
 

Satt inn ett Exide EK960 i Jaguren for litt siden.
Da hadde den på knappe 9 år drept orginal batteriet og tygget opp BT sitt gule og svarte AGM batteri som går for å være bra her inne. Skal ikke gå god for det selv men tekniske spec på dette batteriet som vekt og evnen til å ta i mot lading er bra
Faktisk er Bt batteriet bare noen hundre gram lettere og ligger bare 2 amp bak Exide sitt batteri på lade motakelighet så sett opp i mot pris står det seg til meget godt...på papiret.
Men daua gjorde det lell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...