Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

Noen her som følger med på Vendée Globe?

Den eneste sporten som er artig å følge med på :wink:

 

For de som ikke kjenner til det, er den en regatta som arrangeres hvert fjerde år. Start og slutt er i Frankrike, og deltakerne skal seile rundt jorda alene, non-stop. Det tar fra 2,5 til 4 måneder. Båtene som blir brukt er "formel 1", siste skrik innen eksperimentell design. Nytt i år er at de satser stort på foiler som løfter hele skroget ut av sjøen over en viss fart.

 

Det er en god tracker på nettsiden, så man kan følge med til en hver tid:

https://www.vendeeglobe.org/en/tracking-map

 

Her om bord heier vi på Alex Thomson fra Wales med båten Hugo Boss, som kom på tredjeplass i 2012, andreplass i 2016 og går for seier denne gangen.

 

For å få et inntrykk av hvilke monstermaskiner de seiler rundt i, er her den siste Hugo Boss: 

 

 

Klipp fra forrige Vendée Globe:

 

Link to post
Share on other sites

Arrangørens Youtube-kanal https://www.youtube.com/channel/UC0pdv_hgDx7oTT3kJAMnd5A har daglig sending på engelsk kl. 1330 norsk/fransk tid, verd å se.

 

Av 33 deltakere er 6 kvinner, og her stiller begge kjønn likt uten noen fordeler. Spesielt imponert over at damene håndterer båter og seil (og her snakker vi 60-fotere med opptil 600 kvm seil samtidig) like bra som gutta. Min favoritt er Sam Davies, hun har gått de vanlige gradene fra Mini, via Figaro, Class 40 og til IMOCA. Seiler sin tredje Vendee Globe. Og hun har vært skipper på Volvo Ocean Race også innimellom dette.

 

Se her for litt "frøkenseiling" av Sam Davies: 

 

 

Hun har både bra nok båt, seilerkompetanse og erfaring nok til å kunne vinne VG, selv om det er et par-tre stykker som har bedre båter og er like gode seilere. Nå har riktignok en av favorittene falt fra, Jeremie Beyou i Charal er på vei tilbake til start etter skader på båt og rigg, og selv om han starter igjen er han nok for langt bak til å vinne.

 

Foiler er ikke nytt i år, flere båter hadde foiler også i forrige VG i 2016. Alex Thomson i Hugo Boss kom på andreplass etter å ha seilt 2/3 av racet med 1 brukket foil. Det som er nytt i år er at de nyeste båtene har foiler som løfter båten relativt langt ut av vannet og kan med dette øke farten med opptl 7-8 knop sammenliknet med båter uten foiler. De nyeste foilene har også betydelig rettende effekt, slik at båtene også tåler mer seil og går raskere på kryss.

 

Båtene er av samme grunntype, en såkalt "Open" klasse, hvor noen parametre er låst og noen kan varieres. Riggen er f.eks entype og er lik på alle båtene. De eldste båtene som er med er bygd rundt 2000, noen er relativt uendret, mens mange av de eldre båtene er ombygd bl.a. med foiler. Og noen er helt nye designs, sjøsatt i 2020, disse har ganske annet design enn de eldre båtene. På grunn av den høye farten på de nyeste båtene har disse helt innelukket cockpit. 

 

Følger ekstra med på Apivia og LinkedOut, da disse båtene er designet av samme kar som har tegnet vår nye båt...

 

Link to post
Share on other sites

Jeg følger med! Veldi spennende. Alex leder inn over ekvator men linked Out og Apicia har tatt inn mye de siste dagene, og neste rapport er de trolig forbi. Enten hhar ikke Alex god nok båtfart i disse forholdene, eller så har han seilt mer konservativt... i den grad det er mulig med disse båtene! 

Link to post
Share on other sites

Et mastebrekk før Kapp Verde, flere med problemer med fall-låsen i mastetoppen, ikke båten jeg hadde dratt ned i sydishavet med. Det kan bli stygt. Var jo en som ble reddet etter å ha tilbragt fire døgn inne i skroget som lå opp/ned i isvann i sydishavet. Har vel vært tre dødsfall opp gjennom årene.

Jeg følger med tråden på Sailing anarchy, mye kunnskap der;  http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/211295-vendee-globe-2020/&page=32

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 7 timer siden:

Hvilken båt ville du dratt med?

Noe det er plass til mannskap på. Uaktuelt for meg å seile i sydishavet alene. Jeg hadde heller valgt båt tilsvarende Clipper race båtene. Skulle jeg jorda rundt hadde det ikke vært for å seile fortest, å holde mer seil og høyere fart enn alle andre, jeg hadde vært fornøyd med å komme levende rundt. Jeg er kjapp til å reve. Har lovt meg selv to ting: aldri regatta over hav, aldri alene over hav. Så jeg er vel ikke tøff nok. Aldri hoppet i Vikersund heller. 

Link to post
Share on other sites

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20487/hugo-boss-in-safe-position-to-repair-alex-thomson-racing-says-we-are-confident-in-his-ability-to-complete-the-repair

 

Ser ut som det er håp.

 

After notifying Race Direction last night of a structural issue on HUGO BOSS, the Alex Thomson Racing Team, in collaboration have agreed a repair which the solo racer has started to execute this morning while positioned 875 nautical miles east of Rio de Janeiro. The boat has been turned downwind and is drifting at less than four knots. 

 

Ross Daniel, Technical Director at Alex Thomson Racing gave an update to the media this morning, 

 

“Yesterday evening (Saturday 21st November), while Alex was carrying out a routine inspection onboard HUGO BOSS, he spotted what he believed to be some structural damage in the bow area of the boat. He immediately notified myself and the team on shore, and we provided clear instructions to allow him to carry out a full inspection of the damage. 

 

“That inspection has revealed some structural damage to a longitudinal beam at the front of the boat. The damage appears to be isolated to that area alone. It is as yet unclear what caused this damage. There have been no incidents of concern onboard the boat during the race so far.  

 

“Together with our structural engineers and naval architects, we worked through the night to put together a full repair plan for Alex. During this time, Alex took some rest onboard in order to prepare to begin that repair work this morning.

 

“Alex has now put the boat into a safe position to manage the sea state in order to reduce movement onboard while he carries out the repair. He has all the necessary materials onboard, a detailed plan to follow, and a team of world class engineers advising him. We are therefore confident in his ability to complete the repair.

 

“Our objective is to carry out the necessary repair swiftly and effectively, in order to minimise the miles lost and resume racing again.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 12 timer siden:

Noe det er plass til mannskap på. Uaktuelt for meg å seile i sydishavet alene. Jeg hadde heller valgt båt tilsvarende Clipper race båtene. Skulle jeg jorda rundt hadde det ikke vært for å seile fortest, å holde mer seil og høyere fart enn alle andre, jeg hadde vært fornøyd med å komme levende rundt. Jeg er kjapp til å reve. Har lovt meg selv to ting: aldri regatta over hav, aldri alene over hav. Så jeg er vel ikke tøff nok. Aldri hoppet i Vikersund heller. 


Clipper race har jo tre dødsfall i sin historie. Amatørcrew, javel, men båtene er relativt gammeldagse etter mitt skjønn ( har faktisk vært om bord i en men ikke seilt) i en moderne IMOCA har man mye mer farstpotensiale og man er mer beskyttet - i alle fall med de nye båtene. Men det blir jo bare rent teoretisk sofaseiling fra min side, det er neppe aktuelt med Sydishavet noen gang. En interessant sammenligning er den golden globe race regatten som Are wiig detok i,  med gamle langkjølede båter som skulle feire Knox Johnson. Vinneren brukte vel 4x så lang tid som imoca 60, og kun et fåtall fullførte. 

Link to post
Share on other sites

Har sansen for disse båtene, men aldri vært ombord i en. Tryggere enn de eldre, så det tydelig i regattaen Vik deltok i. Klart en fordel med fart. Verden går raskt videre. Utfordringen med å seile på grensen i 70 døgn er at noe lett ryker. Håper reperasjon går greit, alltid utfordrende å sette på ett delaminert spant ute på havet. 

Link to post
Share on other sites

Den største sikkerhetsmessige forskjellen på Vendee Globe og Golden Globe er vel muligheten de raske Imoca'ene har, kombinert med svært gode værvarsler, til å velge optimal seilingsrute på en helt annen måte enn de langkjølte båtene i GG har. Imoca'ene kan unngå forhold som GG-båtene måtte seile i, med de dramatiske konsekvensene det fikk for mange.

 

Statistisk kommer vel bortimot halvpartene av Imoca'ene til å få skader og defekter som gjør at de må bryte eller halte i mål. De er, som konstruktøren av Hugo Boss sa: "wonderfully light, wonderfully fragile.."

Link to post
Share on other sites

UAlex Thomson / Hugo Boss har brutt, seiler mot Cape Town.

har hatt (fortsatt) skade på hovedstrukturen, og brakk et av rorene i går (?) så han gir seg nå. https://www.alexthomsonracing.com/news/

Corum brøt tidligere og gikk til kapp verde etter at riggen røyk.

LinkedOut har skadet en foil og måtte kutte av ytterste meteren så seiler videre med bare styrbord foil intakt.

https://www.vendeeglobe.org/fr/actualites/20581/thomas-ruyant-j-ai-coupe-mon-foil

så nå er to båter ute. Teten er nede på 40 grader syd og nærmer seg / seiler langs den sydlige begrensningslinjen som arrangørene har satt for å holde feltet nord for isen.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En seiler måtte gå i flåten, en av konkurrentene er på stedet, men har vansker med å komme til unnsetning da han har motorproblemer.

 

Pressemelding fra arrangøren:

https://www.vendeeglobe.org/en/news/20681/kevin-escoffier-prb-activates-distress-beacon-jean-le-cam-alters-course-to-assist

Kontinuerlige ubekreftede oppdateringer her: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/211295-vendee-globe-2020/&page=57

 

image.png.1d9678e21594f9f2769f17d4493652b1.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stort mer dramatisk blir det ikke: båten brakk tvers av i en bølge og det var bare tiden og veien for å komme seg i flåten.

 

Jean le Cam hadde ikke motorproblemer, men han mistet Escoffier i flåten av syne mens han var nede og startet motoren for å forberede pickup. Han måtte så lete i flere timer før han fant ham igjen i høy sjø og mørke. 

 

Escoffier var i flåten fra ca. 1600 norsk tid til pickup 0208. Høres fornøyd ut med å være trygt om bord hos King Jean!

 

Det hører med til historien at samme Jean le Cam selv ble reddet i 2008 sør for Kapp Horn av nettopp PRB.

 

Videoer om redningen på Vendee Globe's youtubekanal: https://www.youtube.com/user/VendeeGlobeTV/videos

Link to post
Share on other sites

Ja, dramatikken har visst allerede begynt allerede før Kapp det Gode Håp, med mastebrekk, rorbrekk og skrogbrekk.

 

Rent praktisk: Hvordan påvirker en slik redningsaksjon racet? Selvsagt må de hjelpe en skipbrudden i nød, men får de noe kompensasjon i form av fratrekk av tid pga. omdirigering? Og må det "nye mannskapet" bli med helt i mål, eller blir han satt av til et annet fartøy?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...