Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

Da er også Pip i mål :smiley: 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/22228/pip-hare-first-british-skipper-to-finish-the-vendee-globe-crossing-the-line-in-19th-place-on-medallia

Bommet på målet å slå Ellen McArthur med en dag, men vanskelig vær på slutten med lang omvei for å seile rundt Azorene-høytrykket gjorde det umulig. De første båtene kom jo også inn en uke etter rekorden fra 2016/17 så været har nok ikke spilt helt på lag i år. Som de fleste andre hadde hun en del problemer underveis, det som imponerte meg mest er bytte av ror midt i Sørishavet som er postet tidligere i tråden. På vei inn i Biscaya sviktet fallåsen til Code Zero'n midt på natten og hun beskriver hvordan hun kuttet halselinen og jibbet med kjøl og storseil på "feil" side for å få halt seilet opp med nærmest vertikalt dekk, men pullpiten fikk seg en trøkk. https://www.vendeeglobe.org/en/news/22202/pip-hare-things-that-go-bang-in-the-night

Senere hadde hun rigget ny halseline fra mastetoppen og ny halseline og fått opp seilet igjen. Rett før mållinjen røk den siste kjøllinjen hun hadde og med fiskebåter overalt måtte hun rigge en nødløsning. 

 

Hovedsponsoren har lovet større budsjett for 2024 og nyere båt, håper det blir noe av :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Pip's båt Medallia, opprinnelig SuperBigou, er den eldste som har fullført VG. Bygget nærmest for egen hånd i et båthus av sveitseren Bernhard Stamm, som aldri fullførte jorda rundt i den båten. Båten er seilt i mange VG, sist av spanjolen Didac Costa i 16-17. 

 

Samme Didac Costa kommer i mål om et par dager i en like gammel båt (+/- noen dager): OnePlanet OneOcean, opprinnelig Kingfisher, som Ellen MacArthur kom på andreplass med i 00-01. 

 

Pip fikk en skikkelig hedersbevisning da selveste "King" Jean le Cam bordet skuta etter målgang og ble med opp kanalen i Le Sable d'Olonne. Hun ble jo skikkelig "starstruck" da de overrasket henne med le Cam på livesendingen for noen dager siden..

 

VG (og andre offshore-seilaser) er en av de ytterst få idrettsøvelser hvor man konkurrerer på like vilkår, uavhengig av kjønn og alder. Og det gjelder også båten..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev On 12.2.2021 at 14.52:

 

VG (og andre offshore-seilaser) er en av de ytterst få idrettsøvelser hvor man konkurrerer på like vilkår, uavhengig av kjønn og alder. Og det gjelder også båten..


og funksjonshemming, Damein Seguin har bare en hånd, han kom på 7. plass bare 18 timer etter Yannicks justerte tid, 15 timer etter Charllie som var først i mål!

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Krimart skrev for 8 timer siden:

Da er også Ari Huusela i mål, og fasit for 2020/21 -regattaen ble at 25 av 33 båter fullførte, den beste fullføringsprosenten noensinne, men den tregeste vinneren siden 2008/09, i hovedsak p.g.a. ugunstig vær.

Det viser tydelig hvor mye mer egnet de moderne båtene er til havseilas i forhold til de tradisjonelle som de brukte på Golden Globe i fjor. Stikk i strid med hva enkelte konservative langturseilere mener.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan vel diskuteres om det er designet eller størrelsen som gjør størst utslag der. Men det klart det er en enorm verdi i å ha fart nok til å kunne styre unna drittvær, i stedet for å plaske rundt i 4-5 knop mens stadig dårligere værmeldinger hagler inn. Svært uvitenskapelig tipper jeg en minst like høy andel ville gjennomført om de var bygget som tunge, gammelmodige 60-fotere, med halvlang kjøl og beskyttet ror. Men mulig jeg er helt på bærtur.

 

Mange IMOCA-båter til salgs nå, om noen føler seg kallet.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev On 6.3.2021 at 21.21:

Kan vel diskuteres om det er designet eller størrelsen som gjør størst utslag der. Men det klart det er en enorm verdi i å ha fart nok til å kunne styre unna drittvær, i stedet for å plaske rundt i 4-5 knop mens stadig dårligere værmeldinger hagler inn. Svært uvitenskapelig tipper jeg en minst like høy andel ville gjennomført om de var bygget som tunge, gammelmodige 60-fotere, med halvlang kjøl og beskyttet ror. Men mulig jeg er helt på bærtur.

 

 

Men man kan i alle fall si at de som påstår at enhver flatbunnet båt med bulbkjøl og spaderor ikke har noe på åpent hav å gjøre er på bærtur? 

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Krimart said:

Men man kan i alle fall si at de som påstår at enhver flatbunnet båt med bulbkjøl og spaderor ikke har noe på åpent hav å gjøre er på bærtur? 

Vanskelig å være uenig der! Kranglefanter vil mene at det at 25% av båtene ikke klarte å fullføre er en indikasjon på at de er uegnet – i mitt hode reflekterer det mer at risikoviljen er en ganske annen når IMOCA-båter designes og seiles enn når vi andre plasker rundt. Det har vært mye strukturelle skader, ror som takker for seg og annen moro – langt mer enn vanlige turbåter på havet i snitt belemrer seg med. Annet enn den første stormen kan ikke jeg huske at de har vært utsatt for noe voldsomt dårlig vær, så det er tilfeldigheter, hard seiling og skjørt design som utgjør forskjellen.

 

For min egen del kunne jeg ikke akseptert den risikoen som ligger implisitt i fullføringsprosenten her. Men du kunne bygget en absurd sterk båt om du tok utgangspunkt i et IMOCA-design, men ikke var så veldig opptatt av fart. For min egen del tror jeg vi hadde en snittfart på rundt fire og en halv knop rundt jorda, og det burde vel være mulig å opprettholde med disse selv om du lager alt tre ganger så solid og har en båt i reserve på slep ...

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være kranglefant. Men en IMOCA er selvfølgelig mye, mye sterkere enn hvilkensomhelst tradisjonell turbåt. Grunnen til at ting ryker er sjokkbelastninger som følge av farten kombinert med det ekstremt høye rettende momentet. Så det er ingen grunn til å bygge en imoca sterkere som turbåt. Det er bare å holde igjen på farten så vil den tåle alt. At et ror eller en foil knekker når du trefefer en ufo i 25 knop er ingen bombe akkurat. Men det samme roret vil sansynligvis tåle veldig mye om du seiler i 8. 

 

En tradisjonell turbåt ville sansynligvis gått i oppløsning bare av at man strammet riggen like hardt som på en imoca.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...