Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg skjønner at de som seiler i denne regattaen er laget av noe ganske annet enn slappe sofaseilere som meg; blikket han får i 34 knop minner mye om det jeg selv har de få gangene vi har havnet over 7-8 knop.

 

Selv om det ikke er allverden av kunnskap som kan overføres direkte fra disse 60 fots karbonbeistene til sendrektige gamle campingbiler er det noen ideer jeg gjerne ville hatt med videre til en ny langturbåt. Først blant dem er en liten gennaker – det hadde virkelig vært nyttig med en liten gennaker på rull. Det er ikke ofte vi har dratt frem den store gennakeren som er tiltenkt rolige dager innaskjærs med 6-8 knop vind, men en liten tass som kunne stått i 15-25 knop vind hadde vært strålende.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 21 timer siden:

Jeg skjønner at de som seiler i denne regattaen er laget av noe ganske annet enn slappe sofaseilere som meg; blikket han får i 34 knop minner mye om det jeg selv har de få gangene vi har havnet over 7-8 knop.

 

Selv om det ikke er allverden av kunnskap som kan overføres direkte fra disse 60 fots karbonbeistene til sendrektige gamle campingbiler er det noen ideer jeg gjerne ville hatt med videre til en ny langturbåt. Først blant dem er en liten gennaker – det hadde virkelig vært nyttig med en liten gennaker på rull. Det er ikke ofte vi har dratt frem den store gennakeren som er tiltenkt rolige dager innaskjærs med 6-8 knop vind, men en liten tass som kunne stått i 15-25 knop vind hadde vært strålende.


når man ser på de bildene/videoene fra den indre strukturen i disse båtene med diveres stag, skott og spanter på kryss og tvers så er det vel klart at dette ikke er turbåter. Men samtidig knuser de myten om at langkjølede båter er det eneste som duger for langtur. Mht. seilgarderobe så seiler jo disse båtene helst på slør, og er vinden rett akter så jibber de heller sikk-sakk omtrent som vi hobbyseilere krysser mot vinden. Det er fordi de planer jo mye av tiden og får så mye farstvind, og da er det vel et antall forseil med  relativt flat form og med halsehjørnet i baugen, ingen spinnaker med spinnakerbom i alle fall.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

Men samtidig knuser de myten om at langkjølede båter er det eneste som duger for langtur

.. en knakk i to og Hugo boss måtte spjelke og endte i Cape Town. Tror jeg heller følger Bitteliten’s tilnærming om jeg skal på langtur. Nå skal vel TOR seiles med slike båter og fullt mannskap..., som ennå ikke har noe plass å sove eller bo. Men klart, hvis langtur er å kontinuerlig plane med en sterk kuling inn bakfra... jeg setter ikke karbonskrog, hydrofoiler og vippekjøl på min spec...

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 4 timer siden:

.. en knakk i to og Hugo boss måtte spjelke og endte i Cape Town. Tror jeg heller følger Bitteliten’s tilnærming om jeg skal på langtur. Nå skal vel TOR seiles med slike båter og fullt mannskap..., som ennå ikke har noe plass å sove eller bo. Men klart, hvis langtur er å kontinuerlig plane med en sterk kuling inn bakfra... jeg setter ikke karbonskrog, hydrofoiler og vippekjøl på min spec...


I Golden globe race fullførte 5 av 17. vinnertiden var på over 211 døgn. Du trenger ikke hydrofoiler og svingekjøl, men jeg ville heller hatt en POGO 50 eller lignende enn en langkjølet båt. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

Golden globe race fullførte 5 av 17. v

...da syns jeg kommentaren din om egnetheten til langkjølte båter hadde passet bedre i GG-tråden. Jeg drar ikke på bilferie med Ford Anglia, heller ikke en F1 bil. Nå er vel langturkonseptet mer et valg mellom delt lateralplan eller flerskrog enn mellom foil eller 31’ langkjølt. 
nå er de første båtene inne i Atlanteren og kan sette kursen nordover igjen. Foreløpig er feltet forskånet for de styggeste stormene og redningsaksjoner i sydishavet. Feltet strekker seg over 180 lengdegrader.

EBC195F8-24C4-4381-BDAE-8D7B78635CB6.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 18 timer siden:

 Mht. seilgarderobe så seiler jo disse båtene helst på slør, og er vinden rett akter så jibber de heller sikk-sakk omtrent som vi hobbyseilere krysser mot vinden. Det er fordi de planer jo mye av tiden og får så mye farstvind, og da er det vel et antall forseil med  relativt flat form og med halsehjørnet i baugen, ingen spinnaker med spinnakerbom i alle fall.

 

Hei

 

Er det ikkje ein regel som seier at Vendee Globe-båtane maksimalt kan ha sju segl om bord?

Dette for å halda kostnadane nede?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 20 timer siden:

jeg setter ikke karbonskrog, hydrofoiler og vippekjøl på min spec...

Det står på min liste. Fart er komfort. Jeg har krysset hav med langkjølet båt, ikke planende finnekjøl, og planende båter. Jeg er overhodet ikke i tvil om valget mitt. Det skal være en planende båt. Det er kostnadene som stopper karbonkjøl, hydrofoiler og vippekjøl. Skulle gjerne hatt alle tre. Dessuten er det få produksjonsbåter som har det ennå. Det kommer garantert flere. 

 

På havet med kuling medvind er det stor forskjell på planende båter og ikke planende. Ikke planende ruller. Spiste en tre retters middag i Nordsjøen i kuling. Loggen lå mellom 10 og 15 knop og alt var rolig ombord. 

 

Veldig bra denne regattaen drar utviklingen videre. Mye av teknologien kommer i produksjonsbåter om 5-10 år. Det er en regatta. Det er ikke mulig å vinne uten å tøye stikken. Dermed blir det båter som ikke fullfører. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 3 timer siden:

Det står på min liste

Det budsjettet har ikke jeg. Jeg synes JPK 45 er et bra kompromiss..., alt spørs på økonomien. Hvis jeg drar ut og skal være borte i årevis kan jeg ikke ha stort budsjett underveis, og masse som går i stykker, kanskje finne noe med to kjøler som kan stå på stranda for vedlikehold. For en T/R Karibien ser JPK’en bra ut. Denne dialogen begynte med ditt utsagn om at det var denne regattaen som viser at langkjølte havseilere er pasé, og den konklusjonen har vel vært rådende noen ti-år.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 22 minutter siden:

Det gjør Bav' også.

Det er nok det jeg ender opp med, seile den båten man har. JPK var et eksempel til en som ser etter et nykjøp innnen høy prisklasse.., i den retningen er det jo ikke noe som stopper..., jeg kan legge ut bilder av lekre 80 og 100 fotere også, der er bare å kjøpe siste nummer av yachting world. Det bladet har jeg ikke kjøpt på mange år... denne tråden har sklidd ut, etter at jeg hengte meg opp i en kommentar at dette er egnede langturbåter... beklager det...

Link to post
Share on other sites

Såpass ... jeg har kommet over ett tilfelle av en seiler som hadde krysset Atlanteren og mente det å seile mens det var mørkt var en uting – så når sola gikk ned tok han ned seilene, lagde middag, drakk en halvflaske rødvin og ventet på soloppgang. Men å skulle håndstyre en halv non-stop solo jordomseiling virker ganske vanvittig. Skal være ganske fast i troen for å ikke gi opp.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 2 timer siden:

Såpass ... jeg har kommet over ett tilfelle av en seiler som hadde krysset Atlanteren og mente det å seile mens det var mørkt var en uting – så når sola gikk ned tok han ned seilene, lagde middag, drakk en halvflaske rødvin og ventet på soloppgang. Men å skulle håndstyre en halv non-stop solo jordomseiling virker ganske vanvittig. Skal være ganske fast i troen for å ikke gi opp.

Ser ut som han har fått fikset det nå, det er ikke så merkelig tracking lenger og han har fått opp farten.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 13 timer siden:

Piip Hare har byttet ror. Se video her som viser hvordan hun trente på det før start. Hvordan i h**vete er det mulig gjøre dette, alene, midveis i det sørlige Stillehav/Sørishavet?? 

 

Tipper de forenklet denne prosessen mye, men imponerende uansett!

Det som overrasker meg nesten mest er at de seiler med mange kilo ankerkjetting..

Link to post
Share on other sites

Kjetting er sikkert sikkerhetsregler. Så lenge alle må ha det med er det likt for alle. Ser jo at mange har behøv for å reparere båt i beskyttet farvann. Betryggende da å ha litt kjetting til ankeret. 

 

Knekt ror er noe av det farligste som kan skje på langtur. Ser klart hensikten med reserve ror. Morsomt å se hvor enkelt det var å bytte. Men vil helst ikke gjøre dette i mer enn 5 m/s. 

 

Euklid skrev for 15 timer siden:

jeg har kommet over ett tilfelle av en seiler som hadde krysset Atlanteren og mente det å seile mens det var mørkt var en uting – så når sola gikk ned tok han ned seilene, lagde middag, drakk en halvflaske rødvin og ventet på soloppgang

Traff en svenske med omtrent samme holdning. Men han tok ikke ned seilene. Når det ble mørkt gikk han og la seg, sov gjennom hele natten til neste morgen. Må ha vært spennende å se kursen når han våknet, han brukte vindror. På merkelige steder møter man mye herlige mennesker. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, pacuare said:

Traff en svenske med omtrent samme holdning. Men han tok ikke ned seilene. Når det ble mørkt gikk han og la seg, sov gjennom hele natten til neste morgen. Må ha vært spennende å se kursen når han våknet, han brukte vindror. På merkelige steder møter man mye herlige mennesker. 

Enten har vi møtt samme fyr, eller så finnes det flere av samme sort. Jeg spurte ham (på Marquesas) om det ikke hadde vært slitsomt å seile alene det relativt lange strekket over Stillehavet, men det kunne han glatt avkrefte. Det som derimot hørtes veldig slitsomt ut var å være ombord på disse båtene med flere mennesker ombord, der man drev med vakter. Som soloseiler trengte man nemlig ikke gå på vakt, så da ble livet ombord så mye enklere. (Rett nok hadde han alarm både på vindstyrke og AIS.)

 

Egentlig er jeg ikke uenig i filosofien heller. Det er viktigere å være uthvilt til noe skjer enn å bruke alle øyeblikkene der ingenting skjer til å stirre ut på en tom horisont.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 3 timer siden:

Enten har vi møtt samme fyr, eller så finnes det flere av samme sort. Jeg spurte ham (på Marquesas) om det ikke hadde vært slitsomt å seile alene det relativt lange strekket over Stillehavet, men det kunne han glatt avkrefte.

Tviler på om det er samme person. Lenge siden jeg møtte han, og var allerde da pensjonist. I dag må han ha passert 90 år. Ais var ikke oppfunnet og han brukte ikke lanterner. 

 

Ikke mye trafikk på havet om en holder seg utenom hovedledene. Der de seiler i vender globe tviler jeg på om de ser mye båter etter at de er syd for biscaya. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Kapp Verde til Karbia så vi 1 båt på hele turen, et par døgn før vi kom frem. På hjemveien så vi kanskje ett skip i horisonten hver dag etter Asorene. Vi kom frem til at det var unødvendig å sitte døgnvakt, siden vi var bare to. Så vi overlot deler av vakten til autopiloten og AIS-en om natta. Hadde alarm på om et skip kom nærmere enn tre nautiske mil. Så godt som alle båter og skip som seiler slike distanser har AIS transceiver, og om en båt mot formodning ikke skulle ha det, er risikoen for å kollidere midt ute på havet mikroskopisk.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...