Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

pacuare skrev On 10.1.2021 at 12.07:

Kjetting er sikkert sikkerhetsregler. Så lenge alle må ha det med er det likt for alle. Ser jo at mange har behøv for å reparere båt i beskyttet farvann. Betryggende da å ha litt kjetting til ankeret. 

https://www.imoca.org/mediacenter/uploads/imoca-class-rule-2021-v-2-31.pdf?version=9a2fffa2

C.3.21

Så ja, det er likt for alle. Og jeg leser at ankerkjettingen har andre tidligere også brukt ifm rorbytte:)

Link to post
Share on other sites

IMOCA'ene som seiler VG har ikke bare alarmer basert på radar og AIS, men også optiske og infrarøde systemer som varsler om objekter i og på sjøen foran dem. I tillegg har de alarmer for det meste, som vindendringer, kursendringer og belastning mange steder i rigg og foiler. 

 

De er vel mer redd for å ikke seile optimalt enn å kollidere med andre båter. Derfor veldig korte søvnintervaller når forholdene er ustabile.

Link to post
Share on other sites

Helt genialt. De gangene jeg har tatt av roret har båten været på land.  Blir mer og mer tilhenger av to små ror plassert helt ut i borde. Men har ingen planer om sydishavet. Når en ser video av kjølevannet ser det utrolig fett ut. Ser veldig komfortabelt ut i 25 knops fart. Rå båter og enda råere seilere.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 15 timer siden:

Helt genialt. De gangene jeg har tatt av roret har båten været på land.  Blir mer og mer tilhenger av to små ror plassert helt ut i borde. Men har ingen planer om sydishavet. Når en ser video av kjølevannet ser det utrolig fett ut. Ser veldig komfortabelt ut i 25 knops fart. Rå båter og enda råere seilere.

Enig. Og veldig gode på å løse diverse tekniske utfordringer. Et problem hver dag i snitt eller noe slikt? Men noen er mer utsatt en andre. Jeg er utrolig imponert av Damien Seguin som har bare en hånd, han er nå på andreplass, rett bak Charlie Dalin i tet. Det er nå 8-9 båter innenfor 100 Nm i teten. Bonustiden for å delta i redning av Kevin Escofier ikke medregnet. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Inne i siste uken nå, og det blir det tetteste racet noensinne, 7 båter innenfor 200 Nm, men likevel forskjellige rutevalg for å takle høytrykksryggen ved Azorene. Louis Burton har gått mye lenger vest. Mer vind og bedre vinkel i passaten, men han taper VMG som han vel antagelig prøver å ta igjen ved å være raskere når han er inne i lavtrykkene i Nordatlanteren. Noen som vet hvordan de tar disse besluttningene?  Alle har vel den samme værinformasjonen, og de bruker optimeringssoftware for å finne den mest optimale ruten gitt båtens polardiagram, men likevel har lederbåtene ganske forskjellig strategi. Gir programmet deg et sett av optimum, og du må velge en av disse? Jeg ser ikke for meg at det vil være lurt å ta sjangsen på noe annet enn det som ser best ut, særlig når du ligger i tet? Kan jo også være at han ikke har optimal seilgarderobe eller noe ødelagt på båten.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg tipper de har omtrent de samme prognosene, men i og med at båtene har ulik plassering så blir det vel ulike veivalg. Passeringen av stillebeltet har sikkert også vært vurdert på ulikt vis. Ser at Bestaven holder god fart nå, syntes synd på han da han mistet forspranget forbi Brazil. Men at Dalin leder er fortjent. Beyou har også seilt seg imponerende opp, tipper han hadde vært helt i teten om han ikke måtte snu i starten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare jobbet manuelt med vær routing så kjenner ikke modellene de bruker. Enkle program får jo opp raskeste rute. Men det er jo gjetting på hvor lavtrykkene går. Det raskeste forslaget kan ha stor risiko. Forskjellige værmeldinger gir også forskjellige anbefalinger. Til slutt må en velge hvor en vil velge å møte neste trykk. Det er mye gambling. Ikke overrasket over at det er forskjellige valg. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

jeg tipper de har omtrent de samme prognosene, men i og med at båtene har ulik plassering så blir det vel ulike veivalg. Passeringen av stillebeltet har sikkert også vært vurdert på ulikt vis. Ser at Bestaven holder god fart nå, syntes synd på han da han mistet forspranget forbi Brazil. Men at Dalin leder er fortjent. Beyou har også seilt seg imponerende opp, tipper han hadde vært helt i teten om han ikke måtte snu i starten.


Det kan se ut som vestlig rute var et lurt valg akkurat nå i alle fall. Stillebeltet er vel veldig random og man må «hoppe» fra squall til squall(?). Bestaven hadde visstnok trøbbel med seilgarderoben etter passering av kapp horn og det var noe av årsaken til veivalget og tidstapet. Holder med Boris, hadde vært coolt med en ikke-fransk vinner 😀

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 14 timer siden:

Jeg har bare jobbet manuelt med vær routing så kjenner ikke modellene de bruker. Enkle program får jo opp raskeste rute. Men det er jo gjetting på hvor lavtrykkene går. Det raskeste forslaget kan ha stor risiko. Forskjellige værmeldinger gir også forskjellige anbefalinger. Til slutt må en velge hvor en vil velge å møte neste trykk. Det er mye gambling. Ikke overrasket over at det er forskjellige valg. 


Jeg tror ikke det er så mye gambling og synsing som det var i gamle dager. Værmeldingene baserer seg på avanserte matematiske modeller og utregninger med supercomputere så gjetting vil jeg ikke kalle det, men eksakt er det jo som kjent ikke siden de ikke greier å modellere fremtiden 100%. Uansett er det mye mer nøyaktig enn hva en seiler vil kunne gjette seg til m.h.t. hvordan været vil utvile seg., Jeg antar at alle båtene bruker værdata fra det europeiske ECMWF (som også Yr gjør)  og amerikanske GFS. Seilerene får vel dette i form av GRIB filer (eller tilsvarene?) som mates inn i rutingsprogrammer der de har båtens polardiagram etc, og de får vel da ut den mest sannsynlige beste ruten for sin båt. Men de kan tydeligvis justere på diverse parametre og båtene har forskjellig ytelse ved ulike vindstyrker og retninger. Spørsmålet er da hvor mye de gjør egene vurderinger og hvordan de bruker programvaren som gir såpass ulike rutevalg? Er det at båtene er forskjellige, gir programvaren deg valgmuligheter (flere optimum) eller er det forsatt et element av gambling?  Her er en interessant video fr Boris sin jobbing med sin programvare; 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 57 minutter siden:

Jeg tror ikke det er så mye gambling og synsing som det var i gamle dager. Værmeldingene baserer seg på avanserte matematiske modeller og utregninger med supercomputere så gjetting vil jeg ikke kalle det, men eksakt er det jo som kjent ikke siden de ikke greier å modellere fremtiden 100%. Uansett er det mye mer nøyaktig enn hva en seiler vil kunne gjette seg til m.h.t. hvordan været vil utvile seg

De siste 7 årene har jeg fulgt 2 krysninger av Atlanteren og to kryssinger av Stillehavet. Det vil si 30 minutter morgen og kveld med ulike værmeldinger og prøve å forutsi hva som er raskest. Planlegger ca en uke fremover. Det som er helt sikkert er at værmeldingene er lite pålitelige mer enn noen dager frem. Hvis et lavtrykk endrer kurs 5 grader kommer båten inn i vindstille i stedet for perfekt vind. Usikker på hvor mye informasjon de har i Vende Globe. De har de beste værmeldingene, men har de folk på land som bestemmer hvor de skal seile? Uansett er det en kvalifisert vurdering ut fra forskjellige værmodeller. Risiko for mye vind eller vindstille må sansynligvis vurderes manuelt. Den raskeste ruten ut fra dagens værmelding kan ha høy risiko, dermed velger man noe som sansynligvis tar 2 timer lenger, men liten mulighet for å tape 10 timer. 

 

Vær er fascinerende. En enkel start er kryssing av Nordsjøen. Si at du skal seile om en uke, plott kursen du vil ta ut fra dagens værmelding. Fortsett så hver dag i 10 dager og se hvordan den raskeste ruten vil endre seg i perioden. Jeg opplever at værmeldingen endrer seg mye her også, og på havet er været forskjellig fra det som er meldt. Litt enklere på havet, da land ikke påvirker (Nordsjøen er ikke havet). 

Link to post
Share on other sites

Land-assistert værruting har ikke vært tillatt i VG siden den første på slutten av 80-tallet. 

 

Fram til forrige VG (2016-17) ikke tilllatt med annet en ubehandlede GRIB-filer til båtene, så måtte all værruting gjøres av skipperen i Adrena programvare.

 

Nytt siden 2019 er at GRIB-filene behandles på en server på land, sammenkjøres med hver enkelt båts polardiagram der og ferdigtyggede rutingfiler til båtens navigasjonssoftware sendes hver 6. time. Filbehandlingen gjøres uten menneskelig påvirkning fra teamene. Det er nå tillatt med annen navigasjonssoftware enn Adrena, men de aller fleste bruker det fortsatt. Skipperne har ikke lov til å motta assistanse på noen måte til værruting og annen navigasjon.

 

Grunnen til endringen var for å redusere datamengden som sendes til båtene. Hver båt har ca. 40 000 EUR i Iridium-kostnader for racet, og klasseklubben IMOCA ønsket ikke at dette skulle fortsette å øke.

 

 

Link to post
Share on other sites

IMOCA klassen og VG raceledelse setter krav til minimum kommunikasjonskapasitet og -utstyr. Det er dette kravet de ønsker å sette så lavt som mulig for å holde minimumskostnadene nede. Minimumskravene inkluderer kapasitet til daglige audiokonferanser med raceledelsen og et minimum av videokonferanser underveis.

 

I tillegg kan teamene ha og bruke så mye kapasitet og -utstyr de vil til å sende/motta video og audio. Noen har doble systemer for å være sikker på å få fram videoer, som utgjør mye av markedsverdien for sponsorene. Og noen, som Thompson og Herrmann, har live sending av data fra båten.

 

Men de kan altså ikke bruke kommunikasjonen til noe som øker performance, som taktiske råd og vær-råd.

 

https://www.imoca.org/en/news/news/iridium-certus-and-thales-vesselink-keeping-the-vendee-globe-fleet-connected-and-safe

 

Båtdata fra Boris:

https://exocet.cloud/grafana/d/bsbc_5MGz/malizia-public-dashboard?orgId=15&refresh=5m

 

IMOCA klasseregler er en balansegang mellom å skape innovative og spektakulære båter (dvs. markedsverdi for klassen) og å holde kostnader på et nivå så ikke bare noen få teams har mulighet til å være med. Entype rigg og entype system for kjølmanøvrering er blant begrensningene som holder kostnader nede. Samme med prinsippet om non-assisted.

Link to post
Share on other sites

Veldig spennende innspurt. Aldri vært så åpent før, mange som kan vinne med 600 nm igjen 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/21937/a-degree-of-uncertainty

Artikkelen skriver en del om forskjellige valg i innspurten. De må velge, 200 forskjellige ruter å velge mellom. Vær er aldri enkelt. Høy eller lav risiko?

 

Må innrømme at dette hadde vært mye mer spennende hvis alle snakket engelsk. Har aldri helt kommet innpå de forskjellige skipperene, dermed har jeg bare delvis fulgt med. 

Link to post
Share on other sites

De oppdaterer båtene innenfor en avstand av 200 nm fra mål hvert 30. minutt, og innenfor 60 nm hvert 5. minutt. Apivia er 156 nm fra mål, så det er ganske sikkert at det blir "Line Honours" der. Forventes i mål ca. 1800.

 

De har forlenget mållinjen i tilfelle flere båter skal i mål samtidig, det sier vel det meste om hvor tett dette er...

 

Det er vel nå i realiteten 2 båter det står mellom om seieren: Malizia og MaitreCoq. Kommer disse i mål mindre enn hhv. 4 t 15 min og 10 t 15 bak Apivia så vinner en av dem. Det er 4 timer tidskompensasjon som skiller Malizia og MaitreCoq.

 

Som Boris sa i går: det blir vindvinkelen det siste stykket inn som avgjør.

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Indy said:

Det er vel nå i realiteten 2 båter det står mellom om seieren: Malizia og MaitreCoq. Kommer disse i mål mindre enn hhv. 4 t 15 min og 10 t 15 bak Apivia så vinner en av dem. Det er 4 timer tidskompensasjon som skiller Malizia og MaitreCoq.

Jeg klarer ikke helt skjønne hvordan Boris skal klare å dra dette i land. Ligger 115,5 nautiske bak Apivia ved siste telling, det er langt å seile på fire timer. Eller tenker jeg feil? Mulig effekten av mer vind siste 70-80 mil for de som kommer senere er større enn jeg tenker.
 

Maitre Coq må såvidt jeg klarer å skjønne opprettholde akkurat samme fart som nå for å vinne – må snitte ca 18,2, mot snittfart siste 4 timer på 18,4.

 

Mulig det er forsinkelser i oppdatering eller annet som gjør at jeg bommer. Rart de ikke har mer frekvente oppdateringer, kostet ikke allverden for meg å ha oppdatering hvert 10. minutt, synes å huske at prisen for hvert minutt også var overkommelig.

Link to post
Share on other sites

Ser jo nå at jeg har tenkt helt feil. Boris får seks timer bonus, ikke 4. Ganske stor forskjell på å måtte holde 19 og 29 knop ... da er vel alle utfall åpne, men tror likevel Maitre Coq bør ha best sjans? Trenger lavest snittfart, burde ha best vind. Men marginene er ørsmå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...