Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

De som har tapt tid på deltakelse i redningsaksjonen kompenseres med tid. Propellerrakslene plomberer de selv igjen. 

 

Yes we Cam må bli kvitt "passasjeren", ikke så lett i åpen sjø, men de finner sikkert en løsning med rib e.l. Le Cam må vel også få supplert proviant for å ha nok til mål hvis Escoffier blir om bord noen dager. Tenker de to har tatt knekken på rødvinsbeholdningen til le Cam allerede..

 

 

Link to post
Share on other sites

bli med til mål må han neppe, det er det ikke nok proviantering til. Mulig Cam får noen form for kompensasjon, men uansett vil jo dette gjøre at hans løp ikke kan sammenlignes med de andres. Samtidig har han gjort en bragd større enn alle de andre, så det må være et godt plaster på såret.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 14 timer siden:

 

Rent praktisk: Hvordan påvirker en slik redningsaksjon racet? Selvsagt må de hjelpe en skipbrudden i nød, men får de noe kompensasjon i form av fratrekk av tid pga. omdirigering? Og må det "nye mannskapet" bli med helt i mål, eller blir han satt av til et annet fartøy?


at en båt brekker i to er heldigvis sjelden kost... 

 

Alle som var med på rednings blir kompensert tidsmessig, så langt det lar seg gjøre. både mht. tiden de mistet og om de mistet et vindsystem som hadde vært fordelaktig. Det kan sikkert simuleres ganske nøyaktig. Da Jean Le Cam ble reddet fra vraket av sin båt (som lå opp ned med ødelagt kjøl) av Vincent Riou i 2009 (ironisk nok PRB sponset) skadet Vincent den ene utriggeren og masten datt ned. Han ble senere tilkjent 3. plassen i regatten, selv om han ikke kom i mål. 
 

Det snakkes om at Kevin Escoffier kanskje skal hentes av helikopter fra en fransk fregatt når de to seiler forbi Kergulen. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan alltids spekulere i ettertid hvordan kompensasjonen for tapt tid ved å ha deltatt i en redningsaksjon har påvirket resultatet ene eller andre veien. De som deltar i VG er klar over at de store deler av regattaen befinner seg så langt til havs, og utenfor områder hvor normal skipstrafikk går, at de ved behov for hjelp i mange tilfeller kan ha en av sine konkurrenter som nærmeste potensielle hjelp. Jeg tenker Jean le Cam har all grunn til å være godt fornøyd med innsatsen, og at når han en gang skal oppsummere sin karriere som regattaseiler så vil denne redningsaksjonen stå veldig høyt på listen over hva han har prestert. 

Link to post
Share on other sites

Arrangøren har jo kontinuerlig track på båtene. Det burde være mulig å beregne posisjonene før hendelsen med individuelle differanser i tid og strekning. Så setter man en ‘gate’ lenger fremme, med tidspunkt for når hver båt får krysse den lengdegraden, så det blir ‘Gunderstart’. Må ta hensyn til vindstyrke / værmelding.. må skje temmelig raskt etter hendelsen, ikke om flere dager, mye kan skje i mellomtiden.. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 9 timer siden:

Arrangøren har jo kontinuerlig track på båtene. Det burde være mulig å beregne posisjonene før hendelsen med individuelle differanser i tid og strekning. Så setter man en ‘gate’ lenger fremme, med tidspunkt for når hver båt får krysse den lengdegraden, så det blir ‘Gunderstart’. Må ta hensyn til vindstyrke / værmelding.. må skje temmelig raskt etter hendelsen, ikke om flere dager, mye kan skje i mellomtiden.. 

 

Å kreve at noen båter skal vente vil være vanskelig, disse båtene må seiles. Polardiagrammene for hver båt blir jo veldig godt kjent, historikken for vær, bølger og strøm er kjent. Det er fullt mulig å beregne relativt nøyaktig hvor båtene som deltok i redningsaksjon kunne ha vært hvis ikke PRB hadde sunket. Men som Boris Hermann sier, det er ikke lett å vende tilbake til 100% race- modus etterpå.... 

 

Angående «dramatikk»: mastebrekk og at foiler og ror ødelegges av å seile på noe i vannet er kjedelig for de som rammes, men en del av gamet. Det som skjedde med Kevin var dramatisk . Utrolig dyktig sjømannskap av alle innvolverte. 

Link to post
Share on other sites

@Krimart  Hvorfor spør du meg om dette..? 
jeg sitter ikke i komiteen. Hvis du vet at du har 8 timer ‘to burn’ før du krysser gaten 40 nm foran deg, så klarer du vel det, eller skal du fortsette å henge på spørsmålstegn uten å tilføre tråden noe? De klarte å ligge i samme posisjon i timesvis når de lette etter redningsflåten i grov sjø, så påstanden om at ‘båtene må seiles’ er jeg ikke med på, de kan faktisk ligge tilnærmet stille.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 7 timer siden:

@Krimart  Hvorfor spør du meg om dette..? 
jeg sitter ikke i komiteen. Hvis du vet at du har 8 timer ‘to burn’ før du krysser gaten 40 nm foran deg, så klarer du vel det, eller skal du fortsette å henge på spørsmålstegn uten å tilføre tråden noe? De klarte å ligge i samme posisjon i timesvis når de lette etter redningsflåten i grov sjø, så påstanden om at ‘båtene må seiles’ er jeg ikke med på, de kan faktisk ligge tilnærmet stille.

 

Vel de ligger ikke akkurat i samme posisjon, det var vel noe av det som var utfordringen i redningsaksjonen, og som gjorde at Jean mistet kontakten. Dessuten krevende å plukke opp en person selv om du prøver å være så treg du bare kan. Jeg bare ser for meg at 28 båter skal starte i på et gitt tidspunkt over en startstrek midt i Sørishavet kan bli krevende. Men jeg har jo ikke peiling, har aldri seilt en IMOCA 60 i sørishavet så jeg foreslår vi legger den død nå. Du har sikkert rett. Uansett så er ikke det aktuelt, komiteen gir alle som deltok i redningsaksjonen en tidsbonus. Man kan selvsagt alltid diskutere om det er riktig eller ikke men slik er det.   

Link to post
Share on other sites

Alex er fremme i Cape Town og har offisielt brutt. Roret ble ødelagt av fiskeredskap som lå i vannet og som han seilte på. 

https://www.alexthomsonracing.com/the-hub/2020/12/04/alex-thomson-arrives-safely-to-cape-town-and-formally-retires-from-the-vendee-globe/?fbclid=IwAR2VSX2xKHca9cRmh0Y3o_vYMyNzkDii3io3pUGPh7YMYuSrtRzKyQU6FMA

https://www.yachtingworld.com/news/alex-thomson-retires-2020-vendee-globe-rudder-damage-128728

 

Sabastien Simon bryter også p.g.a skadene han fikk av å seile på noe i vannet,  antagelig gjør Sam Davis det samme. De skadene så ikke ut som de lar seg reparere så lett på egenhånd. https://www.vendeeglobe.org/fr/web-tv/playlist/162 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kompensasjonen er nå bestemt: 

https://www.vendeeglobe.org/en/news/21075/time-compensations-to-skippers-involved-in-the-rescue-of-kevin-escoffier

 

Sitat

Decisions

Jean Le Cam

“Regarding the time spent rescuing Kevin Escoffier (PRB), and after evaluating the impact on his race, the Vendée Globe international jury awarded Jean Le Cam 16 hours and 15 minutes of compensation. This compensation will be applied to him when crossing the finish line. "

Yannick Bestaven

“Regarding the time spent rescuing Kevin Escoffier (PRB), and after evaluating the impact on his race, the Vendée Globe international jury awarded Yannick Bestaven 10 hours and 15 minutes of compensation. This compensation will be applied to him when crossing the finish line. "

Boris Herrmann

“Regarding the time spent rescuing Kevin Escoffier (PRB), and after evaluating the impact on his race, the Vendée Globe international jury awarded Boris Herrmann 6 hours of compensation. This compensation will be applied to him when crossing the finish line. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...