Jump to content

Vendée Globe 2020


S/Y Emma

Recommended Posts

Utrolig! Hvordan går det an å ikke se en fiskebåt på radaren, med det avanserte navigasjonssystemet de har om bord?

Forøvrig er det sjelden at fiskebåtene har AIS, og knapt nok lanterner i dette området...

Blir interessant å høre detaljene om denne kollisjonen.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leser på Sailinganarchy m.h.t. Hva Lous Burton har hatt av problemer, etter at han klatret masten tre ganger i le av Macuire island for å fikse storseilfestet i toppen. :eek:

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/211295-vendee-globe-2020/&page=123

Sitat

His main sail head lashing broke again in the Atlantic so he fixed it and raised the sail again. Then the halyard broke, so he raised the sail with a jib halyard, from the front of the mast, and he could raise only to first reef. When the halyard broke, it riped off all the electrical cables inside the mast, so he lost all mast head electronics. He had to use his back up system that you set up at the transom.

Then both his water makers broke, and he survived with rain water collected in the Doldrums. He drank the last drop at 4:00 PM in the last day.

Ah, also, he ran out of cooking gas for the last two weeks, so he could eat only the few cans he had left and some (I assumed pre-cooked) rice. He ran out of food as well.

Oh yeah, and his engine is out and he broke one hydrogenerator out of two. So he had limited sources of electricity.

No engine means that he had to tilt the keel by hand... with the level to actuate the hydraulic rams.

Early on, in the Indian ocean, his electronic bus network went bezerk, so none of the autopilot could work, because they share the same network on the boat. With techincal guidance from his team, he was able to fix the network and get one AP back on line.

 

Pffffwewww !!

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...og han hadde brann i det elektriske anlegget for et par uker siden...

 

I haven't said anything the last few days, my strategy since the doldrums has been to try to get here. I had a fire at the entrance to the doldrums so a general blackout of the entire electrical system. There is hardly any electricity left in the boat, only the pilot is working. And the mainsail system that I had repaired at Macquarie to hold the mainsail up held up, but the halyard gave way out of the doldrums. I wasted 7 hours trying to repair with the genoa halyard to hold the mainsail to the first reef. The idea was therefore to make the simplest route with as few maneuvers as possible.

Link to post
Share on other sites

Nå er det om å gjøre å komme seg til mål, om to døgn er det storm på gang... båtenes posisjon nå kl 16:30 på torsdag, været er lørdag kl 09 (vindkast). Får de redusert seil så er vel 20 m/s aktenfra greit, men det blir stygg sjø. Og så må man holde utkikk for fiskebåter.... Ikke mye hvile det døgnet.

image.png.98a78c8c908c87eb0c8f10bd538bf816.png

image.png.f251e57a116c97e8a3499c0515581114.png

image.png.841ed75dbeaeb92dd2c281aa4c80822f.png

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Code0 said:

Nå er det om å gjøre å komme seg til mål, om to døgn er det storm på gang... båtenes posisjon nå kl 16:30 på torsdag, været er lørdag kl 09 (vindkast). Får de redusert seil så er vel 20 m/s aktenfra greit, men det blir stygg sjø. Og så må man holde utkikk for fiskebåter.... Ikke mye hvile det døgnet.

Vinterstormer i Biscaya er ikke akkurat en drømmeavslutning heller. Blant forsiktige langturseilere er tommelfingerregelen å ha kommet syd for Biscaya innen utgangen av august for å styre klar av dårlig vær, og bølgemønsteret der er ikke alltid det mildeste.

 

Generelt er det fascinerende å følge hvordan disse raske båtene på enn helt annen måte enn oss sendrektige kan velge å seile bort fra dårlig vær, men det blir jo unektelig litt verre når de nærmer seg mål. Og selv om alle som er involvert i denne regattaen er minst 30 hakk mer hardbarkede seilere enn jeg er har jeg blitt litt overrasket over en del videoer der de klager over mye sjø, i det som for meg ser ganske moderat ut både på video og værvarsel. Men deres jamring der handler nok mer om å måtte redusere farten enn noe annet, mens jeg er fornøyd med å bare å holde ut til det går over.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde håpet at Boris skulle ta dette og for en gang skyld ta seieren fra franskmennene. Boris har gitt fine oppdateringer underveis for oss som ikke snakker fransk :-)

 

Jeg hadde mest tro på Alex Thomson, men det gikk som det gikk. Satser på ny deltakelse fra ham om 4 år #relentless

Link to post
Share on other sites

Den franske dominansen fjerner litt av fascinasjon. Litt innadvent og feil språk gir ikke lyst til å følge. Hadde ikke Alex fått problemer hadde jeg nok fulgt mer med. 

 

Biskaya står på listen over mulige seilturer i sommer. Hvis ting åpner opp. Har ikke lyst til været som er nå. Og skal jeg ut i helt ille vær vil jeg heller ut i en av båtene som deltok enn i alt av vanlige turbåter. Utrolige egenskaper på disse båtene. Hadde vært gøy å prøvd en av båtene, helst en med folier og i forhold der den flyr. 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev 1 time siden:

Jeg hadde håpet at Boris skulle ta dette og for en gang skyld ta seieren fra franskmennene. Boris har gitt fine oppdateringer underveis for oss som ikke snakker fransk :-)

 

Jeg hadde mest tro på Alex Thomson, men det gikk som det gikk. Satser på ny deltakelse fra ham om 4 år #relentless


Ja, jeg også. Både for å få en ikke-fransk vinner, men også fordi han virker som en gjennom trivelig fyr. Det blir spennende både mht Alex og Boris m.h.t. 2024. Første hindring er vel sponsoravtaler. Vil Hugo Boss fortsette å aonse Alex f.eks? I mellomtiden er der andre race, Transat Jaques Vabre f.eks.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 50 minutter siden:

Den franske dominansen fjerner litt av fascinasjon. Litt innadvent og feil språk gir ikke lyst til å følge. Hadde ikke Alex fått problemer hadde jeg nok fulgt mer med. 

 

Biskaya står på listen over mulige seilturer i sommer. Hvis ting åpner opp. Har ikke lyst til været som er nå. Og skal jeg ut i helt ille vær vil jeg heller ut i en av båtene som deltok enn i alt av vanlige turbåter. Utrolige egenskaper på disse båtene. Hadde vært gøy å prøvd en av båtene, helst en med folier og i forhold der den flyr. 

 
man får lære seg fransk da :lol:.  Boris sin båt er til salgs, 30 mill. Kan sikkert prute litt nå :wink:.  Men mulig den allerede er solgt... https://www.bernard-gallay.com/buy-yacht-for-sale/malizia-ii 

Link to post
Share on other sites

Synes det er mye underholdning også for oss som ikke behersker fransk. Mange engelskspråklige deltakere (Sam, Pip, Ari, Miranda, Boris, Alex + at mange av videoene på Youtube er tekstet). Andi i studio gjør også en fantastisk jobb både der og i alle artiklene han skriver. Men, får prøve å lære seg fransk til neste gang så blir det enda bedre...

 

Aller mest imponert over de som kjemper seg, ikke bare til mål, men til gode plasseringer, tross båter som faller fra hverandre. I tillegg til Louis hvor det meste gikk i stykker, så hadde også Jean kjempeproblemer med delaminering i baugen. 1,4 x 0,7 m med delaminering, måtte skjære i stykker vannballasttankene for å få nok karbon til å reparere. Hadde ikke nok resin, så improviserte med annet lim. Gikk opp gang på gang, så ille at han bare hadde som mål å komme seg til varmere vann så det skulle bli mer behagelig å gå i flåten... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...