Ruffen54 Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 (redigert) Hvis du ennå har ladeproblemer når du kommer deg nordover til Stavanger-området, så tar jeg gjerne en titt på det for deg. Og kanskje en liten innføring i feilsøking på elektriske anlegg Hilsen elektriker Redigert 14.Juni.2021 av Ruffen54 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Pequod skrev 12 minutter siden: Ja, jeg regnet nesten med at det var for godt (og dumt!) til å være sant! Ingenting er for dumt...😉 Men dieselvarmeren din er det nok ikke... Både vedlikholdsladeren din, og ikke minst motoren din under drift, kunne holdt liv i en drøss slike varmere med letthet... Men få tak i kyndig hjelp nå før du går videre... Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 "Det ser ut som det lader" "Spenningen er lav" Her kan det være cellekortslutning i ett batteri. Får håpe at elektrikeren din finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 (redigert) Jeg vet ikke om du har merket det, men når du var på land i mai så ramla motoren din ut...... Redigert 14.Juni.2021 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Kan irr ha noe med dette å gjøre? Ser at det under tilkoblingen på det ene forbruksbatteriet er noe irr, du ser det ikke med en gang da det er under kabelfestet. Uansett, en elektriker fra Marin Elektro skal ringe meg opp, så får vi se hva de kan gjøre. Alle batteriene målte til 12,2 på multimeteret? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Javi skrev 18 minutter siden: Jeg vet ikke om du har merket det, men når du var på land i mai så ramla motoren din ut...... Det er mulig der feilen ligger, ja... 😂 Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
TideRace Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Javi skrev 15 minutter siden: Jeg vet ikke om du har merket det, men når du var på land i mai så ramla motoren din ut...... 😂😂😂 .. et finsøk på bildet viser at dynamoen fremdeles er ombord, @Javi 🤭.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Ruffen54 skrev 43 minutter siden: Hvis du ennå har ladeproblemer når du kommer deg nordover til Stavanger-området, så tar jeg gjerne en titt på det for deg. Og kanskje en liten innføring i feilsøking på elektriske anlegg Hilsen elektriker Vet ikke om jeg tar sjansen på å dra over Jæren slik tilstanden på batteripakken er nå! Men en innføring høres uansett ikke dumt ut! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Wallas'en er en 3000DX kan jeg tenke meg utifra kontrollpanelet, og den bruker ikke mye strøm. 0,8 - 1,5 A er oppgitt når den varmer. Mindre når den brukes som ventilasjon. Alle deler finnes på lager, men kretskortet er utgått og kan ikke skaffes. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ruffen54 Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Pequod skrev 10 minutter siden: Vet ikke om jeg tar sjansen på å dra over Jæren slik tilstanden på batteripakken er nå! Men en innføring høres uansett ikke dumt ut! Ja, det er bare å svippe innom i brygga hvis du vil det. Hvis du skal innover Lysefjorden så kjører du forbi uansett. Holder til en halvtime-times tid østenfor Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Skal ta båten over til Marin Elektro om halvannen time, så skal de se på det. De stenger egentlig klokka 16, men det er en båtelektriker der som blir på området i kveld ettersom de venter på en båt med en flytebrygge! Så siden han først er der kunne han ta en titt! De skal visst bygge en større marina der med gjesteplasser. At jeg har lite strøm er det ingen tvil om, for da jeg skulle legge til på Nautic i Mandal for å fylle diesel (det er en krone billigere på Gismerøya, men jeg orket ikke kjøre rundt), så virket ikke baugpropellen, hørte bare noen høye knepp fra releet i batterirommet. Så da måtte jeg prøve en gang til, men med vind og strøm var det ikke helt lett, så jeg feilberegnet og måtte ta en tredje omgang - da gikk det omtrent perfekt! Hvordan måler jeg hvor mye dynamoen gir til batteriet? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ruffen54 Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Å måle strømmen (Ampere) fra dynamoen er ikke så lett uten tang-amperemeter. Du må i så fall koble deg inn i serie mellom dynamo og batteri. Men hvis du måler høyere spenning(Volt) på batteriet når motoren sviver, enn du gjør når motoren er av, så er i hvert fall det en indikasjon på at batteriet lades. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Noen multimeter har et tangamperemeter. De ligner en krabbeklo i enden. Da kan du åpne kloa, og holde kabelen fra dynamo inni. Da vil du kunne lese av hvor mye strøm som går til batteri Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Ruffen54 skrev 2 minutter siden: Å måle strømmen (Ampere) fra dynamoen er ikke så lett uten tang-amperemeter. Du må i så fall koble deg inn i serie mellom dynamo og batteri. Men hvis du måler høyere spenning(Volt) på batteriet når motoren sviver, enn du gjør når motoren er av, så er i hvert fall det en indikasjon på at batteriet lades. Det kan jeg nok klare! Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden: Noen multimeter har et tangamperemeter. De ligner en krabbeklo i enden. Da kan du åpne kloa, og holde kabelen fra dynamo inni. Da vil du kunne lese av hvor mye strøm som går til batteri Hverken jeg eller multimeteret mitt er så avansert, så jeg tror jeg prøver førstnevnte i denne omgang! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Det er en helt grei måte. Har du sjekket at reimer henger på dynamo. Det er litt rart at det både er batterilader og dynamo du mangler strøm fra. Så det kan tyde på at du har noe trøbbel mellom lade enheter og batteri. Det har jo vært antydet skillerele, det tror jeg er lurt å nevne for elektriker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Jeg fikk ladet opp til rett under 13 de tre og en halv timene jeg brukte fra Mandal og hit, men skal sjekke reimene (ble sjekket i mai og da var de bra), har reservereimer. Så skal jeg sjekke spenningen på startbatteriet etter at motoren er startet. Men jeg har altså ligget en uke i Mandal koblet til landstrøm og med lader på, uten at det tydeligvis har hjulpet... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gullfisk Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Sjekk at batteripol er har god kontakt. Har vært borti oppimot 2v spenningsfall mellom pol og Polsko som så tilsynelatende helt fine ut. Da blir det dårlig lading, selv om spenning på polsko er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Hvem monterte den nye laderen? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ida Marie III Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden: Det er litt rart at det både er batterilader og dynamo du mangler strøm fra. Så det kan tyde på at du har noe trøbbel mellom lade enheter og batteri. Det har jo vært antydet skillerele, det tror jeg er lurt å nevne for elektriker. Helt enig...lite sannsynlig at både lader og dynamo skulle ryke samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Hvem monterte den nye laderen? Jeg!😁😁😁 Den er min og er/var helt i orden. Men det betyr ikke at det ikke kan være feil på den. Men jeg har ikke trompet laderen. Tror problemet ligger et annet sted!😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Var det skillerele der @Solbris II, eller er det andre årsaker, tenker på defekt hovedstrømbryter eller liknende Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 (redigert) Da har batterier og lader blitt sjekket - dynamo også. Dynamoen lader slik den skal - null problem, men laderen ga ikke lading ut i det hele tatt. Hadde også en knitrende lyd ved oppstart som jeg ikke har tenkt over. Dermed er det rett og slett byttet lader og den er i full gang med å lade nå. De hadde bare én stor lader igjen i butikken, en på 25 Amp, så da ble det det. Forøvrig tok jeg litt feil når jeg skrev at de skulle ha gjestehavn her, men de skal få drivstoffylling og har salg, service og butikk her. Nå drar jeg straks tilbake til gjestehavna for å legge meg nedpå noen timer før neste nattevakt. Redigert 14.Juni.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Andora Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Flott at det løste seg så lett👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 (redigert) Flott at du fikk orden på problemene da. Da er det bare å vente på et godt værvindu rundt Lista. Anbefaler å besøke de fleste fjordene oppover mot Egersund. Åna Sira kan jo ha veldig strøm ut fra kraftverkene oppi der. Så der må du vurdere 🙂 http://www.nesvaag-motormuseum.no/ Dette er i Rekefjord, har selv ikke vært der. Men det frister. Redigert 14.Juni.2021 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 (redigert) Han anbefalte meg også å få tatt en skikkelig test av batteriene når de var fulladet, for å kontrollere hvordan tilstanden er. Det viste seg nemlig at den Caltek-måleren jeg hadde viste ganske likt som den profesjonelle måleren han hadde med seg, så batteriene er veldig utladet og han regnet med at det tar et par døgn før de er helt på topp igjen. Når det gjelder kroker og kriker og fjorder og slikt, @Bjørn Løvjomås, så har jeg hovedsaklig tenkt å ta dem på returen, altså komme meg fort og greit så langt jeg kan og deretter nyte returen i mer sakte tempo med de omveier jeg finner på! Slik det ser ut skal det bli litt bedre vær onsdag og vinden skal snu så jeg har den akter hvis jeg står opp på tidlig ettermiddag - i alle fall sist jeg sjekket, så da tror jeg det blir strake veien til Egersund. Så tar jeg Rekefjord, Sogndalsttrand og Ånå-Sira, samt Hidra (og muligens Flekkefjord) på returen. Redigert 14.Juni.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.