Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev 12 minutter siden:

Ja, jeg regnet nesten med at det var for godt (og dumt!) til å være sant! 

 

Ingenting er for dumt...😉

Men dieselvarmeren din er det nok ikke...

Både vedlikholdsladeren din, og ikke minst motoren din under drift, kunne holdt liv i en drøss slike varmere med letthet...

Men få tak i kyndig hjelp nå før du går videre...

Link to post
Ruffen54 skrev 43 minutter siden:

Hvis du ennå har ladeproblemer når du kommer deg nordover til Stavanger-området, så tar jeg gjerne en titt på det for deg.

Og kanskje en liten innføring i feilsøking på elektriske anlegg :thumbsup:

Hilsen elektriker :smiley:

Vet ikke om jeg tar sjansen på å dra over Jæren slik tilstanden på batteripakken er nå! 
 

Men en innføring høres uansett ikke dumt ut!

Link to post

Wallas'en er en 3000DX kan jeg tenke meg utifra kontrollpanelet, og den bruker ikke mye strøm.

0,8 - 1,5 A er oppgitt når den varmer. Mindre når den brukes som ventilasjon. 

 

Alle deler finnes på lager, men kretskortet er utgått og kan ikke skaffes.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Pequod skrev 10 minutter siden:

Vet ikke om jeg tar sjansen på å dra over Jæren slik tilstanden på batteripakken er nå! 
 

Men en innføring høres uansett ikke dumt ut!

Ja, det er bare å svippe innom i brygga hvis du vil det. Hvis du skal innover Lysefjorden så kjører du forbi uansett. :thumbsup: Holder til en halvtime-times tid østenfor Stavanger

Link to post

Skal ta båten over til Marin Elektro om halvannen time, så skal de se på det. De stenger egentlig klokka 16, men det er en båtelektriker der som blir på området i kveld ettersom de venter på en båt med en flytebrygge! Så siden han først er der kunne han ta en titt!

 

De skal visst bygge en større marina der med gjesteplasser.

 

At jeg har lite strøm er det ingen tvil om, for da jeg skulle legge til på Nautic i Mandal for å fylle diesel (det er en krone billigere på Gismerøya, men jeg orket ikke kjøre rundt), så virket ikke baugpropellen, hørte bare noen høye knepp fra releet i batterirommet. 

 

Så da måtte jeg prøve en gang til, men med vind og strøm var det ikke helt lett, så jeg feilberegnet og måtte ta en tredje omgang - da gikk det omtrent perfekt!

 

Hvordan måler jeg hvor mye dynamoen gir til batteriet?

Link to post
Ruffen54 skrev 2 minutter siden:

Å måle strømmen (Ampere) fra dynamoen er ikke så lett uten tang-amperemeter. Du må i så fall koble deg inn i serie mellom dynamo og batteri. Men hvis du måler høyere spenning(Volt) på batteriet når motoren sviver, enn du gjør når motoren er av, så er i hvert fall det en indikasjon på at batteriet lades. 

Det kan jeg nok klare!

 

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Noen multimeter har et tangamperemeter. De ligner en krabbeklo i enden. Da kan du åpne kloa, og holde kabelen fra dynamo inni. Da vil du kunne lese av hvor mye strøm som går til batteri

Hverken jeg eller multimeteret mitt er så avansert, så jeg tror jeg prøver førstnevnte i denne omgang! :giggle:

Link to post

Det er en helt grei måte. 

Har du sjekket at reimer henger på dynamo. Det er litt rart at det både er batterilader og  dynamo du mangler strøm fra. Så det kan tyde på at du har noe trøbbel mellom lade enheter og batteri. 

Det har jo vært antydet skillerele, det tror jeg er lurt å nevne for elektriker. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Jeg fikk ladet opp til rett under 13 de tre og en halv timene jeg brukte fra Mandal og hit, men skal sjekke reimene (ble sjekket i mai og da var de bra), har reservereimer. Så skal jeg sjekke spenningen på startbatteriet etter at motoren er startet.

 

Men jeg har altså ligget en uke i Mandal koblet til landstrøm og med lader på, uten at det tydeligvis har hjulpet...

Link to post

 

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Det er litt rart at det både er batterilader og  dynamo du mangler strøm fra. Så det kan tyde på at du har noe trøbbel mellom lade enheter og batteri. 

Det har jo vært antydet skillerele, det tror jeg er lurt å nevne for elektriker. 

 

Helt enig...lite sannsynlig at både lader og dynamo skulle ryke samtidig...

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Hvem monterte den nye laderen?

Jeg!😁😁😁 Den er min og er/var helt i orden.  Men det betyr ikke at det ikke kan være feil på den. 
Men jeg har ikke trompet laderen. Tror problemet ligger et annet sted!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Da har batterier og lader blitt sjekket - dynamo også. 

DDB0E1B4-47B7-41F5-B83F-6C45236C30FE.jpeg.5f09096ac582d7ec674bb7708a9bbdd8.jpeg

Dynamoen lader slik den skal - null problem, men laderen ga ikke lading ut i det hele tatt. Hadde også en knitrende lyd ved oppstart som jeg ikke har tenkt over.

1AD2A704-CF5B-4901-90D1-850939111DE7.jpeg.089ed6fc1693ba0ef47bdaae182768c9.jpeg

Dermed er det rett og slett byttet lader og den er i full gang med å lade nå.

39B8B2BB-2818-4F52-AF2E-2C06E6045E26.jpeg.b55574154b95f6dbcdf93a7a16143fbb.jpeg

De hadde bare én stor lader igjen i butikken, en på 25 Amp, så da ble det det.

6BF6D895-F903-49F5-8D0B-24F51344F7D2.jpeg.641ef31cf5ad6bd79e9febcdd01ffe90.jpeg

Forøvrig tok jeg litt feil når jeg skrev at de skulle ha gjestehavn her, men de skal få drivstoffylling og har salg, service og butikk her.

7BDB8F4B-22AC-4F42-8507-A909EEF7292C.jpeg.2c0b596ceb14a3e525b4959dd29be7b9.jpeg

 

Nå drar jeg straks tilbake til gjestehavna for å legge meg nedpå noen timer før neste nattevakt.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Flott at du fikk orden på problemene da. Da er det bare å vente på et godt værvindu rundt Lista. Anbefaler å besøke de fleste fjordene oppover mot Egersund. Åna Sira kan jo ha veldig strøm ut fra kraftverkene oppi der. Så der må du vurdere 🙂

 

http://www.nesvaag-motormuseum.no/

Dette er i Rekefjord,  har selv ikke vært der. Men det frister. 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Han anbefalte meg også å få tatt en skikkelig test av batteriene når de var fulladet, for å kontrollere hvordan tilstanden er. Det viste seg nemlig at den Caltek-måleren jeg hadde viste ganske likt som den profesjonelle måleren han hadde med seg, så batteriene er veldig utladet og han regnet med at det tar et par døgn før de er helt på topp igjen.

 

Når det gjelder kroker og kriker og fjorder og slikt, @Bjørn Løvjomås, så har jeg hovedsaklig tenkt å ta dem på returen, altså komme meg fort og greit så langt jeg kan og deretter nyte returen i mer sakte tempo med de omveier jeg finner på!

 

Slik det ser ut skal det bli litt bedre vær onsdag og vinden skal snu så jeg har den akter hvis jeg står opp på tidlig ettermiddag - i alle fall sist jeg sjekket, så da tror jeg det blir strake veien til Egersund. Så tar jeg Rekefjord, Sogndalsttrand og Ånå-Sira, samt Hidra (og muligens Flekkefjord) på returen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...