Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Ikke dumt å overdimensjonere det som går til utstyr som brukes når motoren ikke går. Det skal ikke mye spenningstap til før det skaper problemer. Og så er det greit å ha et sted å kunne kople inn ting senere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

@Okkaby, 16mm2 går til en strømskinne med sikringsrekke som står i sturom på styrbord side. Forsyner dieselvarmer, septikpumpe og kan også brukes til å kople til andre ting senere. 

 

Har lagt opp 16mm2 pluss og minus dit. Ca 6 meter kabelstrekk. 

 

(Hmm.. Kanskje det bare er 10mm2 også, men tror det var 16. La den opp i fjor, men trakk på nytt nå. )

Ok. Om det forsyner mer enn kun dieselvarmer så gir det jo mening. Septikpumpa trekker jo en del når den knuser bummelum😁

 

Nu har jeg batteri 1m unna dieselvarmer, å ikke noe annet på den ledningen. Men husker det er nok så tynne ledninger på varmeren. Så derfor jeg lurte. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er tynne ledninger på den. Og mener det er anbefalt 6mm2 ved litt lengre strekk, men tenkte at jeg ville ha litt marginer. Tror den trekker 16A ved gløding. Den gamle trakk 20 eller 25. Dvs var sikret med det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk! Det synes jeg også. Er litt kontrast fra dette...

 

20210313_191054.jpg.24ef409ee302000c491db05d8d9fb886.jpg

 

20210430_104900.jpg.0d1ee66b2c8f8b3644e9595fb0ffdc9c.jpg

 

@Kanalkapteinen, jeg la strømopplegget opp i fjor eller forfjor. Da med sikringsholder og skinner fra Biltema. Tror kabel også var derfra. 

 

Dette står i et tørt sturom. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Sett en plugg på. Greit å ha lukket ned til olja.

Da slangen til veivhusventilasjon klappet sammen på min 41a under drift, kom oljen opp av dette hullet. Hadde den ikke gjort det ville den nok tvunget seg ut andre steder og gjort større skade...

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 1 time siden:

Da slangen til veivhusventilasjon klappet sammen på min 41a under drift, kom oljen opp av dette hullet. Hadde den ikke gjort det ville den nok tvunget seg ut andre steder og gjort større skade...

 

Slange til veivhusventilasjon??

Det er jo et filter som sitter som veivhusventilasjon.

I tillegg så er vel denne sugepinne koblet på motor med en gummi kobling, som ikke er spesielt tett. Så blir det mye trykk på olje, vil det fort komme ut i skjøt mot blokka.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Slange til veivhusventilasjon??

Det er jo et filter som sitter som veivhusventilasjon.

I tillegg så er vel denne sugepinne koblet på motor med en gummi kobling, som ikke er spesielt tett. Så blir det mye trykk på olje, vil det fort komme ut i skjøt mot blokka.

 

Min er bygget om til løsningen fra B-versjonen, der filter er kuttet ut og trykket går fra bakre ventildeksel og i en slange til luftfilterboksen. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 12 minutter siden:

Min er bygget om til løsningen fra B-versjonen, der filter er kuttet ut og trykket går fra bakre ventildeksel og i en slange til luftfilterboksen. 

Ok. Men kjøpte du da løsning fra de i Sverige eller marinedeler? De i Sverige har jo innsats i ventildeksel, så det ikke kommer ut olje, men kun damp. Da kan slange gå rett ned i bunn av båt.

 

Men uansett så er det svake skjøt på både peilepinne å sugerør. Så du bør få ut olje der før du river pakninger andre plasser.

Så å ha en gummi tut på toppen av sugerør skader ikke. Er jo det originalt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

😂😂👍

 

Okkaby, du har helt sikkert rett👍
 

Min var bygget om når jeg kjøpte den, den har oljeutskiller i ventildekselet så er vel den svenske løsningen. Problemet var at når slangen klappa sammen så pressa trykket i veivhuset oljen opp sugerøret.

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger!

 

Blitt litt pause her pga jobb og andre ting, men nå begynner jeg igjen. 

 

Jeg er kveldens "strikketøy" for mannen (meg). Det er lagt opp til to styreposisjoner for motoren, men jeg har bare en. Samtidig er den ene kabelen litt kort. Så det ender opp med at jeg skjøter dette sammen. 

 

Ikke helt bestemt meg om det blir skjøtehylser med krympeplast på, eller om jeg lodder og bruker strømpekrympe med lim. 

 

Vil kanskje det siste, men det tar lenger tid og jeg har ikke krympestrømpe med lim i hus...

 

20210513_202117.jpg.026a7e29e8871a08fcbf0643b25fa66c.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, ikke ennå dessverre. Har hatt en del annet som jeg har måttet gjøre. Avtalte med kona tidligere i dag at til helga så må jeg prioritere båten. 

 

Det som gjenstår er å rette opp motor (burde være kjapt gjort), kople elektrisk, montere instrumentpanel, kople sjøvann og dieselopplegget. 

 

Håper på å starte til uka, og da ha fokus på å klargjøre resten inni båten etter det. Så på vann 😁

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...