Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå har jeg begynt demontering. Og trenger innspill 😉

 

Nå skal jeg til på å demontere klemflens,  men trenger jo ikke å skru den av akslingen. Skal bare skru den av mot girkassen. 

 

1) Kan jeg sette motor i gir og bruke motstanden i motor til å holde igjen klemflens mens jeg skrur? 

 

(Antar det, da det nok er mye mer krefter i sving til vanlig enn jeg klarer å påføre med håndkraft.)

 

2) Er det 16 mm bolter, eller tommer? Mener da de som er merket med Orange (ikke gult) i bildet.

 

15 mm er for smått. 17 for stort. Har ikke 16 hverken i piper eller fastnøkler. 

 

Alternativet er å skru ut de merket gult. De er 13 mm. Antar at den skiven i mellom er en overgang...

 

20210301_195641.jpg.215261491b42d99cb471484ca45183ca.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sikkert noe toms bolter ja. Husker jeg var borte i noe med tommer på min 41/gir. Husker bare ikke hvor det var lengre, samt hvilken størrelse.

 

Men nei bør ike være nødvendig å rør klemflens. Men ser ut som du har en annen flense løsning enn jeg har på min.

Å ut ifra bilde jeg fant nu, så var det nok noe 1/2  nøkkel jeg måtte ha i bruk.

 

 

IMG_20200423_125339.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en 16mm i et gammelt Biltema-sett (der jeg for øvrig har vært kjempefornøyd med verktøyet men kofferten var dårlige greier). 

 

Den passer ikke helt ideelt, men med relativt lite håndmakt så kan jeg løsne de 13mm boltene. Ingen rykk, og kun håndmakt på en 25 cm lang fastnøkler. 3 stk har løsnet lett. Så prøver meg på å bare løsne dem og se om jeg får delt dette da. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når du er ferdige med ette prosjektet, så har du et bra utvalg av verktøy hehe

 

Ser hos meg sjøl hvor mye rart som har blitt kjøpt inn etter vert hehe

 

Skal om alt går bra montere inn min 41 igjen neste uke. Satser på den da ikke skal ut igjen i mitt eie.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, mye verktøy som har samlet seg over tid ja...

 

Nå prøver jeg å trekke akslingen bakover, men den sitter godt. Roterer greit. Men selv når jeg sitter ute med propellen klarer jeg ikke å dra den bakover. Selv ikke når jeg roterer. Skal det virkelig en del makt til?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

@Okkaby, mye verktøy som har samlet seg over tid ja...

 

Nå prøver jeg å trekke akslingen bakover, men den sitter godt. Roterer greit. Men selv når jeg sitter ute med propellen klarer jeg ikke å dra den bakover. Selv ikke når jeg roterer. Skal det virkelig en del makt til?

Nei den skal gå enkelt bakover.

 

Nu vet jeg ikke hva type pakboks du har. Men hos meg er det oljesmurt pakboks, å der går aksel enkelt bakover.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er ca 2 mm glipe mellom flensene.  Og aksling roterer greit (med litt motstand) fritt fra gir. Men får ikke økt avstanden ved å dra i propell. Skal se om jeg klarer å ta bilde av pakkboksen. Er rimelig trangt nedi der.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du har plass mellom klemflens og pakkboks? Hvis ikke får du ikke akslingen bakover uten å løsne den fra klemflensen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg. Jeg har et par tre cm.

 

Nå trenger jeg kanskje ikke den plassen. Så lenge jeg kan løfte motor rett opp så skal dette gå bra. Men jeg klarer ikke se om det er fri passasje, eller om fienden på girkasse går inn i flensen på akslingen på midten, eller om de bare møter hverandre som skive mot skive. Jeg får prøve å trekke et A4 ark i mellom i morgen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Må vel nesten være noen simmer ringe som låser akslen i pakboksen. 

Men må innrømme jeg ikke vet hvordan denne er montert med ringer/pakninger.

Men er vel en tegning på sleipner sinde sider som viser hvordan en sådan fettsmurt pakboks er bygget opp.

 

Et alternativ, er jo at du løsner motorlapper fra fundamentet. 2 bolter på hver som må løsnes. Da kan du trekket motor fremover når du løfter. så skal den jo gli fint bort fra aksling. Går ut ifra du uansett skal bytte motorlapper når først motor er ute.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Synes det ser ut som pakkboks med lisse, ikke simmeringer. Mulig det hjelper å løsne presset på ringene. Kan hende det sitter i forsteinet møkk på aksling. Den klumpen som sitter mellom girflens og akselflens, mener jeg å huske at er en form for gummikobling/momentkobling, omtrent som en form for brytepinne.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk, altså skru slik for å løsne presset?

 

Er fullt mulig det er noe gammelt som holder igjen et sted. Ved å sitte bak ved siden av roret klarte jeg å bevege akslingen kanskje 2 mm akterover ved å rotere propell mens jeg dro (ikke av all kraft, men mer enn jeg trodde jeg måtte).

 

Hvor mye motstand skal det være for å rotere en aksling egentlig? Når den er frakoblet giret altså?

 

Jeg tagger deg @Hulda . Du har jo skrudd en del så da kan du kanskje svare på dette? 🙂

 

20210302_091613.jpg.45adb79ea7f72e6bc082662b21de4f44.jpg

 

PS: Gleder meg til å få ut motor så jeg kan komme til og få rengjort. Det trengs!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk @Hulda 👍 Da må jeg bare få tak i stort nok verktøy,  som samtidig er så smått at jeg får det inn dit. Traaaangt... :giggle:

 

Men i og med at jeg har plass nok til å løfte motoren rett opp nå, så er det kanskje ikke behov for å skli aksling bakover? Så lenge det er et skille på 2 mm mellom flensene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk 🙂 Nå er låsemutter og glanden (nytt ord for meg) og omliggende dynket i penetrerende olje og skal få stå noen timer med det før jeg forsøker å rikke på ting i kveld. Godt det er plussgrader nå. 

 

Boltene i girkasseflensen satt overraskende lett til å ha stått slik i X antall år. Installasjonen er nå 40 år, og det er ikke godt å vite om det har vært skrudd opp siste 40 år eller ikke...

 

Takk @Jens_P for tips om links gjenger. Jeg får teste meg frem. Dette er en venstregående propell (mot klokken sett bakfra) så da vio jeg tro at det kan det ikke er links hos meg.  Får se :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om du kan løfte rett opp, er det ikke sikkert du trenger å knote med det før motor er ute. Så kan du heller ta en vedlikeholdsrunde på det da. Sikkert lurt å bytte gummislange mellom pakkboks og hylserør samtidig, og se på cutless lager om det er mange år gammelt også. 

Du ligger på land? 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Utfordring: det er meget trangt der jeg må skru på pakkboksen. Nå var det vanskelig å måle, men det virker som om mutterne er ca 60mm i størrelse. Dette er verktøy jeg ikke har, men jeg ser det finnes fastnøkkel på str 60mm på Biltema. Men de er alt for lange...

 

Vurderer å kjøpe en slik og kappe over med kappskive.  

 

Noen innspill til hvordan jeg kan få løsnet dette ellers?

 

Legger inn bildet igjen som referanse. Det merket gult og orange virker som ca 60mm. mutter.

 

20210302_091613.jpg.45adb79ea7f72e6bc082662b21de4f44.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dagens foreløpig oppdatering:

 

Nå er samtlige 4 motorfester løsnet. Den ene mutteren var en kamp på et par tre timer. De 3 første mutterne måtte bare løses og kunne skrus opp med fingrene. Den siste, og som var der det var absolutt trangt,  satt som bare det. Endte opp med å fjerne dynamo for å komme bedre til. Allikevel var det vanskelig og jeg hadde kun plass til å bevege mutteren 10-15 grader i den stillingen jeg måtte ha verktøyet for å komme til. 

 

Men nå er den løs. 

 

Det er også flensene. 

 

20210306_153636.jpg.92ff1c05f50241f320f91db1be3dbe42.jpg

 

Jeg gleder meg til ny motor. Men gleder meg også til å få ut den gamle så jeg kan få vasket skikkelig nedi der. På bildet ser det ut som god plass, men det er trangt synes jeg...

 

Jeg vurderer også å bytte isolasjon i motorrommet. Men jeg liker nettingen.  Den SER ikke så kul ut, men du verden hvor praktisk den er. Lett å feste ting med strips etc. 

 

Her en dieselslange som er løsnet fra motor. (Og du ser jeg har stappet plastposer inn i luftingen.  )

 

20210306_153502.jpg.be61da2baea418c2cb9bcc4d28f1fda6.jpg

 

Jeg skal også bytte ut den gamle vannutskilleren med en Racor kopi. 

 

20210306_153532.jpg.a76a10a3bda05dbfce3b45565f99d2d5.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...