Jump to content

Bytte fra VP TMD40A til 41B. Hva må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå er alt av dieselslanger,  strøm og kabelstokk (til instrument og tenning) frakoblet.  Jeg gruet meg mest til kabelstokken, men den var det som gikk greiest nesten. Trangt å komme til, men helt ok. 

 

Så er spørsmålet:

 

Hvordan vet jeg om motorlabbene er ok eller om de burde byttes? Noen sier at de gamle er helt ok dersom de ikke er "skranglete ". Men jeg vet ikke helt. Hverken hvordan jeg finner ut av det, eller hva jeg bør se etter. Disse er jo laget på en tid der det var skikkelig kvalitet på mye. 

 

Koster rundt 3500 for nye etter det jeg ser på Maritim. Så er jo spørsmålet om de passer på fotavtrykket eller ikke. 

 

Uansett fjerner jeg ikke de gamle uten at høyde og posisjon er målt nøyaktig 😉

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er veldig enkelt å bytte labbene når motoren er ute, og veldig trangt antar jeg når motoren er på plass igjen. Jeg ville byttet nå og tatt belastet kostnaden på konto for forebyggende vedlikehold. Jeg ville også passet på å bytte demperplaten før motoren løftes inn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I morgen løftes gamlemotoren ut :yesnod:, og jeg får et helt motorrom for meg selv - før "nye" motoren løftes inn en gang senere.  

 

Det blir noen dager med vasking, kanskje maling og deretter å bygge det opp å nytt. Hverken kona, ungene eller jeg setter spesielt stor glede på bråket fra rekkesekseren - så jeg ønsker å få lyddempet på nytt. 

 

I dag er rommet isolert med typisk motorromsplater, med plastikk på utsiden og deretter er det skrudd fast et gitter i galvanisert metall. Dette gitteret er egentlig veldig praktisk, da det både beskytter lydmattene OG gjør det veldig enkelt å stripse opp ledninger og annet inntil veggen. 

 

Men jeg tipper at de skruene som holder dette gitteret er skrudd rett inn i motorromsveggene, og dermed at en del av lyden "bypasser" lydplatene og forplanter seg...

 

Nå er motorrommet så skittent etter gammel moro at jeg har ikke lyst til å publisere ett eneste bilde. For det ser virkelig dårlig ut :giggle: Sikkert fra et par eiere før meg. 

 

Maling - type?

I den grad jeg finner ut at jeg vil male, hvilken maling er ok å benytte? Lysegrå Bengalack?

 

Hvilke motorromsisolasjon bør jeg benytte?

Jeg har sett flest båter med noe likende denne: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199

 

men noen skryter veldig av denne:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990

 

Det er jo også mulig jeg kan gjenbruke noen av de platene jeg har. Da må jeg først plukke ting ned så jeg får sett hvordan det ser ut. 

 

I tillegg skal jeg sjekke over de eksisterende motorlabbene. Mulig de også byttes. Det er jo faktisk mulig at de er 40 år gamle nå, så da kan det jo hende at de ikke demper så mye som de en gang gjorde...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt annet enn 2 komp maling nedi der pga oljesøl etc. De dyre platene til Biltema er veldig bra,  bare synd de er blitt svarte i stedet for hvite som før. Tror kanskje Maritim har hvite? Greit å ha det lyst i motorrommet synes jeg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hva bør jeg evt male galvanisert netting med? Fungerer tokomponent på det også?

Er det noe som egentlig fester på galvanisert? Kanskje plastidipp i og med at det ikke skaler av? Usikker på om den vil tåle temp i motorrom over tid...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vedr. maling av galvanisert metall så ser jeg at Hammerite er et alternativ. 

Hvordan lyddemper man selve dørken best mulig? I dag er det litt lyddemping der, men ikke mye. Er det bare å legge på slik at det blir "tykt og godt"? Eller bør det legges på bitylenplater eller annet også for å dempe best mulig? 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du male nettingen? Malingen sitter nok, men knekker lett løs om du må bøte litt. Jeg hadde latt den være galvanisert. Evt friske opp med kaldgalvanisering. De platene du har sett på passer under dørken også. Om du har plass. 

 

Jeg ville vurdert nye labber, de er sikkert stive etter 40 års bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 46 minutter siden:

Jeg ville vurdert nye labber, de er sikkert stive etter 40 års bruk. 

De skal vurderes, og det nøye. Vær du trygg :yesnod:

 

 

index skrev 47 minutter siden:

Hvorfor vil du male nettingen? (...) Evt friske opp med kaldgalvanisering.


Fordi de er stygge enkelte steder. Hvordan frisker man opp kaldgalvanisering (nå må jeg google... :giggle:)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Motor er ute! 

 

20210316_153947.jpg.34a77e0998d95efeaf3e0e6732924673.jpg

 

20210316_153958.jpg.c2c65fa8c75aefef91d1617a195d7959.jpg

 

Giret og motoren har en eller annen gang blitt malt grønn, oppå en annen grønnfarge (original?) Kan skrape bort den originale med neglene.

 

20210316_154017.jpg.67ccc35c924307b5e5f748df6f9c4c5d.jpg

 

Motorrommet er skikkelig skittent, og det hjalp ikke at jeg sølte olje i bunnen... 🤣  Lot det være til motoren uansett er ute... (håpløst å komme til under motoren. Vanskelig å se også.)

 

Mye gammel skitt her, og nei, det var ikke lett å vaske det bort heller. Har vært slengt rustvann rundt og dette har satt seg skikkelig fast på veggene. Sikkert vært lekkasje i sjøvannspumpen eller noe slikt. Ikke lett å skrubbe bort heller når det er tynn plastikk og med slik netting over seg...

 

Gleder meg til å få dette på stell!!!

 

20210316_154635.jpg.32db6f3976986bcec8c74b6119f45d8b.jpg

 

20210316_154532.jpg.bbd696e2c7f621bf8933c71e5d926676.jpg

 

Fungerer det å legge en slik "oljepølse" for å suge ut det laget med olje som ligger oppå vannet?

 

Gleder meg til å få tørt og rent motorrom som "tåler" å bli sett 🙂👍

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Meget bra jobba👍👍

Nå starter moroa😊

Brukte sånn oljesugende matte fra Biltema på min, fungerte bra.

Og de labbene tror jeg du trygt kan bytte ut ja.

 

Edit:

Bytter du dieselslanger også? Jeg har lyst til det på min, men de originale er latterlig dyre. Finner du en alternativ løsning, er jeg interessert. 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen, takk for tips! Er det denne matten du brukte?

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/oljefilter/oljematte-2000018493

 

Hvor lenge må den ligge for å suge ut oljen?

 

Når oljen er ute blir det å vaske, grundig. Så hva brukte du for å få ut vannet du vasket med? Bare lensepumpe, eller noe annet?

 

@Dixie 2100, takk for tips. Lagt til på innkjøpslisten. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 7 timer siden:

Meget bra jobba👍👍

Nå starter moroa😊

 

Edit:

Bytter du dieselslanger også? Jeg har lyst til det på min, men de originale er latterlig dyre. Finner du en alternativ løsning, er jeg interessert. 

Dieselslanger er jo metervare å koster ikke mye. 

Du får de på BT/Tess/Hydroscan +++++

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dieselslanger blir nok byttet ja. Det er for det meste rør hos meg, men det er vel til sammen 3 meter slanger med tur/retur. Jeg tenker å bytte dem når jeg nå får Racor kopi filter og vannutskiller. Ut fra hva jeg har forstått må det være 8mm indre diameter i alle koplinger for at den nye motoren skal få nok diesel. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Dieselslanger er jo metervare å koster ikke mye. 

Du får de på BT/Tess/Hydroscan +++++

Ja, vet det er mulig å få tak i selve slangen, men så må det vel presses på nye banjokoblinger også? 
Eller finnes det alterntive koblinger som kan brukes med slangeklemme eller noe? 
Beklager å mase i tråden din, Grand Banks jr men håper du også har nytte av dette :) 
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hydroscand og andre slangebutikker presser på nye koblinger om du har behov for det. Tar du med gammel slange lager de en ny som er kliss lik. Dersom koblingen er veldig spesiell slik at de ikke har denne på lager kan de gjenbruke den gamle såfremt denne ikke er skadet. 

 

Jeg har aldri blitt skremt av prisene hos slike slangebutikker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 3 timer siden:

Eller så kan du kappe vekk presshylsen å bruke banjoen med vanlig slangeklemme.vær isåfall forsiktig så du ikke kapper i selve banjoen, kapp på skrå å bruk et flatt skrujern for å brekke det du ikke klarer å få kappet. 

Her har du billig å enkel løsning @Kanalkapteinen

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I dag blir det pappa og jenteunge tid på Biltema. :giggle: Motorvask, oppvaskbørster,  svamper, oljematter, sinkspray og litt til. Planen er å få lagt ned mattene så snart som mulig, samt å vaske motoren. Så blir det å vaske motorrommet, skru ned gittere etc så snart som mulig. De skal sinksprayes så snart som mulig. 

 

@index, vet du hvordan jeg bør behandle det galvaniserte der det er rust - og der det er slike hvite krystaller/ pulver? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...