Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Ugleseth skrev 20 minutter siden:

Estonia legger ut i orkan. Bølgene er opp mot 15 meter høye. 

 

20-25 m/s er ikke orkan. Og bølgene er rapportert til 6-10 meter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvis du er i tvil om det @Chiefengineer, så kan jeg trøste deg med at jeg har lest hele innlegget ditt. Jeg ser jo at du skriver litt om dine meninger, men du skriver ikke hvem du er uenig i og om hva. Jeg tviler ikke på dine faglige kunnskaper som sjømann, det jeg kommenterer er at du lirer av deg en generell og nedlatende karakteristikk av oss "sofaeksperter", uten å svare direkte på hvem du mener at har feil, og hva de/vi har tatt feil i. Da blir det en retorikk hvor du som selvoppnevnt ekspert på området, setter alle oss andre i en bås som idioter. @Ugleseths henvisning til en annen tråd viser at kritisk tenkning fra utenforstående kan være relevant. Så vidt jeg husker skrev jeg også noen ord i den tråden om sikkerhetssystem og testing generelt uten at jeg ikke fikk noen fornuftige svar på det. Ha i bakhodet at en ekspert på et område på landjorda kan fort ha litt fornuftige tanker om systemer på et skip også. 

 

Registrerer at du har synspunkter på dette på lik linje med det jeg har mot kritikken av aksjonen. Og det er helt greit, håper du fortsatt er av den oppfatning at kompetansen til å foreta beslutninger, og forutsetningene for å vurdere forholdene i større grad lå ute i havet på deltakende og besluttende personell involverte i aksjonen enn hos Bellona samt et lite fåtall andre kritikere sittende i sofaene i de tusen hjem.

 

I motsatt fall så konstaterer jeg at du ikke har tillit til hvordan systemet er orgainisert i Norge.

 

Bevares, klart man må få lov til å kritisere men man må også forvente å få svar på tiltale.

 

Og JA, jeg kritiserer dette på grunnlag av at jeg med disse områdene som arbeidsplass kan en del om værforholdene her ute sett fra sjøsiden. Jeg trur hverken du eller Ugleseth ville forsøkt å borde et fartøy eller kjøre over med slepeline i en MOB-båt under disse forholdene. Ikke engang påtenkt å sette ut MOB båten, dette var forhold der kun en stuplivbåt kunne benyttes og da til ren evakuering.

 

 

Link to post
Ugleseth skrev for 11 timer siden:

Ulykker til sjøs skyldes svært ofte  menneskelig svikt og manglende dømmekraft..

 

Feil, ulykker til sjøs skyldes alltid menneskelig svikt. Enten på konstruksjons/designnivå, brukernivå, vedlikeholdsnivå etc. Det forekommer ikke ulykker til sjøs uten at mennesker er involverte. Heller ikke på landeveien, i luftfarten eller andre steder. Menneskene er alltid årsaken til slike ulykker.

 

Det er abolutt ingen ting som er oppsiktsvekkende ved det.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

håper du fortsatt er av den oppfatning at kompetansen til å foreta beslutninger, og forutsetningene for å vurdere forholdene i større grad lå ute i havet på deltakende og besluttende personell involverte i aksjonen enn hos Bellona samt et lite fåtall andre kritikere sittende i sofaene i de tusen hjem.

Både og. I alle fall det første, men det er jo ikke til å komme unna at enkelte eksperter sitter i sofakroken av og til også, og alle eksperter var vel ikke til stede der ute da det skjedde. Jeg opphever ikke meg selv til ekspert på dette, men det blir for dumt å si at kun de som var til stede der og da hadde ekspertkompetanse til å vurdere situasjonen. 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

I motsatt fall så konstaterer jeg at du ikke har tillit til hvordan systemet er orgainisert i Norge.

Jeg har verken tillit eller mistillit til hvordan systemet er organisert i Norge av den enkle grunn at jeg ikke har inngående detaljkunnskap. Jeg overlater derfor de sterke meningene til dere som har slik kunnskap. Men jeg er ikke så naiv at jeg blindt stoler på at systemet ikke kan bli bedre, og at kapteinen, sjøfolkene og redningsetatene alltid gjør de beste vurderingene. Jeg har vært involvert i nok aksjoner til å vite at redningsberedskapen i Norge har mange hull (på andre områder enn dette). 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Bevares, klart man må få lov til å kritisere men man må også forvente å få svar på tiltale.

Helt klart. Men det er svaret på tiltale jeg reagerer på når du skriver som du gjør. Du kaster ut en generell kritikk som ikke er rettet mot noen av debattantene, og heller ikke konkret på hva du er uenig i. 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Jeg trur hverken du eller Ugleseth ville forsøkt å borde et fartøy eller kjøre over med slepeline i en MOB-båt under disse forholdene. 

Antagelig. Men nå har jeg heller ikke sagt at verken jeg eller andre burde gjort det. Det eneste jeg har gjort er å applaudere forslaget til @rogeri om at en innovativ løsning for å sette sleper på et fartøy i drift måtte ha vært smart. Nettopp av den årsak du nevner, altså at det er håpløst å kjøre inntil med et annet fartøy for å få satt sleper. Dette er ikke første gang, og garantert ikke siste gang, at det er utfordring med å få satt sleper på et fartøy under drift. En løsning som reduserer risikoen for arbeidsulykker og samtidig øker muligheten for å få et fartøy på slep i dårlig vær måtte jo vært et framskritt. Av og til skjer det jo framskritt og utvikling vet du. 

 

Link to post

Bilde fra lasterommet på havaristen hos NRK her.

 

Og litt av hva de skriver:

Sitat

En thruster (en del av et fremdrifts- og styresystem for skip) forårsaket hull i en ballasttank innvendig (en ballasttank er et rom som rommer vann, som brukes som ballast for å gi et fartøy stabilitet). – Den ene trusteren har forskjøvet seg og slått hull i lasteromssiden, sånn at det har gått hull i en ballasttank, sier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet. Thrusteren veier over 60 tonn.   

 

Det har også vært noe forskyvning på en arbeidsbåt som var lagret under dekk. Sjøfartsdirektoratet sier det ikke skal være større skader på denne.

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Dette er riggthrustere med en vekt på 60 tonn hver

Det der er noen svære Ulstein azimuth thrustere så vidt jeg kan se. De gangene jeg har vært borte i transport av slike har de  uten unntak vært sikret med sveising. Mye sveising.

Link to post

Det burde forklare hvorfor jeg ikke så stropper, men så på en større skjerm synes jeg at jeg ser en rundsling som så fortsetter med en kjetting til dørken. Justerte så litt på lyset for å få det bedre fram. Dette kan jo selvfølgelig henge der av andre grunner.685683842_Skjermbilde2021-04-13.png.c8596f211e6685d274673daf00bb75ab.png

Link to post
index skrev for 6 timer siden:

 

20-25 m/s er ikke orkan. Og bølgene er rapportert til 6-10 meter. 

'' Noen meldte om 15 meter høye bølger og vind på over 30 m/s. I motsetning til andre ferger på ruten, gikk hun for full fart mot bølgene''.

Link to post
tilplan skrev 11 minutter siden:

Det burde forklare hvorfor jeg ikke så stropper, men så på en større skjerm synes jeg at jeg ser en rundsling som så fortsetter med en kjetting til dørken. Justerte så litt på lyset for å få det bedre fram. Dette kan jo selvfølgelig henge der av andre grunner.685683842_Skjermbilde2021-04-13.png.c8596f211e6685d274673daf00bb75ab.png

 

At lastsikringen ikke har vært tilstrekkelig er det vel liten tvil om. Bildet du viser oss her tyder vel sterkt på at de har brukt det de har hatt for hånden av stropper og kjettinger. Blir spennende om vi får høre mer om dette. 

Link to post

Dette ser ut som ei flatstropp som er lagt over en skarp stålkant uten beskyttelse i mellom.
Kjettingen ser spinkel ut og er kanskje ei kjettingtalje?
Uansett, hvis dette er en del av sjøsikringen på et 60 tons kolli, er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Link to post

 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Det kan ha vært provisorisk sikring etter at thrusterne allerede har beveget seg...

Enig. Neppe lurt å dømme ut fra disse bildene, her kan det både være provisorisk sikring av redningsmannskaper og noe mannskapet har forsøkt å gjøre når ting begynte å gå galt.
Informasjonen blir offentlig, ta det da i stedet for å spekulere ut fra noen (ikke veldig informative) bilder.

Link to post
1 hour ago, Grand Banks jr said:

Det kan ha vært provisorisk sikring etter at thrusterne allerede har beveget seg...

Å bevege seg nede i lasterommet med 60 ton som har slitt seg og slingrer rundt ligger noen hakk over spenningsnivået jeg liker......

Link to post

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

Link to post
Ugleseth skrev 2 minutter siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

Nå har du postet i feil tråd. 

Link to post
Ugleseth skrev for 4 timer siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

 

Mener du at om skipperen på radiosambandet hadde ropt, skreket og hylt rundt i vill panikk så hadde dette vært oppskriften på en helt? Istedet for å forholde seg kald og rolig men dog helt klar og konsistent foran resten mannskapet slik denne karen gjorde?

 

Forøvrit autentisk gjengitt her men med et noe annet inntrykk enn det du refererer til:

 

https://www.nrk.no/nordland/kaptein-i-nodsamtale_-_-ja_-god-dagen-du.-vi-har-kommet-litt-i-knipa-her-1.13250514

 

Det er en grunn til at svært mange rederier gjennomfører peronlighetstester før de ansetter personell i ledende stillinger, på lik linje med f.eks. flyselskaper. Det er nettopp for å unngå at man får slike "panikkhelter" (?) som du refererer til og som kan generere den reneste katastrofe om de havner i en ledende stilling under en kritisk hendelse f.eks. på et skip med flere tusen passasjerer ombord der de sprer panikken sin til alle sammen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Ugleseth skrev for 5 timer siden:

Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter.

 

Du leser mye rart ut av den episoden? 

En som kan beholde roen og handle rasjonellt, på tross av fare og frykt, er vel nettopp det som gjør en helt. 

 

Slike ser vel ofte ikke seg selv som helter heller, da de bare gjorde det alle burde gjort i samme situasjon. 

Link to post

Dette er en avsporing. Ber dere være voksne nok til å lage egen tråd hvis dere vil diskutere kapteiner generelt. :giggle:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
bellen skrev for 5 timer siden:

Nå har du postet i feil tråd. 

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Dette er en avsporing. Ber dere være voksne nok til å lage egen tråd hvis dere vil diskutere kapteiner generelt. :giggle:

 

 

Et skip var en hårsbredd fra å forlise på norskekysten noe som kunne få katastrofale konsekvenser. Kapteinen er skipets befalhavende og har ansvaret for sikkerheten. Forstår ikke hvorfor man ikke kan belyse deres rolle i denne tråden. Det skal bli spennende å lese om kapteinen hadde forvisset seg om at alt ombord var forsvarlig sikret før de seilte ut i stormen.

 

https://www.tv2.no/a/2843465

Link to post
Ugleseth skrev for 6 timer siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

 

Ja, for ikke å snakke om søvnige lokkførere som kjører på rødt...?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...