Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Rolf skrev 15 minutter siden:

Skipperen hadde vel satt et waypoint langt nordvest i havet. Da vil vel skuta hele tiden styre mot dette punktet, uansett avdrift pga vind, strøm eller bølger.

Forutsetter at den har framdrift da...

Det eg vil fram til er at i slik vær så kan man drifte av kurs på autopilot 

Det kan være man blir truffet av ekstra stor sjø slik at fart gjennom sjø stopper

opp, vindkast gjør at framdrift stopper opp

Havner man på siden i slik vær så klarer ikkje autopiloten og svinge fartøyet opp igjen på været

 


 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

 

Jeg synes du bruker veldig harde ord her, og nærmest forutsetter at alle andre er idioter som ikke kan jobben sin. Jeg vil heller påstå at måten dette har blitt håndtert påog sluttresultatet viser fagkunnskap av beste sort. Tommel opp til både mannskap og redningspersonnell fra min side.

Om du gir tommel opp til sjømenn som ikke sikrer lasta si fordi de har stabilisatorer, får det stå for din regning. jeg gjør det ikke! om du vurderte litt hva du påstår vil du se at det hadde ingenting med denne båten eller aksjonen å gjøre heller, men en opplevelse en hadde fra et annet rederi/mannskap.

 

Ellers har jeg vel ikke gitt redningsfolk eller mannskap på hollenderen karakteristikker i nærheten av det du antyder.. tvert imot, om du gidder å lese før du hiver deg over tastaturet har jeg uttrykt respekt , og sagt at jeg mener det er godt jobba av dem, når de endelig slapp til. om du mener det er å kalle dem idioter? javel..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 5 minutter siden:

 om du gidder å lese før du hiver deg over tastaturet 

 

Det var nettopp derfor jeg skrev det jeg skrev. Men du får stå for dine ord, så skal jeg stå for mine.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index, dude kommenterte ikke hollenderen men praksisen på Hurtigruta som ikke sikrer last.  Vet ikke helt om du fikk det med deg. 🙂

 

Jeg vet ikke om det er dårlig sjømannskap å ikke sikre lasten på Hurtigruta,  da de sikkert har mye lettere last  - og fordi de virkelig kjenner kysten og vet hvilke utfordringer de får i ulikt vær på ulike steder. 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

@index, dude kommenterte ikke hollenderen men praksisen på Hurtigruta som ikke sikrer last.  Vet ikke helt om du fikk det med deg. 🙂

 

 

Jeg vet. Dårlig eksempel jeg brukte, det gikk mer på tonen i flere innlegg fra dude i tråden her. Ellers så tror jeg han på Hurtigruta spøkte litt her, jeg er rimelig sikker på at de surrer på utsatte strekk og ved dårlige værmeldinger.  Men de går mye innaskjærs med hyppige anløp også, så de trenger nok ikke surre like godt på alle strekk. Men slik jeg kjenner Hurtigruta så er ikke dårlig sjømannskap det første ordet jeg tenker på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 15 minutter siden:

Dårlig eksempel jeg brukte, det gikk mer på tonen i flere innlegg fra dude i tråden her.

Enig med index i det han skriver. Jeg har valgt å ikke svare på innleggene til dude, da mine svar i så fall ikke beriker debatten. 

 

Otto R er også negativ, men har gode argumenter så det er helt på sin plass. Takk for faktaopplysninger. Har en mistanke om hva det koster å koble seg av borehodet, så de tok definitivt værvarselet seriøst. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 53 minutter siden:

 

Jeg vet. Dårlig eksempel jeg brukte, det gikk mer på tonen i flere innlegg fra dude i tråden her. Ellers så tror jeg han på Hurtigruta spøkte litt her, jeg er rimelig sikker på at de surrer på utsatte strekk og ved dårlige værmeldinger.  Men de går mye innaskjærs med hyppige anløp også, så de trenger nok ikke surre like godt på alle strekk. Men slik jeg kjenner Hurtigruta så er ikke dårlig sjømannskap det første ordet jeg tenker på.

du liker ikke meg, generellt? det er helt greit. Tror faktisk det kan tendere mot å bli gjensidig etterhvert. Men jeg liker ikke at du prøver å få meg til å se ut som en dust bare fordi du ikke greier å sette helt fingeren på hvorfor.  Eller tillegge meg meninger jeg ikke har.

 

Send gjerne på internmelding slik usaklig kritikk, så slipper vi å ødelegge tråden her?

 

Jeg tok forbehold om at om det er praksisen å ikke sikre last, er det dårlig sjømannsskap. Så sier du at det var en spøk, men at mannskapet sikrer last. Vel, om du gidder å lese da, så sier jeg ikke at de er generellt dårlige sjømenn, men når de ikke sikrer lasta før de går på havet.

 

Det går vel helst som oftest bra. på akkurat samme måte som flinke sjåfører langs veien, kjempefolk forøvrig. Som ikke bruker belte, har barna på fanget, eller ikke surrer last, fordi de skal bare rett rundt svingen et lite stykke borti her. 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Otto R skrev 58 minutter siden:

Det var vel ikke imponerende sjømannskap å gå ut i dette været når man ser hvor mye dekkslast som båten hadde med seg. 

På riggen jeg er på så tok vi værvarslet alvorlig, sjøsikret og koblet oss fra borehullet, samt tarkk riggen til side.

 

Det er egentlig ganske enkelt på rigg når været melder slik som det var i dette tilfellet. På en DP-rigg og gjerne også en Posmor ATA ankret rigg vil man da komme langt ut av operasjonsbegrensningene nedfelt i WSOG'en. Og da er det en ting som gjelder, det er å displace og frakople. Det er verre når man er i grenseland, da kan det bli litt fram og tilbake. Men normalt vil jo i alle tilfelle være å forberede frakopling ved å displace brønnen til sjøvann i forkant slik at man er klar om det viser seg nødvendig.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 42 minutter siden:

Jeg tok forbehold om at om det er praksisen å ikke sikre last, er det dårlig sjømannsskap. Så sier du at det var en spøk, men at mannskapet sikrer last. Vel, om du gidder å lese da, så sier jeg ikke at de er generellt dårlige sjømenn, men når de ikke sikrer lasta før de går på havet.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med skipsfart, men det er ikke uvanlig å ikke sikre last så lenge man vet at det er godt nok vær på det strekke man går. Hurtigruten går nok heller ikke med så tung last at en lastforskyvning vil bli kritisk for stabiliteten.

Er det meldt dårlig vær, så er det så klart helt vanlig å surre lasten, og det har nok helt sikkert også havaristen gjort i dette tilfellet. Dessverre var det noe som feilet denne gang, men hva det er, er alt for tidlig også for oss på Baatplassen å konkludere med. Det kan no like gjerne ha vært en skjult feil på surringsutstyret eller festepunkt i dekk som har sviktet. Uansett så mener jeg det er absolutt så alt for tidlig å konkludere med at det er dårlig sjømannskap inn i bildet, det mener jeg viser tegn til liten forståelse innen skipsfart. 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 2 timer siden:

Det eg vil fram til er at i slik vær så kan man drifte av kurs på autopilot 

Det kan være man blir truffet av ekstra stor sjø slik at fart gjennom sjø stopper

opp, vindkast gjør at framdrift stopper opp

Havner man på siden i slik vær så klarer ikkje autopiloten og svinge fartøyet opp igjen på været

 

 

Så lenge den har maskinkraft å går fremmover, vil aldri en riktig innstilt autopilot gå motsatt kurs... altså mot land i dette tilfelle, slik du sier... det så vi jo også her...

Den holdt kurs mot "Island" til motoren konket ut....

Link to post
Share on other sites

Utruleg bra at det gjekk bra denne gongen. Ser at https://www.facebook.com/stadskipstunnel meiner at denne båten fint kunne gått gjennom tunnellen når han kjem. Skal tru kor stor økonomisk kostnad det ville blitt om vi hadde fått eit forlis på Stad... Det er sjølvsagt ikkje sikkert at skipet ville nytta tunnellen om han var der, men denne hendinga viser kor alvorlege hendingar som kan oppstå utanfor kysten vår. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 26 minutter siden:

 

Så lenge den har maskinkraft å går fremmover, vil aldri en riktig innstilt autopilot gå motsatt kurs... altså mot land i dette tilfelle, slik du sier... det så vi jo også her...

Den holdt kurs mot "Island" til motoren konket ut....

Ja vist broen er bemannet til og sørge den har fremdrift til og kompensere for vind- strøm- sjø ja

Men som nevnt så drifter man av slikt vær så klarer ikkje man komme seg på kurs igjen før man gir på meir maskinkraft

 

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 55 minutter siden:

Ja vist broen er bemannet til og sørge den har fremdrift til og kompensere for vind- strøm- sjø ja

Men som nevnt så drifter man av slikt vær så klarer ikkje man komme seg på kurs igjen før man gir på meir maskinkraft

 

Vel, nå driftet den jo ikke av, til tross for «slikt vær»...

Så med fasiten på bordet er det vel vanskelig å kritisere skipperen for å ha latt skuta gå på autopilot, fra land, mot vær og vind...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Er vel mange sider av denne saken som ikke blir belyst. Syntes mannskapet og kapteinen gjorde gode vurderinger og en fremdragende jobb. Samme med bergings mannskapet. Gratulere med å få båten vel i land! :thumbsup:

 

Jo da, båten burde kanskje søkt havn når det blåste opp. Men vi vet ikke hvilken forutsetninger de hadde for det. Kunder som venter på varene sine. Kanskje en firma direktør / eier av båten som sier kjør på... Økonomer har sjelden god inn sikt i hva uvær vil si. At de ventet så lenge som mulig for å kunne bruke egne bergere synes jeg heller ikke er rart. Handler om penger, store penger. At båten holdt seg flytende beviser vel at båten absolutt var sjødyktig. Under normale omstendigheter var nok kapteinens beslutning om å seile riktig. 

 

Valget med å sette utover fra kysten på autopilot gav folk tid til å planlegge berging. 

 

At last forskyver seg kan ha mange årsaker. Ikke nødvendigvis mannskapet sin feil. Har flere ganger vert med på å lage transport rammer for ting som skal fraktes på skip. For alt vi vet så kan det ha vert en feil på en transport ramme som har gjort at lasten forskøyv seg. De er ikke så lett for kaptein eller mannskapet å få gjort noe med eller vite noe om. Når ting først begynner å flytte på seg så kan fort mye gå galt. Er enorme krefter i sving. At alt gikk så bra som det gjorde viser bare at resten av lasten var meget godt sikret.

 

Godt jobba! :saint:

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere ting som gjenstår å vite før man uten videre sier godt jobba. Uten å vite noe om hva som var gitt av værvarsler og advarsler, virker det for meg som at man på dette skipet burde gjøre som andre skip og installasjoner, ta høyde for at det kunne bli vel friskt der ute. Det er vel også kapteinen ombord som bestemmer hva som bør gjøres, ikke en eller annen direktør?

 

Det kan vel også hende at lykken sto den ........... bi, ved at 66 millioners båten falt av. Hadde den ikke gjort det, kan det hende det hadde vært svart av olje rundt forbi og et ukjent antall hundre millioner kroner nå lå på havets bunn nå. Så hvor godt jobba det var, får sjøforklaring og undersøkelser vise.

 

Uten å vite om det kunne være positivt eller negativt, forundrer det meg litt at ikke ankerne ble senket, men aner ikke noe om eventuelle farer ved slikt, tenker bare at det kanskje kunne stoppet et skip i drift, eventuelt at dette var noe man kunne bruke ved en operasjon hvor det ikke gikk å sette ombord mannskap.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 4 minutter siden:

Det er vel flere ting som gjenstår å vite før man uten videre sier godt jobba. 

....

Det er vel også kapteinen ombord som bestemmer hva som bør gjøres, ikke en eller annen direktør?

 

Det kan vel også hende at lykken sto den ........... bi, ved at 66 millioners båten falt av. Hadde den ikke gjort det, kan det hende det hadde vært svart av olje rundt forbi og et ukjent antall hundre millioner kroner nå lå på havets bunn nå. Så hvor godt jobba det var, får sjøforklaring og undersøkelser vise.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 3 timer siden:

Det ble heldigvis en lykkelig slutt, for  både materiell og personell. mot mange odds, men slik vi alle håpet.

 

På nyhetene var det noen i Kragerø som  har fulgt spente på hvordan det står til med seilebåten den skal dit.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...